1.708 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Gl. mc'er - hvor meget skal man kunne skrue Gl. mc'er - hvor meget skal man kunne skrue

Jeg overvejer at anskaffe en mc af ældre dato, men er nervøs for, om jeg kan holde den kørende. Tænker på noget i retning af Honda CB900...

Min mekanikviden rækker indtil videre kun til almindelig vedligehold og service. Har ingen planer om at bygge om, men vil selvfølgelig ikke risikere at den holder stille det meste af tiden på grund af diverse problemer.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gl. mc'er - hvor meget skal man kunne skrue
  • #1   24. jun 2011 alt kan jo gå i stykker, og selv de meste hårdføre maskiner kan jo give op på et tidspunkt

men ellers allier dig med en teknik kyndig, og tag og og kig på nogle stykker, og vælg den bedste teknisk

• #3   24. jun 2011 Ved godt at alt jo selvfølgelig er relativt - og at man kan være heldig/uheldig...

Men tænker bare på om alm. service rækker, eller om sådanne maskiner kræver mere (ala historierne om gl. Harley'er...)

• #4   24. jun 2011 jeg ville hellere have en gammel udslidt cb900 end en harley da, de er sgu mere pålidelige

• #5   24. jun 2011 Jeg har selv haft et par stykker af netop den model, for ca 20 år siden smiley og allerede den gang var der lidt rumsteren med det ene og andet.
    Hvis du er i stand til lettere mekanisk samt lettere elektrisk fejlfinding, og rep af de fejl du nu måtte finde, så skulle det ikke udgøre et problem og eje sådan en smiley

Kim.

• #6   24. jun 2011 Jeg ville slet ikk være bange for at købe en 30år gammel Honda og slet ikk en 900ccm da..

• #7   24. jun 2011 Jeg ville heller ikke være bange for at købe en gammel CB 900, bare du har en med som ved lidt om mekanik

• #8   24. jun 2011 Alt bliver selvfølig billiger jo mere du kan skrue selv, men ellers gør som Henrik skriver: køb en gl. harley, SÅ skal du nok få lært at skrue..... smiley

• #10   24. jun 2011 Min gamle '84 Kawasaki GPz 1100 klarede sig fint med almindelig service. Der var ikke behov for "utidig" skruen efter at den havde rundet 100.000.

Men selvfølgelig, alt kan gå i stykker. Det er dog ikke mit indtryk, at de gamle "dinosaurer" med de lave literydelser er mere skrøbelige end det nye isenkram!

• #11   24. jun 2011 RD 350 skal man købe hvis man er meget glad for at skrue smiley

• #13   24. jun 2011 Jeg ville have nogen skrupler.. Køb en, vedligehold den så godt du føler for, går lortet i stykker koster en anden motor ikke det store (tyskland)
    Men det bedste råd er nok, som de andre fint foreslår, at tage (hvis man kender en) en kyndig med.!!

Og ja, man skal ikke være nervøs for at lortet går i stykker, for det GØR det:D

• #14   24. jun 2011 Ældre BMW så slipper du for at skrue, og så er den billig i forsikring smiley

• #15   24. jun 2011 Køb dig en Clymer/Haynes manual og lidt værktøj, og så går du ellers bare i gang. I begyndelsen tager det lidt tid for du skal læse, kigge og forstå inden skruebrækkeren sættes i, men det er ikke specielt svært at komme i gang. Find en der kan hjælpe lidt.

MC-er er meget nemmere at skrue i end biler, og hver gang mekanikeren ikke skal i gang, har du sparet 500 dask + moms:-)

• #16   24. jun 2011 Hov der skulle stå jeg ville IKKE have nogle skrubler!!

Knud; You said it

• #17   24. jun 2011 Jo ældre cyklen er jo nemmere er de at rode med, efter min overbevisning.

• #18   24. jun 2011 Det kommer jo an på hvilken stand den er i når du køber den. Finder du en til 15.000,- så kan du godt regne med der skal en del skruen til. Omvendt slipper du let hvis du vælger en til 40-50.000 der står som ny og er blevet renoveret.
    Men, på de ældre maskiner skal olieskift og ventiljustering ske med kortere interval end på en nyere maskine. Desuden kan nålene mv. i karburatorne også være slidte, så de kan også kræve noget mere opmærksomhed.

• #19   24. jun 2011 Jeg vil egentlig også gerne lære mere og forsøge mig med at skrue lidt.

Så det var også for at udfordre mig selv lidt - men gider jo ik en maskine, hvor
    jeg aldrig kommer ud at køre...:-/

• #21   24. jun 2011 Kig efter nogle forskellige modeller og se om der er "Owners Clubs" til dem. De seriøse har ofte gode hjemmesider med et forum til, hvor du kan høre, hvordan reservedels-situationen ser ud.

Vælger du en klassiker er dele intet problem, vælger du derimod en UJM (Universal Japanese Motorcycle), kan det godt være ret svært at finde dele.

• #22   24. jun 2011 En "UJM"...? Hvad er det for nogle? Jeg tænker jo mest på en Honda CB900.

• #23   24. jun 2011 Lasse C
    Hvad er fordelen ved at bruge forkortelser hvis man alligevel skriver det hele bagefter smiley

• #25   24. jun 2011 Specielt det sidste du skriver kan være lidt vanskeligt...;-)

• #26   24. jun 2011 En UJM er en "standard" japansk motorcykel, en som er lavet i store tal, men ikke rigtig kendt for noget kan man sige. Typisk en række fire 80'er cykel.

• #27   24. jun 2011 900 4 cyl. det er nok ikke lige det nemmeste at begynde at skrue i.
    Hvad drømmer du om ?, køre lange ture med kufferter og tasker, eller små ture med mange sving eller ?
    Det er jo ikke fedt at vælge en mc der er nem at skrue i hvis den ikke lever op til dine drømme.
    Så find ud af hvad du vil, så er det nemmere at komme med et bud.

• #28   24. jun 2011 Jeg skal ikke køre lange ture med oppakning.

Jeg vil gerne køre kortere ture, når muligheden byder sig (hvilket ikke er alt for ofte i en børnefamilie)

• #29   24. jun 2011 En række fire er en række fire, uanset størrelse, og den er uden vandkøling. Det eneste der kan være et "nedern" i forhold til dem, som er en tand ældre er den lidt mere omstændige ventiljustering.

• #31   25. jun 2011 @ Henrik - det er også min konklusion...;-)

• #32   28. jun 2011 CB 900 ? Er vi tilbage i Boldor modeller, så spring bare på, hvis du kan leve med lidt knastkæde raslen smiley Min har gået 116.000 og starter 1.tryk.Den har kun fået alm service af forhenværende ejere så vidt jeg er blevet oplyst.Held og lykke med jagten.

• #33   28. jun 2011 Hej Ruben;
    Har hørt på en CB900, hvor den raslede/skraldede lidt - men det er altså normalt, kan jeg forstå smiley

Samtidig gik koblingen noget stramt. Den var blevet forsøgt smurt, men det havde ikke løst problemet - Lyder det dyrt?

MC'en har jo også fordelen af at kunne forsikres som klassiker...

/Lasse

• #34   29. jun 2011 kæderaslen i tomgang er normalt på dem og mht. koblingen tror jeg det er et spørgsmål om måske kabelføring ikke er korrekt (knæk-skarpe vinkler ) Glider den ikke i koblingen, tror jeg ikke du behøver være bange for det smiley Jeg syntes ikke min virker specielt stram,men det er en smagssag..eftermontering af hydralik greb er jo også en mulighed hvis du ikke kan vænne dig til den er stram.Tja.. forsikringsmæssigt ligger jeg på ca 1200 kr årligt fuld kasko XD som klassiker stort plus.Ps skal du til Lundby krat i morgen hvis det holder tørvejr ?

• #35   29. jun 2011 Hvis du vil have en ældre hund så sørg for at der er lidt kult omkring den, så kan du altid finde hjælpsomme entusiaster og ofte osse stumper.

• #36   29. jun 2011 @ Ruben; Nix - jeg er jo i øjeblikket ikke kørende på andet end min alm. cykel (med rugbrødsmotor)

/L

• #37   29. jun 2011 Tank en pakke skiveskåret skovmandsbrød på cyklen, så kan den såmænd godt køre Lundby t/r og du får mulighed for at se om der skulle være fristelser eller nogle til salg derude ? Aalborg- Lundby krat via stisystem gemmem aalb ø/ Gistrup tager ingen tid.Ps stemningen er jo også gratis derude .. smiley

Kommentér på:
Gl. mc'er - hvor meget skal man kunne skrue

Annonce