2.305 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Nye kørekort regler igen igen..... Nye kørekort regler igen igen.....

Hej

Beklager at bidrage med endnu et spørgsmål om de nye regler.

Jeg har stort kørekort til mc, men da jeg kun har 1 klip tilbage, så skrev jeg til politiet, hvad der skete, hvis jeg mistede det.

Svar:

Hvis du bliver frakendt din førerret ubetinget og skal generhverve, så er det efter de nye regler og herunder alderskravene – altså A2.

Det betyder endvidere, at du tidligst som 22 årig, men mere sandsynligt først som 24 årig, kan erhverve til A. Du skal kunne opfylde krav om minimum 2 års kørselserfaring på kategori A2, før du kan få dispensation for kravet om 24 år.

Mvh

Nu til mit spørgsmål, jeg har jo optjente over 2 års erfaring (2 år på lille og lidt over ½ år på stor)

Hvis jeg får en ubetinget frakendelse, tæller det tideligere lille kørekort så som et A2?

Få så burde jeg i det tilfælde jo, kunne tage nyt kort som 22 årig? Eller skal jeg først blive 24? (Eller 2 års erfaring med A2.

Mvh.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flooded bathroom. I did a washing machine cycle and a LOT of water poured out of both the general drain and the shower drain. Pls help 1.200 kr.
  • Tjek om vandlås er skruet rigtigt på 500 kr.
  • Tagpap brænding 9.000 kr.
  • Beskære, fjerne ukrudt, klippe hæk i forhave 1.500 kr.
  • Opsætning af gardin i Velux vindue. 1.000 kr.
  • Tilslutning af 2 vaskemaskiner 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nye kørekort regler igen igen.....
  • #1   22. jan 2013 Det lader til du skal køre pænere i en stykke tid smiley

• #2   22. jan 2013 Så ens tideligere erfaring, man har tilegnet sig under ens tideligere kørekort, har ingen betydning?

• #3   22. jan 2013 ifølge EU kan de ikke berøre det kørekort som du har nu ...

så nu hvor du har stor kort vil du generhverve stor

så hvis du har stort vil du fortsat have stor

• #4   22. jan 2013 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32006L0126:dA:HTML

læs evt artikel 13

• #5   22. jan 2013 Dont get caught! Drive faster! smiley

• #6   22. jan 2013 Mike a
    Hvis man mister ubetinget så har man jo ikke noget kort mere, deraf begrebet generhvervelse.
    Hvis det mistes betinget hedder det jo en kontrollerende prøve, som giver en ret til at beholde det som man er i besiddelse af allerede.

• #7   22. jan 2013 Nikolaj
    Hvis du har et klip tilbage så er det vel en betinget i første omgang eller kører du allerede på en betinget + 2 klip?

• #8   22. jan 2013 ja men nu skriver han jo at han kun har 1 klip og ved andet klip vil miste kørekortet hvilket vil betyde han ikke har haft kørekort i 3 år endnu!

og man må jo gå ud fra at det er en betinget frakendelse vi snakker om
    for bare fordi du får 2 klip får du ikke en ubetinget fra kendelse der er det krævet at han laver så stor en forseelse at han vil få 3 klip næste gang da 2 betinget frakendelser vil resultere i en ubetinget...

• #9   23. jan 2013 Du har ret Ivan, men nu er og bliver jeg lidt en drengerøv, så nogle gange skal der altså lidt tempo på (Dog uden, at være til farer for andre)

Men Steen jeg køre med mit første kort, med 1 klip tilbage (Har haft kørekort i 3 år til sommer og får derved et extra klip)

Men tænke mere på, at hvis man nu kørte lidt frisk ude på landevejen og fik det frakendt ubetinget, om ens tideligere erfaring (De 2 år) som påkræves for at man kan få A, om de forsat gælder efter en ubetinget frakendelse? Eller starter man med ''nul'' erfaring?

mvh.

• #10   23. jan 2013 Du har en fin dialog med politiet, som du selv skriver.

Hvorfor hopper du så herind og får folk til at gætte, istedet for bare at spørge videre? Det virker som en ret flink betjent du har fat i der, som er glad for at besvarer spørgsmål smiley

• #11   23. jan 2013 Nikolaj
    Din førerret er blevet tildelt inden den 19 januar og derfor kan de ikke røre den

• #12   23. jan 2013 Du har helt ret Daniel, men tænkte, at jeg ville få et hurtigere svar herinde smiley

Men høre, da lige ham ad og kommer tilbage med et svar.

• #13   23. jan 2013 nikolaj lidt off topic, men hvilken mail skriver du til når du skal snakke med trafik politiet? har selv et spørgsmål om nyt kørekort...

(kan jeg med lille kørekort og +2års erfaring, tage stort når jeg er 22, eller skal det være A2 med 2 års).

• #14   23. jan 2013 § 139. Kørekort udstedt fra den 1. juli 1996 og til den 18. januar 2013 samt fornyelser heraf giver førerret i henhold til følgende retningslinjer:

3) Kørekort til de i § 11 nævnte køretøjer (bl.a. kategori A stor motorcykel) kan dog udstedes til en person, der først efter den 19. januar 2013 har opnået to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A, når personen er fyldt 22 år, og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.

• #15   23. jan 2013 (link fjernet)

• #16   23. jan 2013 Tak! dejligt så behøver jeg ikke tage A2

• #17   23. jan 2013 Kan se, at du har fået svar på det spørgsmål Elias smiley

Men ellers skrev jeg bare til sydøstjyllands politi.

• #18   28. jan 2013 Svar fra Hr. Betjent

''Hej Nikolaj

Du starter fra NUL. Det du har fra før frakendelsen kan ikke bruges til noget, da erfaringskravet jo netop baserer sig på, hvad du har af erfaring helt frem til erhvervelse af et nyt kørekort. Da du har haft et afbrud på mindst ½ år, så starter du forfra.

Men er det ikke bare et spørgsmål om at køre ordentligt :)?

Mvh
    Jesper Engelund''

Første gang, jeg har mødt en betjent med lidt humor smiley

Kommentér på:
Nye kørekort regler igen igen.....

Annonce