{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.148 visninger | Oprettet:

Hvordan vælger man olietype? {{forumTopicSubject}}

Står over for at skulle skifte olie på konens CB500.

Men overvejer om der er nogle "tommelfinderregler" eller gode guidelines til hvordan man finder ud af om det skal være mineralsk, semisyntetisk eller syntetisk olie der skal vælges?

Pt. er det selvfølgelig med henblik på CB´eren, men tænker også i det store billede, så jeg slipper for at lave en ny tråd næste gang jeg skal skifte olie og det er på en anden maskine. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan vælger man olietype?
  • #2   27. maj 2011 Min gixxer har prøvet lidt af hvert. Forrige gang var det semi syntetisk fra mc nøglen. Sidste gang blev det castrol det fineste til en formue(fuld syntetisk) og jeg kan ikke hører eller mærke nogen form for forskel. Det er en religion.

  • #3   27. maj 2011 Hvad var den gængse motorolie den gang modellen blev udviklet, og hvor hårdt er motoren presset.
    Teknikken bag en CB 500 har nogle år på bagen, korte serviceintervaller og den er ikke højt ydende, derfor er delsyntetisk rigeligt.
    Hvis der er tale om en gammel 500four model, sp er den fra en tid hvor mineralsk olie var godt nok, så der er der ingen grund til en delsyntetisk.


  • #4   27. maj 2011 Man kigger da i brugermanualen, eller på olieproppen, HippieHansi! smiley

  • #6   28. maj 2011 Ja cyklen kan køre på mineralsk, men du kan også putte fuldsyntetisk på den, det bestemmer du selv.
    Bare fordi der kun var mineral olie dengang cyklen blev lavet, så har den de samme fordele ved fuldsyntetisk som nye cykler har.


  • #7   28. maj 2011 Så det er egentligt bare mineraslk til ældre maskiner og ellers er det lige meget?

    Niels -> Har kigget i Haynes og den siger 10W/40 og det havde jeg egentlig styr på - men derefter står der den er lige glad med om det er mineralsk eller syntetisk. Så tænkte om der slet ikke var anden forskel end hvordan det er fremstillet.

    I en SV har jeg op til flere gange læst at fuldsyntetisk smørre for godt, så et eller andet må der jo være til forskel. smiley


  • #8   28. maj 2011 Bare køb semisyntetisk. Det er billigere, og med dit formodede kørselsbehov kan du bare skifte hvert efterår inden vinteropbevaring. Så er den ged smurt smiley

  • #9   28. maj 2011 Jeg ville tag en delsyntetisk til en CB500.

  • #10   28. maj 2011 alt afhængig af maskine egentlig, min 93 zxr400 kunne ikke lide fud syntetisk, den drak det simpelthen men når jeg brugte semi brugte den stort set ingenting

  • #11   28. maj 2011 Hippie Hansen -: er noget vrøvl du har læst så, har du pengene så smid fuldsyntetisk på, har du ikke så gi den noget mineralsk.
    Fordelen ved det fuldsyntetiske er at det er mere stabilt ved høje temperature, så det holder til mere varme, og det holder til flere køle-varme omgange, så du kan køre længere på den fuldsyntetiske.
    Og er der noget der ikke virker efter den får fuldsyntetisk, så er det fordi delen var ved at gå i stykker aligevælge, fuldsyntetisk olie opløser nemlig mineralsk olie, så hvis det gamle størknet sad og tætnede stempel ringene eller sådan noget, så vil de blive utæt... men det er jo ikke oliens skyld, det er bare maskinen der er slidt.


  • #12   29. maj 2011 Morten P: og hvilken glæde har man af, at den fuldsyntetiske olie kan holde 20.000km når serviceintervallet for frisk olie er 6.000km?

  • #13   29. maj 2011 kan olien holde 20.000km, ja så skifter man den da først der ?, troede det sagde sig selv.
    Eller også kan man vende den om også sige at olien er mere "frisk" når man skifter den, hvorimod en gammel mineral olie måske er blevet lidt slap ?
    Nu sagde jeg bare fordelene, syntes bare det er sjovt folk bliver ved med at tro at en fuldsyntetisk kun er til nye maskiner... det virker på alle, men de kunne jo ikke anbefale det i 80'erne da cyklen var ny, fordi det ikke fandtes på det tidspunkt.


  • #15   29. maj 2011 Hans Henrik: Nu er det jo fabrikanten der dikterer serviceintervallerne, og de tjener ikke på at forhandlerne sælger olie.

Kommentér på:
Hvordan vælger man olietype?

Annonce