{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
802 visninger | Oprettet:

opstart og kobling på boldor'en??? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg skal snart igang med at kigge på mit lille projekt..honda cb 750f "mini boldor". Inden jeg begynder at kaste penge efter den, vil jeg i første omgang ha startet den op, og høre om motoren er ok.
Den har stået stille et par år, men jeg ved den kunne starte/køre inden den blev gemt væk.
Mit spørgsmål er: hvordan starter jeg den mest "fornuftigt" op. I første omgang vil jeg skfte olien inden jeg gør noget som helst, men skal jeg tappe den gamle olie af i kold tilstand, fylde nyt på, og hvis den kan starte så skifte olie igen som man gør normalt..
Grunden til jeg spørger er at jeg ikke vil starte den op med det gamle olie, da jeg næsten er sikker på at det er noget bilolie der er helt på, for at "konservere" motoren mens den har stået stille...
Jeg håber i forstår mit spørgsmål...hvad ville i gøre??
..og så lige et tillægsspørgsmål: Kan en kobling "gro fast" når mc'en har stået stille??..den virker som om den har "sat sig"...skal jeg regne med en ny kobling eller....
håber meget i kan hjælpe??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opstart og kobling på boldor'en???
  • #1   14. jul 2010 Hejsa, og fedt projekt du har der..

    Jeg kan ikke være model specifik, da jeg ikke kender detaljerne om modellen.

    MEN ud fra din beskrivelse, ville jeg gøre flg.

    aftap olie kold, imens det løber, afmonter filter, og dernæst af med koblingen.

    Smid koblingen i et bad rensebenzin, og rengør alle pladerne grundigt.
    smid pladerne videre i et bad frisk motorolie, den der skal på cyklen, og lad dem ligge der en 30 minutter, imens du får skruet det nye filter på! og monteret bundproppen igen!

    SÅ er det på med koblingen igen (husk rækkefølgen af pladerne)...
    OG først efter det, ville jeg prøve at starte smiley


  • #2   14. jul 2010 Enig med Jesper!

    Hvis koblingen sidder helt fast, er der risiko for at få revet belægningen af pladerne hvis du forsøger at starte/køre, som den er.

    Hvis du bare lader den gamle olie dryppe godt af, behøver du ikke skifte olien igen efter du har startet den op, den smule af det gamle olie der måtte være tilbage skader ikke.


  • #3   14. jul 2010 Takker for svarende. Jeg vil prøve at gøre som i har beskrevet.
    Og jesper: ja, det kan blive et sjovt projekt, specielt set i lyset af at jeg ikke har givet en krone for den...planen er at jeg stille og roligt skal gå og lave lidt på den...et såkaldt "low budget projekt"..i første omgang skal den dog startes op, før jeg beslutter om det er noget jeg vil ofre penge på smiley


  • #4   14. jul 2010 ...tror faktisk jeg har en gammel fuldkåbe, en tank og originale udstødninger liggende til sådan en, hvis det var noget? smiley

  • #5   14. jul 2010 Anders: Som jeg tidligere har skrevet skal jeg lige vurdere hvor meget der skal ofres på den, og om det kan betale sig, ellers kunne jeg godt være int. i udstødningerne..er det kun potterne eller har du også forrørene?..
    ..og hvis nogle skulle ligge inde med et billigt sæde, eller i det hele taget stumper til sådan en gammel svend vil jeg gerne høre om det smiley


  • #6   14. jul 2010 MEN bare det er noget du ved hvordan man gør, er det ret simpelt..

    Gratis er billigt, så vil jeg også gerne have nogle flere skrueprojekter!


  • #7   14. jul 2010 Jesper: jeg må indrømme jeg ikke er den store mekaniker, men jeg kan da godt finde ud af at bruge et stk. værktøj. Men jeg håber på at hvis jeg tager det stille og roligt går det nok.. og ja-gratis er altid godt...har også en ældre suzuki gs 500 fra midt firserne, jeg kan hente ganske gratis..den kræver dog nok en anden motor, så jeg har da mulighederne for at få styret min "skruelyst" smiley

  • #8   14. jul 2010 ØV, jeg har ikke adgang til de "gratis projekter"

    de ender jo aldrig med at være gratis, men sjove er de da!! smiley
    Kommer selvfølgelig an på stand, men sådan en gs500, kan man nu lave meget sjov ud af smiley


  • #9   14. jul 2010 Glemte at skrive, og med en Haynes bog, går man ikke helt galt i byen smiley

  • #10   14. jul 2010 kenneth: det er komplet med forrør og de 2 potter. De blev konserveret med olie dengang de blev lagt væk, men det er godt nok længe siden jeg har set på dem, så jeg er ikke helt klar over hvilken stand de er i, men gi' lyd hvis det bliver aktuelt.

  • #11   14. jul 2010 anders: gør jeg helt sikkert.
    Jesper: regner også med at købe en haynes, hvis projektet bliver til noget.


Kommentér på:
opstart og kobling på boldor'en???

Annonce