{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.063 visninger | Oprettet:

A kørekort stor/lille {{forumTopicSubject}}

Da jeg tog mit A kørekort tog jeg til lille, nu er jeg blevet stor pige og må kører stor mc.
Situationen er den at jeg skal til udlandet og kører i år.

Vil lige lægge en føler ud og hører om der er nogle der har haft problemer, med at vise lille kørekort i udlandet selvom man er blevet "stor" nok til at kører rigitg mc?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  A kørekort stor/lille
  • #1   21. apr 2010 hvad er problemet, når du har fået det store kørekort?

  • #2   21. apr 2010 Mirza A.

    Problemet er, at der på hendes kørekort stadig står, at hun "kun" har kørekort til lille mc...


  • #3   21. apr 2010 at det ikke står på mit kørekort. På mit kørekort er jeg markeret som lille, men efter som jeg er over 21 må jeg kører stor mc i dk.

    Kan og må jeg kører med det i udlandet?


  • #4   21. apr 2010 Jin: Har du haft det lille kort i 2 år?

  • #5   21. apr 2010 hun tog det i 2007 Jepser.

    Jin, du skal op på politistationen og bede om at få et nyt kørekort hvorpå det er angivet du må køre med stort, i resten af verden har de ikke den lovgivning, og kørekortet giver ikke adgang til stor MC..


  • #6   21. apr 2010 "På mit kørekort er jeg markeret som lille, men efter som jeg er over 21 må jeg kører stor mc i dk."

    Din alder er irrelevant. Hvad der betyder noget er om du har haft det lille kort i to år eller ej.


  • #7   21. apr 2010 Må man ikke køre en motorcykel med over 34 hk, hvis man er over 21 år?

  • #8   21. apr 2010 Snetyven nemlig..

    nå jeg troede hun havde fået det store kørekort "fysisk" altså at det var ændret


  • #9   21. apr 2010 Esser.. nej ikk hvis du har været til køreprøve som 20 år og 360 dage gammel...

    for så fik du kørekortet på en lille motorcykel og du skal køre i 2 år, eller tage en ny køreprøve den dag du fylder 21 år..

    latterlig lov, som dog ikk har ramt mig..


  • #10   21. apr 2010 op og få det fornyet..
    Jin --> så jeg egentlig ikk dig i en hvid dragt på ellebjergvej for ikk længe siden??


  • #11   21. apr 2010 Jonas (kbh) H: Det kan meget vel være at du har set mig. Kører på rød Honda med hvid dainese dragt og hvis arai hjelm. ikke så skide mange der gør det. smiley

    Snetyven: Troede faktisk at det var sådan et du skulle kører i to år eller bare fylde 21, så fik man stort køre kort.

    Tore(københavn S): dejligt at der er nogle der læser en profil inden der bliver kommenteret.

    Er der nogle der har prøvet at blive stoppet i udlandet på stor mc med lille kørekort???


  • #12   21. apr 2010 Du har lille kørekort og skal selv på borgerservice og ha ombyttet dit kørekort til stort a.
    Får du ik det gjort, har du stadig kun lille a, og skal helst ik stoppes på stor.


  • #13   21. apr 2010 I udlandet er mc'er vel ikke delt op i lille og stor? Så når der står at du har kørekort til mc, så er det vel irrelevant for dem, om det er til stor eller lille?

  • #14   21. apr 2010 Jeg tog også mit kørekort til MC da jeg var 19.
    - Fik så at vide at jeg kunne kører på det i 2 år, eller at jeg kunne vælge at få en ny køreprøve når jeg var fyldt 21.

    Jeg valgte så at kører på det lille i 2 år, så i år kører jeg lovligt på det "store" smiley


  • #15   21. apr 2010 Nej, reglerne er faktisk meget simple: Du må køre stor motorcykel, når du har haft det lille motorcykelkørekort i to år ELLER har bestået køreprøven til stor motorcykel.

    Prøven til stort motorcykel kørekort kan tages, når du er fyldt 21, uanset om du har taget kørekort til lille motorcykel eller ej.


  • #16   21. apr 2010 Har oplevet med en kollega som kørte over, og der var der mange problemer, han kørte på en r6 og var 22, hvor han havde taget kortet som 19 årig.

    Lille MC er faktisk et begreb der også bliver brug i tyskland italien m.m. (mener du må køre på dem som 17 årig, men ved det ikke) Han kunne så flydende tysk, og overtalte betjentene til at ringe til dansk politi, som så forklarede dem reglerne.


  • #17   21. apr 2010 "Du har lille kørekort og skal selv på borgerservice og ha ombyttet dit kørekort til stort a.
    Får du ik det gjort, har du stadig kun lille a, og skal helst ik stoppes på stor."

    Nej, dit lille kort tæller som stort fra to år efter den dato, der står på det, at du har fået det. At så betjentene i udlandet kender den regel kan jeg ikke love. smiley


  • Martin C
    Martin C Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 2
    #18   21. apr 2010 hej jin
    jeg havde problemer da jeg blev stoppet i tyskland, jeg havde det store men kun det lille på kortet, han lod mig går efter en langforklaring.

    Da jeg kom tilbage til DK spurgte jeg på pas og kørekortkontoret og de sage at man skal betale for at få opdateret den nye dato på kortet... jeg kan ikke huske prisen men tror det er samme pris som hvis du havde mistet kortet...


  • #19   21. apr 2010 Snetyven: Okay. jeg kører altså på stor da jeg har kørt mc i mere end to år, men ændre det så på om jeg må i udlandet?? På papet, står det jo stadig som lille.

  • #20   21. apr 2010 Jens E: Ganske forkert. Hvis datoen er over 2 år gammel, er det gyldigt som stort kort.

    Anders P: Det er en EU lov, så jo, den findes også i udlandet. Men hvordan de rent praktisk skriver det på deres kort ved jeg ikke.

    For at undgå misforståelser er det bedst at få en nyt stempel i kørekortet.


  • #21   21. apr 2010 Du må gerne køre på stor motorcykel i udlandet. Det er bare ikke alle udlandske betjente, der ved det, og derfor kan det måske betale sig at slås med Borgerservice indtil de skaffer dig et kort med en dato ved stor motorcykel.

    (Jeg siger "slås med", fordi vi tidligere har læst beretninger herinde om personer, der har prøvet mange gange og bliver ved med at få tilsendt et nyt kort uden markering af føreret til stor motorcykel, så man skal virkelig være sikker på de har forstået det i Borgerservice og at de ved, hvordan de bestiller det rigtige kort, for ellers får man bare et magen til det man har i forvejen.)


  • #22   21. apr 2010 Snetyven: det er til en hver tid DIT eget ansvar at de nødvendige og lovpligtige dokumenter er i orden, og får du ik ombyttet dit kørekort, så er det ik i orden, og bliver du stoppet af en reglrytter betjent eller en betjent udenfor dk, så har man altså kun lille a, og køre derfor uden kategori, som koster 5000 kr.
    Men så er betjenten også en røv.


  • #23   21. apr 2010 Jens F: Regelryttere-betjenten kan intet stille op mod en kørekort der er stemplet med lille, hvis datoen er over 2 år, og man kører på en stor MC. For kortet er gyldigt som stort. Sådan står det stadig i mit, selvom jeg siden jan 2000 har måtte køre stor MC.
    I bekendtgørelsen om kørekort, er det ingen steder nævnt at man skal forny sit kort for at det gælder som stort. Og jeg vælger nu engang at holde mig til lovteksten.


  • #24   21. apr 2010 Hvad Jesper sagde: Et lille kørekort ER gyldigt som stort, hvis det er mindst 2 år gammelt.

  • #25   22. apr 2010 Jeg undskylder så mange gange.
    Har spurgt en prøvesagkyndig i dag, og han gav jer ret, men sagde at han da ville anbefale at få det ombyttet, ved kørsel i udlandet, så der ikke blev ballade.


  • #26   22. apr 2010 Du skal ikke undskylde for at tage fejl, men tak. smiley

Kommentér på:
A kørekort stor/lille

Annonce