2.667 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

Forårsklargøring. Forårsklargøring.

Hej alle i kloge hoveder, nu har jeg igen brug for lidt hjælp. smiley
Jeg står og skal have gjort min mc klar til foråret (jeg ved det skulle have været gjort for længst, men det fik jeg ikke gjort).
Er det nok at skifte olie og oliefilter, eller er der andre ting der også bør gøres?
Og har I erfaringer med oliefiltre fra t-hansen?

Håber I kan give mig et par gode råd med på vejen.
- På forhånd tak. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Cykel lås 400 kr.
  • plæneklipperservice Klippo Comet SE 1.000 kr.
  • Havemand til at flytte jord 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forårsklargøring.
  • #1   29. jan 2011 Aner intet om oliefiltrene til MC (et org. til min koster 106 kr), men omvendt er jeg ikke for fin til at smide et T.Hansen filter på min gamle bil smiley

Jamen ja, en ordenlig rengøring, tjek dæktryk?
    Stram kæden, (rens)/smør, hvis nødvendigt..

Hvad med service generelt? Er det længe siden?

• #2   29. jan 2011 Hvornår er der ellers lavet service på den?
    Hvis du ikke kender dens servicehistorie ville jeg da gi den lidt mere.
    Olie med nyt filter.
    Luftfilter
    Tændrør
    Bremsevæske
    Du kan få det her www.louis.de koster ca. 700,- for det hele inkl forsendelse.

Og ellers skal den vaskes og smøres hvor det er nødvendigt. Check også kæden inden du starter sæsonen, samt at dækkene har korrekt tryk og ordentligt med mønster.

• #3   29. jan 2011 hmm, jeg gav ca. 700 for:
    olie
    oliefilter
    luftfilter
    tændrør og bremsevæske originalt, så det kan slet ikke betale sig at begynde at købe uoriginalt...

• #4   29. jan 2011 Når vi er nede i så relativ få penge, ville jeg absolut støtte den lokale DANSKE mc-forhandler, da det er den bedste måde at sikre hans fortsatte eksistens!

Men ellers som skrevet står; olie m/filter og tændrør skiftes.
    Tjek luftfiltret og kontroller, at der er rigelig med mønster på dækkene. Kontroller også kæden og smør evt. Er den vildt belortet, kan du vaske den med en stiv børste og lampeolie. Tør efter med en fnugfri klud og smør grundigt bagefter med en god kædespray.
    En grundig vask med vand og sæbe af hele modellen med efterfølgende tørring med vaskeskind og efterfølgende lakpleje!

Det skulle egentlig være gjort, da du stillede cyklen ind, men bedre sent end aldrig! smiley
    Ka' du ha' en god sæson i 2011!

• #5   29. jan 2011 Pernille T

gå på denne side

(link fjernet)

tryk på Guides & Gode råd øverst

tryk på Overkommelig_Vinterklargøring!

så få du en god Guide i vinter og forårs klargøring...

ps ps køb aldrig uorginalt olie filter eller bremse klodser samt skiver mener jeg..

mvh

• #6   29. jan 2011 Forårs klargøring her:

Hiv låsen af og KØR ! Har i de 20 år jeg har haft mc ikke skifted olie efter et par måneders opbevaring ... Det bliver skiftet når hver 12 måned eller for hver 5-6000 km. andet er fråds !

• #7   29. jan 2011 hehe enig Jan.
    Helt vildt at nogen skifter olie både forår og når de smider maskinen i vinterhi

• #8   29. jan 2011 Mange tak for de gode svar. smiley
    Jeg har i dag givet den en kæmpe omgang rengøring - hvilket også skulle have været gjort for længst, det ved jeg til næste år!

Jeg vil prøve at læse den guide der er linket til, og køber ikke mine nye oliefiltre i t-hansen.

Sidste service er jeg faktisk ikke klar over, men det kan jeg måske finde ud af.
    Endnu engang tak smiley

• #9   29. jan 2011 Jan: For mange passer hver 12 måned eller 6.000km jo også med vinteropbevaringen.

• #10   29. jan 2011 Forstår ikke helt hvorfor folk sviner Thansen hver gang der er nogle der spørg ang. det. Lige præcis når det gælder uoriginale reservedele er der sgu ikke stor forskel på om det kommer fra Thansen eller eks. louis.de. Om du køber det ene eller det andet sted betyder ikke det vilde - ofte bliver det uoriginale produkt lavet på samme fabrik i uganda alligevel og når det kommer her til bliver det pakket i hver deres æsker også er det åbenbart noget lort når de pakker det ind.
    Er enig i at hvad Thansen ellers sælger ikke plejer at være af bedste kvalitet, men lige med uoriginale reservedele er forskellen sgu ikke så stort. Filtret koster sikkert også det samme om du køber det fra Thansen eller Louis?

• #11   29. jan 2011 det er en af de største skrøner at alle uoriginale reservedele laves samme sted. Der er mange forskellige producenter og mærker, og lige så mange forskellige kvaliteter.
    Ind imellem findes der faktisk også tilfælde hvor den uoriginale kvalitet langt overstiger det originale.

• #12   29. jan 2011 Mht uoriginale oliefiltre så findes de i mange kvaliteter, men man har ikke en kinamands chance for at vide hvilken kvalitet det er man køber.
    Når oliefilteret samtidigt er en af de reservedele der ikke gør opmærksom på sig selv før det er for sent vil det i min verden være helt hul i hovedet ikke at købe et originalt filter. Prisforskellen på originalt og uoriginalt filter er minimal og retfærdiggører på ingen måde den øgede risiko.
    Jeg samlede på et tidspunkt 10 forskellige brugte oliefiltre til Honda/Kawazaki og når man skar dem op var der meget stor forskel på papirkvaliteten, papirmængden, kontraventilen samt overtryksventilen. De fleste var markant forskellige fra de originale.
    Så kan jeg ikke skaffe et originalt filter får det lov til at køre et ekstra olieskift.

• #13   29. jan 2011 Dan det er nu ikke en skrøne. Nu arbejder jeg dagligt med reservedele (til biler) og hvis man bestiller uoriginalt så er der sgu ikke forskel på om det kommer fra Mekonomen, ftz, og hvad de ellers alle sammen hedder. Jeg er godt klar over at der er mange forskellige mærker og leverandøre indenfor reservedele men det hele kommer stort set fra samme sted. Der er også mange mærker indenfor biler, men kigger man efter så går rigtig mange motordele igen på de forskellige mærker.

Lange jer er fuldstændig enig i at man skal købe originalt frem for uoriginalt. Det jeg bare siger er at forstår ikke folk de sviner Thansen til også forslår man køber (den samme) reservedelen et andet sted hvor den også er uoriginal. Jeg vil til enhver tid også selv købe originale stumper når det er til motoren.

• #14   29. jan 2011 ja at der er forskellige forretninger er en ting, reservedele noget andet. Kan da godt være at mekonomen og Tsvansen sælger nogle af de samme mærker, men det er jo ikke det samme som at alle uoriginale mærker er ens.
    Jeg har da godt kunne se forskel på de dele jeg har haft monteret igennem årene (udlært mekaniker).
    Der er mange bilmærker men færre og færre fabrikker til at produce, da de store opkøber de små og beholder navnet

• #15   29. jan 2011 Hvad har du set af forskel?
    De uoriginale dele jeg har monteret på biler har der sgu ikke været den store forskel på. Og ofte har jeg været ude for at selvom der står ét mærke på æsken kan der godt stå et andet på delen. Du skal heller ikke bilde mig ind at der findes 117 forskellige producenter af uoriginale reservedele, som skal kunne sælges til 30-50 procent under den originale res.del pris. Og samtidig skal de også konkurrer med de andre uoriginale res.dele producenter. Det er jo ikke den dybe tallerken de producere, det er blot en kopi vare af den originale.

• #17   29. jan 2011 Sebastian: Emgo, Vesrah, Delo, Champion, MIW og T-hansen no-name er bestemt ikke ens. Hvad du har set i autobranchen kan på ingen måde overføres til MC branchen.

• #18   29. jan 2011 sebastian, du kan jo f.eks læse hvad lange skriver.. eller jesper.
    Jeg siger heller ikke at der er 117 forskellige fabrikker, men der er sku heller ikke kun en eller 2 som mange går og tror. Kan godt være konkurrencen er hård, men avancen er til gengæld stadigt stor for producenterne.
    Forskellene er specielt synlige, syntes jeg, på almindelige sliddele. Mest hvad angår holdbarhed.
    De kan godt ligne hinanden komplet, men forskellen er der sku', og den KAN være stor

• #19   30. jan 2011 ORG oliefilter for pokker..! smiley ikke at de uorg nødvendigvis er dårlige, men hvorfor ikke købe det man ved virker når det ikke drejer sig om mange kroner..

• #20   30. jan 2011 • Ni©kN@me²º¹¹ ™ • <S@lt Creek> • :
    Jeg har ikke kendskab til Yamaha filtre, men jeg kan ikke forestile mig at de er ringere end Honda's filtre. Der kan dog være lidt forskel da nogle af Yamaha's filtre SVJH er ret små. Der er jo forskel på hvor meget olie en motor skal bruge til smørring om det er en langsomt-gående 1 stamper eller en hurtig-roterende 4 cyl.
    Jeg har for nyligt skilt et orig. Honda og et orig. Triumph filter ad som begge var produceret på samme fabrik, og selv om der stod Honda på det ene og Triumph på det andet var de identiske indeni. Selv produktionsmærkerne på enkeltdelene var identiske. Eneste forskel jeg kunne finde var silketrykket på dåsen.
    Jeg skilte et Kawa filter ad for nogle år siden og det var identisk med Honda' daværende filtre.

• #22   31. jan 2011 Min pointe var heller ikke at ingen andre end Honda kan finde ud af det, men når man køber uoriginalt kender du ikke kvaliteten af det du køber, og er kvaliteten ikke i orden finder du først ud af det når motoren brække sig.

Jeg har arbejder med VFR motorer i mange år. De motorer er næsten uopslidelige. Jeg har set ialt 3 motorhavarier, alle forårsaget af et oliefilter der ikke duede

• #23   22. mar 2011 Nu er der købt nye tændrør og nyt oliefilter. Det bliver vidst alt for denne gang - inkl. olieskift selvfølgelig.

I forbindelse med olieskiftet har jeg lige et spørgsmål mere:
    Må jeg blande to forskellige mærker olie, så længe de begge er 10w 40?

• #24   22. mar 2011 Ja du kan godt blande olien sammen. Bare der er taleom olie til motorcykelbrug

• #25   22. mar 2011 Super, det ville jeg også mene, så længe de forskellige ting er ens ved begge olier. Tak smiley
    og fortsat god dag.

• #26   22. mar 2011 du kunne også have blandet dem hvis de havde forskellige tal, så ændrer du blot viskositeten, men lad være med at blande fuldsyntetisk med mineral..

• #27   23. mar 2011 Okay, jeg skal nok huske fuldsyntetisk + fuldsyntetisk. smiley

• #28   23. mar 2011 Nej, man kan også blande på tværs af typen, så mineralsk kan godt hældes oveni syntetisk.

• #29   23. mar 2011 og husk at kør mortoren varm inden du skifter olie, derved for du de slidte olie aditiver med ud ved olie og filter skift...

mvh

• #30   24. mar 2011 Altså alle olier skal ved lov kunne blandes sammen, det betyder dog ikke at motoren har godt af det.. hvis motoren kræver en fuldsyntetisk olie, og man blander den med en mineralsk, så mister man jo nogle af de syntetisk fordeler..

• #31   24. mar 2011 Mirza: Nu er der så tale om en GS 500. Den er så gammel i teknikken at den kan køre på råolie. Men motorolier er blandbare på tværs af viskocitet og type.

• #32   24. mar 2011 HOV HOV smiley

• #33   25. mar 2011 Hjæææælp, igen....
    Jeg har nu lige haft motorcyklen startet - uden problemer. Eller det vil sige, næste uden problemer.
    Den startede fint, men olien mere eller mindre løb ud, hvor "dækslet" sidder ind til oliefilteret.
    Tyder det på at oliefilteret ikke sidder som det skal, eller hvad der kan være galt?

• #34   25. mar 2011 har du skiftet gummiring?

• #35   25. mar 2011 jeps.

• #36   25. mar 2011 hmm, vendt dækslet rigtigt og spændt det korrekt?
    ringen ligger korrekt og er ikke blevet fanget imellem flangerne?

ellers pas... af med den og find fejlen hvis alt andet er ok

• #37   25. mar 2011 Jeg er nok nødt til at skrue dæksllet af så, for at tjekke det hele en ekstra gang. Det prøver jeg - tak.
    Og god weekend til Jer.

• #38   27. mar 2011 Jeg har i dag haft dækslet af, puttede olie på gummiringen og fjernede lidt snavs fra dækslet - problemet er løst.

Tak for hjælpen, hvad skulle jeg dog gøre uden dette forum smiley

• #39   27. mar 2011 Super

: )

mvh

Kommentér på:
Forårsklargøring.

Annonce