{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At stramme den? (straf for prøveskilte)
  • #1   26. aug 2011 Lyder voldsomt, det må have været en dyr bil siden afgiften er på 6mil og bøden på ca. halvdelen...



  • #2   26. aug 2011 De har da fuldstændig tabt sutten... der må da være mere i det end bare to gange kørsel??

  • #3   26. aug 2011 Lyder voldsomt, men han har jo handlet i strid med reglerne om brug af prøveplader.
    Og når man sammenligner med andre former for skatte- og afgiftunddragelse, er een gang som regel rigeligt!


  • #4   26. aug 2011 Ja umiddelbart lyder det til at skat ikke bryder loven omkring misbrug!

  • #6   26. aug 2011 Det kunne være sjovt at få hele historien..

  • #7   26. aug 2011 Kan det mon tænkes, at det at der er tale om en forhandler, som burde kende til reglerne, medfører der er tale om skærpende omstændigheder?

  • #8   26. aug 2011 Når der er tale om faste prøveskilte, må det dreje sig om en forhandler eller lignende.
    Det er da selvfølgelig ærgeligt, men ellers kan jeg ikke mønstre den store medfølelse.


  • #9   26. aug 2011 Der er naturligvis nogle skærpende omstændigheder, der ikke er skrevet om. Det kan være mange ting, som man kun kan gisne om, men det er klart, at man ikke får sådan en straf, hvis man gør sådan noget i god tro.

    Dommere er som regel ret rimelige i deres strafudmålinger, og de dømmer som regel mindre, end hvad folk gerne vil have dem til.

    Knivloven er en undtagelse, men det var også en lortelov.


  • #10   26. aug 2011 Der dømmes altid ved at tage udgangspunkt i tidligere domme, og her der passer det slet ikke..

    Så ja, der mangler "et par" detaljer, eller også er EB fuld af gødning..


  • #11   26. aug 2011 EB fuld af gødning??!
    neeeej da, det er de ALDRIG!

    aldrig siger jeg


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.650
    #12   26. aug 2011 Jeg kan ikke forestille mig andet end at der stikker mere under end blot kørsel to gange med faste prøveskilte. Dog er det vist en halvdyr bil når afgiften er på så stort et beløb...

  • #13   26. aug 2011 Der står jo netop at bilen er indregistreret i Tyskland i forvejen, og det er det, der gør forskellen.

  • #14   26. aug 2011 Men dvs. sige - så er det ikke tilladt at købe en MC i Tyskland - køre til DK grænsen - og sætte DK prøveskilte for at køre den hjem?

    Så er det op på traileren.....


  • #15   26. aug 2011 jo da, her er der tale om misbrug af faste prøve skilte..

  • #16   26. aug 2011 Manden forstod tydeligvis ikke budskabet første gang han blev stoppet, og valgte så at køre igen.

    Der står også i artiklen, at straffen blev skærpet af at han kørte med faste prøveskilte - altså har de sandsynligvis været skruet på, og ikke bare slasket på med en strop, som det er meget normalt under prøvekørsel.
    Og så gælder der de samme regler, som hvis du sidder død-drukken i en bil med nøglerne tilgængelige; Så har du til hensigt at køre, og så falder hammeren - HÅRDT!
    Med de fastskruede nummerplader, er det (set med dommerens øjne) ret sandsynligt, at de 2 gange tossen er blevet taget, langt fra er de eneste ture han har kørt i bilen.
    Det er i kategorien grov skatteunddragelse, og den slags koster.
    Jeg kan ikke se der er noget galt i dén dom - faktisk burde de konfiskere bilen også...

    Kasper K - Nej, der er netop ikke tale om en forhandler... manden er VVS mand - det fremgår af artiklen smiley


  • #17   26. aug 2011 Der må vist være mere i det end det.

    Som alfons å skriver mener jeg da også at man kan skiftes til dk prøveskilte når man når grænsen. Måske kun får at køre direkte hjem, men alligevel.
    Det ville da være meget rart at få klar lagt disse regler.


  • #18   26. aug 2011 Alfons Å : Jo, Du må gerne sætte prøveskilt på en mc hentet i Tyskland - under forudsætning, at den IKKE er indregistreret i Tyskland i forvejen.

    Man kan i Tyskland, få lejligheds nummerplader, som gælder i nogle få uger.
    Eneste problem med dem er, at Du som dansker, ikke må køre med dem i Tyskland - medmindre Du bor der. Og omvendt - når køretøjet kommer til Danmark, må Du som dansker, ikke køre over grænsen med dem på - men en tysker må gerne.
    Det nemmeste er - som Du siger - at hente dyret på en trailer eller i en stor bil smiley


  • #19   26. aug 2011 Ikke alle sager ender ens.

    (link fjernet)


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.650
    #20   26. aug 2011 Når man fører en mc ud af tyskland skal man netop udfylde en eksporterklæring og aflevere pladen ved grænsen, for derefter at køre videre på dk prøveplade, og det kan både være klister og fast prøveplade man har lånt...

    Det er ikke så kompliceret....


  • #21   26. aug 2011 men man må jo ikke som dansk statsborger, der er bosidende i danmark føre et køretøj i danmark, der er indregistreret i et andet land.

    og er der med nød til at leje en prøveplade.

    feks kiggede jeg på en stor mercer, som en af mine venner havde, da han boede i england, da han var hjemme i den på ferie, ville jeg gerne have en prøve tur, og efter politiets egen udsagn, for at det var lovligt for mig at føre den bil skulle der være prøveplader på eller, min kammerat skulle være med på turen.


  • #22   26. aug 2011 Allan Dyrbye, med den viden JEG har - og ikke sagt, at det er den utvetydige sandhed - så er en vvs mand ikke berettiget til at have FASTE prøveplader. Der kræves der, at man på en eller anden måde udøver et erhverv, med køb-salg-bytte-reperation af køretøjer.
    Desuden var der i forvejen tyske plader på bilen, hvilket er ulovligt. manden skulle have afmonteret de tyske plader, inden de danske prøveskilte blev monteret.

    Det er det samme, der gør sig gældende, når/hvis man henter et køretøj i udlandet. Der skal man ind til tolden ved grænsen og aflevere de plader der sidder på fra oprindelseslandet og have danske prøveskilte på!


  • #23   26. aug 2011 Og hvis manden ikke handler med biler, eller på anden måde har erhvervsmæssig grund til at have prøveplader, så er der ikke noget at sige til, at SKAT bliver mistænksomme. Så er det formentlig kun for at kunne køre i den hersens bil.

  • #24   26. aug 2011 Niklas. Lyder alt sammen rigtigt.

    Men er det stadig fair at synderen skal hoste op med over 9 millioner til staten for en sådan forseelse.?

    Pragtmatisk kan man jo bare sige han ku jo bare have ladet være, men så kan vi jo lige så godt indføre dødsstraf på alt.... Så kan man jo bare lade være med at lave noge kriminelt ikk.

    I mine øjne hænger forbrydelse of straf bare ikke sammen når det generalt gælder undragelser til Told og Skat.
    Var det Golfspilleren Søren Hansen der udover et skattesmæk på omkring 7 mill fik en bøde oveni svarende til skattesmækket da længden af hans ophold i Danmark blev gået igennem?. Så det er desværre ikke enkeltstående tilfælde.

    På mig virker bødestraffene som om Staten er temmelig inspireret af rockerne og deres traiffer for Dummebøder.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.650
    #25   26. aug 2011 Jeg kan ikke have ondt af ham på nogen måde, for han kendte jo reglerne.

    Jeg har også en smule svært ved at se hvordan det kan sidestilles med dødsstraf... Regler jo regler, og vil man ikke følge dem kan det åbenbart risikere at koste 9 millioner...


  • #26   26. aug 2011 Ingen gråzoner hér.. Manden skal bare betale ved kasse eins...

  • #27   26. aug 2011 Jeg er indehaver af faste prøveskilte til både bil og mc. Reglerne er umulige..........nok mest fordi de blir misbrugt.

    Jeg har kasko på mine plader, men har en dialog igang med mit forsikringsselskab da jeg netop IKKE må bruge prøveskilte på en bil/mc der allerede er indregistreret og dermed har jeg rent faktisk ikke kasko på den bil som kunden prøvekører smiley

    Mit argument var så at så måtte min værkstedsforsikring jo dække....men nej, den dækker kun hvis bilen føres af mig eller en ansat i firmaet.

    smiley :-(

    Største problem er jo at SKAT og POLITI heller ikke kender reglerne for godt. Jeg havde store problemer for et par år tilbage da en kunde blev stoppet i en Caravelle bus jeg havde til salg. Han havde taget hele familien med på en prøvetur i bussen og det synes Holger Håndjern ikke om da han ikke synes der måtte være passagerer med i en bil på prøveskilte.
    Efter en lang gang tovtrækkeri med SKAT fik jeg dog en mail med bekræftelse af at der selvfølgelig måtte medtages passagerer på en prøvetur hvis det havde relevans for den som prøvekører.


  • #28   26. aug 2011 Sajmon: Det var bare et eksempel på at være pragtmatisk.

    Man kan jo bare give MAX straf på alt. 5 år i spjældet for at gå over for rødt.. man kan jo bare lade være..
    5 mill i bøde for at køre mere en 5 km/t for stærkt, man kan jo bare lade være...osv osv.

    Så kan man jo bare lade være med at lave noget ulovligt.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.650
    #29   26. aug 2011 Ja det er vel ens for alle?

  • #30   26. aug 2011 Joo men der skal vel være et sammenhæng mellem forbrydelse of straf ikk? Således at man man får en straf der svarer til den forbrydelse man har begået.

    Men appropos Lige for alle, så kan man jo så spørge sig selv om man havde fået den samme bødestraf hvis man havde bedraget en privat virksomhed for 6 mill.?



  • #31   26. aug 2011 Som Niklas helt rigtigt skriver, så har vi nogle ganske uhyrlige afgifter her i landet.
    Når man så bevidst forsøger at omgå de afgifter, er det vel rimeligt, at der bliver udstedt en straf, der står i relief med det beløb, der er forsøgt at fifle udenom.

    Havde det drejet sig om en Skoda Rapid LS 1300 5-Speed Cabrio ( jeg har lige set "Kampen om Den Røde Ko ), havde beløbet selvfølgeligt været lavere og straffen ligeså!

    Men jeg vil da håbe, at Rør-bukkeren nød turen, så langt den nu varede!

    -o-

    @ Kim Videbæk, der har også været - eller rettere, der ER - nogen forvirring om, hvorvidt det var tilladt at medføre passagerer på mc med prøveplade. Der havde min forhenværende mc-forhandler i Silkeborg en episode, hvor en Harry Haps havde stoppet en kunde under prøvekørsel med kæresten bagpå.
    Harry Haps fremturede - fejlagtigt - at det ikke var tilladt, så kæresten måtte stige af ude på landevejen. Heldigvis kom et par motorcyklister forbi, og kørte kæresten hjem til værkstedet.
    Historien røg i retten, og betjent-padden blev totalt jordet af dommeren, der sluttede af med at spørge "om han virkelig ikke havde noget nyttigt at lave"!


  • #32   26. aug 2011 Jim K, det havde man sikkert ikke. Det bliver altid takseret værre, når man fifler med landets økonomi.

    Hvis du forfalsker et frimærke eller en pengeseddel, bliver det også takseret værre end hvis du havde lavet en kopi af et Jorn billede og solgt det som et sådan!


  • #33   26. aug 2011 Enig med Jim K..

    det er en ren pengemaskine.. hvis man nu voldtager et par mindreårige så slipper man med 50.000kr i erstatning..


  • #34   26. aug 2011 Jamen Mirza, skaden ved at svindle ved det økonomiske fundament for landet, kan da ikke være andet end mere seriøst end en voldtægt af et par mindreårige?
    Dermed ikke sagt, at jeg ikke synes, at det også er en ubeskrivelig forbrydelse!

    Staten er da nød til at være en pengemaskine, ellers er det jo slut med skoler, veje, gratis hospitalhjælp, ældrepleje osv.


  • #35   26. aug 2011 Når man voldtager en mindreårig pige, er det kun hende og hendes nærmeste der lider under det.
    Snyder man staten, rammer man hele landets borgere inddirekte. Derfor den høje straf for økonomisk kriminalitet.


  • #36   26. aug 2011 Helt seriøst, jeg synes IKKE det er i orden at fuske på den måde, jeg kunne heller aldrig drømme om det..!

    Men helt ærlig, han har ikke skadet landet økonomisk, hvis han ikke har tænkt sig at betale afgift på den bil..

    Hvis man har et køretøj som man under INGEN omstændigheder har tænkt sig at betale afgift på, så får staten jo ikke en krone, om man sætte prøve plader på eller ej...

    Det er derimod værre at undlade at betale skat af 1 arbejdstime i sit liv, for det er NETOP nogle penge som staten taber, idet at man HAR fået pengene..


  • #37   26. aug 2011 Mirza A

    Det er en meget god opstilling du laver der, det er lidt et dilemma forudsat at VVS manden ikke havde til hensigt andet end 2 prøvekørsler inden han enten afskaffede bilen eller betalte afgift. Og ikke køre i bilen dagligt indtil han ikke gad mere eller blev hapset, hvilket skete i det her tilfælde.

    Men realistisk set så er det jo det samme det setup du beskriver, for havde manden tænkt sig at køre i den ulovligt til dagligt eller han gjort dette igennem længere tid på hapsningstidspunktet så har han jo netop unddraget staten på lige fod som dem der laver sort arbejde i perioder.



  • #38   26. aug 2011 Jeg er enig i at det er ulovligt og skal straffes, jeg er bare træt af at høre alle dem der råber op og siger "Jamen det går udover alle os andre"..

    Det er jo ikke fordi at staten har tænkt sig at sætte afgiften ned hvis folk holdte op med at køre i afgiftsfrie biler.. Så nej det går IKKE udover os at han ikke har betalt afgift. Det går mere udover os når en håndværker arbejder sort.. For det er penge som staten direkte mister..


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.650
    #39   26. aug 2011 Sort arbejde er ikke penge som staten går glip af, for de bliver alligevel brugt til at købe ting som er højt beskattede, i og med man ikke kan udbetale løn til nogen med dem eller betale regninger med dem.

    Der er bare flere mellemled før pengene ender samme sted.


  • #40   26. aug 2011 Fair nok Sajmon, men hvis jeg fx har en Honda NSX uden afgift og jeg INGEN hensigt har om at nogensinde betale afgift, mister staten så nogle penge ved at jeg kører på prøveplader ??

    Ikke at få penge, er ikke det samme som at miste penge..


  • #41   26. aug 2011 "Der er bare flere mellemled før pengene ender samme sted."

    Sådan kan man ikk stille det op, for de penge man sparer ved ikke at betale afgiften tager man jo ikke med sig i graven, dem bruger man også på at købe jøjt beskattede ting. = pengene ender samme sted


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.650
    #42   26. aug 2011 Hvis du med "kører på prøveplader" mener "tager i brug" - så ja det mister de penge ved i og med du ikke betaler reg afgift.

    Hvis du vil overholde reglerne for prøveplader, KAN du ikke tage den i brug - du kan ikke engang have passagerer med, så at du kører 2-3 gange om året i forbindelse med salg / køb, vil du heller aldrig få problemer ud af...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.650
    #43   26. aug 2011 Uanset hvad, er der med al sandsynlighed en masse ting omkring de 9 millioner og afgiften på den bil, som vi ikke har fået at vide...

    Alene 2 prøvekørsler er ikke nok til at blive straffet så hårdt.


  • #44   26. aug 2011 Skat har jo strammet skruen gevaldig her på det sidste.
    Så forleden i tv, hvor de havde en razzia og bl.a stoppet en Range Rover, der var afgiftsført som Autocamper ( 60 % ),, men hvor de "havde glemt" at montere AC-udstyret. Når man så snakker en reel pris på over 2 mille, bliver det til en stor pose penge i den sidste ende!
    Så de er RIGTIG meget derude!


  • #45   26. aug 2011 Mirza : "Fair nok Sajmon, men hvis jeg fx har en Honda NSX uden afgift og jeg INGEN hensigt har om at nogensinde betale afgift, mister staten så nogle penge ved at jeg kører på prøveplader ??"

    Nej, det har du ret i - det gør staten ikke.
    Men til gengæld nyder du en luxus - at have en motorcykel du kører på - UDEN at have betalt den afgift til staten alle andre har (eller burde have, for du er helt sikkert ikke alene) betalt til staten, for at få lov til at LÅNE et sæt nummerplader...
    Og da vi bor i et demokratisk samfund med folkevalgte politikere, der sætter dagsordenen, og bla. bestemmer at DU skal have en megabøde for at unddrage dig afgift til staten på din MC, så er det helt i orden at de rent faktisk opkræve den bøde.... så enkelt er det smiley

    Kasper K.: Du har helt ret; En VVS mand har intet at bruge faste prøveskilte til, og alene dét faktum, gør sagen endnu mere speget.
    For hvor kommer skiltene så fra?
    Enten er de stjålet, eller også er der en der retmæssigt ejer skiltene, men som på nuværende, sandsynligvis har fået dem inddraget, i bytte med en pæn bøde...

    Jeg ved ikke om historien melder noget om, at bilens tyske nummerplader var udløbet. Men hvis de var gyldige, må han da slet ikke afmontere dem, for at sætte DK prøvenumre på; Det er det samme som at køre med falske nummerplader!
    Hvis de tyske var udløbet, og ikke afmonteret, så kørte han både med falske nummerplader - OG - ulovlige danske prøve numre.. så han har været rigtig dygtig...

    Tør øjnene Sonnyboy, det er surt, men så må man bruge indersiden en gang i mellem smiley

    God weekend!!


  • #46   26. aug 2011 Jeg stiller bestemt ikk spørgsmålstegn ved det faktum om manden skal have en bøde eller ej..

    Jeg synes bare det er for langt ude at man kommer til at lide økonomisk hele livet fordi man snyder for staten med et køretøj, mens en pædofil kan slippe afsted med at betale 2 x månedsløn til sit offer og leve godt resten af sine dage..


  • #47   26. aug 2011 Mirza: Igen. Det er pga solidaritsprincippet. Når du snyder staten, snyder du samtlige borger i den. For hver kr du snyder med, er der en kr mindre til uddannelse, ældrepleje, syge mv. Dit snyderi rammer altså 5,5mio mennesker. Piller du ved en lille pige går det kun ud over 10-15 mennesker.

  • #48   27. aug 2011 Jesper, har du læst hvad jeg skriver ?

    Hvis manden i forvejen under ingen omstændigheder har tænkt sig at betale afgift så mister staten ingen penge, de mister kun penge det øjeblik hvor han HAR de penge og ikke betaler afgift men invisterer dem i udlandet.. han tager dem jo næppe med i graven, de skal nok ende i systemet alligevel..!!

    Endnu engang vil jeg påpege, hans handlng er IKKE ok.. men som Søren også er inde på, det koster sgu samfundet meget mere hver gang der er nogen der går psykisk ned resten af livet pga voldtægt eller misbrug..


  • #49   27. aug 2011 Manden HAR jo penge.
    Hvis han nægter at slippe nogle penge overhovedet, har han som minimum 1 - muligvis 2 - firmaer, nemlig hans vvs firma og muligvis også et auto-firma, hvis de faste prøveskilte er hans egne. Der bliver dekreret et tvangssalg af hans firma samt hus, hvis det også står i hans navn!

    Du må jo tænke på, at det er skat, han leger med og med mindre, at han for eftertiden opsiger alle konti og kun arbejder efter kontant-princippet, så har skat fat i den fede ende.

    Hvis skat ikke gik lidt hårdt frem, ville alle bonderøve jo køre rundt i Ferrarier på prøveskilte, og staten fik ikke en øre!
    Tumpen nossede i det og får en regning!
    Hvis han ikke havde hørt om faren ved at køre fornøjelseskørsel på prøveplader, så er han sgu' en større idiot end samfundet ellers tolererer.

    Samtlige medier har jo været helt oppe og køre over den type sager de sidste par år. Og uvidenhed forhindrer jo ikke nogen straf. ellers vil den pædofile jo straks påberåbe sig straffrihed, med begrundelsen at han aldrig havde hørt om den sexuelle lavalder!


  • #50   27. aug 2011 Mirza : Jeg kan godt se din pointe, og du har helt ret i, at rigtig mange voldssager, sex forbrydelser, og lignende, straffes latterligt mildt i forhold til visse økonomiske sager...og jo! Ham der voldtager en lille pige, skulle kastreres, brændemærkes, og smides i et dybt hul og glemmes til han rådner op!!

    Men den sag er off-topic i denne sammenhæng smiley

    Sebastian startede tråden med at spørge : "Er man ikke lidt stram i det så? "
    - fordi manden i aktuelle sag, havde fået en kæmpe bøde...og det synes jeg bestemt ikke er at stramme den smiley



Kommentér på:
At stramme den? (straf for prøveskilte)

Annonce