3.568 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Morten N
Morten N
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Kørekort fra Australien Kørekort fra Australien

Hej MG

Jeg har længe gået pønset på at tage et motorcykel kørekort. Nu ligger landet sådan at jeg er i Sydney, Australien det næste halve år, og prisen for et kørekort hernede løber op i ca. 3000,- så det kan jo godt betale sig at tage det her.

Jeg har dog læst mig frem til at det kun kan overføres til dansk kørekort, uden orienterende køreprøve, hvis det er udstedt i Capital Territory.
Nogen som ved om det kan passe, da prøverne i NSW og Capital Territory tilsyneladende er ens?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kørekort fra Australien
  • #1   15. aug 2012 Bemærk at de har et system der minder meget om englændernes (eller havde det i hvert fald den gang jeg var dernede), hvilket betyder at de har en Learner (L) periode på to år med en efterfølgende Provisional (P) på tre år. I denne periode har du altså ikke kørekort andet end på prøve. Om du kan overføre det før denne 5(!!!) års periode er overstået aner jeg dog ikke. Det er en helt anden måde at tage kørekort på end herhjemme, så det bedste du kan gøre er nok at tage kontakt til en motorsagkyndig eller en kørelære dernede for at få styr på alle detaljerne smiley

• #2   15. aug 2012 Eller kontakt den Danske ambassade, de må da have en idé om hvordan det ligger. Du skal nok bare ikke ligge ud med at sige at det er for at slippe lidt billigere smiley

• #3   15. aug 2012 hvis eller når du finder ud af om det kan lade sig gøre melder du så tilbage til os andre hoveder? smiley

• #4   15. aug 2012 Det skal være taget som du siger.
    Er mc kørelære og havde netop det problem med en elev sidste år.
    Hans var taget i nabo staten, pga ventetid på prøven, eller noget i den retning, og det kunne han ik ombytte.
    Så tag det i Capital Territory, men tjek lige op på om du skal have det i en vis periode inden de vil ombytte det.
    Sådan er det f.Eks med nogle amerikanske kørekort.

• #5   15. aug 2012 Du skal også have haft kørekortet i det pågældende lang min. 6 måneder før det kan ombyttes, såvidt jeg er orienteret.

• Morten N
    Morten N Tilmeldt:
    aug 2012

#6   15. aug 2012 Det er 3 måneder for mc. Men rigtigt nok at det er 6 måneder for bil i NSW. Problemet med at tage det i Capital Territory, er at jeg først skal tage learners kørekort, og så vente 3 måneder før jeg kan tage Provisional license, så det vil blive meget rejsen frem og tilbage.

• #7   15. aug 2012 Ja det lyder ikke til at det kan betale sig med mindre at man er dernede i en lang periode (studere eller arbejder tidsbegrænset). Det er nu heller ikke fordi at det er så slemt herhjemme. Man kan købe intensive kurser med grupperabatter og lektioner ned til 14 dages perioder, så det er overskueligt at tage det herhjemme smiley Jeg betaler selv kun 8950 for mit smiley

• Morten N
    Morten N Tilmeldt:
    aug 2012

#8   16. aug 2012 Okay. Det er jo ikke så galt smiley Men jeg studerer hernede, så jeg kan tage det på 3 måneder for ca. 500 dollars, som er lidt over 3000 kr.
    Proceduren for at tage det er den samme i Capital Territory som i NSW, men det er kun Capital Territory kørekort som kan konverteres til et dansk. Har skrevet til ambassaden for at høre om det virkeligt kan passe.
    Man kan skifte sit NSW kørekort til et ACT (Australian Capital Territory) kørekort gratis, men så skal man til Canberra, og ved stadig ikke om det gælder i DK.

Nogen der ved hvad en orienterende køreprøve koster i DK (teori+praksis)?

• #9   16. aug 2012 Prøv at skrive til en køre lære i det område af Danmark du kommer fra og hvis du kan så undgå de store byer her i DK. Stor by=stor vente tid

• Sisse W
    Sisse W Tilmeldt:
    okt 2015

Følger: 1 Svar: 2
    #10   3. okt 2015 Hej!
    Jeg har samme ide og ønsker at høre update på denne tråd? Jeg har netop taget L license hernede i NSW og overvejer at tage P license i Canberra således det kan overføres til DK. Men er det så muligt at få kørekortet overført? Hvad er Jeres erfaringer? smiley

Mvh Sisse

• Gert B
    Gert B Tilmeldt:
    jul 2014

Følger: 1 Emner: 10 Svar: 42
    #11   3. okt 2015 jeg boede i Australien i 8-9 år og kom til tilbage til DK i 1991 (så det er mange år siden), havde taget mc kort i W. Australien, den ville man ikke godkende i DK i første omgang, men efter at jeg skriftlig klage over det, fik jeg godkendt mit MC kort fra Australien. Men det er ikke sikker at det er sådan mere.

• Sisse W
    Sisse W Tilmeldt:
    okt 2015

Følger: 1 Svar: 2
    #12   7. okt 2015 Tak Gert smiley Tror dog der er sket en del siden 90'erne så venter pt. på svar fra ambassaden, men tager gerne imod andre beretninger fra de seneste par år smiley

Kommentér på:
Kørekort fra Australien

Annonce