{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.159 visninger | Oprettet:

Viden omkring mc, hvilken skal jeg vælge? {{forumTopicSubject}}

Jeg er helt ny på mc området.
Får kortet inden for en måned (lille mc).
Men ved ikke helt hvad jeg skal lede efter.
Har også hørt at der kommer nye regler omkring hk osv.

Har primært kigget på den nye honda 250ccm.
Har 15000kr og det er lige præcis det de kræver i udbetaling.
Men er det dumt?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Viden omkring mc, hvilken skal jeg vælge?
  • #1   19. maj 2012 (link fjernet)


  • #2   19. maj 2012 Ifølge din profil er du 57 år?

  • #3   19. maj 2012 det er aldrig helt dumt at købe ny maskine smiley og de er også rigtig fine de nye 250cc, personligt ville jeg nok have valgt kawasakien, men det er selvfølgelig smag og behag.. men vent til du har kortet og så tag ud og prøv dem før du vælger

  • #4   19. maj 2012 haha.. sætter altid online profiler til random tal.
    jeg er 20 år.


  • #5   19. maj 2012 Og det er altid dumt at købe noget man ikke har pengene til.

    Køb er fin mc for de 15 k du har..


  • #6   19. maj 2012 har også overvejet kawa'en men den er 10.000 kroner dyre og i stort set alle test og lignende har folket sagt hondaen er bedst og sjovest.

  • #7   19. maj 2012 Brian. Har råd til at betale den af.

  • #8   19. maj 2012 Mit råd ville nu være lad vær en 250 ccm vokser du for hurtigt fra så heller en brugt evt 500 ccm eller hvad du nu kan finde
    Hvad andgår de 15 K hvis du kiger godt efter så kan du godt låne penge andre steder som din egen bank til en laver åop


  • #9   19. maj 2012 Not an isue for me smiley

    Når man køber kontant. Er man fuldstændig upåvirket af ens økonomiske situation om 3 mdr..

    Og man kan sagtens finde en fin begynder cykel for 15k.

    Og så sætter du det afdrag som du havde regnet med ind på en konto, så er der til en stor mc om 2 år, også uden at gældsætte sig..


  • #10   19. maj 2012 ok.
    Det skal lige siges det bliver en hverdags pendler maskine.
    Så skal helst køre 30-40km/l.
    Forstår ikke helt, hvad du mener med vokser fra?
    Man skal jo alligevel aflive en 500ccm med en ordentlig drosling?


  • #11   19. maj 2012 Brian det lyder bestemt ikke dumt. Og sådan tænkte jeg også. Men har aldrig haft en ny maskine før, hverken bil, mc, scooter eller lign. og så tænkte jeg at nu var chancen der.

  • #12   19. maj 2012 Jeg vil nu sige ..som markede er nu, så kan du få en fin brugt til 15000, og så tage lære året ( eller 2 ) på den, så er man heller ikke så trist når man ligger sig ned ( jep skrev NÅR , det er ikke mange der ikke lige har været nede i starten, jeg har kørt i 31 år og været nede 3 gange....7-9-13 , det eneste der gik galt var plastik og så min stolthed ) så brug en brugt til start og lær,tag evt en banedag i ny og næ ( pas på man bliver hugt ) og tag den så derfra...

  • #13   19. maj 2012 Selv om du drosler vil du ha' glæde af bundtrækket: There's no substitute for cubic inches...:-)

  • #14   19. maj 2012 Hvis du passer lidt på pengene, så skal du nok få dig en helt ny cykel engang. Og en der er DIN. Og ikke bankens ,som du blot har lånt. smiley



  • #15   19. maj 2012 ser ud til der er fælles enighed omkring en brugt, droslet 5-600ccm.


  • #16   19. maj 2012 Jeg er ikke lige inde i alle de ny regler hvad andgår kørekortet
    Men helt klart en 500-600 og så droslet du får også en cykkel hvor stelet nok er lidt bedre sqq ikke sjovt at ryge af pga den går i woblen kender det af erfaring men en ny maskine vil du også ærge dig meget mere hvis den får en lille rids


  • #17   19. maj 2012 Du får så meget mere maskine ved en brugt, jeg forstår fuldt ud tanken om at eje en helt ny, meeeen det er der tid nok til. Jeg ville snuppe en god allround maskine i 500-600cc klassen - du kan finde en masse gode i 15-20.000 klassen smiley droslingen tager kun topfarten, du har stadig et godt bundtræk og masser af sjov på en droslet maskine og så HAR du en stor maskine om 2 år smiley

    derudover mister du ikke penge på en billig maskine, hvis du bliver træt af din nye 250cc mister du meget på salg og nyanskaffelse smiley


  • #18   19. maj 2012 nu er jeg så helt tabt igen.
    aner ikke hvilke større maskiner der er værd at gå efter i 15000kr klassen. Har kun kigget på de små jo.. : S


  • #20   19. maj 2012 en super maskine kunne være en Suzuki GSF 600 Bandit men så skal du nok låne lidt

  • #21   19. maj 2012 http://www.dba.dk/honda-cbx-550-f-nysynet/id-83153234/
    http://www.dba.dk/honda-vt-500-e-500-ccm-86/id-80969124/

    jamen det er en hel gavebod - kig lidt rundt på dba.dk og guloggratis.dk og find dem du synes er dejlige at kigge på
    post dem så her og lad folk øse ud af erfaringerne smiley


  • #23   19. maj 2012 Kommer vel virkelig også an på hvor meget erfaring du har osv? smiley
    - jeg startede selv på min røde ninja for et lille år siden og blev hurtigt skiftet ud, men synes at en 250 lyder som en pænt valg og nu du siger udbetaling så VIL de sikkert også have du skal have kasko på eller? smiley


  • #24   19. maj 2012 personligt ville jeg snuppe den cb 500 der er til salg herinde....
    så har du en maskine til mange år frem...


  • #25   19. maj 2012 @morten.

    Prøv at læse Kenneths første indlæg ;-)) altid et godt sted at starte inden man rådgiver ;0)


  • #26   19. maj 2012 jeg skal have kasko på da den er ny. Nye biler og mc SKAL vist have det.
    Selvrisikoen bliver 5000kr.
    Hvis jeg køber en brugt vil jeg også have kasko på.
    Var i en ulykke for lidt siden i bil og har lært min lektie. kasko er vejen frem.


  • #27   19. maj 2012 Har kørt scooter i mange år og endda scooter ræs en årgang.
    Men det er jo stadig ikke det samme.


  • #28   19. maj 2012 @ Brian S
    - Undskyld far smiley


    - Men nu var mit spørgsmål at en 125 eller en 250cc er sku bedre end en gammel gs 500 eller lignende hvis man ingen erfaring har med gear eller andet smiley


  • #29   19. maj 2012 JEG SIGER RIGTIG MANGE TAK FOR HJÆLPEN TIL ALLE!!!!


  • #30   19. maj 2012 Så vil jeg da gå imod den fælles enighed.
    Ja, hvis man vil køre stærkt når det går ligeud, så er en 250'er for lille. Og skal du køre meget med passager bliver den også presset.
    Men derudover, synes jeg at de små maskiner er hamrende sjove. Jeg kan på min, bremse sent, holde gassen på hele vejen igennem et sving, og kan snildt følge med SV650'ere, Hornets mv når vejen er snoet nok. Korrekt, jeg bliver sat af når det går ligeud, men der kommer altid et sving mere :o)

    Vælger du en brugt 5-600ccm maskine til kun 15.000kr, så kan du risikere en masse ekstra omkostninger i form af reparationer og ekstra service. Det oplever du ikke med en ny CBR250. Desuden får du en nyere teknologi, og ret vigtigt for begyndere, ABS bremser.
    Om det er din eller bankens er ligegyldigt, køreglæden er sgu den samme.

    Og her kan du se hvad sådan en 250'er kan bruges til
    http://www.youtube.com/watch?v=5B480EZ6Kt0
    http://www.youtube.com/watch?v=dUmGmbkua9g


  • #31   19. maj 2012 Tvivler på at du som 20 årig virkelig ønsker at have kasko på en billig mc. Det koster ofte dobbelt så meget i præmie pr år som du vil få udbetalt hvis den bliver stjålet eller skadet ;-))

    Mc'er skal op i 100k klassen for at kasko kan svare sig..


  • #32   19. maj 2012 En anden vigtig ting.
    Jeg kommer kun til at ligge på landeveje. INGEN MOTORVEJ. Dog med kæresten bagpå i ny og næ.


  • #33   19. maj 2012 brian den koster 6500kr om året med ansvar og kasko med selvrisiko på 5000kr. Det er ca. halvdelen af hvad jeg gav for min bil KUN med ansvar.
    Jeg er villig til at betale prisen.


  • #34   19. maj 2012 @jesper.

    Det er noget vrøvl!!

    Du vil ikke nærme dig vedligeholdelses udgifter på en 20 år gl velholdt 500cc iforhold til det værditab der er på en cbr 250 de første år. Og tillægger du så den tvungne kasko og oprettelse og renteudgift på et lån, såvel en købt kontant 500 virke som en lottogevindst......



  • #35   19. maj 2012 http://www.motorcykelgalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=110194

    er denne her okay?
    Synes sku den er møj fin til 12.000kr


  • #36   19. maj 2012 Kenneth hvad vil du bruge kaskoen til ? Hvis du laver en skade til eks. 15000,- så betaler forsikringen 10000,- MEN når du så 2 år senere skal fortælle hvor mange års skadefri kørsel du har når det er din nye 1000cc maskine du skal have forsikret. Vil du ærge dig længe over at du fik de 10k.....det er sindssygt dyrt at forsikre store mc'er hvis man ikke har anciennitet ......

    Billige cykler og ansvar er den eneste vej for unge mc'ister smiley

    Du vil kunne ansvars forsikre en 500 for ca 3000,-


  • #37   19. maj 2012 Jeg synes en CB400F fra 1976 ville være et rigtig godt valg smiley
    Dejlig maskine, og samtidig speciel. (Har sjovt nok en til salg)


    Fedte fedte fedte...


  • #38   19. maj 2012 http://www.motorcykelgalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=110194
    Lige gammel nok, både teknisk og køre egenskabsmæssigt smiley


  • #39   19. maj 2012 Og 400'eren har udemærkede køreegenskaber. Har renoveret forbremsen, så stoppe kan den også, og så lyder den jo bare dejligt

  • #40   19. maj 2012 Brian S: Og hvordan sikre man sig , som nybegynder, at den GS500 man finder til 15.000kr også er velholdt?
    Har set et par GS500'ere med defekt krumtapsleje, fordi begynderen ikke var klar over, at man på en +50.000km GS500 skal kontrollere oliestanden ofte. Ligeledes vil sådan noget som bremseskiver, kronrørslejer mv også være godt slidte ved de km. Og det er igen næppe heller noget en begynder slev skifter. Så der skal ikke mange timer på værkstedet, før kaskoforsikringen er tjent ind.

    Der er flere af de MC'er der linkes til, som jeg ville holde snuden langt fra. Bla. den CB500 der har kørt 87.900km. Ikke fordi maskinen ikke kan køre så meget, men jeg synes det er meget underligt, at en motor der gerne skulle køre 200.000km uden at blive åbnet, er blevet hovedrenoveret allerede ved 67.000km.
    Hvis det er korrekt, er der tale om en CB500 der har levet et meget hårdt liv.

    En XJ900, der elles ser ud som om, og typisk bruges som motorvejstourer, der kun har kørt 1.875km pr år, finder jeg også lidt utroværdigt.

    Og en CBX750f der har kørt 8.800km? Nok nærmere 108.800km, og på den model, er generatoren trukket af en kæde, som skal udskiftes. Det kræver en adskillelse af motoren.

    Og sådan kan jeg blive ved. Tvivler stærkt på, et en ny CBR250Ra skulle være dyrere i ejerskab, end en gennemsnitlig godt brugt +20år motorcykel. I bedste fald koster de det samme, men så med langt færre ærgelser og værkstedstimer i CBR250Ra's favør.


  • #41   19. maj 2012 ok


  • #42   19. maj 2012 de fleste maskiner jeg har haft har været +20 år og de har aldrig kostet mig mere end alm sliddele...

  • #43   19. maj 2012 @jesper.

    Nu maler du skræk scenarier. Den ansvars fulde nye mc'ist lære vi selvfølgelig at tjekke olie.

    Jeg kender et hobetal af gs500 chauffører som på selv meget gamle maskiner med mange km på klokken har kørt to år kun ved hjælp af et par olieskift et kædekit og et sæt dæk.. Og solgt med et minimalt værdi tab..

    Og skulle dine vilde bange anelser ske ( for vi må jo være ærlige og sige at for 1 ud af 5000 går motoren kold ) så kan man hos mc huggerten købe en gs 500 motor for 3000,- Det er det samme som man spare på ikke at køre med kasko i et år , eller det det koster at oprette et lån. Eller det service man er nåd til at køre til for at opretholde sin garanti på en ny cykel....


  • #44   19. maj 2012 Brian: Ja 3.000 for en motor, men den skal også monteres. Og brugte mc'er skal også serviceres. Korrekt. Det er ikke rocketscience, men man kan ikke gå ud fra, at det er noget alle kan, har tid til eller plads til.

    Og ja, mine brugte motorcykler har heller ikke kostet en formue, men det er fordi jeg har haft mulighed for selv at servicere og udskifte defekte dele. Deriblandt en motor.


  • #45   19. maj 2012 Jesper.. Dette er mc galleri... Det er her man spørger og får hjælp. Uanset om der skal lappes et dæk eller skiftes en motor.

    Tager man med på en fælles tur eller to i lokal området. Så har an straks et par garvede mc'ist venner som gerne træder til og hjælper knægten.. Ingen grund til at gøre det mere besværgeligt end højest nødvendig.


  • #46   19. maj 2012 tror jeg gør således:
    Får kortet. very important!!
    prøver hondaen og vurderer om det overhovedet er noget.
    hvis ikke så kigger jeg mig om efter andet.


  • #47   19. maj 2012 I følge badekars teorien vil der være flere reperation at forvente ved en ny cykel end en gammel cykel.

    Hvis du havede 50 kilo, så ville jeg anbefale at købe 250er, da du ikke har det, synes jeg du skal finde noget i dit budget, alene af den årsag at du er ny mcist, og den 250 nok bliver skiftet ud hurtig. Det bliver svært når den er lånt.

    Hvis du holde dig til Honda og køber en ældre maskine skal du ikke være så nervøs for skader. Jeg har haft over 30 forskellige cykler, og har aldrig haft en skade på nogen af dem. Skulle det endelig være tilfældet, er der meget der kan laves selv på de gamle til billige penge (da en del reservedele kan fås).

    Bare som eksempel, så startede jeg på en 34 hk NTV 650, købte en ekstra zxr400, solgte den igen efter et halvt år og købte en cbr600. Altsammen indenfor det første år.

    Droslingskitet kan du i øvrigt købe her: (link fjernet)

    De koster ca 100 Euro og du skal kende stelnummeret på din cykel FØR du køber. For det meste kan du selv smide dem ind (er forholdsvis nemt hos de fleste ældre cykler) og så kører du til syn og får den synet. Når droslingen kommer med både indsugningsdrossel og gasspjæld sætter du begge dele ind, tager billede og fjerner indsugningsdrossel igen og kører kun med gasspjæld. Så kører motoren stadigvæk fin, men du er stadig begrænset i vmax. smiley


  • #48   20. maj 2012 Desuden endnu et "lille" tip.

    Lad være med at købe en fuldkåbe cykel... Jeg tror de fleste af os har lagt en cykel ned, og for det meste sker det i de første år, ofte sådan noget dumt noget som at stille cyklen skråt ned af en bakke, når vil stoppe og bremser for hårdt på forbremsen eller bare fordi man er ung og lige skal blære sig lidt... Been there done that...

    Du vil græde hvis du smider en kåbe cykel (især efter betalt regning), med en naked cykel er det altid en glæde da man så kan skifte lidt ud smiley Så kan man få sig et nyt styr og lidt rizoma gejl, og stadig slippe langt billigere end hvis du skulle købe ny kåbe smiley


  • #49   20. maj 2012 Hvis du vil have mest motorcykel for pengene så kig efter en Suzuki GSF600 eller en sv650. Jeg kan se GSF modellen fåes helt ned til 25.000kr på dba.dk.

    Den lille 250er bliver du hurtig træt af og lyden er kedelig og køre du med en bagpå eller oppakning dør den da helt.


  • #50   20. maj 2012 Har kørt hovedsageligt på 17 hk maskine og synes de er fint friske iforhold til de scootere jeg har kørt på tidligere.
    Hondaen har 26hk og køre 135-140km/t (GPS) ifølge hende jeg snakkede med.
    Tror det er rigeligt med kræfter til at trække mig og kæresten med 100km/t.
    Desuden skal jeg heller ikke have for vild en cykel de første år her.
    Jeg køre bare for vildt og det ender galt. En stille og rolig cykel der ikke opfordrer til alt for meget er helt okay med mig.


  • #51   21. maj 2012 Følg hjertet og køb det du bedst kan lide til den pris du bedst kan lide, når man har besluttet sig så skal der MEGET til før man ændrer mening..

    jeg startede på en CBR400RR (se profil) den giver jeg 1200kr om året for i ansvar og vægtafgift, og har brugt MAX 1500kr på reperationer på 3 år udover alm. sliddele..

    den er 20år gammel, var ikke særlig velholdt da jeg købte den og den har bestemt været billig at holde kørende..


Kommentér på:
Viden omkring mc, hvilken skal jeg vælge?

Annonce