1.934 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Hvordan kan i mærke, om en bagfjeder er for stram? Hvordan kan i mærke, om en bagfjeder er for stram?

Jeg har købt en cykel, hvor jeg har fået nogle forskellige fjedre med.
Hvordan kan jeg mærke, om jeg har en fjeder i der passer?
Jeg troede at "spring preload" netop var en erstatning for at skulle skifte fjedre, fordi at man på den måde kunne stramme fjederen op.

Har prøvet at justere på affjedring både for og bag på en gsxr, og det hjalp rigtigt meget. Men jeg har aldrig skiftet en fjeder.

Hvis nogen kan finde et link på nettet, så paste gerne, for kan ikke finde noget brugbart.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • montering af induktionskogeplade 1.000 kr.
  • Elektriker 760 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan kan i mærke, om en bagfjeder er for stram?
  • #1   8. mar 2012 Følger lige med.

• #2   8. mar 2012 Så lad gå smiley

• #3   8. mar 2012 jeg ved ikke rigtig hvad du søger ? jeg fik prograsive fjeder i min gamle gsx 1100 f og de gav vrikelig en ny mc omgåene , vedr stramning af bagfjedrer ? den skal vel stå der hvor du synes den passer dig best med hensyn til last og bagage ?

• #4   8. mar 2012 Men hvad er forskellen på at sætte ny fjeder i, der er strammere, og så bare at stramme fjederen op?

• #5   8. mar 2012 Fjeder forspændingen gør absolut intet ved hårdheden på fjederen.

• #6   8. mar 2012 tror måden man finder ud af det, er ved at sætte affjedringen op til sin vægt, er dæmperen så skruet helt ind for at den ikke skal synke for meget sammen, så er det en forkert fjeder, også skifter man... er i hvert fald det jeg har hørt når jeg har kigget video'er på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=tEwX8TOn1YY <- der er en lille video om affjedring, ham der har lavet et par gode, der er en til en trackday, hvor man hjælper folk, der siger han at en af kørende skal have andre fjedre, fordi hans dæmper er skruet helt ind eller tæt på.

• #7   8. mar 2012 For at afgøre om du skal have mere/mindre fjederforspænding eller anden fjeder, skal du måle 'hæng' på cyklen.
    Dels det statiske hæng, som angiver hvor meget affjedringen sætter sig fra fuldt udstrukket og til den står på jorden ( uden kører)
    Derefter skal du måle kører hæng, altså fra fuldt udstrukket og til du sidder i kørestillingens på cyklen med dit grej på.

Et godt udgangspunkt er:
    Statisk: 25mm foran og 10mm bag
    Kører hæng: 35mm foran og 30mm bag

Hvis dine mål ligger udenfor, bør du justere din fjederforspænding og hvis du ikke kan justere ind med den pågældende fjeder, bør du skifte den til en hårdere/blødere.

Just my 2C

• #8   8. mar 2012 Anders: Ah yes! Tak for det. Så fjederforspændingen spænder f.eks. fjederen fra 90 kg til 100 kg max., og hvis man skal over 100 kg, skal man have en strammere fjeder i. Korrekt?

• #9   8. mar 2012 Fjederforspændingen gør hvor meget MCen sætter sig når du hopper på den.

Hvis din fjeder sætter sig fx 1cm pr 10 kg, og der ingen preload er, så vil den sætte sig 10cm hvis du vejer 100kg.
    For at undgå dette sætter du preload, fx til 50kg, så den allerede er trykket det stykke sammen, så når du smider dine 100kg på, vil den kun sætte sig de sidste 5cm, så den ikke gynger så meget.

Du er nødt til at slå op hvilken fjeder der passer til din vægt ift monterede bagdæmper og mc-model

• #10   8. mar 2012 Ok.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #11   8. mar 2012 Hvis ikke man kan få statisk og dynamisk hæng til at passe sammen, skal man op eller ned i fjederstyrke.

• #12   8. mar 2012 Sajmon: Mente du "Hvis ikke man kan få statisk og dynamisk hæng til at passe sammen, ved at bruge fjederforspænding, skal man op eller ned i fjederstyrke." ?

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #13   8. mar 2012 Ja naturligvis. Fjederforspænding er den eneste måde man kan finjustere på - den grove justering skal laves på typen af fjeder.

• #14   8. mar 2012 Cool, tak!

• #15   9. mar 2012 Der står skrevet på fjederen hvor mange kilo den er beregnet til . Hvis du er inden for det med din vægt er resten justerings spørgsmål.mvh

• #16   9. mar 2012 Ok tak.

Kommentér på:
Hvordan kan i mærke, om en bagfjeder er for stram?

Annonce