5.162 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Udlænding på dansk mc/bil Udlænding på dansk mc/bil

Min svoger kommer på besøg, og kommer udenbys fra. Da han skal være her hele ugen, tænkte jeg at udstyre ham med enten 2 eller 4 hjul, men hvordan ser reglerne ud med at lade en fra et andet EU land køre i enten min bil eller på min mc, når jeg ikke er med?

Jeg ved jo man næsten bliver skudt i knæskallerne hvis jeg som dansker kører i en udenlandsk bil her i DK!!!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af tagplade 1.200 kr.
  • Udskiftning afdørhåndtag til altandør 1.200 kr.
  • Altandør 1.150 kr.
  • Tætning af ovenlys vinduer 1.000 kr.
  • Ophæng af stort spejl i opgang 500 kr.
  • Hænge TV op, hænge hylde op og hænge gardiner op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udlænding på dansk mc/bil
  • König
    König Tilmeldt:
    jun 2007

MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 131
    #1   19. mar 2012 Mht SKAT - så er det er i orden så længe, at der er betalt afgift på køretøjet . . .

• #2   19. mar 2012 Mener jeg ik der er nogen problemer i så lang tid afgiften er betalt.

• #3   19. mar 2012 Når du som dansker kører herhjemme i en udenlandsk registreret bil, så er det jo pga. skat og afgiftsnyd at politiet og SKAT er obs. På en dansk bil ér der jo betalt skatter og afgifter, hvorfor det ikke burde været et problem. Lidt ligesom når du tager til Grækenland og lejer en bil.

• #4   19. mar 2012 Jeg kan heller ikke se der skulle være noget galt i det, men det ville være lidt træls at opdage det for sent...

• #5   19. mar 2012 Har kørt svenske biler, i sverige velogmærke, mange gange og det er der ingen probs i. Den er kun gal hvis man krydser grænser eller afgiften mangler.

• #6   19. mar 2012 Det må de godt, de kan jo også sagtens leje en dansk bil og køre rundt i den. så ser ingen problemer i de køre dine fartøjer (;

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #7   19. mar 2012 om så han kørte på hans egen MC ville der ikke ske noget ved det da det kun er en uge.

• #8   19. mar 2012 Bare han har et godkendt kørekort er der ingen problemer i det.

• #9   19. mar 2012 Det skulle højest være dit forsikrings selskab der skulle være problemer med?

• #10   19. mar 2012 Det er der overhoved ingen problemer i.
    Så længe bilen du taler om er dansk registeret så kan du låne den til din søster, far , mor udlandske onkel eller hvem du vil så længe de har et gyldigt kørekort.
    Skat har jo ikke noget at komme efter, de kræver trods alt ikke afgift på føren (endnu) og bilen har de jo fået deres penge for.
    Det eneste der tæller er hvilken afgiftstatus der er på køretøjet.

Så der er kun at ønske svogeren en god ferie i DK og give ham nøglerne

• #11   19. mar 2012 Niklas, hvor har du dit udsagn fra?

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #12   19. mar 2012 @Niklas D: Tja, det må så være en fejloplysning fra RIgspolitiet, idet FL $89 ikke er ændret siden indførelsen af forbrændingsmotoren i Kongeriget Danmark (er det længere tid siden besøget forekom?). Nå.... men det korte svar er; Ja, det må de/han/hun godt.

Men FL $89-90 siger følgende:

§ 89. Personer, der ikke har sædvanlig bopæl i Danmark, kan føre motordrevet køretøj her, hvis de er i besiddelse af et af følgende gyldige kørekort:

1) Kørekort udstedt i et EU- eller EØS-land.

2) Færøsk kørekort.

3) Grønlandsk kørekort.

4) Midlertidigt kørekort udstedt i Finland, Island, Norge eller Sverige.

5) Andre udenlandske kørekort end de i nr. 1 nævnte, hvis kørekortet er udfærdiget med latinske bogstaver, eller hvis det er ledsaget af en oversættelse til dansk, engelsk eller fransk. Det er dog en betingelse, at oversættelsen er udfærdiget af en offentlig myndighed eller af en organisation, der i udstedelseslandet er bemyndiget dertil.

6) Internationalt kørekort udstedt i henhold til de internationale konventioner af 24. april 1926 om kørsel med motorkøretøjer, 19. september 1949 om færdsel eller 8. november 1968 om vejtrafik.

Stk. 2. Kørekortet giver indehaveren ret til at føre køretøjer af samme kategorier i Danmark, som det berettiger til at føre i udstedelseslandet.

§ 90. Politiet kan give en person, der ikke har sædvanlig bopæl i Danmark, og som ikke er i besiddelse af fornødent kørekort, jf. § 89, tilladelse til midlertidigt at føre motordrevet køretøj i Danmark (turistkørekort). Tilladelse kan blandt andet betinges af, at ansøgeren aflægger en kontrollerende køreprøve.

Stk. 2. Et turistkørekort udstedt i Finland, Island, Norge eller Sverige giver indehaveren ret til at føre samme køretøjer i Danmark, som det berettiger til at føre i udstedelseslandet.

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #13   19. mar 2012 Står jo ikke at det er køretøjer på danske plader, som jeg læser det er det bare at de må køre her, at det er i deres egen bil fra deres egen land.

• #14   19. mar 2012 Nå, jeg tror sgu bare svoger får nøglerne og så satser vi på tilgivelse hvis det viser sig at blive et problem...!
    Men der vil jo højst sandsynligt ske det at han bare kører rundt, og han aldrig vil komme i kontakt med lovens lange arm!

• #15   19. mar 2012 Ikke et problem!
    Jeg er jo "svensker" og har kørt i danske firmabiler og mine forældres bil. Har fandme også fået en bøde for at tale i mobilen i min danske firmabil. Ja det må man jo godt i Sverige men havde glemt at jeg var i Danmark. Som det er sagt af andre, er det bare det latterlige dansk afgift system der begrænser danskere i at køre i udenlandske biler i Danmark. Undtagelsen er dog hvis der sidder en "udlænding" med i bilen som pasager (også skide fuld udlænding).

• #16   19. mar 2012 skal vi følge loven 100% så er det kun de personer som står angivet som bruger på regesteringen som faktisk må føre køretøjet at politiet så som regl ser igennem fingere med det er noget andet.

ved så ikke hvad forsikringen vil sige hvis der sker et uheld

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#17   19. mar 2012 @T-X: Nej - det er ikke korrekt! Hvis du låner bil/MC i korte perioder, kan du færdes frit og uden problemer.

* Bekendtgørelse om registrering af køretøjer m.v. siger:

§ 41. Hvis en fysisk eller juridisk person, der er forskellig fra den registrerede ejer af et køretøj, har en varig brugsret til køretøjet, skal den pågældende registreres som bruger af køretøjet.
    Stk. 2. En brugsret anses i denne sammenhæng for varig, hvis brugsretten er aftalt til at vare mere end 6 måneder.
    Stk. 3. Ved registrering af en bruger finder § 40 tilsvarende anvendelse.

...med andre ord! Hvis du låner din BIL eller MC ud til en længere tur med varighed mere end 6. måneder, så skal bruger noteres på attest. Det må dog anses som en pæn lang "hyggetur" hvis den skal udlånes i mere end 6. måneder. smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#18   20. mar 2012 PS: Og hvad angår forsikringen, så skal de ligeledes følge Bekendtgørelsen, hvilket bringer "teorien" tilbage til tidligere tråde hvor unge mennesker (eventuelt boende i husstanden eller udeboende) har bil og/eller mc stående i forælders navn. Lovmæssigt har de "frit lejde" i de første 6. måneder - dog med eventuelle forsikringsklausuler ift. selvrisiko og egensats/er.

• #19   20. mar 2012 Tak. GTR1400 så slipper jeg for det smiley

Kommentér på:
Udlænding på dansk mc/bil

Annonce