1.612 visninger
|
Oprettet:
Baneræs? {{forumTopicSubject}}
Hej McGér..
Da jeg har en idé om at jeg VIL igang med at køre baneræs i år, har jeg brug for lidt hjælp..
Jeg skal have fundet en god og billig begynder cykel, som er nem at finde dele til, og som der kan erhverves kina kåber til!
Det skal være i 600cc klassen, og den må gerne være med rimelige køreegenskaber af std. evt. med udstyr til bane..
Cyklen må gerne skulle hentes i tyskland, hvis det er bedre/billigere..
Håber I kan hjælpe med at finde noget der dur? -en classic racer kunne også være aktuel, fx. FZR 600, men hvad syntes I man skal kigge efter, evt hvad har I af bud?
Mvh
mar 2006
Følger: 47 Følgere: 41 MC-er: 5 Emner: 38 Svar: 2.540
maj 2006
Følger: 81 Følgere: 76 MC-er: 7 Emner: 59 Svar: 2.980
Dertil skal du jo også have det "rigtige" gear..
Dækvarmere bør du også have.. (træls, at tøffe den/de første omgange med lavere fart, for at få kørt varme i dækne.. Nu hvor et kørepas ofte "kun" er på 20min).
Umiddelbart ville jeg vælge en cbr600rr/zx6r/r6..
Den er der flest af på banerne.. Og oftest nemmere at finde stumper til.. c",)
/Rass
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
Der medfølger desuden alt hvad man skal bruge for at komme igang, i form af dækvarmere, laptimer, ekstra fælge og lidt forskelligt andet.
jun 2010
Følger: 32 Følgere: 28 MC-er: 4 Emner: 17 Svar: 605
De har Suzuki/R6/ZX6R på lager mener jeg og en enkelt 929 Blade.De fåes til rimelig penge hvis du hellere vil handle med en forretning....
Hvis du forventer at farten er høj nok til slicks fra dag 1 er det på med dækvarmere, og ellers kan gadedæk som fx 2CT holde til en del prygl på banen uden at forgå....
Men det du sparer på at handle en 'billig' maskine i Tyskland, mister du ved køreturen når den skal handles - der er masser af fine maskiner til salg herhjemme!
Men som Rass siger (Og ellers køb hansR6!!)
mar 2006
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 35 Svar: 909
mar 2006
Jeg tænkte Pilot Power 2ct, som,er et særedeles giftigt dæk til banebrug...
Gadedæk kan ikke tåle lige så meget varme, så affjedringen skal gøre mere af arbejdet for at skåne dem, men så er de langt at foretrække fremfor slicks på grund af den bedre feedback og meget tidligere advarsler. Power Cup / One har tæt på samme egenskaber som gadedæk - de holder bare længere.
Mange af de bedste instruktører anbefaler sådan set at starte på gadedæk og køre på dem indtil lige før man ryger af. Man bør fra starten få følelsen af dækkenes grænseområde ind i kroppen - ellers bliver man aldrig fortrolig med det. Starter man på slicks og laver for mange fejl, så hakker spætten og så gør det gerne ondt. De fleste af os kan slet ikke holde nok varme i dem alligevel, så det er spild af penge...
mar 2006
Men der er forskel på hvad der er fysisk muligt - og gadedæk kan man ikke forvente vil være lige så hurtige som slicks, men som sagt vil 90% af os "normale" trackday kørere ikke engang kunne udnytte gadedækkene fuldt ud.
Det er efterhånden ikke sjældent man hører historier om IDM / WSB / SSP kørere, som sætter sig op på HELT standard cykler med gadedæk, og kører pænt tæt på deres race tider til trackday arrangementer syd for grænsen.
Det er ikke magi - det er heller ikke voodoo - det er simpel, helt basal fysisk formåen og køreteknik.
Jeg siger det jo ikke fordi det et tåbeligt at køre på slicks og alle skal skifte til gadedæk, men lærekurven bør faktisk startes på dem.
Det bør den faktisk ikke...
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.638
Når man så på dækket efter et pas, var det også ret tydeligt at det var blevet alt for varmt. Et gadedæk smelter på en hel anden måde end et banedæk gør.
Men det hele kommer an på farten man har på samt hvor længe man kører ad gangen, for tager man bare to-tre omgange er det sjældent man får problemer, hvilket nok også forklarer at en GP kører kan lave en god tid på gadedæk, for han kører næppe 10-15 omgange for at gøre det.
Første og anden gang jeg var på bane nogensinde, var det på gadedæk, og det virkede fint. Specielt første gang... Anden gang begyndte de at give problemer på anden dagen de sidste pas, hvor der var kommet mere fart på.... 3. gang duede de slet ikke, for der var det på min bane cykel hvor jeg havde sat et reservehjul fra min gadecykel bagpå, da jeg havde fucket mit banehjul. Der var der alt for meget fart i cyklen til at gadedækket kunne følge med...
Men er man nybegynder er gadedæk fint nok de første par gange, for der er langt mere plads til at man kan fejle med et gadedæk, uden at du bliver straffet med det samme, og farten er nok ikke til slicks eller lign alligevel
Ændrer man på linjer, bremsning, gasgivning, nedlægning, dæktryk osv - så kan man sagtens få meget mere ud af dem og samtidigt LÆRE NOGET.
Men indeni ens hoved giver det meget mere mening at skifte til andre dæk, end både at sætte sig ind i cyklens dynamik, affjedrings opsætning og køreteknik, og også skulle finde sig i at ens dæk ligner brandofre - og så ER der jo ikke altid folk man kan spørge, som rent faktisk kan give et brugbart svar. De fleste vil bare fejlagtigt sige "mere gas.. høhø"...
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.638
Gå evt. efter noget Gixxer 750 eller en R6´er... De er velfungerende og kan erhverves for 8-15K afhængig af stand og udstyr.
Husk at afsæt penge til udstyr og transport (bil/trailer etc.). Cyklen er oftest den mindste post i forbindelse med ræs
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
Er klar over at det bliver "mere-vil-ha-mere", hvilket også bare er HELT iorden
mar 2006
Jeg er helt enig med Buggi. PP2ct er en low/side waiting2happen, netop fordi 2ct indgyder så meget tillid i starten. Men (typisk) sidst i passet er det sket, og du får stort set intet varsel. Som gadedæk er det derimod fremragende.
Skal man endelig bruge Pilot Power til bane, vil jeg anbefale det gamle (ikke-2ct), som slet ikke udviser samme problem og dertil har en noget bedre profil på karkassen.
mar 2006
jun 2010
Følger: 32 Følgere: 28 MC-er: 4 Emner: 17 Svar: 605
Kan ikke argumentere imod da jeg ikke har prøvet andet, men ellers ville et Battlax R10 dæk også være ganske glimrende dæk, omend det er et semi slick.
Jeg havde et par udskridninger på Slovakiaring med dækket, men det var når jeg med stor nedlægning lagde hårdt på gassen ud af kurven at det gerne ville slippe. Jeg har kørt mange km på dækket og er ekstremt tilfreds indtil videre. Men valid points fra jer begge, så det er vel op til modtageren og vurdere hvor hurtigt han kører fra start =)
mar 2006
For mig er det bestemt ikke et begynderbanedæk, netop fordi det uden forvarsel ændrer karakter. Den dygtige kører ved det og kører 'udenom' dækkets begrænsninger såvel i kørestil og setup af cyklen. Men det er jo netop det man som begynder ikke har så meget styr på.
Summing up: Hellere et godt 1-compound gadedæk til banebrug end 2ct...
aug 2005
Følger: 51 Følgere: 49 MC-er: 3 Emner: 73 Svar: 784
der er masser af relative billige bane cykler til salg i DK, men som der bliver nævnt så er der mange andre ting forbundet med at køre track dage, du skal have udstyret til det og der med mener jeg påklædning, transport til og fra, og hvad fanden ved jeg, vi er normalt 2 mand i en kassebil og den og den campingvogn vi har med er fyldt til bristepunktet..
men jeg kan kun opfordre dig til at komme igang, find du dig den model cykel du syntes er fed at køre på, og i det prisleje du mener du vil punge ud, og så er det bare spænde hjelmen og komme afsted, for som nævnt så er der masser af fede og hjælpsomme mennesker til de forskellige trackdage, og har du problemer så er der folk til at hjælpe dig.
mar 2007
Følger: 16 Følgere: 14 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 33
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
Det er noget i den stil vi snakker om
Den er ikke blevet skæv efter dit styrt? -eller for den sags skyld noget man skal vide?
mar 2007
Følger: 16 Følgere: 14 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 33
Baneræs?