{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.481 visninger | Oprettet:

Første tur til Tyskland (1000 km) {{forumTopicSubject}}

Jeg er så småt ved at planlægge min første "lidt længere" tur. Det er en solotur, der skal gå fra Aalborg til Berlin, hvor jeg skal ned og besøge en kammerat som er bosiddende.

Jeg har en GPS på cyklen, så at finde derned burde ikke være det store problem. I skrivende stund er jeg ved at opdatere dGPS'en med det nyeste Europa-kort + den har fået frisk batteri og laderstik på cyklen.

Er det noget jeg skal være opmærksom på eller gode råd til sådan en tur ?

Det er somsagt min første tur og det er små 1000 km der skal køres hver vej.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første tur til Tyskland (1000 km)
  • Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

    Emner: 17 Svar: 454
    #1   15. aug 2012 Læste om en der har kørt turen i det grønne bælte mellem Hamborg og Berlin, se kortet her: http://goo.gl/maps/F7CrQ
    Det lød meget spændende.


  • #2   15. aug 2012 Check olie og dæktryk - god tur, Berlin er en fed by.

    Husk at man kører hurtigt i den yderste bane i Tyskland, og på strækningen Hamborg - Berlin spares der ikke på krudtet, 180 - 200 er ganske normalt.


  • Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

    Emner: 17 Svar: 454
    #3   15. aug 2012 Her er indlægget:
    http://www.motorcykelforum.dk/forum/f51/hvor-gar-turen-hen-i-ar-10870/index2.html#post112365

    Jeg spurgte Lars lidt nærmere til turen, og her er svaret:

    Vi satte egentlig bare GPS'en til at vise vej fra Hamborg til Berlin UDEN brug af motorveje. Vi startede fra Finkenwerder lufthavnen, syd for Hamborg og fulgte mere eller mindre Elben hele vejen. I starten krydsede vi floden nogle gange, da den forgrener sig meget i Hamborg området, men jeg er temmelig sikker på at vi endte op med at følge floden på den sydlige side, gennem byerne: Lütjenburg, Drage, Artlenburg, Lauenburg (Hohnstorf), Neu Darchau, Hitzacker, Langendorf, Schnackenburg, Wahrenberg, ud på L2 til Schönberg og Hansestadt Werben (den kan jeg særligt huske, for der havde vi kun 1-2 liter benzin i tankene og GPS'en ledte os ind til en tankstation i denne by, men det viste sig at det var en særlig medlems-tankstation, hvor det ikke var muligt at betale med hverken Visa eller kontanter!). Så vi fortsatte ad vej L2 indtil den bliver afbrudt af Elben. Der går en lille kabelfærge over til byen Havelberg (jeg mener vi gav 5 € for to voksne og to MC'er), hvor der ligger en stor Shell tank, hvis man drejer til højre og kører ca. 200 meter ad vej 107. Ni skrev jeg at det var dejlige veje, men området omkring Werben og ca. 2 km af vej L2 omkring kabelfærgen, er vejen belagt med brosten. Ellers var resten fino gardino
    I Havelberg spiste vi på en restaurant der ligger lige opad den gamle Sct. Laurentius kirke. Mægtigt hyggeligt sted.

    Fra Havelberg fulgte vi L2 ned og ramte L17 og fulgte den gennem: Rhinow, til Friesack, videre ad rute 5 gennem Mühlenberge, Pessin, Nauen, Wustermark, videre ad rute 5 og ind i Berlin ad Bismarckstrasse, Strasse des 17. juni, gennem Tiergarten, Unter den Linden og til Alexanderplatz. Derfra kørte vi lidt rundt i byen, købte lidt mad og øl, inden vi begav os til det hostel vi havde booket.

    Vejret var bare perfekt og stykket fra Hamborg til Havelberg var helt klart det sjoveste, både vej-, og naturmæssigt. Også fordi vi var så tæt på at løbe tør for benzin lige midt i ingenmandsland smiley


  • #4   15. aug 2012 Kg altid tilbage når du går ud!!!
    Tro ikke du er konge på Autobahn, når du blinker ind med 180 holder de i kø bag dig for at komme forbi i voldstore biler.


  • #5   15. aug 2012 hmmmmmmmmm..

    har lige et 2 kroners spørgsmål.......
    nu i disse åbne grænsers tid..... hvad så med pas, skal det medbringes til tyskland...

    jeg regner med man skal.. men er lidt i tvilv...


    mvh


  • #6   15. aug 2012 der hvor man virklig skal passe på er når overhælings banen er fri fremefter, og du vil trække ud for at overhæle, hold godt øje bagud ! de kommer med 250 kmt+ finder man sammen med en 5-6 biler der køre 170-180 kan man ligge der i et godt stykke tid.

    få indstillet dine spejle godt og brug dem meget.

    Busa, pas til tyskland ja, de kan godt finde på at lave en paskontrol når du kommer hjem igen o.O


  • #7   15. aug 2012 ok......................... tænkte det nok..

    tak


    mvh


  • #9   15. aug 2012 John P, fulstændig rigtig, jeg er netop vendt hjem fra en tur til kroatien hvor jeg kørte både der ned og hjem 3000 km på en uge, danskerne tror de er hjemme på køge bugt i mylder tid med campingvogn i overhælings banen.

    fik taget mit billed på en landevej i tyskland, går og kigger i postkassen efter en rudekuvert fra bundes polizei smiley


  • #10   15. aug 2012 Der bliver slet ikke kørt så stærkt i tyskland som for 5-10 år siden

    Måske kun omkring de dejlige Kassel bjerge c" )


  • #11   15. aug 2012 Mirza, må det sværre sige, jo der gør smiley

  • #12   15. aug 2012 Jeg kørte hjem fra Østrig i juli måned og lå ret stabilt med 130 km/t. På visse strækninger med fri hastighed lå jeg næsten konstant i indersporet for der blev saftsuseme kørt stærkt i de to yderste spor. Over en kort periode kørte jeg 160-180 km/t og der blev jeg stadig overhalet af mange biler.
    Der bliver kørt stærkt på autobahnen.


  • #14   15. aug 2012 Ud over de ting der er blevet nævnt, så har jeg altid en dåse dækpilot med. Så kan man lige humpe til nærmeste værksted, hvis man skulle punktere.

    Tjek at din cykel er komplet klar hvad angår bremser, olie, vand, lygter osv.

    Så er der vist kun at sige god tur smiley


  • #15   15. aug 2012 John P hvis forseelsen ikke takseres til bøde over 70 euro........har jeg læst mig til at de ik gør noget ved det.........blev selv blitzet sidste år.....kørte ca 95 med trailer...har ik hørt noget

  • #16   15. aug 2012 Martin.. det ved jeg nu ikke.. har kørt ca 20.000km på de tyske motorveje, og hvert år er der flere og flere hastighedsbegrænsninger smiley

  • #17   15. aug 2012 Blåt sygesikringskort er kun ved rejser af mere end en måneds varighed. Du skal blot medbringe dit gule sygesikringsbevis.

    Hvis du støjer mere end din mc er godkendt til er det en god idé med en db killer. Bliver du stoppet pga støj køre du ikke længere før en anseelig bøde er betalt OG lyden ER dæmpet!


  • #19   15. aug 2012 Fra Borger.dk om gule sygesikringskort:

    Hvornår er jeg dækket med det almindelige sundhedskort?
    Du er dækket af dit gule sundhedskort i udlandet, når du:

    •rejser i mindre end en måned
    •er på en ren ferie- eller studierejse
    •rejser.til Færøerne og Grønland og rejser inden for EU, Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz
    •det gule sundhedskort og EU-sygesikringskortet (det blå kort) kan ikke bruges uden for Europa; du skal have en privat forsikring.
    Bemærk, at der gælder særlige regler for dækning af kroniske sygdomme, fx ved forhøjet blodtryk. Hvis du er i tvivl, om du er dækket med det gule sundhedskort, kan du spørge hos SOS International A/S, som administrerer den offentlige rejsesygesikring.

    •Kontakt SOS International A/S (nyt vindue)
    Hvis du er i tvivl, når du opholder dig i udlandet, kan du ringe på det vagtnummer, som står på bagsiden af sundhedskortet og få vejledning fra den telefoniske vagtservice, som har døgnåbent.



  • #21   15. aug 2012 Du er så klog Niklas at du kan undvære hovedet!!

  • Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 230
    #22   15. aug 2012 Er det så ikke lidt sjovere at have en rejseforsikring, og så lade det blå pis blive hjemme, som 11/10 almindelige danskere alligevel ikke har. Så slipper du også for egenbetaling når de skifter din lever på sygehuset.

  • #23   15. aug 2012 - Niklas
    "Det er en USB nøgle med 4-32GB data hvorpå man har liggende elektronisk scannet dokumentation om en selv, ens helbredstilstand, ens køretøj, ens forsikringsoplysninger og ens kontaktoplysninger samt evt. en kopi at det manuskript eller andet man arbejder på p.t.

    Det kan være alt fra Pas og kørekort over motorcyklens registreringsattest og slutseddel til f.eks. sygejournaler og ulykkesforsikring."
    Det var et godt råd, som jeg helt sikkert vil bruge på min næste rejse.


  • Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 230
    #26   15. aug 2012 Eller at de for længst har indset, at aldrig nogensinde kan få brug for et blåt.

  • #27   15. aug 2012 Hold nu kæft med det blå sygesikringskort. Det er KUN det gule der skal med.
    Og det er KUN den ene del af registreringsattesten der skal medbringes. Det står på den del du skal medbringe!

    Og sikken et held at jeg ikke er lige så oplyst med forkerte informationer som dig Niklas!!


  • #28   15. aug 2012 Husker min første tur bag rattet på autobahn.. Havde lige haft kortet i 3 uger og så var der skiferie. ..Så sagde den gamle at den skulle bare have gas fordi de andre kørte noget mere end vi gjorde herhjemme. ..fint at have den gamle ved siden og lovligt køre 180. :o) ..Det var noget af en oplevelse som ny billist.

  • #29   15. aug 2012 Super smiley 1000-tak for alle jeres indput. Så skulle jeg vist være klar til en tur ned gennem Danmark og Autobahn - jeg holder mig nok bare i det "langsomme" spor, hehe..

    Har fået oplyst, at det gule sygesikringsbevis samt reg.attest er nok. Nogle medbringer pas til ID, men et alm. billed ID er nok f.eks. kørekort. Der skal IKKE vises pas el. mellem EU-lande.

    Sygesikringsbeviset dækker tilskadekomst mv. inden for EU + hjemtransport mv. Mener det er én måned det gælder, ellers skal der tegnes seperat forsikring. Jeg skal afsted 3-4 dage smiley


  • #30   15. aug 2012 Hvem har oplyst dig om du ikke behøver pas i Tyskland, det må være en regel der er kommet de sidste 4 dage ?

  • #33   15. aug 2012 Autobahn og nurburgring er det bedste der er kommet ud af Tyskland c" )

  • #34   15. aug 2012 ...ja vi burde ha fri fart på motorvejen herhjemme... Oplever tit folk der ikke holder det.. undertegnede inkl.. ..Det værste er at alle dem der overholder fartgrænsen, de tror at det er fint at ligge i venstre sport hele tiden for de kører jo det de må!

    ..Det er jo også derfor der altid er kø.. fordi alle ligger i venstre vognbane.. arhh ja måske ikke altid derfor, men ofte!


  • #35   15. aug 2012 Så kan det være Hyosungen skal testes i topfart smiley Den render nok en 210/220 stykker..

  • #36   15. aug 2012 Den render forhåbentlig mere end det ,-) min 400RR går 212km/t på GPS

    men god tur c" )


  • #38   15. aug 2012 ja, der er self et problem der. smiley

  • #39   15. aug 2012 jeg tror bare jeg ville bruge mit gule sygesikringsbevis. jeg kan ikke rigtig se hvad man skal bruge det blåsygesikringskort til i forbindelse med en tur til Berlin. Hvis man har en kronisk lidelse, ville man nok vælge en extra rejseforsikring.

    Niklas. at det kun er oplyste folk der har det blå sygsikringskort er da noget af en generalisering. jeg har det, men er ikke specielt oplyst, og slet ikke så meget som dig. Men hvor mange danskere har reelt behov for et blåt sygesikringkort?

    jeg har brugt sygehusvæsnet i et par lande nu. og jeg har aldrig haft behov for mit sygesikringskort. Et pas har været rigeligt. jeg brækkede foden i england de skulle hverken se pas eller have cprnummer. Jeg fik endda røngtenbilleder med til min danske læge.


  • #40   15. aug 2012 I brasilien, rio blev vi hverken bedt om at vise pas eller rejseforsikirng på hospitalet

  • #42   19. aug 2012 Hé..hé.. Lige nu sy'ns du måske 1000 km er meget smiley men når du plus'li står i BERLIN.. Tænker du blot.. Nå - var det det.. !

    Et vigtigt råd .. Hmm..
    Er i sent ude i BERLIN - og det er man jo..Så slut natten af på curry 36 på Merringdam.. Mums..

    Go tour.. smiley


Kommentér på:
Første tur til Tyskland (1000 km)

Annonce