{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.487 visninger | Oprettet:

Skære i bagstel {{forumTopicSubject}}

Ja så er der igen forvirring smiley Nej jeg har læst en del op på det og har været inde på SKADs hjemmeside for at finde ud af om det med at skære de bagerste stænger af sit stel når man feks vil ha cafe sæde på, er lovligt.. Dette er hvad jeg fandt :

Den mindste ændring af stel gennem påsvejsning eller omsvejsning eller afskæring er en konstruktiv ændring - kræver syn og dokumentation - 8.01.001 - Fremmede stel (ikke originale) må ikke anvendes i Danmark! – SKAD har opnået at afskæring af fender struts på Softail ikke anses som konstruktiv ændring!

Det sidste de nævner om fender struts på softtail er vel beviset for at det ER lovligt, eller tager jeg fejl...?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skære i bagstel
  • #1   6. apr 2012 Det betyder at det garanteret kun er lovligt på en softtail.

    Jeg ville ringe til SKAD før du gjorde noget..

    /KP


  • #2   6. apr 2012 Ja præcis, begrebet "softtail" dækker jo alle cykler med affjedring bagi, ihvertfald når vi snakker om alle ældre cykler som kører med 2 bagdæmpere som også er dem der mest er tale om i forbindelse med ombygning til cafe racer osv..

  • #3   6. apr 2012 Jep, men personligt ville jeg nok ringe først bare for at have det på det rene.

    Det værste er nok der aldrig er nogle der ligger mærke til det ^^..

    /KP


  • #4   6. apr 2012 nu har softtailen daempningen (stoeddaemperne) under motoren og ikke bagved, saa tror ikke rigtig du kan sammenligne

  • #5   6. apr 2012 Michael L

    kan du smide et link til det med at det er ok , at lave den ændring på en soft t

    mvh


  • #6   6. apr 2012 Bo J der er jo ikke nødvendigvis tale om en HD.. En softail er en cykel med blød bagende, istedet for en hård som er stive stel..

  • #7   6. apr 2012 Busa C

    jeg har skrevet det oppe i toppen, ellers ligger det på denne side :

    http://www.skad.dk/303-202_for-mc-kunder-af-skad.htm


  • #8   6. apr 2012 Jeg siger tak..

    mvh


  • #9   7. apr 2012 Ja det er jo ikke skrevet så det er nemt at forstå... Giver du lige en melding herinde når du har hørt fra dem om det er lovligt?

    Mvh Allan smiley


  • #10   7. apr 2012 Ja når du ved mere, så skriv det lige i forum... Jeg ville meget gerne have mit bagstel godkendt:)

  • #12   9. apr 2012 Hej igen allesammen

    Jeg fik skrevet til dem, og fik denne tilbagemelding:

    Fritagelsen gælder kun til HD. Du skal tale med en synsmand om det. Alle ombygninger af bagsvinger skal være godkendt af bla TÜV. Uden sådan en godkendelse kan du ikke få synet din motorcykel med konstruktive ændringer og dermed er den ulovlig. Der er også skatteregler du skal tage hensyn til. Se mere på www.skad.dk under den røde motorcykel.

    Jeg syntes det er lidt mærkeligt at man har lavet en regel der kun dækker 1 model ud af alle de cykler der findes på markedet.. Syntes det var bedre med en mere generel regel..

    Udover det tror jeg han har misforstået mit spørgsmål når han snakker om skatteregler/afgift i forbindelse med ombygning af bagsvinger når det jo slet ikke er tilfældet..

    Men jeg er lidt i tvivl om det er nok en synsmand siger ok for det, og skriver at køretøjet er godkendt med følgende ændring i bagstel? Eller om man skal ha en TUV godkendelse og hvem får man sådan en af...?


  • #13   9. apr 2012 Så vidt jeg har fået at vide trods andre herinde siger noget andet, Er den liste også kun lavet til HD'er fordi de var de eneste der ville være med til det dengang.. Det er kun noget jeg har hørt fra en kollega der har en ven der arbejder for SKAD..

    /KP


  • #14   9. apr 2012 K P,

    På SKADs hjemmeside "under den røde motorcykel" bliver der ikke nævnt eller lagt fokus på HDer, men mere alle slags motorcykler.. Jeg tror at reglen for fender struts bare er en regel der står alene for HD softail, inde under regler for konstruktiv ændring af stel..


  • #15   9. apr 2012 Jeg læser det på samme måde som dig, det er bare hvad min kollega fik af vide af sin ven..

    /KP


  • Poggen G
    Poggen G Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #16   19. jul 2014 Er der en update på dette emne?
    Ved at der er flere og flere som går om bygger deres gamle cykler om, mig selv incl.


Kommentér på:
Skære i bagstel

Annonce