1.961 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

skat er sku dumme i knolden. skat er sku dumme i knolden.


Rene bilister betaler for diesel-svineri
Skats dobbeltspil: Du skal selv dokumentere, du har partikelfilter på bilen, ellers opkræves den store afgift, selv om myndighederne har oplysningerne

En VW Passat 2,0 TDI er en af de mest solgte i Danmark. Ejerne af nye diesel-biler skal selv holde øje med, at de får forurenings-rabat for at have købt modeller med partikel-filter. .Der stammer partiklerne fra.25 pct. af partiklerne på en trafikeret vej som Åboulevarden i København stammer fra biler, busser og lastbilers udstødning.

43 pct. stammer fra vejstøv.

24 pct. stammer fra vejsalt

8 pct. stammer fra bilernes bremser

.Hvis du er den lykkelige ejer af en dieselbil, bør du nok kaste et ekstra kig på din næste opkrævning af grøn ejer-afgift. Skat er nemlig i fuld gang med uretmæssigt at opkræve afgiften for manglende partikelfilter fra bilister, der faktisk har et partikelfilter på bilen.

Regn ikke med en undskyldning fra Skat. Det er nemlig din opgave at fremskaffe beviser på, at bilen har partikelfilter.

– Det er helt horribelt, mener chefkonsulent i FDM, Torben Kudsk, der af samme årsag bringer sagen op i det nye nummer af medlemsbladet Motor.

– I øjeblikket er Skat i gang med at sende boner ud. Bilejerne lægger sikkert ikke mærke til, at der er røget en plovmand på månedens regninger, frygter Torben Kudsk.

Skat ved udmærket, hvis du har et partikelfilter på bilen. Så gav Skat dig nemlig et fradrag, da du købte bilen.

Dobbelt bevisførelse
På trods af det forlanger Skat altså dobbelt bevis på, at din bil har filteret: Et fra forhandleren og et fra importøren.

– Det er så grotesk, at du skal du have fat i dit COC-dukument - bilen fødselsattest - som du selv skal skaffe via din forhandler. Der er nemlig ingen bilejere i Danmark der selv ligger inde med det.

– Men det er ikke nok for Skat, som i tilgift forlanger, at du får en skriftlig erklæring fra importøren om, at netop din bil er udstyret med partikelfilter.

– Skat vil altså have dobbeltbevis på, at du har et partikelfilter, selv om de selv har adgang til oplysningerne.

– Det er, hvad jeg kalder magtfuldkommenhed og arrogance, mener Torben Kudsk.

Ulden embedsmand
Skat har nemlig ikke tænkt sig at påtage sig opgaven, selv om det ville spare alle for tid. Ikke mindst de forhandlere og importører, som i den kommende tid får i tusindvis af bilejere i røret.

Hos importørerne er man allerede nu begyndt at mærke presset fra bilejerne, der skal have den krævede dokumentation for, at deres bil har partikelfilter.

– Henvendelserne fra folk begynder at komme nu. De skal lige opdage, at de er blevet opkrævet et forkert beløb. Det er da irriterende, at vi skal bruge tid på at finde gamle typegodkendelser frem, selv om vi selvfølgelig vil hjælpe vores kunder, siger Brian Clausen, der er tekniker hos Toyota.

FDM har fået chefkonsulent Claus Cargo hos Skat i tale, men fik ikke andet end et uldent embedsmandssvar ud af det:

– Politikerne vidste jo, at det forholdt sig sådan, da de stemte for loven ... Politikerne har altså vurderet, at det er den balancegang, der skal til mellem det offentlige og borgeren.

Skat vil altså, have dobbeltbevis på at du har et partikelfilter,


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Ophæng af en enkelt kommode, en hylde og to lamper 1.400 kr.
  • Tømre til eftersyn 205 kr.
  • Rengøring i lejlighed 1.000 kr.
  • Baghjul på cykel punkteret. 350 kr.
  • Vinduespudsning 700 kr.
  • rep. af vaskemaskine Miele W1 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  skat er sku dumme i knolden.
  • #2   9. jun 2010 Endnu mere latterligt bliver det så når man opdager at reglen ikke gælder for gul plade biler

  • #3   9. jun 2010 ja det er de (uden at have læst andet end overskriften)

  • #5   9. jun 2010 Så i tror også at dette kommer til at gælde for mig der lige har bestilt en helt ny bil? Har bestilt en Ibiza ecomotive, men kan da godt blive noget nervøs for om min regning stiger..

  • #6   9. jun 2010 Camo: Hvis den ikke har partikelfilter, så gælder det også dig.

    Carsten: Om det er en benzin- eller dieselbil, så er der vidst mange, som har svært ved at "starte" siden de SKAL holde i tomgang.


  • #7   9. jun 2010 Det med forureningsafgiften har intet med hvor langt bilen kører på en liter diesel..

    En lupo uden partikelfilter skal betale afgifterne, men en bmw 745 diesel med partikelfilter skal ikke betale afgiften.

    KAn godt se det for den almeme dansker ikke giver mening, men bimmeren udleder væsentligt mindre mængder partikler end Lupoen gør.. Og det er det der er grundlaget for afgiftennedsættelsen..

    at skat så forsøger at snige sig uden om det ved at pålægge bilejerne selv at dokumentere partikelfilterets tilstedeværelse, det er sq noget svineri. Det er et forsøg på at lukke Lars Ulykkes hul i statskassen.


  • #8   9. jun 2010 Det ærgelige er så bare at man ikke kan montere partiekl filter på min Lupo da de ikke findes smiley Desuden så er det også usikkert om partikelfiltre rent faktisk er gode nok da de partikler de udleder er endnu mindre og kan trænge endnu længere ud i lungerne. Dette er dog ikke målbart endnu men når det bliver muligt at måle det så vil jeg tro at der kommer nye regler igen.. Indtil da. Fuck det lort jeg betaler gladeligt 625% ekstra afgift på min Lupo om året.. smiley Det koster jo at være fint kørende.

  • #9   9. jun 2010
    Nikolaj (Hornsherred) A

    den kan monteres med et universalt partikelfilter (de er dog ikke særligt effektive, men gode nok til at slippe for extraskatten ), men det koster 5K og skal monteres af en godkendt virksomhed ex autopartner-værksteder


  • #10   9. jun 2010 Dingle B.

    Jeps det er rigtigt men så forsvinder ideen jo med et filter når det er sådan et åbent filter der ikke virker efter hensigten men bare er for at man skal undgå at betale den afgift. smiley
    Så hellere betale stigningen på 625% og hygge med det... Skat er fedt... smiley



  • #11   9. jun 2010 latterligt....

  • #12   9. jun 2010 Kør Benzin og hold op med at ødelægge mine lunger tak.... Tudefjæs smiley

  • #13   9. jun 2010 betaler også
    Men til gengæl har jeg skruget godt op for pumpen, så den ryger ekstra
    for jeg vil fan gal mig have noget for mine penge ;o)

    Jeg forstår heller ikke det med de der filter sidst jeg var ude og kikke på bil stod der at filteret var selvrensende,
    nu vel hvis det renser sig selv hvor gør det så af det overskydene der renses fra ??

    der er også et problem med at man skal køre længer end 20km før filteret er driftvarmt ellers stopper det til

    (link fjernet)


  • #14   9. jun 2010 jeg er glad for dem, de vil kun have 25000 i afgift ha ha ha ha ha læækkkerrrr uuhhhhmmmmmmmmmm¨


  • #15   9. jun 2010 De selvrensende eller regenererende diesel partikel filtre styres vha af ecu´en. Kemien bag kender jeg ikke, men de skadelige partikler der er fanget i filtret nedbrydes til uskadelige forbindelser.

    Du sagtens selv montere et filter, du skal dog være opmærksom på at leverandøren giver dig de rigtige dokumenter der beviser filtret passer til din model/ motor med. Bilen skal synes hvor monteringen og dokumenterne verificeres.


  • #16   16. jun 2010 hva? gælder det ikke gulplader selvom momsen er betalt?

Kommentér på:
skat er sku dumme i knolden.

Annonce