{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.167 visninger | Oprettet:

Skæv bremseskive? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg står med en honda cb 650R som lige pludselig har fået en skæv skiveforan.

Jeg kan se fysisk at skive er en lille smule skæv et sted. Skiven bliver lidt varmere end den anden, når jeg har kørt motorvejskørsel, men ikke det store.

Da det er flyvende skiver har jeg prøvet at rense ligesom i videoen her:
https://www.youtube.com/watch?v=CYyRS0_Ia5U
Det skal lige siges at mine "buttons" ikke sidder ligeså løst som de gør her på videoen. Jeg kan sagtens dreje dem rundt, når jeg bruger min lille topnøgle, men på ingen måde med fingrene.

Jeg kan tydeligt mærke rysten i styret når jeg bremser ned, og det bliver værre jo længere tid jeg kører (det må være varmen).

Bonus info: jeg har lige fået skiftet dæk for ca 2 uger siden og jeg har kørt omkring 700 km før skiven er blevet skæv.

Håber I kan hjælpe.

Mvh Erik Hansen

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skæv bremseskive?
  • Steen R
    Steen R Tilmeldt:
    jun 2016

Følger: 13 Følgere: 2 Svar: 15
    #1   21. aug Det kan siges ganske kort,- ny bremseskive! Der hvor den går stramt,- det sted slides dækket også mest.
    Ved ikke lige om det er en model med ABS.
    Er der glat, og lige nu, korn på vejene, = høj risiko for hjulblokering.
    Steen/Holbæk

• #2   21. aug Skivebremse lås i karambolage???

• #3   21. aug Chek også at bremsekaliperen ikke "hænger".
    Samt chek at der ikke er slør i forhjulslejerne.

Begge dele vil kunne medføre at bremseklodserne kører på skiven hele tiden. Og at den dermed bliver varmere end normalt. Og måske af den årsag er blev skæv.

• #4   23. aug Steen R.:
    Ja, der skal ihvertfald nye skiver på, jeg er bare lidt i tvivl om hvad der kunne have været sket, bare så jeg ikke bruger 3000 kr på nye skiver, og så sker det igen med det samme.

• #5   23. aug Morten L.:
    Dog ikke smiley

• #6   23. aug Morten.:
    Jeg synes det hele virker til at være fint med de ting du nævner.
    Når jeg drejer hjulet rundt, kører klodserne næsten ikke på, dog selvfølgelig der hvor skiven er skæv kører den en del på.
    Som beskrevet tidligere, så synes jeg ikke at skiverne bliver særlig varme efter at have kørt motorvej et godt stykke tid, og så mærke direkte efter. Jeg kan godt mærke den ene er liidt lunere end den anden skive.

• #7   23. aug Mine klodser er lige ved at være for slidte, og jeg har holdt lidt øje med dem i år, men jeg der er stadig indikator tilbage. De er lidt mere slidte på den ene side, hvor skiven er skæv, end på den anden. Så de må have gået mere på den side end den anden.
    Jeg kunne godt være lidt bange for at der er luft i systemet, da jeg næsten kan hive bremsegrebet helt ind til styret. Giver den ihvertfald ny væske i løbet af næste uge, og ser om bremsegrebet er blevet strammere af den grund. Hvis det er tilfældet, så må det vel være grunden til den er blevet skæv?

• #8   23. aug Det vil nok også være godt at få serviceret kaliberen.

• #9   27. aug Skift bremsevæsken, der er sikkert luft i.
    Tænker ikke din skive er skæv, den sidder bare og rokker lidt fra side til side.

• #10   27. aug Hvordan fik du skiftet dæk jeg var ude for at dækmontøren ville spænde hjulet op på maskinen ved at spænde på skiven da skreg jeg stop og tog mit hjulmed hjem og skiftede selv dækket og afbalancerede selv hjulet dynamisk cyklen har aldrig kørt bedre

• #11   27. aug Allan: Jeg har nu skiftet bremsevæsken, men jeg synes ikke der er sket en synderlig forskel...

• #12   27. aug Leif P.: Jeg ved det ikke. Der var en som bakkede ind i min cykel, så den har været på værksted, og imens skiftede de dækkende. Jeg har kørt omkring de 700 km siden og først lagt mærke til det nu

• #13   27. aug TMP https://tmp.dk/da/product/slibning-af-bremseskive har før slebet skiver, som kom til at virke fantastisk, ved ikke om de gør mere, prøv at kontakt dem, hvis, så er det noget der virker.

• Steen R
    Steen R Tilmeldt:
    jun 2016

Følger: 13 Følgere: 2 Svar: 15
    #14   27. aug Der er godt nok mange kommentarer, gode råd, nok ikke alle lige gode!
    Er skiven skæv, skift den. Bremseklodser, er de ved at være slidte, skift dem. Nye skiver= nye klodser.
    Nu ved jeg jo ikke om det er stempler på begge sider af skiven! Normalt er der kun stempler på kaliberen på den ene side, derfor slides den ene klods altid en lille smule mer. Den den der er tættest på stempler, slides mere, sådan er det bare, også på biler!!
    Har lidt forstand på de dele, er uddannet automekaniker. Til den, som kommenterer på bremsevæske, den skiftes fordi den optager fugt. Vand kan, når det bliver varmt, udvikle sig til damp, som jo er luftigformig og kan komprimeres, = manglende bremseevne, bremsegrebet går simpelt hen i bund uden sønderligt virkning. Svært at ændre på fysikkens love!

• #15   27. aug Steen R.: Ja det har du ret i. Jeg er dog bekymret for hvorfor den er blevet skæv. Køber jeg skiver og klodser til 3600 kr og en skiven så bliver skæv igen, det er det jeg meget gerne ville undgå.
    Da jeg skiftede bremsevæsken, kom der kun meget få små bobler ud, men jeg kunne godt se at farven på væsken var måske lidt gammel. Så vidt jeg kan se og testet, burde der ikke være noget galt med bremsesystemet, så jeg kan ikke regne ud hvorfor den er blevet skæv...
    Det kan godt være det bedste bare er at få skiftet lortet, og så holde øje med om skiven/skiverne bliver varmere end ved normal brug

• Strøm
    Strøm Tilmeldt:
    maj 2015

Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 80
    #16   28. aug Du skriver selv at den er blevet påkørt, har fået nye dæk på. Der er da 2 muligheder for en skæv skive.

• #17   29. aug Erik H:
    "Der var en som bakkede ind i min cykel, så den har været på værksted ...".

Det var en ret væsentlig oplysning at få med smiley . Hvad skulle der i øvrigt laves på cyklen?

(Og ja - det kan sagtens være årsagen til at skiven er blevet skæv.)

• #18   29. aug Skift nu bare den skive/skiver og klodser og kom videre smiley

• #19   31. aug Også derfor jeg skriver han skal skifte bremsevæsken, der er jo ikke meget i systemet, men der skal luftes ordentligt ud, er der stadig luft i systemet vil håndtaget være svampet, der skal være en hård feedback og håndtaget må ikke kunne trækkes helt ind til styret/gashåndtaget.

• #20   31. aug #19
    Men nu HAR han jo altså skiftet bremsevæsken (læs under #15).

(Og hvad har det i øvrigt med at bremseskiven er skæv at gøre?)

Så. Nu kører den. Find popcornene frem smiley

• #21   31. aug Helt sikkert ingenting, men nogen har vel skrevet om det siden han har gjort det smiley

Kommentér på:
Skæv bremseskive?

Annonce