4.611 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Hvilken Olie Hvilken Olie

Hej MCG

Med fare for at starte en diskussion af dimentioner prøver jeg alligevel at spørge.. smiley

Jeg skal have olie til to cykler.
Kawasaki VN800 Classic, 1997
Suzuki VL 1500 LC, 2000

Jeg har fundet to olier som jeg synes er prismæssigt i orden, men hvilken en skal jeg vælge?
Der skulle kunne bruges samme olie til begge cykler.

Denne her:
http://www.mc-importen.dk/reservedele/21021000000/article/151359

Eller denne her:
http://www.mc-importen.dk/reservedele/21021000000/article/351997

Håber i kan hjælpe.. smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Udskiftning af rør del på afløb 1.000 kr.
  • Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 800 kr.
  • Hækklipning 1.600 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken Olie
  • #1   4. apr 2011 Du bør bruge den som der anbefales i instruk. bogen.

  • #3   4. apr 2011 Som jeg skrev i mit indlæg. Begge olier kan bruges. Jeg spørger om hvilken en der kan anbefales og om den ene er bedre end den anden.

  • #4   4. apr 2011 Jeg er nu også selv lidt til den billige, men så igen. Hvorfor er prisforskellen så stor. Er der noget der er vildt meget bedre eller er det bare fordi den er fra Castrol. smiley

  • #5   4. apr 2011 Snup den billige.

  • #7   4. apr 2011 Takker. Jeg nupper den billige.. smiley

  • #8   4. apr 2011 Den Castrol du linker til er til højtydende maskiner i R model klassen og cykler der går med høje omdr tit... Tvivler på der kommer noget godt ud af at hælde den på en momentstærk V2 som ikke tager de vilde omdr...

    http://www.belray.com/v-twin Det er den olie det blev solgt flest af til chopper foket, de steder jeg har været mekker...

    Men find en olie der er lavet til V-twin motore, det for du nok mest ud af...

    / Bülow...


  • #9   4. apr 2011 jeg mener..... mener.. at den billige er del syntetisk
    og den dyre er en fuld syntetisk olie....



  • #10   4. apr 2011 jeg ville vælge denne her
    Hvis Royal Purple olien og QMI Motorbehandlingen bliver blandet sammen så bliver resultatet Enestående.

    Eller denne her

    Castrol R4 RacingBike er en SAE 10W-50, fuldsyntetisk 4-takts motorcykel motorolie, der overgår de seneste smørekrav fra fabrikanterne til højtydende japanske og europæiske luft- og vandkølede motorcykelmotorer. Castrol R4 RacingBike er specielt udviklet, ud fra landvindinger gjort i forbindelse med motorsport, hvor der er opnået flere verdensmesterskaber. Den møder seneste krav til smøring af alle moderne, højtydende, flercylindrede og flerventilede motorcykelmotorer.

    Castrol R4 RacingBike har følgende fordele:

    Tåler høje temperaturer, som følge af stor belastning af motor og kobling.
    Hurtig "throttle respons", maksimal effekt og acceleration.
    Fremragende slidbeskyttelse af knastaksel og ventilløftere.
    Maksimal lejesmøring, selv ved høje motoromdrejninger.
    Fri og let oliecirkulation sikrer optimal køling af kritisk belastede komponenter.
    Kontrolleret olieforbrug.
    Optimalt gearskift og funktion af oliekølet kobling.
    Specielt udviklede additiver sikrer beskyttelse af katalysator.

    Specifikationer/ydelsesniveau
    API:SG


  • #11   4. apr 2011 Bjarne: Hvorfor mener du en olie udviklet til højt ydende og hurtigt roterende mc-motorer er et godt valg til en sløv chopper?

  • #12   4. apr 2011 Den billige olie overholder de krav der er til dine motorcykler, så der er ingen gevinst ved at vælge den dyre olie.
    For en olie kan opnå de givne jaso og api mærker skal de testes for det. Så en SG olie uanset mærke opfylder et specifikt minimumskrav. Der hvor de ædieu fyldte fjldsyntetiske olier har en fordel, er når man kører langt mellem olieskift, hvilket sjældent er tilfældet på motorcykler.


  • #13   4. apr 2011 Det vigtigeste er hyppig olie skift og filter skift og så er det op til dig selv om det er den dyre eller den billigere.
    Hvad angår olie tager jeg altid den type der er lavet til ens type motor og den temperatur ens motor kommer til at køre i.

    En luftkølet/og oliekølet Mc som VS 1400 & 1500, Yamaha XVS 650 & 1100, alu - Harley-Davidson, XV 1600 osv. der er det bedre med en 15/50 eller 10/50 eller 20/50 da de svinger mere i temp. og dermed har brug for en olie der kan tåle mere varme og stress.
    Er det en vandkølet "svag" ydende motor som en CBF 600 så er en 10/40 fin.

    Derfor som Morten B siger. Køb en V-Twin olie. Der er flere der laver den - eller hvis du vil have en olie der er nem at finde. Castrol GPS 15/50 delsyn.


  • #14   4. apr 2011 Jesper: Der er ALTID en gevinds ved at bruge det bedste.
    Det finder du ud af ved at skilde flere typer af den samme motor af der har kørt på flere forskellige typer olie - og du skiller flere som du ved med sikkerhed har kørt på den samme og dermed ser at de aldrig er slid på samme måde som de andre.

    Ud fra din logik - kan man tage mad som et eksembel.
    Bare du får noget der giver dig energi så er alt ok.
    Men det ved vi jo godt at ens krop bliver slidt af - hurtigere end dem der spiser den dyre, og sunde øko mad. :O)

    Om den forskel der er på olie så er det værd i forhold til ens penge pung er jo op til en selv - eller om man vil beholde ens mc i mange år. for vil man ikke det - så smid hvad du end vil på. Du skal jo af med det på et eller andet tidspunkt.


  • #15   4. apr 2011 -Fenris
    Jesper skriver intet om ikke at vælge det bedste, men derimod det dyreste. To forskellige ting, som mange fejlagtigt sætter lighedstegn ved.


  • #16   4. apr 2011 Fenris: Det bedste olie er jo det der er godt nok. Der findes nok en olie som har bedre egenskaber, men hvis det formål man skal bruge den til, alligevel ikke er nogle der kan udnytte den pågældende olies bedre egenskaber, så får man intet ud af det.
    Hvis en SF olie smører motoren godt nok, så er sliddet i motoren ikke mindre hvis man bruger en SG olie eller højere. I så fald vil det jo betyde SF olien ikke er god nok...

    Og hvis vi skal ind på det med at sammenligne med mad, så er alt ok hvis det mad jeg indtager har den energifordeling min krop har brug for, samt det indhold af mineraler og vitaminer jeg skal bruge. Er det i orden, så er det bestemt ikke kostens skyld hvis min krop ældes og slides hurtigere end dem der spiser dyr økomad...
    Iøvrigt var det de økologiske havregryn der var svampesporer i...


  • #17   4. apr 2011 Jeppe: Hvis man bruger en masse penge at udvikle og test og lave et godt produkt - så bliver ens produkt også dyrt.
    Derfor er det en god regl at sige. Dyrt = godt.

    Men som altid så er det hyppig eftersyn og service der er det bedste. Ikke olie til 500 kr af literen som så er i ens motor i 5 år.

    Men jeg har også selv altid været opsat på kvalitet og har jeg mulighed for det - så køber jeg altid det bedste og det dyreste jeg kan få fingerne i - og skære altid mit service km ned til det halve. Også på min bil og andet grej.
    Men sådan er jeg bare.
    Der er sku lige så mange måde at gøre ting på som der er mennesker - men der vil jo dog altid være ting der er bedre end andre. Og der er hyppig service sku en af vinderne. :O)




  • #18   4. apr 2011 Fenris: Hvis man bruger en masse penge på sponsorrater og reklame, så bliver ens produkt også dyrere, og altså bedre?
    De billigere olier har udviklet og testet en olie der opnår samme kvalitetsmærke som den dyre. Den dyre SG olie er altså ikke bedre end den billige SG olie, hvis den havde bedre egenskaber ville det nemlig være en SF olie...


  • #19   5. apr 2011 Hej Jesper
    jeg er meget enige med Fenris, jeg kunne ikke beskrive det bedre selv

    (Der er ALTID en gevinds ved at bruge det bedste.
    Det finder du ud af ved at skilde flere typer af den samme motor af der har kørt på flere forskellige typer olie - og du skiller flere som du ved med sikkerhed har kørt på den samme og dermed ser at de aldrig er slid på samme måde som de andre. )

    jeg har altid brugt de bedste olie,og har aldrig haft noget bøvl med motorerne på de maskiner jeg har haft i løbet af de godt 30år jeg har kørt Mc


  • #20   5. apr 2011 -Fenris
    Hvis du tror at pris kun er afhængig af udviklingsomkostninger, så stikker du blår i øjet på dig selv... Se eksempelvis på din motorcykel. H-D er ikke kendt for at være cutting edge inden for udvikling alligevel koster de boksen.
    Der er så mange faktorer der spiller ind ved prissætning og selve produktets udviklings- og produktionsomkostning er kun en lille del.


  • #21   5. apr 2011 Bjarne: Og hvordan ved du den olie du har brugt er den bedste?
    Det jeg anfægter er ikke at man ikke skal bruge en god olie, men derimod at tro den dyreste olie er bedre for ens motor end den billigere. Hvis den billige olie er god nok, så kan motoren alligevel ikke udnytte den dyre olies bedre kvaliteter.


  • #22   21. okt 2011 Hej Lasse C

    Jeg er overbevist om du nok har fundet din oile! der er som vi kan se ligeså mange meninger som der er motorcykellister! pers. hælder jeg nok til en god oil. men ikke den der er dyrest, fordi den slet ikke passer til en VL 1500! Jeg har nok som dig meget svært ved at vælge, bl.a. fordi der findes så forbandet mange at vælge i mellem, og de siger jo næsten alle deres er den beste, men da din VL 1500 jo har våd kobling, er det absolut ikke lige meget hvad vi hælder på, køber vi den helt fine fulsyn. da vil vores kobling begynde at fedte. Men for at gøre en lang historie kort, synes jeg, at du nu her til vinter bør kikke på MOTUL 5100 ester 15W50 til din VL 1500, det er nok unødvendigt at nævne at jeg bruger den selv:-) Jeg har forøvrigt enige i, skift to gange om året med oilefilter!

    Der en lige en ting du bør være opmærksomt på, at når der bruges en 15W-50 fremfor en 10W-40, er din motor lidt længer tid om at blive gemmen varm, men oil. er mere fleksibel til en stor dunker som VL 1500, god vinter.

    http://www.motorcykelgalleri.dk/grp_vis.aspx?GroupID=973

    Mvh. Kim A


  • #23   21. okt 2011 ikke nok med han har købt sin olie, han har vist også fået 2 børn samt sejlet jorden rundt, siden han har skrevet dette indlæg... he he..






    mvh


  • #24   21. okt 2011 Hej Busa C

    jeg lage vist heller ikke skjul på, at jeg var lidt sent ude, men kunne altså ikke lade være med at kommenterer på det oile sjov, fedt han også sejler, så er det nok der jeg har set ham..

    Tror ikke oile snak går af mode!!!


Kommentér på:
Hvilken Olie

Annonce