{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.558 visninger | Oprettet:

Kan 20 årig forsikre stor MC? {{forumTopicSubject}}

Jeg har pt forsikret min CX650, som på papiret er droslet, hos gf. Jeg skal nu til at bytte med en vfr 750, og har i den forbindelse et par spørgsmål. Hvis jeg kan undgå det, vil jeg ikke drosle den, da der kun er et år til jeg bliver 21, og den netop er synet (montering af drosling, syn og afmontering af drosling, efterfulgt af endnu et syn, vil alligevel koste mig mindst lige så meget som bøden for at køre på stor MC - og spar mig for hvis-du-kører-hr-og-fru-jensen-ned,-ryger-du-i-gæld-resten-af-livet smøren - det er jeg udemærket godt klar over)

Mine spørgsmål er som følger:
1. Kan jeg godt ejerskifte MC'en til mit navn, og forsikre den hos GF, trods jeg ikke er gammel nok til lovligt at køre på den?
2. Nu har jeg netop betalt forsikring for et helt år, på min nuværende MC - kan det overføres til den nye MC, eller skal jeg af med fuld pris igen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan 20 årig forsikre stor MC?
  • #1   19. jun 2011 Du kan godt eje og forsikre en motorcykel du ikke må køre på, om den dækker ved et uheld er en helt anden og kedelig historie...

    Du for pengene tilbage for de dage der ikke er brugt


  • #3   19. jun 2011 Perfekt. Mange tak for svarene smiley

  • #4   19. jun 2011 Da jeg købte min duc 600 ss og forsikrede den hos GF som 19 årig, var der ikke nogen der spurgte om den var droslet eller ej. Så jeg tror ikke at det er noget problem, ud over at forsikringen ikke dækker hvis der sker noget. Men det ved du jo godt.

  • #5   19. jun 2011 Hvornår fik du dit kørekort? For fik du det som 18-årig, så må di jo køre stor mc når der er gået 2 år fra datoen du fik det.

  • #6   19. jun 2011 Fik det først lige da jeg var fyldt 19.. smiley

  • #7   19. jun 2011
    Så vidt jeg ved skal man være 30 år, for at tegne kasko hos GF.

    Altså er det kun ansvarsforsikring du tegner.

    Og den dækker de skader du måtte forvolde, og kommer ikke bagefter og kræver pengene.
    I hvert fald ikke på grund af at du ikke har stort kort - det har de ikke lovhjemmel til.
    Hvis den gør det skal du have handlet "groft hensynsløst" og det har intet med kortet at gøre.

    Læs afsnittet "At køre galt uden kørekort, eller med lille kort på stor MC"
    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=112585


  • #8   19. jun 2011
    Det gør man ved kaskodækningen.

    Færdselsloven § 108,2 der handler om regres vedr. ansvarsforsikringen, siger jo netop at uanset hvad der står i policen (forsikringsaftalen) så har denne kun retsvirkning, hvis en forsikringsbegivenhed er fremkaldt ved en uagtsomhed der kan betegnes som grov hensynsløshed.

    Så hvis der står i forsikringsbetingelserne at det er et krav at man har gyldigt kørekort før der er dækning/fravær af regres, har det ikke retsvirkning når det det gælder ansvarsforsikringen..



  • #9   19. jun 2011 Søren B * Århus *
    Jeg tror du glemte at læse hvad der stod i parantesen?

    Steffen ( Århus ) Miss Z
    Når vi nu alligevel får åbnet sagen, så er det jo formidabelt at der er en der har sat sig så godt ind i tingene, som du tilsymeladende har smiley


  • #10   19. jun 2011
    Det er der ikke noget formidabelt over.
    Det er mit job, - og jeg har arbejdet med det lige siden din mor blev gravid med dig smiley



  • #11   19. jun 2011 Det bliver det jo så absolut kun bedre af - så kan jeg jo føle mig endnu mere sikker i min sag smiley

  • #12   20. jun 2011 Man skal bare huske at i straffelovens forstand (nu er jeg ikke ekspert i forsikringsloven) der er det groft uforsvarligt at føre et køretøj som du ikke har kørekort til. Og det giver en masse bøvl, hvor du kan for tilkendt skylden, selvom det egentlig ikke var det osv.



  • #13   20. jun 2011
    Ja - bøvl og ballade, bøde osv. - men ingen regres.


  • #15   20. jun 2011 Som allerede nævnt i mit første indlæg, så er dette ikke et indlæg der er oprettet som en debat om stort og småt kørekort, og relaterede samvittighedsspørgsmål - faktisk har jeg direkte frabedt mig den smøre, så den må i venligst gerne oprette jeres eget lille indlæg med.

  • #16   20. jun 2011 Silas A
    Skrevet: 19-06-2011 23:35:08

    Det bliver det jo så absolut kun bedre af - så kan jeg jo føle mig endnu mere sikker i min sag smiley

    Du beder selv om det med kommentarer som den her Silas...


  • #17   20. jun 2011
    Brian Fjeder .
    Hvorfor? Jeg skriver jo bare at det er rart med et objektivt svar, fra en ekspert på området. For det var jo det jeg var ude efter. Et svar, og ikke en diskussion - som du måske har bemærket så har jeg ikke ytret mine argumenter for og imod kørsel på stor MC, med småt kort.
    Skal jeg endelig sige lidt til det, så synes jeg at det er fint at reglen eksisterer, dog er der visse finesser ved den, som jeg ikke finder helt logiske, og hvor vidt det kan forsvares at folk forsøger at omgå disse regler, synes jeg er noget individuelt. Som det er tilfældet med så mange regler, så kan de godt somme tider opfattes som retningslinjer - det er jo også de absolut færreste der kører 80 på de store landeveje.
    Skulle man finde en løsning på problematikken, kunne man jo ændre lovgivningen således at stort kørekort intet havde med alder at gøre, men at alle skulle have kørt i 2 år før de kunne få det, og evt tilknytte et kursus på stor MC - enten til suplement, eller i stedet for de 2 års ventetid.
    Nu er reglerne som de er, og jeg står i en situation hvor jeg selv skal til at vurdere. Og så er det jo heldigt at jeg er den der kender mig selv bedst, og ved hvad jeg kan administrere.. Og som min kursusleder siger, så er det ikke alle regler der nødvendigvis skal følges til punkt og prikke, så længe man kender konsekvenserne af sine handlinger, og er klar til at se dem i øjnene.. Og det er så det denne tråd blev oprettet for: at lære konsekvenserne at kende, før jeg selv vælger hvilken vej jeg vil gå..
    Jeg har fået et fyldestgørende svar på mit spørgsmål, med ekspertudsagn og pålidelige kilder, så jeg har fået hvad jeg kom efter. Hvis i vil fortsætte mudderkastningen, så brug endelig min tråd - jeg har nu ytret min mening, og agter ikke at deltage yderligere.


Kommentér på:
Kan 20 årig forsikre stor MC?

Annonce