{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
939 visninger | Oprettet:

Stigning i antal dræbte motorcyklister {{forumTopicSubject}}

Stigning i antal dræbte motorcyklister i 2006…

28. december 2006

I 2005 blev 17 dræbte på mc i trafikken. Det tal er nu steget til 21 dræbte i 2006. Omvendt var drabstallet i 2005 meget lavt. I årene 2002, 2003 og 2004 blev 24-25 dræbt på mc i trafikken. I to ud af tre dødsulykker kørte motorcyklisten væsentligt hurtigere end hastighedsgrænsen foreskrev. Fakta om ulykkerne i 2006: Uheldsituation:8 eneulykker – mange i kurver3 venstresvingende bil – mc under overhaling4 overhaling – rammer modpart3 vigepligt ikke overholdt – men mc kørt for stærkt + 40 % Alder18-19 :0 20-24: 5 25-29: 3 30-39: 4 40+: 9 Ingen helt ungeNæsten hver anden over 40 år MC dødsulykker er ikke et ungeproblem – men i høj grad et modne MC problemJo ældre jo større risiko for alvorlige og fatale skader Hastighedsskøn:2 ud af 3 er over hastighedsgrænsenmere end hver 4. over 40 % overskridelseHastighed er en helt afgørende faktorUnge har meget høje hastighedsoverskridelserÆldre – modne moderate hastighedsoverskridelserYngre – alt for høj fartModne – kørefærdigheder – kurver – overhalinger – manglende erfaring og manøvrefærdigheder Hjelmbrug4 uden hjelm – hver femteI hjelm Tællinger er mindre end 1 ud af 10 uden hjelmHjelm kunne givetvis have reddet mindst 2 motorcyklister Sprit:5 ud af 21 påvirket – hver 4 dræbte motorcyklist spirituspåvirket Landeveje tegner sig for 3 ud af 4 dræbte – mod tidligere 1 ud af 3 Hvad gør viFartkontrol af mc’erne sker næsten aldrig. Automatisk Trafik Kontrol kan ikke fotografere mc’erne. Og for høj hastighed har afgørende betydning for ulykkesbilledet. Politiet må overveje kontrolindsatsen. De nye og de nye modne motorcyklister har brug for rutine og øvelse. Det kan være en god ide at tage et kursus i Køreteknik – fx DMC kurser : http://www.dmc-kursus.dk/index.php Og så er det afgørende med godt sikkerhedsudstyr hjelm – ryg- og armskinner – også om sommeren. Yderligere information:For yderligere information er du velkommen til at kontakte Direktør René la Cour Sell på 40 58 22 00 eller undertegnede. Med venlig hilsen Søren Troels BergProjektleder - Dokumentation


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stigning i antal dræbte motorcyklister
  • #1   10. jul 2007 Ikke andet end at sige end I ska passe på derude smiley

  • #2   10. jul 2007 Så er det da godt vi har fået en ny mc lov der forbyder børn under 135cm at sidde bag på... (Skal siges med ironi i stemmen)

    Men pas nu på bilisterne! De er syge i hovedet! :0)


  • #4   10. jul 2007 Ja vi må passe på os selv og hinanden..
    Vil dog lige sige at der er også kommet flere mc på vejene de sidste par år, er det med regnet??
    Hvis ikke er tallene nok det samme.. MEN en er en for meget....


  • #5   10. jul 2007 sikke noget pis, stadigt ufatteligt at mand må æde, sminke, babere,pille ved tv, eller konen,, ja alt er jo stort set tilladt når man kører bil, for man mister da ikke fokus i trafikken af det. hvorfor er der kun fokus på hvor farligt det er at køre MC?..men skulle måske rette en kampange i mod billister
    Nu har man endelig fået øjnene op for at cyklister i kbh er anakister, der laver sine egne trafikregler, og tænk sig at de fatter ikke at man skal have en bøde for at køre over for rødt.... sorry


  • #6   10. jul 2007 det jeg vil frem til med mit indlæg er at det er stort set de gamle der ikke kan køre mc fordi de først er begyndt at køre efter deres børn er flytte hjemmefra i en sen alder.
    det er altid de unge der skal tage skraldet når der sker noget det er sku ikke retfærdig
    jeg er faktisk selv 48 og har kørt siden jeg var 18


  • #7   10. jul 2007 Ja og førhen var det en 125cc eller 250cc man startede på.. idag er der 500cc og 600cc som godt nok kan bremse noget bedre..
    Ja jeg startede godt nok på min thunderace for tre år siden, ja min begyndercykel.. Hmm.


  • #8   10. jul 2007 sten jeg er ikke helt enig, jeg har taget kørekort til mc sent. og jeg er blevet væsentlig bedre billist af at få mc kort, jeg har kørt meget uden kort da jeg var yngre (det kunne man i norjylland dengang)
    men når det så er sagt er at jeg har to gange mødt nogle mænd (50+) som kørte som de havde stjålet både benzin og mc, den ene var på en kinøjser og den anden på en gammel suzuki og de kunne begge både overhale inden om og køre imellem biler.
    tænkte på den gang om der var noget de skulle bevise, eller om de bare ikke tænkte på hvormeget trafikken er ændret siden dengang...


  • #9   10. jul 2007 ja for nogle år siden var det legalt at køre uden kort her i
    nordjyland men du må da give mig ret i når du ser motocyklister i dag er der mange gamle og hvis du snakker med så skulle man tro de hade 30 år`s efaring
    selvom de kun har kørt en pr år


  • #10   10. jul 2007 anders
    det er sku også fordi du har erfaring eller var det gået galt for dig


  • #11   10. jul 2007 ja det er rigtigt, men yngre motorcyklister kan næsten heller ikke starte på en stor nok bike idag....jeg har hørt mange gange "det kan jeg sagtens styre" ja ok fint så....så er det så nok den første tænker jeg altid.
    nu ved jeg godt at forhold og maskinerne var anderledes "dengang" (øj jeg lyder til at være 100) men hestekrafter er "billige" idag og måske har unge flere penge, jeg synes ofte at jeg ser flere chancer idagfra unge mennesker er fra min egen alder, men jeg har jo selvfølgelig også været udødelig engang..


  • #12   10. jul 2007 ja for faaaaaaaa det er ikke mynte på alle jer der har kørt i mange år men alle de nye der er begyndt i en sen aller det er dem der skal være forsigtig der ude for det er sku kun efaring der gør en til en god motorcykilist

  • #13   10. jul 2007 b-2 det var jeg også da jeg start jeg kunne alt det var kun held at det ikke gik galt dengang

  • #14   10. jul 2007 Næ men tror ikke der er nogle der tage skade af en tur på bane..
    Ung som gammel/ældre(sorry) ;o)


  • #15   10. jul 2007 hvis lige der skulle laves noget statik kunne det være interessant at se antallet af drabte for 20 år siden kontra idag både på mc men også i bil, jeg vil vædde på man tager antallet af mc'er i betragtning er antallet faldet!!!
    ta den smiley


  • #16   10. jul 2007 Husted du har jo ret
    smiley


  • #17   10. jul 2007 anders og husted
    jeg må bare håbe at der er fler som jer og det tror jeg at der er mange der har jeg harselv været på et bane kursus det var skide godt alle penenge værd


  • #18   10. jul 2007 Husk der også er kommet flere motorcykelister på vejene. Så om der %-vis er sket flere uheld ved jeg ikke

  • #19   10. jul 2007 Læs nu lige de tal ordentligt før i vræler om aldrende motorcyklister:

    første aldersgruppe 18-19 år: 2 årgange 0 døde
    anden aldersgruppe 20-24 år: 5 årgange 5 døde
    tredie aldersgruppe 25-29 år: 5 årgange 3 døde
    fjerde aldersgruppe 30-39 år: 10 årgange 4 døde
    femte aldersgruppe 40+ : 25-30-35?? årgange 9 døde

    hvordan I en vender oge drejer dette, så er de helt unge sluppet billigt, mens de 20-29 årige er dem der bliver slået ihjel!!!!!


  • #20   10. jul 2007 Helt enig med Knud,- og man kan også læse tallene således her:

    18-40 årige (22 årgange) 12 døde .
    40-62 årige (22 årgange) 9 døde.

    Men mener nu at måden Knud har beskrevet det på er den mest nøjagtige,- den giver det sande billed.


  • #21   10. jul 2007 Carsten:

    Husker at have læst samme opgørelse. Og mener bestemt din erindring er korrekt smiley

    Du kan se det samme blandt skiturister. Få kommer til skade første og anden gang. Det er derefter skaderne sker - når man er blevet så sikker, at man tror man kan gå på vandet.


  • #22   10. jul 2007 Der er lige en ting mere at tage med i det her.

    Når en 25 årig rammer jorden med en vis kraft, får han/hun nogle skader. Når en 45 årig gør det samme, bliver skaderne en meget god del værre. Hvad mon så der sker med en 55 årig?


Kommentér på:
Stigning i antal dræbte motorcyklister

Annonce