Skæv bremseskive? {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg står med en honda cb 650R som lige pludselig har fået en skæv skiveforan.
Jeg kan se fysisk at skive er en lille smule skæv et sted. Skiven bliver lidt varmere end den anden, når jeg har kørt motorvejskørsel, men ikke det store.
Da det er flyvende skiver har jeg prøvet at rense ligesom i videoen her:
https://www.youtube.com/watch?v=CYyRS0_Ia5U
Det skal lige siges at mine "buttons" ikke sidder ligeså løst som de gør her på videoen. Jeg kan sagtens dreje dem rundt, når jeg bruger min lille topnøgle, men på ingen måde med fingrene.
Jeg kan tydeligt mærke rysten i styret når jeg bremser ned, og det bliver værre jo længere tid jeg kører (det må være varmen).
Bonus info: jeg har lige fået skiftet dæk for ca 2 uger siden og jeg har kørt omkring 700 km før skiven er blevet skæv.
Håber I kan hjælpe.
Mvh Erik Hansen
jun 2016
Følger: 13 Følgere: 2 Svar: 15
Ved ikke lige om det er en model med ABS.
Er der glat, og lige nu, korn på vejene, = høj risiko for hjulblokering.
Steen/Holbæk
mar 2014
Følger: 3 Følgere: 7 MC-er: 1 Svar: 139
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 27 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 1.490
Samt chek at der ikke er slør i forhjulslejerne.
Begge dele vil kunne medføre at bremseklodserne kører på skiven hele tiden. Og at den dermed bliver varmere end normalt. Og måske af den årsag er blev skæv.
aug 2020
Følger: 12 Følgere: 26 Emner: 9 Svar: 24
Ja, der skal ihvertfald nye skiver på, jeg er bare lidt i tvivl om hvad der kunne have været sket, bare så jeg ikke bruger 3000 kr på nye skiver, og så sker det igen med det samme.
aug 2020
Dog ikke
aug 2020
Jeg synes det hele virker til at være fint med de ting du nævner.
Når jeg drejer hjulet rundt, kører klodserne næsten ikke på, dog selvfølgelig der hvor skiven er skæv kører den en del på.
Som beskrevet tidligere, så synes jeg ikke at skiverne bliver særlig varme efter at have kørt motorvej et godt stykke tid, og så mærke direkte efter. Jeg kan godt mærke den ene er liidt lunere end den anden skive.
aug 2020
Jeg kunne godt være lidt bange for at der er luft i systemet, da jeg næsten kan hive bremsegrebet helt ind til styret. Giver den ihvertfald ny væske i løbet af næste uge, og ser om bremsegrebet er blevet strammere af den grund. Hvis det er tilfældet, så må det vel være grunden til den er blevet skæv?
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 216 Emner: 105 Svar: 3.918
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.675
Tænker ikke din skive er skæv, den sidder bare og rokker lidt fra side til side.
sep 2017
Følgere: 18 MC-er: 4 Emner: 3 Svar: 49
aug 2020
aug 2020
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Svar: 32
jun 2016
Følger: 13 Følgere: 2 Svar: 15
Er skiven skæv, skift den. Bremseklodser, er de ved at være slidte, skift dem. Nye skiver= nye klodser.
Nu ved jeg jo ikke om det er stempler på begge sider af skiven! Normalt er der kun stempler på kaliberen på den ene side, derfor slides den ene klods altid en lille smule mer. Den den der er tættest på stempler, slides mere, sådan er det bare, også på biler!!
Har lidt forstand på de dele, er uddannet automekaniker. Til den, som kommenterer på bremsevæske, den skiftes fordi den optager fugt. Vand kan, når det bliver varmt, udvikle sig til damp, som jo er luftigformig og kan komprimeres, = manglende bremseevne, bremsegrebet går simpelt hen i bund uden sønderligt virkning. Svært at ændre på fysikkens love!
aug 2020
Da jeg skiftede bremsevæsken, kom der kun meget få små bobler ud, men jeg kunne godt se at farven på væsken var måske lidt gammel. Så vidt jeg kan se og testet, burde der ikke være noget galt med bremsesystemet, så jeg kan ikke regne ud hvorfor den er blevet skæv...
Det kan godt være det bedste bare er at få skiftet lortet, og så holde øje med om skiven/skiverne bliver varmere end ved normal brug
maj 2015
Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 80
jul 2005
"Der var en som bakkede ind i min cykel, så den har været på værksted ...".
Det var en ret væsentlig oplysning at få med
(Og ja - det kan sagtens være årsagen til at skiven er blevet skæv.)
nov 2008
Følgere: 79 MC-er: 7 Emner: 65 Svar: 1.119
mar 2009
jul 2005
Men nu HAR han jo altså skiftet bremsevæsken (læs under #15).
(Og hvad har det i øvrigt med at bremseskiven er skæv at gøre?)
Så. Nu kører den. Find popcornene frem
mar 2009
Skæv bremseskive?