3.029 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
53 Svar
Garanti og forhandleren er lukket. Garanti og forhandleren er lukket.
Hej
Jeg har for 3 mdr. siden købt en ny Bandit 650. Nu er forhandleren lukket, hvordan er jeg stillet i forhold til garanti?
0 synes godt om
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.087
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.087
Når det er en fabriksny, så har du altid garanti ved alle suzuki-forhandlere.
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
(link fjernet)
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.015
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 109 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.420
apr 2006
Følger: 37 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 1.088
MEN - hvis det er en NY parallel imp. bil eller mc du har købt ( i udlandet ) så vil DK importøren normalt IKKE dække en garanti, men henviser til købsforhandleren. - der kan være enkelte undtagelser, hvor fabrikken går ind og dækker.
Derfor skal man være opmærkson på, når man køber ny bil eller mc, om det er en "original" eller parallelimp. bil/mc man køber. Det er set at forhandlere ( ikke aut ) køber overgemte nye emner ude i verden ( til fornuftige priser ) som sælges i DK og de giver " fuld" garanti. Denne garanti ligger hos forhandleren selv, og ikke hos DK importøren. ( de kan gå konkurs, og så er garantien væk )
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
tak for lån af tråden . .
mvh
jun 2007
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
ok ... tak... for svar
mvh
jun 2007
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 45 MC-er: 3 Emner: 185 Svar: 1.532
Tror ikke jeg har hørt om ét eneste bilmærke der ikke har world wide eller i det mindste Europa garanti.
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 25 Emner: 26 Svar: 1.324
jun 2007
feb 2007
Det, du muligvis tænker på, som ikke gælder mellem private, er afsnittet om forbrugerkøb. De regler, der findes deri, er dem, de fleste er bekendte med, da det som oftest er forbrugersituationer, folk står i.
jun 2007
feb 2007
jun 2007
Hvis du handler med en anden privat, så vær da opmærksom på at sælger også er en privatperson, og at du ikke som ved handel med en erhvervsdrivende, kan forvente beskyttelse af købeloven, selvom mange af principperne gælder hvis intet andet er aftalt. Det er derfor op til dig at aftale med sælgeren, hvilke rettigheder du har, hvis varen pludselig går i stykker - eller du fortryder dit køb.
men dette er jo hvad der står så kan hver enkelt selv vurdere-
feb 2007
Jeg medgiver dig dog, at Forbrugerrådets udlægning kan give et forvirrende billede.
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 195 Svar: 2.054
Selvfølgelig med forsæt at sælger har givet alle oplysninger korrekt.
jun 2007
Lars : prøv at læg et link til en sag, der bekræftiger det du siger .
feb 2007
Jeg gider simpelthen ikke bruge tid på at give dig eksempler fra retspraksis på noget, der er førsteårsstof på jurastudiet. Jeg kan anbefale dig en mængde litteratur der kan forklare dig, hvordan købeloven er skruet sammen, men jeg tvivler på, at du går ud og låner den alligevel
Jeg har henvist dig til loven. Læs den. Hvis du efterfølgende er i tvivl og vil vide mere, så anbefaler jeg dig gerne et par bøger-
jun 2007
Og hvis du har bare lidt indsigt i praksis , er det vel kendt viden ,at man som privat kan sælge som beset og uden garanti , hvilket ikke er muligt som virksomhed til privat ; er det ikke korrekt ?
aug 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 21 Svar: 652
Det er også fint med teori - men i den virkelige verden er der ikke garanti i handel mellem private, med mindre man kan påvise at sælger har været vidende om fejlen og ikke underrettet dig om den.!!!
Så find du blot et par eksempler der modbeviser ovenstående, så får du lov til at blive siddende med klogehatten på.!!
feb 2007
Hvem snakker om garanti?
Emnet var - finder købeloven anvendelse mellem private. Svaret er: ja, medmindre parterne har aftalt andet.
Istedet for at galpe op om klogehatte, kunne du jo bruge 5 sek. på at læse bestemmelsen jeg har henvist til.
feb 2007
Det er heller ikke korrekt, nej. Du kan ikke fraskrive dig ethvert ansvar ved at sælge "købt som beset".
jun 2007
nej som jeg skrev længere oppe er undtagelsen , hvis en af parterne har handlet svigagtigt , nøjagtig som allan også skriver
feb 2007
Det var, om købeloven gælder mellem private. Prøv at læse hvad der er skrevet længere oppe.
Som bonusinfo kan jeg oplyse dig, at garanti får du aldrig efter købeloven - kun ved aftale. Så det er da helt sort at bringe ind i emnet.
feb 2007
aug 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 21 Svar: 652
Hygge til dig Lars, bag skyggelapperne.
jun 2007
feb 2007
Den kloge vælger sine kampe med omhu, og erkender, at der ikke kan redegøres for retsområdet med et indlæg på 10 linjer på et internetforum. Jeg har på intet tidspunkt haft til hensigt at lave nogen større udredning om emnet - blot at rette den misforståelse der havde fundet sted i tråden om, at købeloven ikke gælder mellem private.
Ingen garanti gælder efter købeloven. Der gælder ved forbrugerkøb en reklamationsperiode på seks måneder med omvendt bevisbyrde. Det er ikke en garanti. Ved privathandel har du som udgangspunkt ligeledes reklamationsret i to år, hvilket følger af købelovens § 54. Der kan laves konkrete ansvarsfraskrivelser, men ikke blot gemme dig under udtryk som "købt som beset".
michael.b svendborg B
Om du ændrer mening er jeg fløjtende med. Du har ikke ret, hvis du tror, at købeloven ikke finder anvendelse i privat handel. Det gør den, men bestemmelserne kan fraviges ved aftale. Om du så vil det eller ej.
Allan(Kolding) T
Det er surt at løbe tør for argumenter.
jun 2007
Og Advokat har du aldrig været vel ?
Hyg dig skipper .
feb 2007
Du har som forbruger reklamationsret i to år. Det første halve år med omvendt bevisbyrde, dvs. forhandleres skal bevise, at manglen er opstået siden levering. Det næste 1,5 år må du selv bevise dette. Der er derimod kun tale om garanti, hvis dette er en del af aftalen med forhandleren.
Når man ikke kan skrive noget nøjagtigt, så skal man lade være med at gøre det halvt. Derfor var mit udgangspunkt alene det, at købeloven finder anvendelse - ikke hvad inholdet nærmere heraf er, og hvad det får af betydning i nogle tænkte eksempler.
Jeg kan tænke flere eksempler, hvor det, du har skrevet, ikke ville holde vand.
feb 2007
At du kan fravige noget ved aftale forudsætter dog for hulen da, at det overhovedet har været gældende i første omgang.
Kan du fravige købelovens bestemmelser i privathandel: ja.
Gælder købeloven som udgangspunkt: ja, jf. KBL § 1a.
Kan du bare skrive "købt som beset", og fraskrive dig ansvaret for alt: nej.
Kan du lave konkrete aftaler i en handel der vedrører særlige forhold, køber selv må bære risikoen for: ja.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Det betyder at køber i dette tilfælde ikke har nogen at rette et garantiKRAV mod. Det er ikke udelykket, at en velvillig importør vil påtage sig det, men et krav har man som køber ikke i denne situation - sorry!
mar 2007
hvis man køber en opel vectra i hjørring gælder garantien da også hos en forhandler i københavn eller odense ???
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 45 MC-er: 3 Emner: 185 Svar: 1.532
Ja du har ret...når vi taler om biler, så følger garantien bilen, i hele Europa.
De fleste andre produkter sælges garantien til køber og følger derfor ikke produktet hvis køber sælger videre i garantiperioden.
feb 2007
(link fjernet)
Der har du FDM's udlægning af problematikken. Læs afsnit 4 under "Slutseddel og registreringsattest".
Bum bum.
mar 2007
jun 2007
"i en handel mellem 2 private kan man sælge som beset " medmindre den ene handler groft svigagtigt ,
det kan man ikke som erhvervsdrivende til privat . Det er forskellen ,-
og det muligt at du kan finde en fejlformulering i det jeg har skrevet i tråden .
men fakta er at der er væsentligt forskel på at handle privat , og ved et firma.
feb 2007
Helt ærligt. Der står jo netop, at ved privat handel er underlagt købelovens reklamationsbestemmelser, medmindre andet er aftalt, dog ikke afsnittet i købeloven om forbrugerkøb. Nøjagtigt som jeg har skrevet.
Om "købt som beset" står der, at du netop ikke kan afskære ethvert ansvar, men kan forsøge at tilkendegive, at det mellem de køber og sælger har været meningen at begrænse ansvaret mest muligt. Det betyder _ikke_, at du er fri for ansvar, og din udlægning af "groft svigagtig" handlemåde siger den intet om. Det vil altid være en konkret vurdering af aftalen og forholdene, der må afgøre, om køber er afskåret fra at reklamere.
Nuvel. Jeg kan ikke finde nogen punkter, hvorpå mit link siger andet, end hvad jeg har skrevet.
At der er væsentlig forskel på at handle hos erhverv og privat, kan vi kun være enige om. Men købeloven gælder også i privatkøb på de punkter, hvor man ikke har aftalt andet - herunder ved reklamation - nøjagtigt som forklaret i linket. Den gælder i handelskøb (erhverv-erhverv), privatkøb (normalt kaldet "civilkøb", privat-privat) og i forbrugerkøb (erhverv-forbruger, der er et særligt afsnit i loven herom, der stiller forbrugeren bedre end efter resten af købelovens bestemmelser).
jun 2007
virksomhed -privat . IKKE muligt at fraskrive sig ansvar/reklamation/garanti.
tror det var det der blev spurgt om ,og det er muligt man i teorien kan komme efter en privat sælger , men i praksis er der ingen reklamationsret af nogen art , og hvis du læser FDM s artikel på anden måde , så dig om det .
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
1: Forbrugerkøb
2: Handelskøb
Der findes ikke noget der hedder privatkøb. For at en handel mellem 2 private dermed kan falde ind under købelovens bestemmelser, skal man derfor kunne henføre dem til et af de 2 typer køb. At der ikke er tale om et forbrugerkøb, kan vi begge blive enige om, så det vil jeg ikke spilde min tid på. Så lad os tage det fra en ende af.
Købeloven gælder for alle køb, bortset fra køb af ejendom, som du har været inde på ved §1a. Såvidt så godt.
Og da jeg lige har forklaret det ikke er forbrugerkøb, skal vi se på om betingelserne for handelskøb er opfyldt. Der står i §4 stk1:
"Ved handelskøb forstås i denne lov køb, som indgås mellem handlende i eller for deres bedrift"
I §4 stk. 2 står der:
"Som handlende anses herved enhver, der gør sig til bedrift at afhænde dertil indkøbte varer..."
Når jeg køber en MC privat, så gør jeg det ikke med henblik på at sælge den igen. Køb og salg med MC er ikke en bedrift for mit vedkommende, og næppe heller for den anden part. Mit private køb er derfor heller ikke et handelskøb.
Så nu har jeg argumenteret og konkluderet, at mit privatkøb ikke er omfattet af de 2 eneste typer køb, som købeloven beskæftiger sig med.
Men hvad så. Ja, så kommer det an på hvad der står i aftaleloven. Men det nægter jeg at belære dig om her. Men der skal du så huske det med ugyldighedsgrunde.
Summa sumarum. Købeloven finder kun anvendelse ved handels og forbrugerkøb. Så kan du henføre dit privat køb til en af de 2 kategorier, er købeloven gyldig ved privat handel.
dec 2003
(link fjernet)
Der står betingelserne lidt tydeligere:
"Ud fra bestemmelsen kan der opstilles følgende krav før der er tale om et handelskøb: 1. De handlende har salg af de pågældende varer/tjenesteydelser som indtægtskilde 2. Aftalen blev indgået som en del af den handlendes virksomhed"
Og ved privatkøb (civilkøb) er det at man sælger sit private aktiv hverken en del af ens virksomhed eller indtægtskilde.
For civilkøb gælder:
"Civilkøb Indgår to privatpersoner en salgsaftale, er der tale om et civilkøb. Eksempelvis hvor lønmodtagerne A og B aftaler, at B skal købe A’s brugte bil. Skematisk kan man sige, at civilkøb er sidste mulighed. Først afgøres det om der er tale om et handels- eller forbrugerkøb. Er dette ikke tilfældet foreligger der et civilkøb. "
Som der tydeligt står, skal der forligge en salgsaftale, det kan være en almindelig slutseddel. Og der er vi så i aftaleloven. Skal man som køber derfor reklamere til sælger ved civilkøb, skal der være mulighed herfor i i salgsaftalen. Men salgsaftalen kan gøres ugyldig hvis der er en stærk ugyldighedsgrund herfor.
feb 2007
Det du gør, det er, at du underkender KBL § 1a. Det du skriver, er direkte forkert.
Vi er begge to fuldstændigt enige om, at der hverken er tale om handels- eller forbrugerkøb. Der er tale om civilkøb, som jeg skrev i sidste indlæg.
At købeloven definerer, hvad der forstås med handels- og forbrugerkøb betyder _ikke_, at civilkøb ikke er omfattet af loven. De to defineres, fordi købeloven indeholder SÆRLIGE regler ved de to handler, ex. hurtigere reklamationspligt i handelskøb end i civilkøb, samt et helt særligt forbrugerkapitel.
Aftaleloven regulerer KUN aftaleindgåelsen, herunder fuldmagtsspørgsmål mv. Den anvendes til at afgøre, om der overhovedet er indgået ex. en købsaftale mellem to parter. IKKE hvordan de to parter er stillet i den aftale, de har indgået. Er det en købsaftale, er det reguleret af købeloven, medmindre andet er aftalt i handels- eller civilkøb
Og jo tak - jeg ved udemærket hvad aftaleloven siger. Jeg har en eksamenskarakter i både aftaleret og køberet, så jeg har læst både love og litteratur om emnerne.
feb 2007
Selvfølgelig er der "i praksis" reklamationsret. Du laver den klassiske ikke-jurist fejl at blande det at have ret og det at få ret sammen. Jo, du kan reklamere, men nej - det er ikke sikkert at du af den grund kan bevise, at du har ret i din reklamation. Det kan være uhyre svært at bevise, at en mangel har eksisteret ved aftalens indgåelse.
Bare fordi du ikke kan bevise din påstand, gælder købeloven stadig. Men netop fordi det er svært at bevise sådanne forhold, så opfordrer alle forbruger-sites dig til at passe på i civilkøb - da der her ikke er nogen formodningsregel de første seks måneder, som der er i forbrugerkøb.
Men købeloven gælder stadigvæk.
dec 2003
Købeloven har ikke regler om civilkøb, men er det aftalt at købeloven skal finde anvendelse gør den. Hvis intet er aftalt ved salget, så er det retspraksis at de deklaratoriske regler der bruges. Men det er først når men kommer derud den anvendes. Man kan ikke komme til sælger og sige at fordi det står i købeloven, så skal han rette sig efter det.
feb 2007
At en regel er deklaratorisk betyder netop, at den gælder, medmindre andet er aftalt. I øvrigt er kun VISSE regler i afsnittet om forbrugerkøb præceptive. Ikke alle.
Ergo - købeloven gælder, medmindre andet er aftalt - som jeg har skrevet aaaaaaall along. Så selvfølgelig kan du henvise til købeloven - medmindre andet er aftalt. Og det er det sjældent ved almindelige civilkøb mellem hr. Jensen og hr. Hansen.
jun 2007
Lars ; du får også en venlig tanke ,( selv om vi ikke er enige, tror jeg du er en flink fyr)
feb 2007
dec 2003
Hvis det derimod er et forhold han var bekendt med, så træder ugyldighedsgrundende ind.
Men det er vi vidst ret enige om, at om købeloven gælder i civilkøb, handler det om hvad der er aftalt.
feb 2007
Købelovens bestemmelser gælder i civilkøb, medmindre andet er aftalt. Hvis du er enig, er vi enige. Hvis ikke, så tager du fejl
Du kan sagtens aftale vilkår i modstrid med købeloven - sådanne vilkår kan være ugyldige efter aftaleloven, hvis du har betinget dig vilkårene på baggrund af en af de i aftaleloven indeholdte ugyldighedsgrunde, såsom tvang, svig mv. Det har imidlertid ikke noget at gøre med, hvorvidt købeloven finder anvendelse eller ej. Det har noget at gøre med, om der overhovedet er indgået en aftale/aftalt et bestemt vilkår.
Det ændrer dog ikke på, at når to private foretager et civilkøb og underskriver en slutseddel, og ikke aftaler andet, så gælder købelovens regler - herunder om reklamation.
Garanti og forhandleren er lukket.