{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.631 visninger | Oprettet:

N B G  L
N B G L
Tilmeldt:
2. okt 2011
Følger: 1 Emner: 13 Svar: 70

Forskel på køreprøve bil og mc {{forumTopicSubject}}

Dav MCG

Jeg tog kørekort til bil da jeg blev 18, nu bliver jeg snart 21 så nu det tid til stort mc kort. Er der nogen forskel på køreprøven? Er det ikke bare at vende sig til at sidde på cyklen og lære gearskiftet ellers er det vel det samme?

Har jeg misforstået noget her? Eller burde det være lige til når man er vant til at være i trafikken?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskel på køreprøve bil og mc
  • #1   3. okt 2011 nej det er ikke det samme....

    mest markant er nok at du skal gennemfører en kegle bane på køreteknisk for at vise at du kan styre motorcyklen. kan du ikke det, dumper du før du overhoved kommer ud i trafikken.

    ellers er der forskel i køreteknik som du selv skriver. det er altid en fordel at man er erfaren i trafikken underforstået at man dog ikke har uvaner.


  • #2   3. okt 2011 Prøv at koncentrere dig mindre om prøver og mere om forskellene på faktisk at køre MC eller bil.

    Der er en MEGET vigtig forskel. Når man kører MC kan man ikke bruge ens forkørselsret til en hujende FIS. Det er aldeles ligegyldigt om man får medhold af dommeren efter et uheld, hvis man sidder i en kørestol, når det sker.

    Som udgangspunkt får man ikke bare buler, når man støder på noget med en MC. Man kan tåle rigtig meget, hvis man er klædt på og kan kure/trille farten af, men man skal sgu ikke ramme noget - og det kræver en helt anden forudseenhed og omtanke end bilkørsel gør.

    Køreprøven - den er bare formalia.


  • N B G  L
    N B G L Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 70
    #3   3. okt 2011 Knud (Ølstykke) J

    Når jeg kører bil er jeg ligeså forudselig som hvis jeg skule køre på en 2hjulet, selvom jeg har første ret må man altid gå ud fra de andre i trafikken er kællinger og idioter. Derfor kører man aldrig i blinde. Har heller aldrig lavet en skade eller været indblandet i uheld. Men har selvfølgelig også kun været på vejene i 4 år på knallert og i bil.


  • #4   3. okt 2011 lidt flueknep:
    det er en myte at der eksistere noget der hedder "forkørselsret" "f'ørste-ret" osv.
    færdselsloven har intet om det. den indeholder tilgengæld lidt om vigepligter....


  • #5   4. okt 2011 Alf:

    Det har du helt ret i, men når man ser på indlæggene her - og ude i trafikken, er der ingen sondring mellem om modparten skal vige eller om du har forkørselsret - det er i øvrigt også sådan forsikringsselskaberne arbejder;-)

    NBGL:

    Det er ikke nok at gå ud fra at alle andre er kællinger og idioter - den ydmyge og overlevende MC-ist går også ud fra at han/hun selv er det.....

    ....Selverkendelse er en god ting.


  • #6   4. okt 2011 Det er røv hvis du dumper, for så skal du endnu engang betalt for bane. Du får til sidevogn med det samme. Så dit mc kørekort er langt fra gratis.

    Ikke for at skræmme, men vi havde en (for 2 år siden..lige da den strenge regler kom) som havde kørt mc i 18-20år og var rigtig dygtig, men ikke dygtig nok, han dumpede 2 gange (den motorsagkyndige var nu heller ikke rigtig rask, jeg så ingen fra 3 køreskoler som bestod med ham i Køge)

    Tilgengæld går de meget op i kontrastyring, korrekt nedbremsning hvor man bruger begge bremser...ALTID. Så du er altså ikke lige så grøn når du er færdig med kortet.

    Derfor får du stadig først erfaringen på vejen, men du er noget bedre rustet, så der er pæn forskel.

    Det eneste du IKKE skal er glatbane....men vores hold var så heldig at da vi kørte med sidevogn skulle vi forbi glatbanen...og vi fik at vide vi IKKE skulle køre derud, men.... hæhæ, nu man alligevel ikke kunne vælte, kan klart anbefales


  • #7   4. okt 2011 jeg skulle sQ ikke lave en kegle øvelse

  • N B G  L
    N B G L Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 70
    #8   4. okt 2011 Casper (midtsjælland) L

    Det er vel kun for vores eget bedste at de har skærpet reglerne. Hellere dumpe en kegle øvelse end at dø i trafikken ..


  • #9   4. okt 2011 Øvelser er rigtig godt, men det er vidst også lidt en penge maskine.

    Det koster omkring 3000kr hvis du dumper. Dvs 2 køretimer og så endnu en omgang penge til manøvrebane, motorsagkyndig osv. Pænt mange penge for lige at have en dårlig dag.

    Rigtig mange steder skal du også have egne MC-Støvler. Det syntes jeg tilgengæld er rigtig godt, for det var måske et sted nogle ville spare.

    Jeg ved ikke om det er specielt for MC, men vi kunne ikke få teorien hjemme, som man ellers kan til bil for en mindre merpris


  • N B G  L
    N B G L Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 70
    #10   4. okt 2011 Hvad kendetegner et par gode mc støvler? Er de bar med stålsnude, ligesom mine sikkerhedsko? eller er der noget ekstra?

  • #11   4. okt 2011 Er der ikke noget om, at man i dag skal være iført mc-tøj hele vejen igennem? Og nej mc-støvler og sikkerhedssko er slet ikke det samme

  • #12   4. okt 2011 N B G L. de har også støtte oppe over anklen. så du ved et uheld har mindre risiko for at brække ankler, desuden såbeskytter de også op af skinnebenet mod evt asfalteksem ved uheld.

  • N B G  L
    N B G L Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 70
    #13   4. okt 2011 Andreas the BAD one A

    Tak for svaret.


  • Kristian J
    Kristian J Tilmeldt:
    mar 2004

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 184
    #14   4. okt 2011 Hmm folk skriver keglebane, hvad går den ud på?
    Ikke noget jeg har hørt om her i det nordjyske.
    Jeg har aldrig været på sådan en, slet ikke med en køresagkyndig.
    Har været i kravlegård med kørelæreren det er også det.


  • #15   4. okt 2011 manøvrebane:
    http://www.heinrich-nielsen.dk/download/MC/manovreprover.wmv

    sakset fra Heinrich Nielsen Køreskole i aalborg


  • #16   5. okt 2011 Prøv lige at lave en trepunkts vending på mc He he he


  • N B G  L
    N B G L Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 70
    #17   5. okt 2011 Claus* Ølstykke *

    Jeg lavede heller ikk en trepunktsvending i bil. Men det er vel ikke så svært at lave trepunktsvending på en mc? Det er vel det samme som i bil..


  • #18   5. okt 2011 He he he du laver uvending på mc :-))


Kommentér på:
Forskel på køreprøve bil og mc

Annonce