BMW R1200 GS (Adventure) - Eger? BMW R1200 GS (Adventure) - Eger?
Hej
Jeg er blevet lidt småforelsket i BMW's store GS'er - men efter at have kigget på de to modeller så hælder jeg mest til Adventure modellen. Den store tank, styrtbøjler, ekstra lys og ikke mindst det høje sæde og gode afstand til fodhvilere.
Jeg er dog i tvivl om noget - Adventure modellen fåes med egerfælge hvor GS alm. ikke er med egerfælge.
Jeg forsvorede da jeg solgte min Shadow at jeg aldrig skulle have en cykel med egerfælge igen. Jeg kommer til at køre i alt slags vejr på nær det værste vinter/frost så den bliver udsat for lidt af hvert.
Jeg synes jeg skulle være over mine egerfælge meget på den gamle Honda for at de var pæne - vil det være samme for BMW'en?
Og hvorfor har de egentlig valgt egerfælge overhovedet - er det af praktiske/off-road årsager oder was?
Erfaringer med de to modeller modtages også gerne.
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 1.777
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 1.777
jul 2007
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 67 Svar: 1.221
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 1.777
Det ser mega fedt ud
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 260
Generelt er GS'erne nogle meget robuste cykler men du kan være helt sikker på at grunden til eger-hjulene er monterede på Adv modellerne er fordi de kan tåle en masse prygl. Der er også den anden fordel at du ikke så nemt gør dem grimme ved kørsel i grus og løse sten mm.
Angående valget af de to modeller skal man vel gøre op med sig selv hvad man har brug for. Jeg endte med den jeg har da den skal bruges til alt muligt kørsel og små til mellemlange ture og kunne ikke være mere tilfreds. Da jeg ikke planlægger at krydse en ørken er den sikkert også fin nok, og hvad skal jeg med en tank på 100 liter når dem man kører med alligevel stopper og tanker hver 200km.
Med andre ord.. vil du ud og tumle off-road på din mc burde du nok overveje Adv.. og hvis ikke er man mere end rigeligt kørende på den almindelige. Jeg ville ikke bytte med noget som helst.. ( måske Honda NR)
Jeg har iøvrigt ikke indtryk af at BMWs egerhjul er svære at holde rene- men hvis du vil vide meget mere om GS'erne så kan du da prøve eksempelvis http://www.r1200gs.info/ og http://www.advrider.com/forums/
mvh
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 51 MC-er: 24 Emner: 61 Svar: 3.940
Som vendelbo er jeg nok for næring til at betale de sidste penge op til Adventure. Mener heller aldrig, at jeg vil komme til at udnytte det ekstra "gejl".
Den store tank - GS´eren har en aktionsradius på op til 360 km. Jeg har haft den oppe på 21,6 km/l i Norge.
Styrtbøjler - Det kan du jo altid købe dig fattig i - og hvorfor skal du ligge og vælte ??
Ekstra lys - GS´eren har et RIGTIG godt lys, der er justerbar med et enkelt klik, når du har passager eller oppakning.
Det høje sæde og gode afstand til fodhvilere - der er ingen forskel på sæderhøjden modellerne imellem. Jeg er 191 cm og der var masser af plads.
Så bare kom ud og køb.........
pøj pøj.... ;O)
jun 2005
Følger: 13 Følgere: 14 MC-er: 4 Emner: 196 Svar: 1.090
Som sagt er det vigtigste siddehøjden i forhold til forhvilerne.
Så lige en ny 1200GS'er og en 1 år gammel GSA inde ved Bilhuset Haldrup i Aalborg - der var TYDELIG forskel på sæderne. Det er så muligt at den 1 år gamle GSA'er havde fået eftermonteret et højere sæde.
Det lyder iøvrigt smart med egerne, men det er alt andet lige nemmere at sprøjte noget wd40 eller fælgrens på en alufælg og tørre den over end at sidde og file på hver enkelt eger... det tager på nærmest 4 timer at ordne begge hjul hvis de skal være pæne.
Men det lyder jo til at det er GS'eren jeg skal gå efter... Jeg har ikke de store ideer om at krydse ørkener eller køre offroad på den. Jeg synes bare at GSA'en ser så dejlig voldsom ud med alt det ekstra udstyr...Den virker meget større.
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 260
Ang sæder.. husk på man som standard kan indstille sædehøjden i en høj og lav position.. kan ikke helt huske hvad forskellen er. Et sted mellem 2-3 cm er ikke helt ved siden af. Det gøres ved at tage sædet af og flytte rundt på et par metal-stænger som findes under sædet. Er du ude hos en forhandler er det jo bare lige at få ham til at finde nøglen frem, af med sædet og se efter om den står som høj eller lav.
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 662
jun 2005
Følger: 13 Følgere: 14 MC-er: 4 Emner: 196 Svar: 1.090
Det var nemlig det jeg kunne huske... det er noget sløvt arbejde at pudse sådan nogle op. Det lyder fantastisk hvis det er af rustfrit stål.
mar 2006
Følger: 8 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 6 Svar: 349
Der findes flere typer sæder til dem, bla. et højt sæde, og selvf. et lav... Som du begge kan justere ydeligere højde på under sædet som der er en der har skrevet længere oppe....
Mht. valget imellem de 2 modeller er det da bare at få prøvet beggge og se hvilken du føler det bedst med.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.953
BMW R1200 GS (Adventure) - Eger?