3.519 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

BMW R1200 GS (Adventure) - Eger? BMW R1200 GS (Adventure) - Eger?

Hej

Jeg er blevet lidt småforelsket i BMW's store GS'er - men efter at have kigget på de to modeller så hælder jeg mest til Adventure modellen. Den store tank, styrtbøjler, ekstra lys og ikke mindst det høje sæde og gode afstand til fodhvilere.

Jeg er dog i tvivl om noget - Adventure modellen fåes med egerfælge hvor GS alm. ikke er med egerfælge.

Jeg forsvorede da jeg solgte min Shadow at jeg aldrig skulle have en cykel med egerfælge igen. Jeg kommer til at køre i alt slags vejr på nær det værste vinter/frost så den bliver udsat for lidt af hvert.

Jeg synes jeg skulle være over mine egerfælge meget på den gamle Honda for at de var pæne - vil det være samme for BMW'en?
Og hvorfor har de egentlig valgt egerfælge overhovedet - er det af praktiske/off-road årsager oder was?

Erfaringer med de to modeller modtages også gerne.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle afbryder korrekt 400 kr.
  • Hænge maleri op 500 kr.
  • Opsætning af skab 600 kr.
  • Samle ikea pax skab 1.200 kr.
  • Klipning af hække 675 kr.
  • Opsætning af ny vandhane 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  BMW R1200 GS (Adventure) - Eger?
  • #2   30. aug 2011 De skulle vist være mere holdbar end alufælge.... (kunne tåle mere)

• #3   30. aug 2011 og vist også noget med størrelse på det fælge foran? 21" (ret mig hvis jeg er forkert på den)

• #4   30. aug 2011 Egerfælge er meget stærkere end de andre fælge. Du kan skifte egerne uden at tage hjulet af på GS Adventure, eller hvis en af egerne går i stykker, så kan du bare skifte den ene. Det er skide smart det BMW har lavet ..

• #5   30. aug 2011 Jeg vil helt klart vælge egerfælge.... Er de ikke også letter(mindre vægt?)

Det ser mega fedt ud smiley Elsker sådan en GS´er smiley

• #6   30. aug 2011 Egerne går jo ud til kanten på BMW, ikke ind til midten som på andre mc.

• #7   30. aug 2011 Jeg synes dælme også eger-hjulene er cool men de sad desværre ikke på den GS'er jeg endte med at købe.
    Generelt er GS'erne nogle meget robuste cykler men du kan være helt sikker på at grunden til eger-hjulene er monterede på Adv modellerne er fordi de kan tåle en masse prygl. Der er også den anden fordel at du ikke så nemt gør dem grimme ved kørsel i grus og løse sten mm.

Angående valget af de to modeller skal man vel gøre op med sig selv hvad man har brug for. Jeg endte med den jeg har da den skal bruges til alt muligt kørsel og små til mellemlange ture og kunne ikke være mere tilfreds. Da jeg ikke planlægger at krydse en ørken er den sikkert også fin nok, og hvad skal jeg med en tank på 100 liter når dem man kører med alligevel stopper og tanker hver 200km.

Med andre ord.. vil du ud og tumle off-road på din mc burde du nok overveje Adv.. og hvis ikke er man mere end rigeligt kørende på den almindelige. Jeg ville ikke bytte med noget som helst.. ( måske Honda NR)
    Jeg har iøvrigt ikke indtryk af at BMWs egerhjul er svære at holde rene- men hvis du vil vide meget mere om GS'erne så kan du da prøve eksempelvis http://www.r1200gs.info/ og http://www.advrider.com/forums/

mvh

• #8   31. aug 2011 Jeg har mod min vilje lige solgt min R 1200 GS´er. Nåede at køre 12.000 km fra 1 maj til i søndags. Fantastisk maskine og skal bestemt ha´ sådan en igen.
    Som vendelbo er jeg nok for næring til at betale de sidste penge op til Adventure. Mener heller aldrig, at jeg vil komme til at udnytte det ekstra "gejl".
    Den store tank - GS´eren har en aktionsradius på op til 360 km. Jeg har haft den oppe på 21,6 km/l i Norge.
    Styrtbøjler - Det kan du jo altid købe dig fattig i - og hvorfor skal du ligge og vælte ??
    Ekstra lys - GS´eren har et RIGTIG godt lys, der er justerbar med et enkelt klik, når du har passager eller oppakning.
    Det høje sæde og gode afstand til fodhvilere - der er ingen forskel på sæderhøjden modellerne imellem. Jeg er 191 cm og der var masser af plads.
    Så bare kom ud og køb.........
    pøj pøj.... ;O)

• #10   31. aug 2011 Takker for svarene.

Som sagt er det vigtigste siddehøjden i forhold til forhvilerne.

Så lige en ny 1200GS'er og en 1 år gammel GSA inde ved Bilhuset Haldrup i Aalborg - der var TYDELIG forskel på sæderne. Det er så muligt at den 1 år gamle GSA'er havde fået eftermonteret et højere sæde.

Det lyder iøvrigt smart med egerne, men det er alt andet lige nemmere at sprøjte noget wd40 eller fælgrens på en alufælg og tørre den over end at sidde og file på hver enkelt eger... det tager på nærmest 4 timer at ordne begge hjul hvis de skal være pæne.

Men det lyder jo til at det er GS'eren jeg skal gå efter... Jeg har ikke de store ideer om at krydse ørkener eller køre offroad på den. Jeg synes bare at GSA'en ser så dejlig voldsom ud med alt det ekstra udstyr...Den virker meget større.

• #11   31. aug 2011 Jamen jeg kan kun give dig helt og aldeles ret angående Adventure'ens udseende.. det er dejligt tillokkende. smiley desværre er de også tit noget dyrere..
    Ang sæder.. husk på man som standard kan indstille sædehøjden i en høj og lav position.. kan ikke helt huske hvad forskellen er. Et sted mellem 2-3 cm er ikke helt ved siden af. Det gøres ved at tage sædet af og flytte rundt på et par metal-stænger som findes under sædet. Er du ude hos en forhandler er det jo bare lige at få ham til at finde nøglen frem, af med sædet og se efter om den står som høj eller lav.

• #12   31. aug 2011 Mener at egerne på GS'erne er af rustfri stål, så de skal bare vaskes med børsten og så er de fine, i modsætning til forkromede eger der sidder på chopper maskiner, der kan man nemt spilde en hel eftermiddag på opgejlning af eger alene :0)

• #13   31. aug 2011 @Klaus J

Det var nemlig det jeg kunne huske... det er noget sløvt arbejde at pudse sådan nogle op. Det lyder fantastisk hvis det er af rustfrit stål.

• #14   31. aug 2011 Egerne på gs´eren er Rustfaste, og fælg er lakeret alu´, de er slet ikke så slemme at holde som de ser ud til smiley

Der findes flere typer sæder til dem, bla. et højt sæde, og selvf. et lav... Som du begge kan justere ydeligere højde på under sædet som der er en der har skrevet længere oppe....

Mht. valget imellem de 2 modeller er det da bare at få prøvet beggge og se hvilken du føler det bedst med.

• #15   31. aug 2011 En GS'er skal da have egerfælge for at se rigtig ud, en Maxi puch med stjerne fælge giver omvendt heller ingen respekt på havnen.

Kommentér på:
BMW R1200 GS (Adventure) - Eger?

Annonce