{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.447 visninger | Oprettet:

Positionslys på MC????? {{forumTopicSubject}}

Jeg forstår det ikke helt. Efter alt hvad jeg har hørt skal alle motorkøretøjer være udstyret med positionslys, der kan lyse, når nøglen fjernes.

Min helt nye VFR har overhovedet ingen lyskontakt, og lyset Nær/fjern tænder, når MC-en startes (tænding sluttes til). Når jeg fjerner nøglen er dyret mørklagt, ligegyldigt hvilket position låsen står i.

Betyder det i virkeligheden, at jeg bør have en lille rød og en lille hvid diodelampe liggende under sadlen, så disse kan hænges på, hvis jeg skal forlade geden på en mørk vej???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Positionslys på MC?????
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #1   13. nov 2011 Det kan man godt mistænke.

    Er der virkelig ikke en "POS" position på tændingslåsen?


  • #2   13. nov 2011 Ikke det der ligner:-)

  • #3   13. nov 2011 Jamen Knud......du kunne vel heller ikke finde på, at forlade din kære mc på en øde mørk vej ????
    I så fald er det vel et par cykellygter. Lyder underligt. Måske en lille svipser da den blev typegodkendt.
    ;O)


  • #4   13. nov 2011 Umiddelbart forstår jeg det ikke - dyret er jo typegodkendt og som sådan "synet" og indregistreret.

    I min bog burde det ikke kunne lade sig gøre.

    P.S. Der sidder et par små positionsdioder i spejlene, men de følger hovedlyset 100% slavisk


  • #5   13. nov 2011 My dear Mr. Bond:

    If the shit breaks down in the middle of nowhere at the dead of night I shall damn well leave it:-)


  • #6   13. nov 2011 der er faktisk lige kommet nye regler mht possionslys. det skal ikke længere kunne tændes seperat. men der skal være en pos pære i forlygten så den er lyst op hvis den anden pære springer

  • #7   13. nov 2011 Det er der heller ikke på min Fireblade.

  • #8   13. nov 2011 OK, det forklarer en del - men man kan stadig ikke efterlade dyret med lys på uden nøgle, hvis man så ikke medbringer ekstralys:-)

    Ved du også om det kun gælder for nye cykler???


  • #9   14. nov 2011 det skulle gælde alle nye som gamle

  • #10   14. nov 2011 Så slipper man da for diskutionen med synsmanden når man skal registrere en tysker. Problem: kørt tør, mørk vej, tænder pot.lys , går efter benz. kommer tilbage efter en time til en bike uden strøm smiley

  • #11   14. nov 2011 den der nye regl med at der ikke skal være pos lys på cyklen er der nogen der har det på skrift for jeg har problemet med skat lige nu jeg skal ha ny lygte og tænding
    så hvis nogen har noget på skrift ville det være rigtig fedt


  • #12   14. nov 2011 bornholmer E: ind på fstyr og kigge, hvis det er rigtigt, så skal det stå derinde.

  • #13   14. nov 2011 der har både den mekaniker der laver cyklen og jeg været inde og kigge godt nok for 14 dage siden men der kunne vi ikke finde noget om at det ikke skulle være der

  • #14   14. nov 2011 bornholmer E: Så bed skat om at vise hvor det står

  • #15   14. nov 2011 bornholmer, ellers må du skrive til Fstyr, så skal de nok vise dig hvor det styr hvis det er korrekt

  • #16   14. nov 2011 det prøver jeg lige takker mange gange

  • #17   14. nov 2011 Reglerne ang lys er jo ændret for nylig. Biler skal jo heller ikke ha positionslys bagpå om dagen længere.. Prøv og slå op i reglerne ang lys i detailforskrifter for køretøjer.

  • #18   14. nov 2011 Fundet på sikkertrafik.dk

    Lygteføring
    § 35. Er køretøj i lygtetændingstiden standset eller parkeret på vej, skal køretøjets positionslys (parkeringslys), baglygter og nummerpladebelysning holdes tændt.

    § 36. Stk. 2. Belysningen behøver heller ikke at være tændt på tohjulet cykel, tohjulet knallert eller tohjulet motorcykel uden sidevogn, såfremt køretøjet henstilles langs vejens yderste kant.

    Senest opdateret: 30.08.2011

    Kommentar i et andet forum:

    Kravet til parkeringslys for solo MC faldt for et par år siden - Det
    røg sammen med den lange bagskærm.
    Parkeringslyset gælder kun for sidevognsmaskiner.

    Ergo... Siden det ikke er et krav at lyset SKAL være tændt ved parkering på mørk vej, så kan det vel heller ikke være et lovkrav at der skal være monteret lys der kan tændes separat..


  • #19   14. nov 2011 SIDSTE !!
    Jeg er lige kommet retur fra toldsyn af min gamle XBR 500, hvor jeg fik en lang snak med synsmanden om emnet.
    Synsstederne har lige fået en helt ny opdateret mappe om regler og love af motorkøretøjer. Der står INTET om, at en solomotorcykel kan undvære positionslys - tværtimod - det SKAL være på maskinerne. Det har dog været talt om det lige siden 1977, men intet ændret endnu.
    Knud: Synsmanden mener din maskine måske er paralelimporteret og derfor ikke har dette udstyr................eller der er sovet et eller andet sted i herakiet.
    ;O)


  • #20   14. nov 2011 Min cbf 600 er fra 2009 og på den er det enten nærlys eller fjernlys , intet positionslys via tænding eller kontakt. Dog er der positonslyspærer i lygterne, der er tændt med nærlyset. Reglerne må da være mindst 2 år gamle? Tillykke med dit nyindkøb, Knud!

  • #21   14. nov 2011 6.03.031 To-hjulet motorcykel
    »E«- eller »e«-godkendt positionslygte til to-hjulet motorcykel kan alternativt være
    uden funktionsmærkningen »A« henholdsvis »R«.
    (1) To-hjulet motorcykel skal være forsynet med
    a) en eller to positionslygter,
    Før 01.05.77: To-hjulet motorcykel skal være forsynet med mindst en positionslygte.


  • #22   14. nov 2011 6.01.010 Motordrevet køretøj
    (1) Motordrevet køretøj skal være forsynet med akkumulator, således at påbudte
    positionslygter, baglygter, (side)markeringslygter og nummerpladelygter kan
    holdes tændte, uden at motoren er i gang.
    På to-hjulet motorcykel uden sidevogn og på to-hjulet knallert behøver de
    nævnte lygter ikke kunne holdes tændte, når tændingsnøglen fjernes.
    På køretøj med forbrændingsmotor skal akkumulatoren kunne oplades under
    kørsel og have tilstrækkelig kapacitet.
    Før 01.04.81: To-hjulet motorcykel, hvis egenvægt ikke overstiger 120 kg, skal
    ikke være forsynet med akkumulator.


  • #23   14. nov 2011 Der er ikke ændret noget som helst på de regler vedr. 2 hjulet MC de sidste 7-8 år

Kommentér på:
Positionslys på MC?????

Annonce