2.922 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
16 Svar
Overhaling af venstresvingende Overhaling af venstresvingende
Det virker vildt forkert på mig, at hvis der er en, der er ved at overhale mig, og jeg beslutter mig for at svinge til venstre, så er det 100% hans skyld, hvis vi kører sammen. Er det fordi der altid er overhaling forbudt, hvis der er sideveje eller indkørsler på venstre side af vejen?
Hvad hvis jeg kører i traktor og bare skal ind på min mark, et sted hvor der ikke er markvej? Kan jeg så stadig bare svinge til venstre ind på marken, hvor jeg har lyst, vel vidende at hvis nogen skulle være i gang med at overhale mig, så er det hans problem?
0 synes godt om
maj 2006
Følger: 81 Følgere: 76 MC-er: 7 Emner: 59 Svar: 2.982
Hvad hvis jeg kører i traktor og bare skal ind på min mark, et sted hvor der ikke er markvej? Kan jeg så stadig bare svinge til venstre ind på marken, hvor jeg har lyst, vel vidende at hvis nogen skulle være i gang med at overhale mig, så er det hans problem?
Jow Jow da'... Hvis en anden går galt i byen.. Så er det fuldt ud legalt at holde sin ret... c",)
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.327
Det er jeg glad for at høre. Jeg synes bare, der har været så mange uheld ved overhalinger, hvor der altid står som om den overhalende får skylden, selvom der ikke er nævnt noget med, at der var overhaling forbudt.
maj 2006
Følger: 26 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 441
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.327
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.327
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
Lige netop venstresvingsulykker er meget oppe for tiden - og pr. jura er det *ALTID* den bagfra kommende billist/køretøj som har det *FULDE* ansvar! Du laver dit venstresving ved en simpel orientering bagud - kigger i dine spejle og endda drejer dit hoved! Du skal ikke være hastighedsekspert for at foretage et venstresving!
Ovenfor angives der, at der fra Forsikringen altid vil være den venstresvingende som har skylden. Desværre forholder det sig ikke sådan! Der kan være situationer, hvor omstændighederne forholder sig helt specielt - f.eks. hvor man kan påvise, at der ikke har været orientering indblandet, defekt tegngiver, overholdt fartgrænser osv. osv.
Jura er noget mystisk noget... men du må ikke foretage en overhaling uden at den kan gennemføres på betryggende vis! Og betryggende vis er *ikke* hvis du tror eller kan se, at den foran kørende bil, traktor, mc eller "motorkøretøj" har til hensigt at dreje til venstre! Ser du en traktor, så skal du pr. automatik VIDE såvel TRO, at den kan svinge ind på en mark eller grusvej hvornår det skal være - og du har ansvar for at forholde dig til situationen! Du må ikke være til gene, fare eller ulempe - og det må den venstresvingende heller ikke....
Pr. jura er det bare RIGTIG SVÆRT at påvise, at man ikke har orienteret sig ift. svingning - specielt hvis der hænger en MC eller BIL i ens venstre side....
Moralen (hvis nogen overhovedet) eller pointen må derfor være, at du skal færdes med stor forsigtighed... og holder du på din vigepligt (når du kører på MC), så er der stor risiko for at du kommer til skade - endda betaler prisen med dit liv! Jeg ved godt der er hammer-fristende at lave den kække overhaling, og fra tid til anden løber man en kalkuleret risiko... ingen kan sige sig fri for den slags! Men de farlige situationer bør alle lære at kende.. lav nu den nedbremsning... hold igen... vent indtil der er frit... og fyr så den kanon af... accelerationen på ens MC er jo på grænsen til "god sex".. så hvorfor nøjs' med få gange?
/h
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.568
"Hvis jeg nu havde buldret afsted med 140-160 km/t, ville det så været gået ligeså fint? Eller ville vi være braget sammen"?
En billist har ikke en fart-radar og må som udgangspunkt gå ud fra, at MC'ister overholder gældende hastighedregler.
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.327
Og ja, jeg ved godt, at hvis jeg overhaler og dør, så kan jeg ikke bruge det til så meget, at det var den andens skyld, men hvis bilisten får en dom for uagtsomt manddrab, så står det i Ekstra Bladet, og så orienterer andre bilister sig måske inden de svinger næste gang.
"Ser du en traktor, så skal du pr. automatik VIDE såvel TRO, at den kan svinge ind på en mark eller grusvej hvornår det skal være - og du har ansvar for at forholde dig til situationen!"
Så fik jeg svar på mit oprindelige spørgsmål:
"Hvad hvis jeg kører i traktor og bare skal ind på min mark, et sted hvor der ikke er markvej? Kan jeg så stadig bare svinge til venstre ind på marken, hvor jeg har lyst, vel vidende at hvis nogen skulle være i gang med at overhale mig, så er det hans problem?"
Ja, det er hans problem, så må han lade være med at overhale traktorer, hvis han ikke er synsk.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
Min påstand vil jeg ligeledes underbygge ud fra kendt praksis når der er færdslsuheld... redningspersonel bruger veste, hvidt tøj og tydelige dragter mv. På trods af dette... så køres der (ofte) alt for stærkt... Tvunget eller lovgivet brug af veste - håber jeg - vil aldrig være en løsning!
/h
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.568
"Selvfølgelig skal bilisten give tegn ved svingning, og også helst ved vognbaneskift - men det er kun lovpligtigt på motorvej, desværre... Men som bilist har du ikke ansvaret for hvad dem bagved finder på - men du skal orientere dig tilstrækkeligt før svingning og vognbaneskift...
Mc'isten har ansvaret for ikke at foretage en overhaling med mindre han har fuldt overblik, rigelig reaktionstid og han kan gøre det indenfor de fastsatte fartgrænser...
Når en ulykke er bilistens fejl, er det som regel ved indkørsel på trafikeret vej, hvor bilisten kører frem for ubetinget vigepligt, og overser mc'en... "
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
OG hvis man sætter sig og læser lidt i lovgivningen, forstår man hvorfor den er svær!
FOR det første, må man jo kun overhale, hvis man er sikker på at kunne komme sikkert ind i trafikken efter overhalingen er overstået.
Man skal også tydeligt tilkendegive sin hensigt (det vil jo sige, at er man feks. i en svingbane, behøver man ikke bruge sit blinklys, da man jo tydeligt har tilkendegivet man vil dreje, ved at være i svingbanen!)
Man må ikke dreje/skifte vognbane/kørselsretning, uden at have sikret sig der er plads, og manøvren kan gennemføres sikkert, og under nødvendig hensynstagen til andre MEDtrafikkanter
Og så videre!
Problemmet er at der ikke er et endegyldigt svar, så vidt jeg kan se, men det vil ALTID komme an på det specifikke sted/forhold/traffik osv.
Personligt ville jeg aldrig turde knalde med høj fart forbi en traktor, MEN bor så også et sted, hvor jeg ikke møder så mange
(ovenstående basseret på som jeg husker lovgivningen, gad ikke lige finde den frem
okt 2008
Følger: 42 Følgere: 38 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 589
(link fjernet)
Forresten, den ligner min
apr 2009
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 18 Svar: 499
Hvor i færdselsloven står der noget om påkørselret?
Bremsesporerne er meget korte , udsigten er min. 500 m og vejret i morges var fint.
Bilisten har bare sovet , færdigt slut ... At det kostede et menneske livet , igen igen er så sørgeligt .
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
Der er nok noget om snakken.....
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
skal lige hjem og forklarer konen, der skal mere hor til1!!
.
..
...
...
OG nej der er ALDRIG påkørselsret i DK. Heldigvis!!
Overhaling af venstresvingende