4.611 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
22 Svar
Hvilken Olie Hvilken Olie
Hej MCG
Med fare for at starte en diskussion af dimentioner prøver jeg alligevel at spørge..
Jeg skal have olie til to cykler.
Kawasaki VN800 Classic, 1997
Suzuki VL 1500 LC, 2000
Jeg har fundet to olier som jeg synes er prismæssigt i orden, men hvilken en skal jeg vælge?
Der skulle kunne bruges samme olie til begge cykler.
Denne her:
http://www.mc-importen.dk/reservedele/21021000000/article/151359
Eller denne her:
http://www.mc-importen.dk/reservedele/21021000000/article/351997
Håber i kan hjælpe..
0 synes godt om
jan 2005
Følger: 46 Følgere: 35 MC-er: 4 Emner: 63 Svar: 2.041
maj 2009
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 89
maj 2009
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.919
maj 2009
feb 2006
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 1.148
http://www.belray.com/v-twin Det er den olie det blev solgt flest af til chopper foket, de steder jeg har været mekker...
Men find en olie der er lavet til V-twin motore, det for du nok mest ud af...
/ Bülow...
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.454
og den dyre er en fuld syntetisk olie....
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 34 Svar: 320
Hvis Royal Purple olien og QMI Motorbehandlingen bliver blandet sammen så bliver resultatet Enestående.
Eller denne her
Castrol R4 RacingBike er en SAE 10W-50, fuldsyntetisk 4-takts motorcykel motorolie, der overgår de seneste smørekrav fra fabrikanterne til højtydende japanske og europæiske luft- og vandkølede motorcykelmotorer. Castrol R4 RacingBike er specielt udviklet, ud fra landvindinger gjort i forbindelse med motorsport, hvor der er opnået flere verdensmesterskaber. Den møder seneste krav til smøring af alle moderne, højtydende, flercylindrede og flerventilede motorcykelmotorer.
Castrol R4 RacingBike har følgende fordele:
Tåler høje temperaturer, som følge af stor belastning af motor og kobling.
Hurtig "throttle respons", maksimal effekt og acceleration.
Fremragende slidbeskyttelse af knastaksel og ventilløftere.
Maksimal lejesmøring, selv ved høje motoromdrejninger.
Fri og let oliecirkulation sikrer optimal køling af kritisk belastede komponenter.
Kontrolleret olieforbrug.
Optimalt gearskift og funktion af oliekølet kobling.
Specielt udviklede additiver sikrer beskyttelse af katalysator.
Specifikationer/ydelsesniveau
API:SG
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.501
dec 2003
For en olie kan opnå de givne jaso og api mærker skal de testes for det. Så en SG olie uanset mærke opfylder et specifikt minimumskrav. Der hvor de ædieu fyldte fjldsyntetiske olier har en fordel, er når man kører langt mellem olieskift, hvilket sjældent er tilfældet på motorcykler.
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.395
Hvad angår olie tager jeg altid den type der er lavet til ens type motor og den temperatur ens motor kommer til at køre i.
En luftkølet/og oliekølet Mc som VS 1400 & 1500, Yamaha XVS 650 & 1100, alu - Harley-Davidson, XV 1600 osv. der er det bedre med en 15/50 eller 10/50 eller 20/50 da de svinger mere i temp. og dermed har brug for en olie der kan tåle mere varme og stress.
Er det en vandkølet "svag" ydende motor som en CBF 600 så er en 10/40 fin.
Derfor som Morten B siger. Køb en V-Twin olie. Der er flere der laver den - eller hvis du vil have en olie der er nem at finde. Castrol GPS 15/50 delsyn.
maj 2005
Det finder du ud af ved at skilde flere typer af den samme motor af der har kørt på flere forskellige typer olie - og du skiller flere som du ved med sikkerhed har kørt på den samme og dermed ser at de aldrig er slid på samme måde som de andre.
Ud fra din logik - kan man tage mad som et eksembel.
Bare du får noget der giver dig energi så er alt ok.
Men det ved vi jo godt at ens krop bliver slidt af - hurtigere end dem der spiser den dyre, og sunde øko mad. :O)
Om den forskel der er på olie så er det værd i forhold til ens penge pung er jo op til en selv - eller om man vil beholde ens mc i mange år. for vil man ikke det - så smid hvad du end vil på. Du skal jo af med det på et eller andet tidspunkt.
aug 2006
Jesper skriver intet om ikke at vælge det bedste, men derimod det dyreste. To forskellige ting, som mange fejlagtigt sætter lighedstegn ved.
dec 2003
Hvis en SF olie smører motoren godt nok, så er sliddet i motoren ikke mindre hvis man bruger en SG olie eller højere. I så fald vil det jo betyde SF olien ikke er god nok...
Og hvis vi skal ind på det med at sammenligne med mad, så er alt ok hvis det mad jeg indtager har den energifordeling min krop har brug for, samt det indhold af mineraler og vitaminer jeg skal bruge. Er det i orden, så er det bestemt ikke kostens skyld hvis min krop ældes og slides hurtigere end dem der spiser dyr økomad...
Iøvrigt var det de økologiske havregryn der var svampesporer i...
maj 2005
Derfor er det en god regl at sige. Dyrt = godt.
Men som altid så er det hyppig eftersyn og service der er det bedste. Ikke olie til 500 kr af literen som så er i ens motor i 5 år.
Men jeg har også selv altid været opsat på kvalitet og har jeg mulighed for det - så køber jeg altid det bedste og det dyreste jeg kan få fingerne i - og skære altid mit service km ned til det halve. Også på min bil og andet grej.
Men sådan er jeg bare.
Der er sku lige så mange måde at gøre ting på som der er mennesker - men der vil jo dog altid være ting der er bedre end andre. Og der er hyppig service sku en af vinderne. :O)
dec 2003
De billigere olier har udviklet og testet en olie der opnår samme kvalitetsmærke som den dyre. Den dyre SG olie er altså ikke bedre end den billige SG olie, hvis den havde bedre egenskaber ville det nemlig være en SF olie...
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 34 Svar: 320
jeg er meget enige med Fenris, jeg kunne ikke beskrive det bedre selv
(Der er ALTID en gevinds ved at bruge det bedste.
Det finder du ud af ved at skilde flere typer af den samme motor af der har kørt på flere forskellige typer olie - og du skiller flere som du ved med sikkerhed har kørt på den samme og dermed ser at de aldrig er slid på samme måde som de andre. )
jeg har altid brugt de bedste olie,og har aldrig haft noget bøvl med motorerne på de maskiner jeg har haft i løbet af de godt 30år jeg har kørt Mc
aug 2006
Hvis du tror at pris kun er afhængig af udviklingsomkostninger, så stikker du blår i øjet på dig selv... Se eksempelvis på din motorcykel. H-D er ikke kendt for at være cutting edge inden for udvikling alligevel koster de boksen.
Der er så mange faktorer der spiller ind ved prissætning og selve produktets udviklings- og produktionsomkostning er kun en lille del.
dec 2003
Det jeg anfægter er ikke at man ikke skal bruge en god olie, men derimod at tro den dyreste olie er bedre for ens motor end den billigere. Hvis den billige olie er god nok, så kan motoren alligevel ikke udnytte den dyre olies bedre kvaliteter.
okt 2011
Følger: 6 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 205
Jeg er overbevist om du nok har fundet din oile! der er som vi kan se ligeså mange meninger som der er motorcykellister! pers. hælder jeg nok til en god oil. men ikke den der er dyrest, fordi den slet ikke passer til en VL 1500! Jeg har nok som dig meget svært ved at vælge, bl.a. fordi der findes så forbandet mange at vælge i mellem, og de siger jo næsten alle deres er den beste, men da din VL 1500 jo har våd kobling, er det absolut ikke lige meget hvad vi hælder på, køber vi den helt fine fulsyn. da vil vores kobling begynde at fedte. Men for at gøre en lang historie kort, synes jeg, at du nu her til vinter bør kikke på MOTUL 5100 ester 15W50 til din VL 1500, det er nok unødvendigt at nævne at jeg bruger den selv:-) Jeg har forøvrigt enige i, skift to gange om året med oilefilter!
Der en lige en ting du bør være opmærksomt på, at når der bruges en 15W-50 fremfor en 10W-40, er din motor lidt længer tid om at blive gemmen varm, men oil. er mere fleksibel til en stor dunker som VL 1500, god vinter.
http://www.motorcykelgalleri.dk/grp_vis.aspx?GroupID=973
Mvh. Kim A
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.454
mvh
okt 2011
Følger: 6 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 205
jeg lage vist heller ikke skjul på, at jeg var lidt sent ude, men kunne altså ikke lade være med at kommenterer på det oile sjov, fedt han også sejler, så er det nok der jeg har set ham..
Tror ikke oile snak går af mode!!!
Hvilken Olie