{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.789 visninger | Oprettet:

frakendelse af kørekort {{forumTopicSubject}}

hej med jer

jeg sidder og diskutere med en kammerat om fratagelse af kørekort. hvis man bliver fotograferet med over de 60% over den tilladte hastighed og derved mister kortet, og billedet de har taget er sløret så man ikke 100% kan se ansigtet på personen der har kørt bilen. kan man så påstå det ikke er en selv der har kørt bilen ? og hvis tilfældet er hvad sker der så ?

jeg mener ikke man kan det da der er ejeren af bilen der hæfter, han mener man kan slippe ved at påstå det ikke var en selv der kørte bilen, men en ven eller anden person, og man ikke har pligt til at oplyse navnet på personen.

hvad er rigtigt ?

nogen der har prøvet det og kan fortælle hvad forløbet er og hvad der er rigtigt og derved afgøre et vædemål.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskmaskinens hovedafbryder virker ikke og dermed kan den ikke tændes 810 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.590 kr.
  • Kun udevndig vinduespudsning på 1. sal 300 kr.
  • Opsætning af gips på lille område af skråvæg. 2.000 kr.
  • Vvs-installatører 2.000 kr.
  • Jeg har brug for hjælp til at få hængt 2 lamper op 375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  frakendelse af kørekort
  • #1   24. aug 2011 Altid, benægt, benægt, benægt

• #2   24. aug 2011 Ejeren straffes med bøde for ikke at oplyse hvem føreren er, men får ikke frakendt sit kørekort og skal ikke til ny køreprøve.

• #4   24. aug 2011 det er meget fint men der besvare ikke rigtigt spørgsmålet, skal man oplyse hvem der har kørt bilen ?

hvad hvis man ikke vil det af f.eks personlige grunde ?

hvis man nu påstår det ikke er en selv hvad sker der så ?

• #5   24. aug 2011 hvad jeg har hørt får du bøde og kan blive tilbageholdt til du oplyser det...

eller du er den der kan blive straffet ..

men ved ikke om det er sandt

kun hvad jeg engang har hørt

• #6   24. aug 2011 wild bull...du kan ikke blive straffet for hvad en anden har gjort. det kaldes justitsmord. Du kan få en bøde for ikke at oplyse hvem der har kørt.
    Hvis du ikke gør dette, vil politiet sætte en undersøgelse igang, for at finde ud af hvem der har kørt. (det er ihvertfald hvad de skriver til en)

• #7   24. aug 2011 Carsten ok takker så ved jeg det smiley

det var bare noget jeg engang havde hørt men som sagt var i tvivl om det passede smiley

• #8   24. aug 2011 hehe ja kan man køre for stærkt kan man vel også bare betale smiley hehe... ellers er det jo altid en god ide og indordne sig bare en smule fornuftigt i forhold til reglerne, hvis man er glad for sit kørekort, det er trodsalt kun noget man har til låns...

skulle du være uheldig så er det billigste nok bare og benægte Det vil jeg mene enten koster 500 eller 1000... og det får man ikke meget nyt kørekort for...

• #9   24. aug 2011 Man samler vel så sine testikler op og indrømmer at man har kvajet sig - men den nuværende mentalitet er vel at rotte sig ud af den ved at benægte det hele...

• #10   24. aug 2011 prisen for ikke at ville oplyse hvem der har kørt er 2500kr, tror de blev sure over at folk nægtede og kun skulle betale 500kr

• #11   24. aug 2011 Der er kommet nye regler. Bøden for ikke og oplyse føreren har altid været 500 kroner, men der var så mange der snød med det for og spare penge, så politiet har sat den op til 5000! Svigerfar er betjent og det var ham der fortalte mig det..

• #12   24. aug 2011 ja der er mange meninger om hvad der er rigtigt.

men nu er det ikke på mc at det er sket men i bil og ved fotofælde og der er jo taget et billed hvor man kun kan se ca halvdelen af hovedet da resten er dækket,
    så skal de vel bevise det er den rigtige der har kørt bilen, eller hvordan ?

hvis man tager blot siger det ikke er en selv, og at man ikke vil oplyse hvem det er, mener i så virkelig at det "kun" koster 2500,- og så er det det ?

det har jeg sgu svært ved at tro.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 296 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.701
    #13   24. aug 2011 Hvis de ikke uden tvivl kan bevise det er dig og du ikke kan redegøre for hvem det så er, koster det dig 2500 i bøde.

Der er også muligheden for at blive hevet i retten fordi de mener de har en sikker sag, men det sker meget sjældent i ATK sager.

• #14   24. aug 2011 Du fortæller blot, at du var "stangvissen" og på dope, og at du hjertens gerne VIL fortælle, hvem føreren var men da du var i gang med en salgssituation, er du desværre ikke i stand til at kunne oplyse hvem der førte køretøjet på det tidspunkt.

Der er juridisk forskel på ikke at KUNNE og ikke at VILLE oplyse om føreren!

• #15   24. aug 2011 Hvis din bil bliver fotograferet, så skal du oplyse hvem føren er på pågældende tidspunkt.

Men har du haft lemfeldig omgang med dine nøgler og derfor ikke er vidende om hvem der kan have benyttet dit køretøj, så må man jo straffe for dette (bødestraf)

Men gå "roligt" frem, i færdselsloven er der omvendt bevisbyrde, så byrden er din.

• #16   24. aug 2011 Snakkede med en betjent så sent som igår omkring det samme, han sagde bøden for ikke at oplyse køreren er på 6.500,-

• #17   24. aug 2011 Nu mister man altså ikke kortet ved at køre over 60% for stærkt. Men man får en betinget frakendelse. = Ny teori og praktisk prøve.
    Man får først en ubetinget frakendelse ved 100% eller ved 200 km/t.

• #18   24. aug 2011 Næh, der er vel en grund til at de blev betjente og ikke jurister!

• christian k
    christian k Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 16
    #19   24. aug 2011 for lige at gå en smule off-topic, hvordan gør de egentlig med fotofælder og mc? de tager da ikke billeder af bagenden, gør de?

og der kan man jo aldrig se førerens ansigt, så disse situationer må vel opstå ved de fleste mc blitzere

• #20   24. aug 2011 De har kamera i forruden også, så de kan godt tage foto af din nr.plade når du kører forbi. Alternativt noterer de bare dit reg.nr. og sender foto til dig. Kameraet er også godt nok til at kunne se dig bag visiret. Jeg har desværre modtaget udmærkede fotos, på trods af at jeg kørte med tonet visir :o(

• christian k
    christian k Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 16
    #21   24. aug 2011 ahh okay, ærgerligt. så er det da meget smart man ikke lige har ladet sig friste til, at teste netop denne situation smiley

• #22   24. aug 2011 Som ham der kørte forbi og undrede sig over hvorfor der blev blinket. Så vendte han rundt og kørte forbi igen. Samme resultat. Mærkeligt, for han kørte jo ikke for stærkt. Hvorefter han siden fik tilsendt 2 bøder for at køre uden sele smiley

• #23   24. aug 2011 Kasper k. Uanset hvor dopet du er vil du få bøden for ikke at oplyse hvem der kørte bilen. B
    Jf færdsel loven har man altid pligt til at oplyse hvem man låner sit køretøj ud til og sikre sig, at vedkommende har kørekort.
    Hvis billedet er sløret eller man kun kan se halvdelen, er det en vurdering, som retten kan erklære sig enig eller uenig i. Husk St man kan indhente mobil oplysninger, der viser hvilke Master man kobler sig på.

• #24   24. aug 2011 Jacob (Odense) X
    man kan vel bare sige at den lage i sin dragt og køber ikke havde nogen med så han fik lov at låne den eller i en taske

• #25   24. aug 2011 Selvfølgelig Kim. Man kan også bare sige, at ham der prøvekørte ens MC også lige stjal ens telefon inden han kørte. I retten går man så ind og vurdere, hvor troværdigt det hele er og de forklareinge man kommer med.
    Hvis man låner sin mc ud til en man ikke kender og ens tøj og ens tlf, så lur mig, om ikke retten til sidst dømmer en. Kan man fx. fremskaffe et tlf. nr. på ham der prøvekørte. en mail eller en sms. Har man haft en salgsannonce... nå ikke, hvordan er i så kommet i kontakt med hinanden osv.

• #26   24. aug 2011 Jacob ( Odense ) X
    Nej, been there, done that!

Sagen bortfaldet!

• #27   24. aug 2011 hvis man sig at man køre ind for at handle med et tilsalg skilt sat på mc'en så er der en der henvender sig man glemmer at tage sin mobil af (har den 7/10ture i mctøjet) tjekker at han har kørekort til den han trilller en tur da han kommer tilbage får han ens nummer og så høre man ikke mere fra ham

MVH

• #28   24. aug 2011 Vil da også sige at når folk har prøvet kørt min cykel tidligere har jeg da ikke haft helt styr på deres nr inden, gemmer jeg kun hvis de vil købe. Og skriver da ikke navnet ned. Havde sidst 20-30 henvendelser.

Men kan da godt se problemet i at han kommer tilbage uden at sige noget. 14 dage senere får man så en bøde. Og har man haft en 5-6 stykker der har haft prøvekørt dyret kan man da ikke lige huske hvem og hvornår..

• #29   24. aug 2011 og man behøves jo ikke at sætte den tilsalg på nettet

• #30   24. aug 2011 Igen, det vigtigste er, at man gerne vil, men ikke kan, oplyse navn på en eventuel fører! På den måde nægter man ikke noget!

• #31   24. aug 2011 Jas, jeg sidder her og bliver glad for at jeg altid tager et billede af dem der prøvekører min MC ved salg, samt af deres kørekort!

Vil folk ikke gå med til det, ingen prøvetur!!

SÅ slipper man helt for alle de overvejelse, med at skulle lyve i retten!! dejlig moral vi har her inde!!

En anden sag er, at kan de ikke fremskaffe et ordenligt billede af føren, får man jo normalt ikke bøden, MEN det stykke der er sort og afdækket, er det kun på dit billede, så vidt jeg har forstået, origina´len, har HELE bilen med, og efterfølgende har de forstøret dit ansigt, så bare fordi det ikke er med på billedet, er der en chanche for at de har billedet...

• #32   24. aug 2011 nu er det jo heldigvis et frit land vi lever i, sålænge man overholder reglerne... moral hos danskere og andet godt folk ligger ofte på et lille sted... det synes jeg også afspejles meget godt imellem linjerne.

og det var en konstatering. smiley

• #33   25. aug 2011 Tjae, at undlade at sige noget kan vel næppe karakteriseres som en løgn?
    Men vil Barfods gæve sognefogedsønner have penge ud af mig, må de selv finde ud af, om det rent faktisk er mig, der sidder på modellen!
    Og kan de ikke det, med en kassevogn med en bassegumlende pensioneret platfod inden i, ja så er det ikke mit problem!

• #34   25. aug 2011 vi kan godt blive enige om at kassevognene er rene pengemaskiner smiley Kasper det er mere det som det lægger op til oplægget herinde..., - kan som sagtens forstå folk drøfter det...

• #35   25. aug 2011 Men magter deres citronmåne gumlende kassemaskine ikke at fange et ordentligt billede af trafiksynderen, er det DERES arbejde at lege betjente, ikke min - eller andres.
    Og KAN man ikke erindre, hvem føreren er, er der jo ikke meget de kan gøre. Man skal blot huske at være ked af det, når man står foran dommeren og beklagende slår ud med hænderne!

• #36   25. aug 2011 Tjae, sidste gang jeg var i retten - og desværre ikke kunne erindre noget - blev der totalt tiltalefrafald.
    Og som det efterhånden er skrevet nogle gange, er der juridisk set forskel på at nægte at udtale sig og ikke være i stand til at udtale sig!

En dommer kaldes vist blot en dommer! smiley

Kommentér på:
frakendelse af kørekort

Annonce