Vaskning af MC Vaskning af MC
Jeg har lige købt en Honda CB500 med fuldkåbe (opretter MC'en så snart jeg får billeder). Det er min første mc, idet jeg først tog kørekortet i slutningen af sidste år.
Jeg har læst meget om, at man skal huske at vaske cyklen grundigt, når man har været ude at køre, således man får vasket salten af. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber, nogle kyndige personer herinde kan svare på.
1) Det kan ikke undgås, at der ryger en del vand nedover kæden, så hvor ofte skal jeg spraye den (fik en sprayflaske med af forhandleren, og han viste, hvorledes det skal gøres)?
2) Er der nogle steder, hvor jeg skal passe på ikke at på vand på?
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
2) Både og. Lad være at hælde vand direkte der hvor lyftfilteret sidder. Hvis du har luftkanaler i forkåben, så lad være med at sprøjte vand der ind. Ellers skal du undgå at sprøjte vand ned i udstødningsrøret, og ned i tændingslåsen. Resten skulle ikke tage skade af vand, hvis det ellers er en nyere cykel vi snakker ok.....
mar 2005
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 2 Emner: 33 Svar: 237
Så når der ingen salt er på vejen, ja så vasker du den bare når du mener den er beskidt. Ingen grund til at vaske hver eneste gang man har været ude og rulle. Dermed ikke sagt at der ikke er nogen som er så hysteriske at de rent faktisk gør det!!
Go vind!
mar 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 16
Min motorcykel er fra 1995.
Har du tilfældigvis et link til, hvor de betegnelser, som du nævner, er på en mc? Jeg ved nemlig ikke, hvor nogen af dem sidder. Dog tror jeg, at jeg har luftkanaler i forkåben (nogle riller, som sidder bag teleskoprørerne?). Der er jeg kommet til at sprøjte vand ind. Hvad sker der ved det? Kan jeg gøre noget for at "redde situationen"? Bliver pludselig meget nervøs!
okt 2005
sep 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 160
feb 2006
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 1.148
Med kommer der lidt vand i potten sker der heller ikke noget ved det... den blæser det bare ud igen ellers fordamper det når den bliver varm...
Håber du kan bruge det...
Og god MC-sason til dig...
Morten...
mar 2005
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 2 Emner: 33 Svar: 237
okt 2005
mar 2006
Selvom jeg har vasket den grundigt, har jeg dog ikke taget sædet af, men jeg har spulet vand op på mc'en oven baghjulet. Men det er stadig ikke det samme som at tage sædet af og spule vand ned, vel?
Nu spørger jeg sikkert vældig dumt, men hvordan går man vand ned i udstødningsrøret?
I enden af røret går det ud i en slags ring, som der så er en fordybning indeni, men den er - så vidt jeg kan se - helt lukket, så der kan ikke komme vand ind den vej.
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 659
okt 2005
mar 2006
Da jeg tog kørekort, lærte vi kun om placeringen af kronrør, teleskoprør mv, men ikke så meget i detaljer.
mar 2006
Og potten = udstødningen? Så selvom der er kommet vand derned, så fordamper det blot, som Morten skriver?
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 659
mar 2006
okt 2005
mar 2006
Mine bekymringer skyldes, at jeg har læst meget herinde om, hvor meget skade salt gør. Derfor har jeg, hver gang jeg har været ude at køre, vasket cyklen grundigt (har kun ejet den siden lørdag). Pludselig kom jeg til at tænke på, at det kunne være, der var steder, jeg ikke måtte vaske den.
Jeg mangler stadig svar på enkelte spørgsmål, men ellers siger jeg mange tak for den store velvillighed til at hjælpe.
Kan jeg kun komme til at sprøjte vand ind i motoren ved at åbne sædet og sprøjte vand ned?
Selvom jeg har vasket den grundigt, har jeg dog ikke taget sædet af, men jeg har spulet vand op på mc'en oven baghjulet. Men det er stadig ikke det samme som at tage sædet af og spule vand ned, vel?
Hvor sidder tændingslåsen og luftfilteret?
Hvor går luftkanalerne i forkåben hen?
De sidste to spørgsmål skyldes, at min nysgerrighed blev vakt, da Janus nævnte disse termer. Det kunne være rart at vide, hvor de befinder sig på cyklen.
mar 2006
mar 2005
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 279
Tulle
mar 2006
Har været inde og se din cykel, Tulle - og min kåbe er magen til din.
Jeg har et sidste spørgsmål (udover dem, som står 3 tråde over denne).
I dag har jeg sprøjtet min kæde med Castrol Chain Wax. Jeg vidste ikke, det skulle gøres, mens den var varm, så det blev gjort i morges, da den var kold. Her til aften har jeg været ude at køre, men både før og efter turen har der været grønne pletter adskillige steder på kæden (især mellem hvert led, nærmest ved samlingerne - ved ikke hvad det hedder på "fagsprog"). Mit spørgsmål går på, om det er normalt, eller om det skal vaskes af?
Har prøvet at fjerne en af dem med min finger, og det kan godt gå af.
Vaskning af MC