{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Batteri eller?!
  • #1   9. feb 2011 Det er vel bare og måle på batteriet mens det sidder i, for og se om der kommer den rette mænge strøm til det ~12V (????)

    Såfremt der gør det, så kan man vel udelade generatoren, og sige batteriet har problemet.

    Er ikke mekker eller klog på motor, så der kommer nok en og retter på mig smiley


  • #2   9. feb 2011 Ensretter , den sidder bag venstre fodhviler , skjold / plade
    sandsynligvis


  • #3   9. feb 2011 Det er vist ensretteren, der er gået. Havde samme problem i sommers.

  • #4   9. feb 2011 Tak for svaret smiley aner sku heller ikke rigtigt noget om det. men smider så bare lige et voltmeter på en af dagene, så jeg kan køre den til mekker smiley

  • #5   9. feb 2011 hvordan ser sådan en ensretter ud og hvad gør den?

  • #6   9. feb 2011 Hey...
    Jeps, mål på batteri når den kører(ligger på 13-14V på min). Lyder til at batteriet er dårligt.
    Når den har stået stille kan du også måle og se om batteriet har tabt pusten. hvis ikke skal der kigges på generator.... Den måler du også bare på mens motoren kører.
    Men lad os nu se, der kommer sikkert mange bud,,, bare få det fixet så du kan få vind i håret.... hehe

    Roger


  • #7   9. feb 2011 heheh den ensretter strømmen , og justerer din spænding så du ikke lader hverken for meget eller for lidt til dit batteri
    Har lige kogt batteriet på min gamle honda med 18,8 volt


  • #8   9. feb 2011 Ja savner dælme at komme ud og hygge mig på vejene. men skal lige have den til mekker først. (knækket koblingskabel)

  • #9   9. feb 2011 En ensretter, kort fortalt sidder den i statoren og laver den vekselstrøm som der genereres om til jævnstrøm.

  • #10   9. feb 2011 Pau M: hvor er du fra ?

  • #11   9. feb 2011 Stop lige en gang.

    Først lader du batteriet helt på med en lader.
    Monterer batteriet og starter cyklen.
    Så tager du den ene ledning af batteriet og lader det stå et par dag.
    Så monter ud batteriet igen og prøver om du kan starte, hvis ikke er det batteriet hvis du kan starte så er det højst sandsynlig en et eller andet som står og bruger strøm når cyklen er slukket.


  • #12   9. feb 2011 Morten P: fra Odense

  • #13   9. feb 2011 okay så kan jeg ikke lige komme forbi og hjælpe.

    men har du et voltmeter, så mål hvor meget volt der er på batteriet når cyklen står slukket, så start den op, så skal der gerne være +13v, er der ikke, så er det nok din ensretter der er i udu.


  • #14   9. feb 2011 Stig,,, (-,
    Læs nu hvad manden skriver....
    Når han kører på cyklen lader den ikke batteriet op... S
    Så kan han jo ikke gå i flere dage og lade batteriet op, så får han jo aldrig vind i håret... hehe

    Roger


  • #15   9. feb 2011 Nu skriver han jo også at hvis den står et par dage vil den heller ikke starte.

    Havde lige over set det med at den ikke lader når han køre på den, men det ændre jo ikke på at den hvis den står et par dage så er strømmen væk


  • #17   10. feb 2011 Der er en maual til din cykel på denne side.
    Der kan du da hente lidt hjælp. ensretteren er sikkert i stator eller i nærheden af den(ups rigtigt,,, nok ikke i statoren) der er lidt ledninger eg et modul med nogle køleribbe på. kig evt. på manualen måske der er lidt hjælp at hente i den...

    M. Roger

    http://www.filestube.com/6c7440330e7cc99403e9,g/Yamaha-Virago-XV535-1100-1981-1994-Service-Manual.html


  • #18   10. feb 2011 En lille rund fættter med et par kraftige ledninger på, de er skruet på med 2 store møtrikker, der er dækket af en gummihætte for at undgå kortslutninger. Du kan finde den ved at lede efter hvor kliklyden kommer fra, relæet der klapper!

  • #20   10. feb 2011 Ja det er sgu da rigtigt! Men find det og du finder også ensretter, den sidder samme tyoe sted, måske bare på den anden side af cyklen!
    go nat


  • #21   10. feb 2011 Tak for svarene. der er jo intet andet for end at gå igang! smiley

  • #22   10. feb 2011 Inden der nu går alt for meget ensretter i det her, så lad lige batteriet op og lad det stå et par dage inden du sætter det på cyklen. Hvis den så ikke har juice til at starte, så er det altså batteriet, der er blevet træt - det er efter min opfattelse langt det mest sandsynlige.

    Derudover kan det akkurat lige så godt skyldes en hvilken som helst anden kortslutning/forbruger som en en ensretter (alarm, ur, falsk stel osv) Der er ingen grund til at gå ud fra, at ensretteren er stået af på dette grundlag.


  • #23   10. feb 2011 Næh hov holdt, her bliver skrevet flere gode råd, men der bliver også taget nogen ret så underlige konklusioner på hvad der er galt.

    For at komme i mål er der flere sager man skal tjekke !!

    Du siger den ikke lader når du kører hvad begrunder du det i? Er den konklusion udelukkende draget pga. at der ikke er strøm på dit batteri når motorcyklen har stået stille eller har du faktisk målt på batteriet?

    Der er flere ting der lyder mystisk her. Hvis vi antager at det batteri er "friskt" og virker vil din motorcykel med stor sandsynlighed stadigt have strøm på efter blot et par dage. Hvis ensretteren eller statoren slet ingen spænding gav ville motorcyklen jo sikkert gå død allerede under kørslen. Så måske "lader den ikke batteriet" men den leverer sikkert spænding til det. Her ud fra lyder det som om fejlen ligger i et meget dårligt batteri, eller du har noget der tapper batteriet. En let måde at tjekke om der er overgang er at skrue pluspolen af og måle med dit multi instrument fra stel til plus polen på dit kabel - Her skal vi op i nogen mega ohm for at være sikker på der ingen overgang er.

    Nu skriver du ikke noget om dit batteri er nyt eller gammelt, et gammelt batteri kan lave rigtigt mange symptomer, og skal man let finde fejlen er det nemmest at starte med en friskt batteri, eller i det mindste at få testet det gamle.

    Når du har en frisk batteri der er ny opladet tjekker du med et multimeter lige spændingen på dette, det vil ligge lige over 13 V.

    På med det nye batteri og start dyret op. I tomgang bør spændingen være lidt over de 13 V, og med omdrejninger på 2-3000 bør spændingen være ca. 14-14,5 V .. Så lader den !

    Er spændingen stadigt 13 V eller under ja så lader den IKKE

    Herfra er det så enten ensretteren eller statoren der har problemet. Kender ikke din model men der kommer sikkert 3 "faser" nede fra generatoren, hvis du med en multimeter (sat i AC velsel strøm, du måler hvor ensretter sidder) måler mellem disse (to af gangen) skulle der gerne komme noget der ligner 70 VAC, er dette ok er generatoren ok.

    Så måler du på udgangen fra ensretteren (en ledning der sikkert har en anden farve og er tykkere end de 3 vi lige har målt på) Du måler mellem denne ledning og stel ... Denne skal som beskrevet ved 2-3000 rpm. give 14-14,5 v ... Så lader vi.

    De fleste japanere ihvertfald Honda og Yamaha har nogen meget svage ensrettere - de brænder simpelt hen af.

    På min elskede bjergged havde jeg samme problem sidste år, den startede fint når batteriet var frisk opladet .. men efter en uges tid blev den træt. Her leverede min ensretter kun ca. 12 V på batteriet, altså der var strøm nok til at trække noget af forbruget når den var igang men den ladede ikke.

    Så var selv igennem ovenståedne, min generator leverede fint 70 VAC ind i ensretteren, men den leverede kun 12 V ud. Kunne se at ensretteren havde været varm, og specielt de plastic stik med ind og udgang havde været særdeles varme. Bestilte en ny ensretter hjem, på med den ... og så ladede motorcyklen som den skulle ! Hurra !

    Det er fint at du vil køre din motorcykel til "mekker" men det kan altså let blive lidt dyrt ! Ikke alle mc mekkere er lige eller lad os sige ret gode til den slags el problemer. De er til gengæld rigtigt gode til bare at udskifte stumper indtil det virker. Så har du mulighed for selv at lokalisere fejlen nærmere gir' det "mammon på lommen". Skifter værkstedet ensretteren kommer du sikkert til at betale en mindre formue for en ny original model, vel og mærket en ensretter der ikke er et hak bedre end den du har.

    Skal du ha en ensretter der virker for ALTID skal du kontakte Herr.Schnabel, han holder til i KBH .. i skrivende stund ander jeg ikke hvor du er fra. Han kan også være behjælpelig med diverse målinger osv.

    Alternativt vrimler Ebay med ensrettere, til min Yamaha købte jeg en med forbedret køling .. Så håber det holder.

    Sikke en smørre ! håber ikke der er for mange slåfejl .. gider ikke læse det igennem. Held og lykke til med "lade problemet" du er altid velkommen til at spørge igen, ellers lad os få en update når du kommer hjem fra mekker 3700 kr. fattigere.


  • #24   10. feb 2011 ¤©º ° Jan ¤©º ° aka Kænguro Stylte'en¤©º °

    Du har hermed formået at støde 15 mc-mekanikerer på det groveste, med dit ovenstående indlæg. Vi vil gerne have en åben dialog, så vi kan få manet dine fordomme omkring mc-værksteder og mekanikerens kunnen, i jorden.


  • #25   10. feb 2011 @Lasse B - hvad er det lige du deltager i med hensyn til en åben dialog?

    Hvis man bliver stødt af "Ikke alle mc mekkere er ..." så er man da godtnok nærtagende. Pau spørger jo herinde efter en mulig diagnose på hans problemer, føler du dig så også stød af han ikke straks får kørt hans motorcykel på autoriseret værksted?


    Har selv roder med strøm problemer, ensrettere osv. osv. og kan man selv "skære kagen" ville det jo være direkte spild af gode penge at betale 4-600 kr. pr. time. Det værste i den sag er at en mekker sikkert vil skifte til en original ensretter .. Dyr og ikke særlig holdbar i forhold til de alternativer der reelt findes.


  • #26   10. feb 2011 Pau din ensretter ser sådan ud:

    (link fjernet)

    Eller måske ala:

    (link fjernet)

    Det er lidt årgang afhægigt.

    Min egen "gamle" ensretter kan ses her:
    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=14985
    Det var som skrevet den der var problemet i mit tilfælde.


  • #27   10. feb 2011 ¤©º ° Jan ¤©º ° aka Kænguro Stylte'en¤©º °

    Næh, kun af din forrige kommentar, og nu efterfølgende spastiske opkast af et indlæg.


  • #28   10. feb 2011 @Lasse B, forstår slet ikke du blander dig i debatten når det bare omhandler dine egne følelser. Her handler Pau's indlæg om et motorcykel problem- så det du pludseligt byder ind med er jo tråden ganske uvedkommende, og det hjælper bestemt ikke Pau til at få løst hans el problem.

    Lasse B du skulle hellere blive voksen og lære at tale ordentligt istedet for at kaste om dig med gloser som opkast samt spastiske. Den slags passer bedre på scooter galleriet eller baboom.


  • #29   10. feb 2011 ¤©º ° Jan ¤©º ° aka Kænguro Stylte'en¤©º °

    Så giv lige manden en forklaring på hvorfor hans ensretter står af, så han ikke bare udskifter den uden at vide hvorfor. Og hvis du ikke kan det, skal jeg fortælle dig det bagefter.


  • #30   10. feb 2011 @Lasse B

    Giver op - Banen er din ! Kom så med dine guldkorn til Pau istedet for spamme en saglig tråd !


  • #31   10. feb 2011 èn er ihvertfald stødt kan dog ikke se det stødende i Jan`s indslag , hahah klap lige hesten Lasse - det er jo ikke dig der udskriver regninger i det firma hvor du står i lære , vel ?
    og nogle mekanikere har tendens til bare at udskifte dele til lortet virker , dyrt men effektivt , imens andre søger og måler sig frem til fejlen smiley



  • #32   10. feb 2011 Når batterispænding er lav, beder trancistoren eller thyristoren i ensretteren, statoren om at producere mere strøm, og derved bliver ensretteren overbelastet....... også kaput. Og når der bliver ladet direkte på batteriet, bliver det slemt overbelastet..............og ja....kaput. Og når statoren ikke har noget sted at sende spændingen hen, bliver spolerne overophedet. Gæt selv hvad der sker. Det jeg siger er, gå til en fagmand med det samme man mærker noget. Det kan sparer jer mange tusinde kroner. Tror det eller lad vær.

  • #33   10. feb 2011 ¤©º ° Jan ¤©º ° aka Kænguro Stylte'en¤©º °

    you got owend.

    lasse B

    wup wup


  • #34   10. feb 2011 og hvad kan det bruges til , hvis man står med et voltmeter og ohmmeter og selv skal måle sig frem , og man knapt ved hvordan man staver til : transistor ?
    ubrugelig viden om hvad der er indeni en ensretter ...

    man starter vel med at måle alle tre ben fra statoren om der overgang til stel eller 0 modstand imellem benene er der ens modstand imellem - okay , er der ingen modstand eller forbindelse til stel smiley
    herefter mål om batteriet måler 12volt og gerne lidt over , okay
    og mål til sidst om der er ladespænding op til batteriet 13 -14volt +/- 0,5


  • #35   10. feb 2011 Se endnu ved vi ikke engang om hvad der skaber fejlen hos Pau.

    MEN b.la. Yamaha's ensrettere fra netop Pau's cykel årgang har specielt en svaghed. På modeller (inkl. min egen XTZ) sad/sidder der en ensretter uden nogen form for køling. På nogen årgange 91-92 er denne monteret på en alu plade for at hjælpe til lidt mere køling. På de igen lidt senere årgange er ensretteren lavet om så den i sig selv er indrettet med køle plader. Endvidere var denne nye type ensretter lavet med en forbindelse der målte på spændingen, altså den ladede kun når den skulle.
    Herfor foreslog jeg at Pau skulle kigge efter en forbedret ensretter via nettet eller købe en SUPER ensretter ved Schnabel.

    På Pau's gætter jeg på at der sidder en ensretter præcist som den jeg længere oppe linkede til, altså modellen uden køling.

    Når dette er skrevet ved vi stadigt ikke om, det er defekt batteri, defekt ensretter, defekt generator, løs, manglende eller dårlig forbindelse, overgang til stel.

    Lasse råder dig til at skynde dig på værksted, andre kommer med gode råd til hvad der kan tjekkes for at spare lidt skillinger. Selv er jeg åbenbart spastisk for ikke straks at "jage" Pau på værksted??

    Men det er da dejligt at se at ikke alle de 15 MC mekkere du henviser har fået stødt deres følelser.


  • #36   11. feb 2011 For fanden der har været gang i emnet smiley
    kigger på den her i weekenden med min fætter, han er elektriker og har også rodet rundt med mc'er ;D


    Men tak for alle de hurtige svar!


Kommentér på:
Batteri eller?!

Annonce