3.743 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Old timer Norton Commando 850 Old timer Norton Commando 850

Hej

Nogen der har et tip omkring hvorvidt man bør købe 750 eller 850 Commando? og hvilken version? Det er en gammel drøm der nu skal realiseres efter at have kørt mange moderne og hefttge maskiner. Sjælen i en af de bedste twins skal opleves. Finn L

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vandhane der drypper AKUT 1.000 kr.
  • Hjælp til at sætte Gardinskinner og væg ramme op 800 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophængning af udendørs lampe 595 kr.
  • Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Old timer Norton Commando 850
  • #1   24. okt 2010 Find et Norton forum på google!

• #2   24. okt 2010 ja det kommer an på pengepungen .kig på denne her http://www.norton-mc.dk/ held og løkke med jagten

• #3   24. okt 2010 Pas på du ikke bliver skuffet, min største drøm engang var en Triumph Bonneville, jeg fik en, en 77 med olie i stellet og var glad et stykke tid, men solgte den igen.

• #4   24. okt 2010 Jørgen R, nu ville jeg så ikke mene kan sammenligen en bonni og en commado smiley

• #5   24. okt 2010 Men ellers så prøv fsa, de havde en sort og en gul stående på et tidspunkt, den gule var vist omkring de 50k, og den skulle være iorden.

• #6   24. okt 2010 Fætter gasarm!
    Nu er jeg jo så gammel at jeg også kørte da alle kørte Britter, og commandoerne holdt ikke meget bedre end bonnierne, især ikke combatèrne, men det var også bare et råd.

• #7   24. okt 2010 Køb den med el-start. Du bliver ikke øngre.

• #8   24. okt 2010 Jørgen R-

Nu har jeg kørt meget på min commando, og ja, der var et lille problem med combatterne, de var ikke altid lige gode i toppen, derfor er min skiftet smiley .. Men jeg syntes nu ikke de går meget i stykker, man kan nemt tæske dem mange 1000km.. Hvis den er samlet ordentligt med gode stumper har man ihvertfald 100.000 på en motor uden det store, andet end ventiler og olie smiley

• #9   24. okt 2010 Det er altid et spørgsmål om hvordan de er skruet sammen, nogle af britterne i klubben var altid i stykker og andre aldrig og man kan næsten altid se på dem om de er skruet rigtig sammen, så ser de næsten altid rigtig velholdte ud også.

• #10   24. okt 2010 Allan R, hvis det er dit bedste svar, bør du måske undlade at svare overhovedet!

Finn, jeg vil absolut anbefale, at købe en cykel så ny som overhovedet muligt. Altså helst en Mk III. Selv om den er fabriksmonteret med el-start, vokser træerne dog ikke ind i himlen. Den startermotor der er monteret fra fabrikken er ikke umiddelbart opgaven voksen, men der kan købes en ny og stærkere motor for ca 1000-1500 kr. Som du nok allerede ved, er mk III med venstrefodsskift og hydraulisk primærstrammer. Den har også en bedre Isolastic end de tidligere modeller.
    Den er dog en smule kastereret fra fabrikkens side, da "endcap" udstødningen og luftfiltrer er kraftigere dæmpet fra fabrikken pga de amerikanske røg, støj og møg-regler, så det kan kraftigt anbefales, at montere en friere udstødning og filter!
    Det vil altid være en fordel, at kigge efter cykler i England, da der er et væsentlig større udbud der. Selvfølgelig er US også en mulighed!

De tidligere modeller er selvfølgelig med højrefodsskift og kun kickstart, men det er noget, man hurtig vænner sig til. Med den rigtige teknik, kan selv en gravid kvinde kickstarte en Norton.

Som hovedregel, bør det første du skifter på en Norton være skivebremsen foran. I modsætning til hvad de fleste er klar over, så var Norton de absolut første med den totalt blokeringsfri bremse, men der er et hav af uorginale bremseløsninger, bl.a en 14" brembo skive med dobbeltstemplet caliber og den kan altså stoppe!

Nåmmen, hvis du brænder for så'n en, så køb! Det er formentlig den klassiker, der er bedst egnet til daglig brug!

• #11   24. okt 2010 min fatter har en 72 mener jeg det er til salg
    en 750 i fin stand 42000

• #12   25. okt 2010 køb en ordentlig velholdt Norton, som er skruet ordentligt sammen. Så får du ikke flere problemer med den end med andre ældre mc modeller.

Selv ville jeg til enhver tid foretrække en 850 ccm. Nogle modeller og forhandlere mm. er overvurderet og dem ville jeg holde mig langt væk fra. Andre mener det modsatte. Det er en smagssag.

Du må ud og se, høre og mærke efter. Hvis vi bor i nærheden af hinanden, skal jeg gerne forsøge, at hjælpe dig.

• #13   25. okt 2010 750 eller 850 er en smagssag. Som standart maskine er 750'eren mere "ivrig" og omdrejningsvillig end 850'eren. En standart 850'er føles lidt mere "balanceret". Hvis du skal have den til at ligge og lege på i lidt sving og sådan ville jeg nok vælge en 750'er, men hvis du skal ud og køre maget langdistance kørsel er 850'eren mere touring præget. Men det er ikke sådan at de er vidt forskellige, det er små motor karakterestik ting, som er smag og behag.

Hvis du skal til at tune dem, tja så er der ligeså mange svar på hvilken af dem der er bedst. Der foretrækker jeg nok 750'eren frem for 850'eren. Men man kan jo bygge en 850'er om til 920.

Dog skal det siges at MK3'eren er mere død i det end de andre, fordi den er blevet udsat for nærmest et overgreb af støj og miljø regler.

Når du finder en skal du bare sørge for at den er blevet samlet med (som minimum) orginale dele og at folk ikke har "millimeterficeret" den. Der er nogen der har lavet mm gevind rundt omkring, og det gør det meget besværligt at arbejde med. Og der har været en del "kina" stumper ude, så som stempler. De holder ikke.

Men hvis du har nogle spørgsmål kan du bare PM'e mig . Jeg bor pt i UK, så jeg kan godt hjælpe hvis du finder nogen på E-bay smiley

• #14   25. okt 2010 Jeg kørte selv Norton 850 MKlll i mine unge dage , den kørte dagligt 200 km til og fra arbejde uden problemer i 2 år.
    Og der blev kørt stærkt!
    Filtre og udstødning var udskiftet til friere ånding.
    Aldrig har jeg fortrudt et salg så meget , den var bare en drøm at køre på.
    Kender ikke 750'ere , blot mit input smiley

Mvh Jan

• #15   25. okt 2010 Det der er det imponerende ved Commandoerne er at de ( udover bremserne) faktisk er enormt velkørende. Desuden er det gode ved en parallel twin at de har et enormt bundtræk og stort moment. Og hvis det er til hverdagskørsel er benzinøkonomien også god. ved lidt frisk kørsel er det omkring 24-25 på 750'eren og mellem 18-20 på 850'eren.

Men had dine forventninger er til cyklen og hvordan du oplever selve cyklen kan jo være to meget forskellige ting.

Nu ved jeg ikke nøjagtig hvad du forventer af cyklen sammenlignet med en moderne. Men hvis du har interesse i klassiske cykler og kan li den måde de reagere på, så vil jeg tvivle på du bliver skuffet.

Men hvis du er klar på at lægge noget arbejde i at finde en, så er der et par steder herhjemme hvor de står inde for de cykler de sælger ( der er desværre nogle mindre, skal vi sige ærlige og professionelle, forretninger i DK) Ellers så ville ebay være fint, der er nogen til salg i tyskland.

• #16   25. okt 2010 Jeg har haft lidt forskellige englændere bla. to Triumph Bonneviller. Den ene var en 120 (650 ccm) var med Morgo kit, den anden var en 140 (750 ccm). Jeg havde lidt vanskeligheder med den lille i starten men da det blev rettet kørte de begge rigtigt fint i lang tid uden problemer.

Nu har jeg blandt andet en Norton. Den er friskere på gassen end en Triumpg Bonneville og kører super godt. Den har jeg aldrig nogle problemer med og jeg kører trods alt 5000 kilometer årligt på den.

Er den lavet ordenligt fra starten så er det slet ikke så galt med skrueriet som nogle tror.

Ellers er Jeg stort set enig med Fætter gasarms betragtninger.

• #17   25. okt 2010 Som et lille ps, kan det indskydes, at MK III'eren har en noget stærkere motorblok end de tidligere, men hvis man kører som en nogenlunde normaltbegavet i trafikken, burde det ikke betyde noget!
    Skulle man mangle uumpff, kan man få en 850'er op på 1000 cc. Men så har den også nok moment til at sende mindre planeter i kredsløb!

Kommentér på:
Old timer Norton Commando 850

Annonce