4.353 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

vedligeholdelse af kardan. vedligeholdelse af kardan.

Da jeg aldrig har haft en mc med kardantræk vil jeg lige høre folket om hvordan man bedst muligt vedligeholder sådan en. Desuden vil jeg også meget gerne have fif til at skifte bagbremsen når nu der er kardan (mekanisk bremse) - evt et link med tegning vil være dejligt :o)


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Montere fatning 400 kr.
  • Samling af spisebord 1.350 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Hækkeklipning 500 kr.
  • 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Tilslutning af komfur 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  vedligeholdelse af kardan.
  • #1   14. apr 2010 Er hele idéen i kardan ikke at der er 0 vedligeholdelse sådan ca.? Troede jeg da smiley

  • #2   14. apr 2010 Joeh det er også min tanke, men hellere være sikker :o)
    Problemet er også at jeg skal have skiftet bremseklodser/bakke bagpå da den er ved minimum og den skal synes tirsdag. Jeg aner bare ikke hvordan man gør det :o) har fået vejledning, meeen synes det ser lidt sjovt ud når det er kardan.


  • #3   14. apr 2010 Jeg køre også med kardantræk Dejligt .. Jeg skifter olie 1 gang om året i kardan huset , men det er absolut ikke nødvendigt

    Nu har jeg ikke prøvet at skille en med bremsebakker men vil da tro
    Ud med akslen
    an med noget afstands skiver
    af med bremsetromlen
    og så er du der inde


  • #4   14. apr 2010 Kardantræk er genialt mindst hvert tredie år, men det rækker også, så hælder du den gamle olie ud efter en passende køretur - ellers er den for tyk. Derefter fylderr du trækket op til kanten af påfyldningshullet og proppen i - done.

    Det er en meget smart ide at skifte sit kardankryds en gang for hver 50-100000 km. Det sker, at det opstår et træthedsbrud, hvilket medfører blokeret baghjul. Det gøres normalt lettest ved at løsne trækket bagi og fiske det hele den vej ud.

    Bagbremsen er nok en almindelig tromlebremse, fjern trækstang/kabel, og evet bremsepladens befæstning til stellet, ud med stikakslen - hold godt øje med hvodr eventuelle spacere sidder og ryk hjulet på tværs af cykle væk fra trækket. Når det er ude, kan du fiske hele bremsetromlens indhold lige ud af navet.


  • #5   14. apr 2010 Det ville være rart at vide hvad for en MC. det er, de 2 kardan cykler jeg har haft var med skive i bag, BMW R 100 S, MOTO GUZZI LE MANS lll . der er det intet problem.

  • #6   14. apr 2010 Hvis du kikker under profilet så kommer denne Yamaha xj 650 så mon ikke det er den

  • #7   14. apr 2010 Jørgen R

    Jfr profilen er det en Dragstar 650. Flere af disse mellemklasse cruisere har tromle bag i.


  • #8   14. apr 2010 Knud: Kig igen på profilen...

    René: Hvad var der galt med den vejledning du fik i en tidligere tråd?


  • #9   14. apr 2010 Selvf. Jesper det er en XJ og ej en xvs, men lig på det her pinkt er forskellen vist den samme, det er bare farven, der har en anden lyd.

  • #10   14. apr 2010 Jesper > tidligere vejledning var helt fin, jeg glemte blot at nævne det med kardantrækket - tænkte der måske var andre ting jeg skulle have med når nu det ikke var en kædetrukket maskine der skulle skiftes bremse på - thats all :o) Jeg takker for svarene...må se om jeg kan hitte ud af det i weekenden :o)

Kommentér på:
vedligeholdelse af kardan.

Annonce