1.993 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Ny form for vurdering? :S Ny form for vurdering? :S

Hey MCG! Har hørt rygter om at der er blevet ændret på fremgangsmåden med hensyn til vurderinger af importerede cykler, og at det derfor ikke er en vurderingsag, men at toldvæsenet blot fastsætter en pris:S Kan dette virkelig være rigtigt??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ny form for vurdering? :S
  • #1   27. apr 2006 Det kan der jo både være fordele i. Så gælder det jo om at finde det ABSOLUT flotteste eksemplar.

Men, desværre har jeg ikke hørt noget, men lytter lige med.

Bjarke

• #3   28. apr 2006 Er der ikke nogen der har prøvet de nye regler?
    Lidt nysgerrig .....

• #4   28. apr 2006 Har også forstået det Som Strada.
    Men syntes der var nogen der sagde noget om at man stadig kunne få den vurderet....

Peter som har et dyrt halvvrag der engang skal vurderes

• #5   28. apr 2006 Det er rigtigt at der er blevet ændret på fremgangsmåden. Hvis man er en af de "heldige" som skal fremvise køretøjet, er det nu ikke længere 3 uvildige der skal vurdere køretøjet. Det er de selv samme personer som ellers sidder på kontoret. Dvs. vedkommende - i tilfælde af fremvisning - går med ud og kikker på køretøjet. Hvis der er noget specielt, bliver det noteret, og der bliver taget billeder af det.

• #6   28. apr 2006 Den nye regel bygger på at synsmanden ved toldsynet notere, hviken stand maskinen er i. Endvidere noterer kan ekstra udstyr o. lign. Det bliver indelt i 5 katagorier og det er kun ved katagorien "Under Middel" og "Dårlig Stand" der bliver et afslag på afgiften. Hvert "fald" giver 5 % mindre i værdisættelse.

Herefter vil man ved Skat, finde en vurdering af MC'en og ud fra den sætte afgiften. Når vurderingen er fundet, bliver man spurgt om man kan acceptere det. Her kan man så handle lidt. Jeg handlede min 1.000 kr ned i vurdering, og det accepterede kvinden bag disken. Der går lidt Hjallerup-Hestemarked i det! Når man acceptere det bliver det en afgørelse, og de kan ikke siden komme at be om flere penge.

Kan man derimod ikke acceptere vurderingen, skal man til visuel vurdeing ved Skat, her kommer overskats-vurderingsmanden med til den endelige vurdering, og han kan i nogle tilfælde være en hård negel. Som jeg har forstået og prøvet det, gælder det om at få de flotte, nye og pæne maskiner igennem med en accept, med det samme. Det er kun de absolute dårligste maskiner man skal vise frem. Ellers skal man være meget uening med dem, hvilket jeg ikke har været endnu.

Sådan har det i hvert fald forgået i Århus siden, den nye regel trådte i kræft og med de maskiner jeg har haft igennem og fået fortalt ved Skat.

Man kan i dag ikke få en forhåndsvurdering, som man kunne i "gamle" dage. Det har de ifølge Skat Århus fjernet for at få folk ind til dem i stedet!?

• #7   28. apr 2006 Anders U har ret , det er os synsfolk der står for vurderingerne ,told/skat sætter prisen efter middelvurdering og ud fra den kan der så justeres 5% til enten den ene eller anden side. Men det er som regel peanuts det drejer sig om i kroner øre så det gælder om at finde cyklen så perfekt som muligt !

/Thomas

• #8   28. apr 2006 Okay, så det ville altså for sådan en som mig bedst kunne betale sig at lave cykelen så fin som muligt så den hurtigere kommer igennem systemet?

• #9   28. apr 2006 Ja - Og prøv diskret at handle med dem ved Skat, de bidder ikke mere ;o)

/Anders

• #10   28. apr 2006 Sejt smiley så vil jeg da bare igang med cyklen... smiley

• #11   28. apr 2006 Hver 1.000,00 kr i vurdering svarer jo til 2.000,00 kr. i afgift, ca. Så det kan godt betale sig at være flink og spørge lidt ind til det.

95 % af dem, der arbejder ved Skat er jo kvinder, så på med charmen ;o)

Med hensyn til, om den skal være fin eller ej, er jo et spørgsmål om synsmanden ved toldsynet. Det er jo ham, der vurdere standen. Dog kørte jeg min igennem total nypudset efter 3 laaaange vintermdr. Og det syntes synsmanden (der ikke selv havde forstand på MC'er) var dejligt. Så var der jo lidt detaljer at snakke om, og han kunne hurtigt se de ting han skulle (stelnummer, motorbloknummer o. lign.)

Så acceptere du vurderingen (efter en diskret handel ved Skat), kan du bare pudse løs. Men vil du have den til vurdering ved Skat, skal du nok ud og køre lidt markræs inden. Det er jo en menneskelig vurdering, og vi som mennesker vil jo snydes ;o) Hvad øjet ser, tror hjernen jo på!

/Anders

• #12   28. apr 2006 Forresten, sætter du ekstrudstyr på den inden vurdering og afgiftssættelse. Skal du medbringe kvitteringerne, da de tæller modsat ;o)

Har prøvet det med en Kawa VN 1500, der har fået ekstra udstyr for ca. 25-30k monteret inden toldsyn og vurdering, det kan man godt få dem til at se bort fra. Men igen, snak med dem :o)

/Anders

• #13   28. apr 2006 Søren: Nej det kan ikke svare sig for dig at gøre MC'en i stand inden. For står standen til at være over middel bliver der lagt 5% oveni ved toldsynet...

/
    Jesper

• #14   28. apr 2006 Nu er det kun ved bedømmelserne "Under Middel" og "Dårlig Stand", at der er -5 % og - 10 %, der bliver ikke lagt til, hvis den er over middel. Ikke ifølge Skat Århus.

/Anders

• #15   28. apr 2006 Planlægger lidt selv at ringe ind og hører om proceduren med det.. men kan i evt. svare mig på om tilbehør, som du snakker om anders, også omfatter ny monterede dele? så som ny potte, side spejle, blinklys osv.

• #16   29. apr 2006 Ja, det omhandler stort set alt, der er monteret siden maskinen er kommet over grænsen. Der er jo en skæringsdato, når maskinen kommer over grænsen. Det er jo på det tidspunkt tolden (afgiften) skal betales. I meget gamle dage, gjorde man det jo nede ved grænsen, men da vi er kommet med i EU og åbne grænser, så er det jo flyttet.

Så længe du har kvitteringer på det du monterer. Men ved toldsyn, hvor standen noteres, kan du jo bare fortælle hvordan den så ud før hen. Man kommer langt med at være flink og stille de rigtige spørgsmål ;o)

Du behøver jo ikke komme til vurdering med maskinen, er du tilfreds med den afgørelse de finder ved Skat, godtager du bare den, og det er afgørelsen. Denne kan de ikke sidenhen ændre, som de kunne før.

@ Benno -> Hvis du skal til vurdering med maskinen, er det bestemt en fordel den er lettere skadet, grim og skrammet. Husk på, at det er mennesker der skal vurdere den ud fra egne meninger ;o)

/Anders

• #17   29. apr 2006 Okay smiley Tak for hjælpen Anders! Så må jeg se om jeg kan finde ud af det der mr. nice guy smiley hehe

• #18   29. apr 2006 *det der med mr. nice guy* rettelse..!

• #19   7. maj 2006 Tak for en god debat, med mange nyttige svar...
    Jeg sidder også og drømmer at hente en mc i Tyskland, og har læst om de nye regler med +-5%.
    Har dog svært ved at vurderer hvor meget ekstra udstyr som sports udstødning og f.eks. nylakering tæller i afgiftkassen..?
    Har fundet en del fine eksemplar af f.eks. cbr 600 eller zzr 600, men begge med overstående opgraderinger. Skal jeg gå efter sådan en, eller en standart mc, og så derefter monterer sports udstødning selv i dk, efter syn.
    Mvh Andreas

Kommentér på:
Ny form for vurdering? :S

Annonce