6.805 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Reklamationsret ved brugtkøb? Reklamationsret ved brugtkøb?

Hvis jeg køber en brugt motorcykel ved en forhandler - gælder loven for 2 års reklamationsret så ikke?

Af hvad jeg kan læse her: http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad/ gælder den da? Men er det kun ved køb af brugt bil?

På forhånd tak!

Simon.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Reklamationsret ved brugtkøb?
  • #1   16. jan 2007 Jo, 2 års reklamationsret gælder også ved køb af brugt motorcykel.

• #2   16. jan 2007 De 2 år gælder altid... De kan kun komme udenom ved at skrive sælges for kunde... Men blir helt nysgerrig, hvad er det for en bike???

• #4   16. jan 2007 Rigtigt Bo, garanti så hænger sælger på den og reklamationsret, så er det en selv der skal kan bevise at fejlen var der...tit ret svært

• #5   16. jan 2007 Ved brugtkøb, mener jeg at du har 2 år fordelt således:

1/2 år fuld garanti
    1,1/2 år med ret til reklamation på mekaniske dele, hvis du kan bevise at det er en skade der allerede var påbegyndt ved handlen

• #6   16. jan 2007 Der er ikke noget krav om garanti, hverken ved brugt eller nyt køb. Tilgengæld siger købeloven at der skal være 24 måneders reklamationsret på den vare man sælger.
    De første 6 måneder er det sælgeren der skal bevise fejlen ikke var der ved købet, de resterende 18 er det køberen der skal bevise fejlen også var til stede ved købet.

Mange forhandlere ved det er svært at bevise noget de første 6 måneder, med mindre der er tydelige beviser for misligehold, og derfor er det mange af dem der har 6 måneders garanti.

/
    Jesper

• #7   16. jan 2007 Selvfølgelig er der reklamationsret...
    Du har ifølge lovgivningen 2 års reklamationsret. Det er dog et spørgsmål om bevisførelse.
    Altså du køber en brugt motorcykel. De første 6 måneder er det forhandleren der skal bevise at "fejlen" IKKE var tilstede ved leveringen. Den resterende periode (18 måneder) er det DIG der skal bevise at fejlen var der ved leveringen.
    Læg mærke til at ordet GARANTI ikke er brugt i formuleringen. Det er nemlig op til forhandleren at bestemme om han vil give garanti eller ej (som regel afhængig af prisen på varen). Så hvis det er en ordentlig forhandler giver han garanti i en periode, måske alle 6 måneder. Gør han det, er der slet ingen tvivl, så skriver han faktisk under på at "varen" bare skal laves i "garantiperioden" det være sig 1, 2 eller 6 måneder. Der kan dog være forbehold indimellem. F.eks kan han tage forbehold for f.eks lak, dæk, bremser da det bliver betragtet som sliddele.
    Men sørg for at få det specifikt nedskrevet, hvis der skulle blive problemer med noget. De fleste prøver jo da heldigvis at drive forretning på hæderlig og ærlig vis.

• #8   16. jan 2007 det skal lige siges at det IKKE gælder hvis forhandleren har solgt den for en anden (sælges for kunde-skiltet) jeg kan ikke lige huske hvad det hedder.... men i det tilfælde er der ikke noget at hente

• #9   16. jan 2007 Jesper [Lyngby] P og Jacob HP (Vordingborg) +1 ... også ved afhentningstilbud!!!

• #10   16. jan 2007 Bunzike: Det er rigtigt at det ikke gælder for kommisionssalg. Der er forhandleren bare en formidler mellem sælger og køber.

CB: Ikke så vidt jeg ved. Men der er jeg ikke 100& sikker

• #11   16. jan 2007 Ved komisions salg.. Vanker der intet...
    Dvs. "sælges for kunde"..

OGSÅ selv om "komisionsseddelen" ikke er udfyldt korrekt..

Har prøvet på egen pengepung.. Ved en autoiseret forhandler.. Godt nok en bil.. Men dyrt var det....

/Rass

• #12   16. jan 2007 Ps. når du så er i gang.. Så få lige det stelnummer.. Og ring til "Bilbogen" i Århus.. Så er du 100 på, mht. restgælden.. ;o)

• #13   16. jan 2007 Garanti er HELT valgfrit, reklamationsretten er ikke valgfri.

Men sælges cyklen i kommission for privat kunde, og påføres denne kunde på slutseddelen som sælger og forhandleren som mægler, så er der ikke reklamation heller!!

Reklamation og garanti har intet med hinanden at gøre.

Så er man ikke indforstået med de betingelser forhandleren giver ved købet, så er det jo valgfrit om man vil handle der.
    Men folk har det med at finde det billigste de kan og så forlange samme betingelser på feks en bil eller motorcykel til 20-30.000kr mere.

En evt garanti dækker normalt kun drivlinien (motor/gear/bagtøj/), og altså hverken feks. eldele,dæk,udstødning, eller kosmetiske fejl på det købte. Pludselige opståede fejl er ofte sliddele, og der dækker ingen garantier, medmindre forhandleren er MEGET flink.

• #14   16. jan 2007 Jesper [Lyngby] P ... det er jeg - altså 100% sikker smiley Jeg driver en lille bilforhandler (se evt. (link fjernet) og vi har haft en advokat på sagen. Købeloven kan ikke afviges!!!

Jesper J: "En evt garanti dækker normalt kun drivlinien (motor/gear/bagtøj/)" sikkert korrekt - men reklamationsretten gælder hele køretøjet. Det er så ikke så svært for sælger at bevise at f.eks. el.fejl ikke var der på købstidspunket, da disse jo som regl opstår pludseligt - selvom en anstændig forhandler vil dække/udbedre disse også. Vores garenti f.eks. dækker ALT

• #15   16. jan 2007 Okay, så er det jo som jeg selv havde forventet! smiley

Der er 6 måneders fuld garanti, og herefter må jeg jo bare læne mig op ad købeloven - uanset hvad forhandleren siger! Desuden er det heller ikke en diskusition, jeg gider at have med ham, for han kan jo ikke komme udenom alligevel.. smiley

• #16   16. jan 2007 Flot stavet.. Diskussion*

• #17   16. jan 2007 Forresten.. Er der en, der kan give mig et link til, hvor jeg kan læse om de ting her (udover det link jeg selv har lagt ind)? Synes ik rigtig det står helt klart, hvis man læser lidt i købeloven?

• #18   16. jan 2007 Er det bare det, der står fra §81-86? http://147.29.40.90/_GETDOC_/ACCN/A20030023729-REGL

Forresten vil jeg lige takke for de mange svar! smiley

Kommentér på:
Reklamationsret ved brugtkøb?

Annonce