614 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Brugtkøb - hvad skal man være obs på? Brugtkøb - hvad skal man være obs på?

Hej alle.

Jeg står over for at skulle købe min første MC, som nok bliver en Suzuki SV650S årgang >2004.
Det eneste jeg har forstand på er at tjekke om den er fin i lakken, kan starte og ikke siger underlige lyde når den kommer op i opdrejninger.
Hvad bør man være obs på ved køb? Hvordan skal jeg tjekke op på den, så jeg minimere sandsynligheden for at blive taget i røven?

Mange tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.
  • Opsætning af malertape 800 kr.
  • Tv Kommode, en tæppe og en mikrobølgeovn 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brugtkøb - hvad skal man være obs på?
  • #1   2. maj 2010 Når du ikke har haft MC før, så syntes jeg du skulle prøve at se om du kan finde en kammerat der kender til det du kan tage med. Gerne en der selv har/har haft sv650, hvis muligt.

• #2   2. maj 2010 hvor i landet er du fra...

• #3   2. maj 2010 Jeg hiver 2-3 venner med, som har MC, men de er alle relativt nye. Ham den ene har dog haft en SV1000 selv.

Jeg er fra storkøbenhavn.

• #4   2. maj 2010 okay vil da gerne tage med dig hvis det er.. men kan se du har nogle venner der burde kunne hjælpe dig..

• #5   2. maj 2010 Personligt ville jeg så (uden at kende 650'eren) kigge efter:

Oliespild.
    Gaffelben, de er svære at komme til øverst på en S model så hvis de er pæne er der da gjort lidt ud af det smiley
    Sliddele, er den ved at skulle have nye dæk, skiver, klodser osv.
    Er kæden smurt og velholdt?
    Generel stand.

Primært ville jeg så ellers tale med sælger, f.eks høre om han ved hvor ofte der skal skiftes olie (6000 km på 1000'eren, nok det samme på den lille) og prøve at få et indtryk af hvordan han har behandlet sin cykel.

• #6   2. maj 2010 Husk og tjekke for restgæld.

• #7   2. maj 2010 Trond: Tak for tilbudet, det var rigtig flinkt af dig.

Hvordan skal man tjekke for restgæld og hvad betyder det for mig, hvis det viser sig at der er restgæld på den og jeg har købt?
    Jeg har læst at man kan ringe til banken og oplyse dem regnr og stelnr, men hvis man er ude og se på ved fyraften, så er banken jo ikke åben.

• #8   2. maj 2010 Kevin, så noter informationerne og ring dagen efter smiley

Jeg fandt den her side om det: http://www.bilbasen.dk/bilbogen/ hvor der også står telefon nummer og tider til bilbogen. Mere her: http://www.fdm.dk/bilkoeb-salg/foer-bilkoeb/restgaeld/tjek-bilen-restgaeld

Hvis der er restgæld, hvilket der alligevel er en rimelig chance for på en nyere cykel - ret mange har ikke kontanter til at købe sådan en og får den financieret, så skal det betales ud i forbindelse med salget.

• #9   2. maj 2010 Nu er det jo ikke så længe siden jeg var ude efter en MCer og fik mig en god snak med min gode bankmand i Nordea.
    Restgæld, det var det jeg spurgte ham om, og han sagde, at skulle der være restgæld i MCen, så kommer det ikke dig som køber ved, det man skal være på vagt over for, det er PANT i MCen den får den nye ejer problemer med, så når du har bestemt dig for en mc, så gå i din bank, og forhør dig om eventuel pant i kørertøjet.
    Da' jeg var ude og ville købe en Suzuki Burgman, så var jeg meget på nettet, og det var en ret god hjælp, for her kunne man se, at mange af dem der var til salg, var jo slet ikke fra den årgang som der var beskrevet, se bla. i den blå avis, her kan man se, at en burgman med gule blinklys bag på, bliver annonceret som en årgang 2004, det er første registreringsdato, men modellen kan ligge mellem 1999 - 2001 alt efter farven i speedometeret, sådan nogle ting var det en god ide at undersøge, så du ikke køber en gammel hankat.

• #10   3. maj 2010 Mærk på bremseskiverne om de er slidte

Se efter slidtage på forhvilere

Lyt efter mislyde i motoren

Prøv en tur hvor du mærker gearene efter og slip styret og se om den trækker skævt

Kig efter pakningslim ved generator eller koblingsdæksel, så har den været åbnet

klistermærker/tankpads mærkelige steder, kan skjule en ridse i lakken

Fælge, kig hele vejen rundt efter grimme dækjernsmærker

Hvis der er eftermonterede blinklys eller xenon så se installationen...har efterhånden set diverse tyggegummiløsninger og fuglereder :-S

Tjek dækkenes årgang - sportsdæk bliver typisk møre efter 4-5 år(alt efter opbevaring naturligvis)

Tjek tandhjul, se om tænderne er slidt "skæve"

Tjek olie og kølevæskestand

Kommentér på:
Brugtkøb - hvad skal man være obs på?

Annonce