Omregistrering af MC {{forumTopicSubject}}
Hej MCG.
Inden jeg skriver mit spørgsmål, så vil jeg gerne påpege, at jeg allerede har søgt i forumet efter lignende emner, men fandt ikke noget.
Men her er mit spørgsmål: Jeg ønsker at købe en motorcykel med plader på. Når jeg har købt den skal den selvfølgelig omregistreres til mit navn, men hvor gør man det? Og hvordan foregår sådan noget?
Som bonusspørgsmål kunne jeg godt tænke mig at vide, om cyklen skal være forsikret når jeg går ind og omregistrere den?
Grunden til, at jeg gerne vil vide det er, at jeg nok først har mit MC-kort i oktober. Jeg overvejer dog, at gå ud og købe mig en motorcykel nu, så jeg har en klar til, at kortet kommer. Men det ville jo være åndsvagt at have en motorcykel stående med forsikring når jeg alligevel ikke kan køre på den (:
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 212 Svar: 1.303
Sammen med omregistringen skal du medbringe dit forsikringsbevis og det skal gøres på dit lokale Skat motorkontor.
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.444
med bring reg attest.. og et forsikrings bevis fr dit forsikringselskab.. det få du ved at ringe til dem, og fortælle hvilken mc og oplyse stel nummer... motorcyklen skal så også være inde for syn perioden...
og så er den klaret..
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.444
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.848
Hvis den holder syn til du skal have den reg. i dit navn, så afmeld den (aflever nr.pladen) og indregistrer den igen til oktober.
Hvis den ikke holder syn til oktober, så få den synet mens der er plader på og afmeld den så bagefter.
Når kortet er i hus til oktober går du på SKAT motorkontor med reg.attesten, et forsikringbevis og udfylder en anmeldelsesblanket. Betaler 590 kr, for indregistrering med ny nr.plade.
Den er åbenbart ikke ret mange som tænker over hvor lille forskellen prismæssigt er på at omregistrerer og indregistrerer (ny plade)
590 - 380 = 210 kr.
Prisen for forsikring og vægtafgift i juli-august-september er med garanti meget mere end 210 kr.
Husk hvis du køber en brugt MC med nr.plader på så skal du enten omregistrerer eller afmelde den senest 3 uger efter købsdatoen.
jun 2007
Følger: 20 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 185 Svar: 799
Jeg tror, at jeg bare venter til foråret med at købe en motorcykel.
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 45 MC-er: 3 Emner: 185 Svar: 1.527
Det med synsreglerne som Steen P hentyder til er kun iforbm. omregistrering.
maj 2009
En MC der er fra 0 år (ny) og indtil den er 5 år gammel kan afmeldes og reg. alle de gange du har lyst til i de 5 år. Dog må den ikke være afmeldt i 1 år eller mere så skal den synes for at kunne indreg. igen.
Hvis den er fra 5 år og op til 10 år gammel skal den være godkendt til syn inden for højst 2 år og i de 2 år kan man afmelde, indreg./omreg. alle de gange man vil. Det gælder dog stadig at den ikke må være afmeldt i 1 år eller mere.
Er den fra 10 år eller ældre vil den sidste godkendelse til syn gælde i et år fra godkendelsesdatoen.
maj 2009
Hvis du lige viser mig dokumentation for din påstand tak.
Her har du dok. for gældende regler:
http://www.fstyr.dk/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/~/media/Files/Syn/Vejledning_om_syn/kap14.ashx
Sb = synsbekendtgørelsen
Side 76 og 77
Køretøjer, der tidligere har været registreret her i landet
Sb. § 20. Et registreringspligtigt køretøj, der har været afmeldt i mere end et år eller senest har været registreret i udlandet, skal fremstilles til syn og godkendes, inden det tages i brug.
§ 20 stk 3
Stk. 3. Et køretøj, der ikke er underkastet periodisk syn, og som har været afmeldt i højst et år, skal synes, hvis
1) køretøjet er registreret første gang for mellem fem og 10 år siden og senest synet og godkendt for mere end to år siden,
2) køretøjet er registreret første gang for mere end 10 år siden og senest synet og godkendt for mere end et år siden
§21 Ejerskifte (brugerskifte)
Sb. § 21. Når et registreret køretøj skifter ejer (bruger), har den nye ejer (bruger) pligt til snarest muligt og senest inden tre uger efter ejerskiftet (brugerskiftet) at fremstille køretøjet til syn og få det godkendt, når dette følger af stk. 2-4, medmindre køretøjet afmeldes forinden.
§21 stk 3
Stk. 3. Et køretøj, der ikke er underkastet periodisk syn, skal bortset fra knallert synes og godkendes, hvis
1) køretøjet er registreret første gang for mellem fem og 10 år siden og senest synet og godkendt for mere end to år siden, eller
2) køretøjet er registreret første gang for mere end 10 år siden og senest synet og godkendt for mere end et år siden.
Summa sumarum !
0-5 år, ingen synskrav med mindre den har været afmeldt i mere end 1 år
5-10 år, ingen synskrav hvis den er godkendt inden for 2 år, med mindre den har været afmeldt i mere end 1 år
10 år eller ældre, ingen synskrav hvis den er godkendt inden for 1 år.
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 45 MC-er: 3 Emner: 185 Svar: 1.527
maj 2009
I øvrigt så er SKAT's hjemmeside konstateret fejlagtig flere gange, de er ikke de første til at opdaterer deres egen ændringer !
Omregistrering af MC