10.254 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Mineralsk Vs. Syntetisk olie Mineralsk Vs. Syntetisk olie

Nu futter jeg jo rundt på sådan en DL 1000 Suzuki, og da jeg købte olie i Skjern sidste forår, sagde den rare Hr. Grønbæk, at jeg snildt kunne køre på Motul's syntetiske olie og samtidig kunne jeg sagtens køre 10.000 mellem olie/filter skiftene.
Det har jeg så gjort, forbruget har været minimalt, også efter længere motorvejs-stykker med 200 km/t.
Da jeg så købte olie i efteråret, bestilte jeg jo den samme type olie som der nu var i, og et nyt filter, denne gang blot på Falster.
Men nu lød det, "at det ikke er godt, at benytte syntetisk olie på Suzuki's V-2'ere"!

Okay? Og hvorfor? "Så'n var det bare"!

Og nu spørger jeg jer, ædle venner på MCG; er der nogen negativ forskel på den syntetiske kontra den mineralske? Og hvorfor?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mineralsk Vs. Syntetisk olie
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #1   7. apr 2010 Jeg har også fået ørerne tudet fulde af "IKKE FULDSYNTETISK OLIE PÅ SUZUKI'S V2!!!!" - men endnu har ingen kunne give mig en ordentlig forklaring på hvorfor.

    Min SV'er som har "samme motor" som din V-Strom, har kørt samfulde af sine 79.800km på Silkolene 4T Pro Race 10/40 fuldsyntetisk olie. Det er den samme originale kobling der sidder i, og motoren viser ingen tegn på svagheder - dog skifter jeg stadig for hver 6.000km som de foreskriver.

    Der er da unægteligt flere som har oplevet at deres kobling f.eks begyndte at glide når de skiftede til fuldsyntetisk, men der er mange flere og andre faktorer end oliens oprindelse som spiller ind på den slags - så jeg synes ikke rigtigt man kan ikke konkludere noget på basis af det.

    Hvis det var et problem, var min kobling helt sikkert stået af for lang tid siden, for den har jeg da langt fra været særligt flink ved.. :o)


  • #2   7. apr 2010 Altså jeg har fået at vide at jeg skal køre med mineralsk, men det er vidst mere pga alderen på min mc..

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.409
    #3   7. apr 2010 Hvis bare tykkelsen er korrekt, er det ikke noget problem, men klart at hvis man vælger en 0w30 eller hvad det nu hedder, så vil det være lidt hårdere for motoren, især en stor v 2 da den stamper lidt hårdt på især plejlstangs lejerne

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #4   7. apr 2010 Der er selvfølgelig noget med additiver osv, men den olie jeg bruger, overholder alle Suzuki's krav, så jeg ser intet forkert i det.

  • #6   8. apr 2010 Bare på med noget fuldsyntetisk igen, "så køre det for dig!" =)

  • #7   8. apr 2010 fik af vide af enghave mc at der ikke skulle fuldsyntetisk olie på min v2 fordi den er for fin og stemplerne derved ikke "polerede" cylindrene ordentligt

  • #9   8. apr 2010 Jeg har fået at vide at fuldsyntetisk olie er bedst til ALLE maskiner, MEN den er ikke lige så god varmeledende som en mineralsk olie, så derfor
    motorcykler med vandkøling= Syntetisk
    Motorcykler med luftkøling = mineralsk
    T


  • #10   8. apr 2010 Thomas L Aka Hayabusa79 : Det er lidt sjovt, Amsoil som er kendt for deres syntetisk olier, siger det modsatte nemlig at syntetisk nedsætter temperaturen, samtidig med at de kan holde til langt mere varme smiley

  • #11   8. apr 2010 Folk har et eller andet med fuldsyntetisk olie... Mest fordi de tror at det er en "tyndere" olie generelt, og dette er absolut forkert.

    Ingen olie er tynd som vand, heller ikke en 0w olie, men nærmest som sirup. Forskellen ligger i hvordan den opfører sig ved en given temperatur.

    Tager man eksempelvis to glasrør og fylder med f.eks. 5w/40 og en 15w/40 og putter en stålkugle i det vil man kunne se kuglen bevæge sig stort set ens i olien under stuetemperatur. Lægger du det derimod ned i dybfryseren vil du få et helt anderledes resultat. Her vil kuglen i 5w/40 olien have lettere ved at bevæge sig frem og tilbage.

    Mineralsk vs del/fuldsyntetisk:

    Medmindre man har en rigtig gammel cykel der simpelthen ikke er bygget til nutidens olier, er del/fuldsynt. at foretrække uanset hvad da synt. olie indeholder mange flere additiver og holder på dem i længere tid.

    Mineralsk (fordele/ulemper):

    Billigt i indkøb og hører sig primært til køretøjer af ældre dato. Visse veteran biler/mc kan ikke køre på de olier vi bruger i dag og kræver tit mineralske olier med datidens egenskaber. Også generelt velegnet til lavt ydende køretøjer med lavt omdrejnings tal og med mere hyppigt olieskift intervaller.

    Delsyntetisk (fordele/ulemper):

    Bedste kompromis mellem økonomi og kvalitet. Velegnet til nyere som ældre hverdags bil/mc med eller uden turbo. Additiverne i olien giver generelt motoren god beskyttelse og meget bedre vilkår under kold starter.

    Fuldsyntetisk (fordele/ulemper):

    Fuldsynt. Olie er den dyreste men også mest avancerede af de 3 kategorier. I forhold til delsynt. udmærker den sig ved at have bedre forhold for additiverne hvilket generelt betyder at olien bevarer sine egenskaber længere. Tåler mere varme end mineralsk/delsynt og et bredt arbejdsområde (viskositetsindex) hvilket giver det absolut bedste resultat ved både beskyttelse og koldstarter. Fuldsynt. er derfor egnet til højt ydende biler/mc der har brug for de absolut bedste forhold under belastning.

    Som beskrevet af Morten P er fuldsyntetisk derfor MEGET bedre til luftkølede maskiner da verden hænger sådan sammen at vand er en meget bedre varmeleder end luft er.

    Nøgleordet ved olievalg er derfor: Kørestil + intervaller

    Kører man f. eks frisk og sportslig på sports-MC i sommerperioden og piner den lidt gælder det om at få en fuldsyntetisk olie der er tyktflydende ved høje temperaturer, men ikke så tyk at den tager for meget effekt og gasrespons fra MC´en, benzinøkonomi osv. En 10w/40 vil måske være for tynd og ikke give den nødvendige beskyttelse, en 10w/60 for tyk og tage effekt og gasrepons. Så her kunne en 10w/50 måske bruges. Det gyldne kompromis.

    Og kan garantere for at Del/fuldsyntetisk INTET har med glidende koblinger at gøre, lige modsat, grundet additiverne! Det er en skrøne, intet andet. Medmindre man har en MC af ældre dato der simpelthen ikke kan køre/er bygget til nutidens olier.

    Lidt om additiver (da de nu bliver beskrevet så meget)

    De forhold, som man byder en motorolie i det daglige, er mildest talt ikke særlig gunstige. Olien er udsat for en række forureningskilder, blandt andet som følge af den direkte kontakt med forbrændingsflammen. Desuden er olien udsat for iltning, syre og kondensvand.

    For at neutralisere eller uskadeliggøre disse ting tilsættes motorolien en række additiver. Nogle af de vigtigste er iltnings-hæmmende, syrehæmmende og rusthæmmende additiver. Desuden findes tit et skumdæmpende additiv, og også viskositets-forbedrende midler anvendes for at få olien til at holde sig tykkere, end den ellers ville have gjort, når den bliver varm. Før i tiden kunne man for en motorolie se betegnelsen HD (Heavy Duty), hvilket var en olie, hvor der var gjort noget særligt for at opnå en rensende virkning.

    På grund af forbrændingsflammens direkte kontakt med olien indvendig i cylinderen fremkommer der sod-, koks- og slidpartikler, og disse ville kunne hobe sig op i oliekanaler eller sætte sig indvendig i motoren med ændring af spillerum til følge.

    For at imødegå dette gør man brug af et opløsende og et opslæmmende additiv, som sørger for at frigøre partiklerne og holde dem svævende i olien, således at de forsvinder sammen med olieskiftet.

    Et udslag af en effektivt virkende selvrensende olie er, at den bliver sort efter kort tids kørsel. Alle moderne motorolier er HD-olier.

    For at mindske sliddet på motoren tilsættes også ofte slidreducerende additiver, som kan være små mængder zinkforbindelser.

    Additiverne i en motorolie har en begrænset levetid, og de begynder faktisk at blive nedbrudt straks efter, at olien er taget i anvendelse. På et eller andet tidspunkt vil effektiviteten af additiverne være aftaget så meget, og forureningsprodukternes mængde steget så meget, at der er risiko for at nået mætningspunkt. Det sker, når additiverne så at sige ikke kan rumme mere og kaster det hele op igen. Det medfører selvfølgelig katastrofale forhold for en motor og bør derfor ikke ske. I en motorolie af en god kvalitet vil dette kritiske punkt nås senere end ved en ringere olie. Dette er en af årsagerne til, at olieskift-intervallerne forlænges i takt med de forbedrede olietyper.

    Håber det besvarede dit spørgsmål







  • #12   8. apr 2010 Skulle måske også lige tilføje at når du vælger olie til din MC, så køb den rigtige. Har set flere herinde der råder til f.eks Castrol EDGE 10w/60 som UDELUKKENDE er en bilolie og med friktionsnedsættende additiver som vi IKKE vil have i vores koblinger...

    JASO (Japanese Automotive Standards Organization)

    primært for MC eller Jetski og med additiver til gearkasse/kobling

    MA = Til brug ved vådkobling
    MB = Til brug ved tørkobling
    F = for 2 takt

    MA klassifikation fra JASO er også fra 2006 delt op i to efter friktions-ydelse grundet flere og flere køretøjer med katalysator:

    MA1 = Lav friktions
    MA2 = Høj friktions – Bedst egnet til de fleste nye MC´er. Vil være standard anbefalet olie på de fleste japanske og EU-cykler fra 2008 og frem. MA2 kan nu også være API SJ formuleret.


  • #13   8. apr 2010 > MKB < : Dit indlæg burde sættes fast på forsiden herinde, så kan folk blive lidt klogere smiley
    Er utroligt der er så mange myter om det emne, men kan være det er forhandlerene der starter det, så de kan tjene penge på hyppigere olie skift smiley


  • #14   8. apr 2010 Ihh, jeg har næsten tårer i øjnene! Tak for de gode velkvalificerede svar! DET var lige hvad jeg kunne bruge!

  • #15   8. apr 2010 MKB
    Jeg har lige fyldt mineralsk olie 20/50 på min MC en Duc 900 SS fra 1991 kørt 58.000 km
    du siger lidt om gasresons i dit indlæg . hvad mener du præcist med det - har det noget sige at olien ikke er fuldsyntetisk.
    MB = Til brug ved tørkobling- jeg har aldrig hørt dette før - hvordan mener du me det - er det ikke underordnet omkring koblingen og hvordan den er smurt.



  • #16   8. apr 2010 Der skulle ikke være så meget modstand i fuldsyntetisk olie, så tingene drejer nemmere rundt, der er nogen der har fået 10hp ekstra bare ved at skifte olie.
    det han mener med respons er at motoren reagere hurtigere når du hiver i håndtaget

    Og det er slet ikke lige meget om olien er en MA eller MB, hvis du har en motor hvor koblingen sidder i motorolien, så skal man ikke smide en MB olie i, da der kan være tilsat ting for at mindske slid, som går ind og får ens kobling til at smutte rundt

    Nu er din ducati sikkert tørkobling, så den er ligeglad om der er friktions nedsættene ting i din olie, så du kan godt smide noget MB olie på.
    men os med lidt mere "normal" motorcykler skal ikke gør det.


  • #17   8. apr 2010 Lars B

    Omkring gasrespons: Alt olie ændrer viskositet efter hvor í motoren det er... I bundkaret er der omkring en 80 grader, i topstykket kan det blive næsten dobbelt. Olien skal helst blive "tyk" i toppen, igen blive "tynd" og rende ned i bundkaret.

    Som jeg skriver er syntetiske olier grundet additver bedre til at gøre dette. For ikke at ødelægge metaldelene i topstykket som jo er de kritiske skal oliefilmen mellem meltalerne ikke brydes, bryder den er det lig med stort slitage.

    Jo mere tykflyende oiefilmen er, jo bedre beskytter den. Men det kan også blive for "tyktflydende" Man kan tydeligt mærke dette, f.eks på en bils gearkasse. Om morgenen kan den godt være lidt træg at få i gear, men som olien opvarmes kører det bedre.

    I en sports mc gælder det om at have gasrespons/acceleration i orden... Og jo, der ryger lidt effekt og gasrespons med f.eks en 60 olie vs en 40 olie.

    Mht. JASO MB, som jo er til tørkobling er det lidt en vurderingssag vil jeg sige... Det bliver nok rimeligt svært at finde nogen der har haft problemer med bilolie og tørkobling, men om ikke andet er der fremstillet olie til dette formål. Forskellen ligger i additiver til gearkassen og en del mere anti-korrosion mm.

    Motorcykler er hårdere ved olie end biler er, så derfor nogle ekstra additiver når du køber en JASO MB klassificeret olie. Skal også lige nævnes at en JASO MB olie også som bilolier indeholder friktionsnedsættende additiver.





  • #18   8. apr 2010 Morten og MKP
    det er korrekt at min mc er med tørkobling. jeg chekkede lige olien fra Bel Ray og der stod MB bagpå.
    efter mit olie skift er der sket en ting som er forandret.

    det er når jeg giver gas fra tomgang og til f.eks 2500 rpm så er den lige et sekund eller to mere om at falde til ro igen på omkring 1000 rpm. den kan muligvis have noget med olien at gøre eller hvad siger


  • #19   8. apr 2010 Lars B

    Hmm, jeg tvivler på det er din olie. Jeg kører også selv med en 50´er olie og synes nu ikke der er mærkbar forskel. Men jo mere tyktflydende olien er, jo mere modstand. Du kan jo se om det ændrer sig ved næste skift hvis du vil prøve f.eks en 10w/40 olie.



  • #20   29. apr 2010 ... Hmm.. Jeg har lige skiftet olie på min Blackbird og kørte til tåstrup motorcykler, for de er autoiseret honda forhandler og må have det helt rigtige olie til min cykel.
    Nu kommer det lidt sjove, som taler imod MKB's meget fine forklaring.

    Den dunk olie honda fabrikken anbefaler deres motorcykel kunder og som jeg fik stillet foran mig på disken, var mineralsk olie.
    Jeg undrede mig et kort øjeblik, for havde i min underbevidsthed troet jeg fik en fuld syntetisk olie!!
    Det forvirer mig lidt. Honda er den største verdens leverandør af motorer og hvis nogle skulle have undersøgt sit marked, så er det da f........ Honda. Er der nogle der kan svare mig på det, eller må jeg leve i uvisheden og skifte olien ud med en fuld syntetisk, hvilket MKB anbefaler os der gir den lidt gas, lidt for tit...? Og, og atte og. Forfanden om ikke forskerne er blevet lidt klogere siden og DERFOR fuld syntetisk til nutidens motorcykler.


  • #21   29. apr 2010 kør det olie du har smidt på den færdig, også smid syntetisk på den bagefter.

Kommentér på:
Mineralsk Vs. Syntetisk olie

Annonce