{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.432 visninger | Oprettet:

Anmeldelse Honda - VFR 1200 F. {{forumTopicSubject}}


Nu her jeg ejet sådan et dyr et par uger og kørt godt 1500 km på den.
Cyklen kom frem i 2010, men nok pga prisen er der ikke solgt forfærdeligt mange af slagsen her i landet.

Cyklen blev lanceret som sportstourer, og det er nok en meget passende betegnelse. Det er en kæmpeged med masser af plads til to, og den har power og moment nok til, at man faktisk ikke mærker en passager ved andet end helt lave hastigheder, hvor passageren som altid skal sidde rimeligt roligt.

I starten hævdede mange, at cyklen havde et trækmæssigt ”hul” mellem 3 og 4000 omdr. Det er ikke rigtigt. Derimod virker det som om cyklen har to opsætninger: op til 3500 omdr. har den response som en stor volumen- og momentstærk tourer og over 3500-4000 omdr. Sker der noget voldsomt i form af gasresponse. Dette understreges at cyklen afleverer 90 % af sit moment på godt 140 Nm ved 4000 omdr. Det betyder også, at der er et helt gevaldigt ”Umph” i alle gear fra de små 4000 omdr, og man skal sikre sig, at maskinen ”peger i den rigtige retning”. Det er altså en cykel, der skal køres med en vis omtanke – det betyder dog ikke, at den er vanskelig at køre – tværtimod.

Maskinens egenvægt på 267 kg mærkes kun, når man skal skubbe den baglæns op at bakke, ellers håndterer den som en 500 kubikker. Den er helt eminent velafbalanceret.

Cyklens design skiller vandene – nogen synes den er smuk, andre at den er futuristisk, andre at den er direkte grim – jeg kan godt lide designet, men er meget mere betaget af dyret som køremaskine. Jeg kan godt lide den medfødte lydpotte, der nærmest ikke siger en skid – herligt når man kører lange stræk, og så tror jeg at den indbyggede ventil, der fordobler luftgennemstrømningen ved 4000 omdr. er med til at sikre cyklens karakteristik. Jeg har prøvet et eksemplar med en eftermonteret potte og KN-filtre. Den havde et mere lineært gasrespons med tilhørende støj, men den var mindre letkørt for mig.

Transmissionen klares med kardan, og den kan man høre ved lave omdrejninger – intet nyt ved det, men det eliminerer dels et forbandet svineri og dels vedligeholdelse. Dertil kommer at cyklen har en meget velfungerende slipperkobling, så man får ingen overraskelser. En anden effekt er, koblingen faktisk kun er nødvendig ved start og stop, hvis man ellers anvender alle 6 gear. Maskinen har rigeligt med power til at køre 1, 2, 4, 6 gear i det daglige, og den meget velfungerende gearkasse anvendes egentlig kun fuldt ud, hvis man virkelig vil optimere træk og hastighed:-) – og det kan man!!!!

Cyklen har et voldsomt bremsesystem – dobbelte trestempel kalipre/skiver foran og enkelte bag og selvfølgelig ABS. Bagbremsen tager den ene skive foran med.

Det er en seriøs fed motorcykel, og jeg har kun erfaret to – eventuelt tre – minusser. Vi tager den eventuelle først: Tanken er 17,4 l – det kan man med rette sige er for lidt til en tourer. Til mig passer det fint, jeg skal alligevel af engang hver 1-2 timer.

De to andre er egentlig mere irriterende:

Førersædet er veludformet, og det er passagersædet også, men for f….. hvor er det passagersæde glat. Maskinen har rigeligt med skub til at man kan køre en passager direkte bagud i i hvert fald de 5 første gear, hvis passageren er uforberedt. Det kan klares med et lille betræk fra TriboSeats (GBP 12,90). Der er ingen problemer med førerpositionen.

Dernæst er der kørselsøkonomien. Maskinen vil meget gerne have benzin og efter min erfaring kører den egentlig mest økonomisk mellem 140 og 160 kmt – hm….

En lille ting: Cyklen fås også med DSG-automatgearkasse. jeg er sikker på, at den er rar på landevejen, men jeg holder ikke af tanken om en MC, der bare skifter gear i rundkørsler og skarpe sving - her vil jeg gerne have direkte kontrol med trækkraften - især med 170 HK på baghjulet.

De to-tre småting slår nu ingen skår i min glæde ved dyret:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anmeldelse Honda - VFR 1200 F.
  • #2   2. jul 2011 Rart med en ordentlig dansk konklution smiley

  • #3   2. jul 2011 250 t kr det er der da mange mc der koster så tror ikke det er prisen

  • #4   2. jul 2011 jørn h nu er spørgsmålet så bare om folk har gidet og betale så meget for sådan en cykel smiley

  • #5   2. jul 2011 jørn h.. kan da se at den koster 290,000 og 315,000 med dobbeltkobling. smiley

  • #6   2. jul 2011 http://mchjoernet.dk/ 249000

  • #7   2. jul 2011 Go anmeldelse Knud - vildt den allerede er faldet 40k det godt køb smiley

    Lidt vildt så hurtigt de japsere falder i pris!?


  • #8   2. jul 2011 Kwak:

    Jeg aner heller ikke om den i virkeligheden har det - det har jeg blot læst.
    Jeg aner heller ikke om det passer at den er begrænset til 250 kmt.
    Jeg aner heller ikke om den leverer 140 Nm, men det skulle den.

    Hvad jeg ved er, at den har flere kræfter end nogen MC jeg tidligere har prøvet, og så kan det være lidt lige meget, om specs-ene er 112 % præcise.

    Og Jo, jeg har prøvet at kulle den af - og det var en ret voldsom oplevelse.


  • #9   2. jul 2011 Et af de bedste indlæg jeg har læst på MCG. Bringer standarden op. Tak for anmeldelsen

  • taageaage
    taageaage Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Svar: 18
    #10   2. jul 2011 knud dog fy fy smiley
    tak for en rigtig god anmeldelse


  • #11   3. jul 2011 Jørn H:

    Mc-hjærnets pris er for deres demo ged årg 2010 .-/


  • #12   3. jul 2011 Godt med nogen husmands anmeldelser.. Fin ged

  • #13   5. jul 2011 Fin beskrivelse og tillykke med den...nu ved du osse hvorfor når man først har prøvet en VFR - så er det VFR fremover..om så det er 750, 800 eller den store....
    Go sommer!


  • #14   26. jul 2018 Hej allesammen.....jeg kan oplyse at den har ca 150 HK på baghjulet standard....129 nm og den er begrænset fra Honda i 1-2-5-6 gear.... så den burde køre 250 kmt i både 5 og 6 gear....
    Man kan fjerne Hondas ECU begrænsninger og opdatere et new fuelmap så skulle den blive lidt mere rolig på gassen når man feks kører meget langsomt i tæt trafik....jeg har lige købt en 2011 årgang ...ja den er lidt tung at gå med i indkørslen, men når man først sidder på den er den forbavsende let at køre også med konen bagpå..... topfart er ca 290 kmt hvis man vælger en ECU reflash og en sportspotte (ingen begrænsninger) pris 3000 kr. ca....men så skal man nok være lidt forsigtig i 1 og 2 gear hvis man som mig er +40 og kommer fra en CBR f sport årgang 2002 (110hk)
    Anyway, denne MC har delt vandene og der er delte meninger om Honda VFR 1200f....men jeg var ikke i tvivl..... fantastisk allrounder med en fantastisk motor....og så kan konen sgu være med når der skal cruises....og når man kører alene, så er der dømt semi sport og masser af kræfter og moment.....fed MC som burde få større anerkendelse er min mening....


  • #15   26. jul 2018

    profilbillede
  • #16   26. jul 2018 Dejlig læsning tak for den gode anmeldelse, jeg er så på holde der syntes den er mega grim, men smag og behag. Og det er tros alt bedre at lave noget særlig end bare at lave det samme som alle andre

  • #18   26. apr 2021 UPDATE. Remote online ecu reflash.
    Sabsteef honda ecu tuning i Holland (Facebook)
    kan REMOTE ONLINE opdatere/reflashe ecu...
    Det kan klart anbefales på årgang 2010/2011.
    Den gamle firmware på 2010/2011 modeller er ikke optimal og efter ECU opdatering kører raketten endnu bedre og throttle by Wire er væsentligt forbedret.
    Yderligere har Honda elektronisk begrænset 1-2-5-6 gear.
    Sabsteef ECU REFLASH sænker værdier for disse begrænsninger i 1-2 gear.... Sabsteef fjerner 60 % af begrænsninger i 1 gear og 80% i 2 gear. (Safezone)
    Yderligere kan man vælge om man vil have fjernet topfart begrænsningen.

    Det tog cirka 2 timer og foregik hjemme i stuen med en desktop og diagnosekabel forbundet til Hondaen.
    Der bliver lavet backup af ecu/firmware, hvis man fortryder og vil tilbage til den oprindelige firmware...
    Men det gør man ikke !
    Resultatet af ecu flash er en mere rolig og smooth gas respons/kontrol når man kører langsomt i 1-2 gear..
    Kort sagt, Det er sådan den burde køre da den forlod Honda fabrikken...
    Jeg har diagnose/service kablet, hvis der skulle sidde nogen og blive fristet....så sparer i lidt...
    Jeg mener ECU REFLASH koster cirka 240 € inklusiv kabel og fragt...
    Skriv en PB, hvis i har brug for hjælp eller information.


  • #19   27. apr 2021 Det er jo fantastisk at denne 10 år gamle tråd er blevet genoplivet, men spændende læsning alligevel smiley

  • #20   31. maj 2023 Hejsa.
    Dejligt at finde denne tråd.
    Er der nogle der har erfaringer med passager?
    Hvordan er den at sidde bag på for “Konen”?
    Min kone er ca 167 cm høj og alm. bygning.
    Jeg er betænkelig især med ben vinklen om den er ok?


  • #21   31. maj 2023 Jeg kender ikke modellen, men det er nok kun konen selv der kan svare efter en tur.
    Nogen skal helst have benene strakt og andre kan sidde med knæene oppe ved ørerne. smiley


Kommentér på:
Anmeldelse Honda - VFR 1200 F.

Annonce