{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.784 visninger | Oprettet:

Fed anmeldelse {{forumTopicSubject}}

Af en r1 læs den

Generelt:

Første tur på en R1 er er oplevelse man aldrig glemmer. R1 er chokerende, vild, vanvittig, for fed, for farlig, ansvarlig, uanstændig og bare 2 numre for sindssyg til denne verden !

Note: Hvis du læser denne anmeldelse har du sikkert også læst anmeldelsen fra Jörun Seim, måske set hans mange videoer fra Nürburgring mv. på nettet og har hørt/læst om hans fatale styrt. Den slags gør indtryk, og det ville være dumt ikke at tage ved lære af hans historie. Jeg kendte ikke manden personligt, men kan se på hans videoer at han har været en skrap R1-pilot, meget skrappere end nogen jeg kender, og alligevel gik det galt. Så husk det nu…….

For mit eget vedkommende havde jeg i nogle år kørt FZR600R men var klar til noget større, og prøvede derfor en bl.a. FZR1000 som på papiret er næsten ligeså hurtig som en R1. Den var imidlertid for tung og ikke så sjov at køre som jeg havde troet. Første – uforglemmelige - tur på R1 fik jeg en efterårsdag i 2003 hos Bille MC i Skanderborg. Første indtryk var at man ret hurtigt fik ondt i armene pga. den meget sportbetonede kørestilling. Det gik snart op for mig at R1 er for hurtig til landeveje, så jeg satte kursen mod motorvejen. Jeg havde til dato aldrig prøvet en motorcykel uden at give fuld skrue, uanset kubikkerne, og det var også mit mål med R1’eren. Den skulle bare fyres af. Det viste sig dog helt umuligt at give fuld gas i 1. og 2. gear uden at få styret i hovedet, så jeg fandt med det samme 3. gear. Her følte jeg dog at baghjulet mistede greb, det var jo en kold efterårsdag, og jeg ville ikke risikere en udskridning, altså blev 4. gear klasket ind. Det hjalp ikke meget på den utrygge fornemmelse, så jeg skiftede op og op og konstaterede at den åbenbart havde sat sig fast i 3. gear. Det var den eneste logiske forklaring, for maskinen trak simpelthen så sindsygt at jeg nægtede at tro på at den faktisk var i 6. gear. Men det var den, go’nat og sov godt.

Da min mor muligvis læser dette vil jeg ikke fortælle hvad speedometeret nåede op på, men jeg var fast besluttet på at køre tilbage til Bille MC, aflevere R1’eren på stedet og bestille en R6’er. På tilbagevejen fik jeg imidlertid et lidt mere nuanceret indtryk af R1’eren som gjorde at jeg alligevel endte med at investere i en. Det var især motorens enorme drejningsmoment, som gør det muligt at køre friskt helt uden gearskift, stejle helt uden kobling i 2. gear og andre rare ting.

Køreegenskaber:

Maskinen er fysisk lille, føles lidt mindre end FZR600, og den opfører sig meget livligt. Den vil gerne på baghjulet ved enhver ujævnhed på vejen (selv i 4. gear!) og løfter gerne røven under nedbremsninger. Man føler at maskinen hopper og danser fordi vægten hele tiden skifter så dratisk og fordi hele maskinen er så kort, vil jeg tro. I hvert fald må man sige at en Honda Fireblade 929, som jeg har prøvet til sammenligning, virker noget mere rolig og stabil. Men der er ingen tvivl om hvem der er vildest og hurtigst. DR og bliver R1.

Ved længere tids kørsel med lav fart bliver man grundigt træt i armene og får ondt i bagdelen. Ved konstant fart på ca. 140 km/t og derover har man det dog rimelig godt på R1’eren. Skulle man begynde at kede sig kan man jo altid lave en wheelie. Det er muligt op til ca. 160 km/t. Herefter forekommer kun hjulspin i moderat omfang. På en tur gennem Tyskland med let oppakning og et par hundrede i snit kan man næppe ønske sig en bedre maskine. Med let oppakning menes en tandbørste, et pas og et Visa-kort. Meget mere et der ikke plads til. Sidetasker har jeg opgivet. Oxford Sports tanktaske kan dog anbefales.

Motor/Teknik:

Hvor mange motorcykler kender du, som går på baghjul ved 3500 o/min uden brug af kobling ???????????????

Det siger ligesom det hele.

Omkostninger:

Bagdæk koster ca. 2000 kr og holder maksimalt 10.000 km. Det er selvfølgelig især de vilde starter og hurtige ryk i 2. gear som æder dækket. Da maskinen er let (175kg) burde det jo være muligt at køre rimelig langt på et dæk. Jeg ved bare ikke hvordan. Der er 10.000 km imellem serviceeftersynene, som koster 2-3.000 plus eventuelle sliddele. Der har indtil nu (20.000 km) ikke været mekaniske problemer af nogen art. Største udgift har været fartbøder !


Gode råd:

Overvej seriøst om du ikke er bedre tjent med en R6. Den er jo hurtig nok og i alle henseender det mest fornuftige valg. Men igen, vi kan jo ikke være fornuftige allesammen.



Konklusion:

Det er bare en af de ting du skal nå at opleve, inden du pludselig en dag våger op med gråt hår og er medlem af en golfklub.

Motor:

Ydelse: 150 hk (fabrikstal), Målt 137 hk på baghjulet
20-ventilet topstykke og EXUP
Acc.: 0-100 km/t: 2,9 sec
Acc.: 0-200 km/t: 7,4 sec
Topfart: 277 km/t (fabrikstal – du har ikke lyst til at prøve)
Køling: Vand
Bremser (antal/type/størrelse): Mere end nok
Transmission: Kæde, 6 gear (kunne nøjes med 2)
Vægt: 175 kg
Nypris: Listepris 216.000.


Fotos på (link fjernet)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fed anmeldelse
Kommentér på:
Fed anmeldelse

Annonce