{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.463 visninger | Oprettet:

Gearskifte problemer {{forumTopicSubject}}

Nogen der har erfaring fra deres egen mc eller med en Kawasaki Baby Ninja 250'ers gearskiftevaner og -uvaner mht. at sætte sig fast i tide og utide under nedgearing? Hvis jeg må standse for rødt ved et lyskryds og ankommer i 6. gear og ikke når at skifte ned trinvis, står jeg ofte i den situation, at den sidder fast i 6. gear og først må koble lidt ud og ind for at få den ned i første. Tilsvarende er der andre situationer, hvor gearpedalen lige låser sig, men til sidst gir' efter. Min brugtforhandler siger, at det er normalt for ALLE mc´er, men hvor meget kan man lige stole på ham smiley Hvad er jeres erfaring udi nævnte problem? Ellers kører den som smurt, men vil gerne nå at udnytte garantien, hvis han prøver at tage mig ved næsen. Thanx.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gearskifte problemer
  • #1   21. aug 2012 Det er normalt, du skal ned i gera INDEN du holder stille i lyskryds

  • #2   21. aug 2012 Der er intet galt med din motorcykel, der er noget galt med den måde du kører den.

    Når du sætter farten ned, skal du efterhånden som farten sættes ned skifte ned i gear. Det er jo ikke en bilgearkasse hvor du selv kan vælge hvilket gear du vil skifte ned eller op i, du SKAL igennem alle gear for at få den i 1., og det kan den ikke hvis gearkassen ikke roterer.

    Skift kørestil - så er dit problem løst.


  • #3   21. aug 2012 Er det ikke fordi at den ikke kobler helt fri, den har sikkert stadig lige lidt ved så kan du ikke skifte
    Prøv lige at tjekke om den kobler helt fri


  • #4   21. aug 2012 Normalt kan du kun skifte 1 gear ned når du holder stille. Så du må lære at skifte ned i gear når du sænker farten.

  • #5   21. aug 2012 Takker profferne allerede nu for de velmente ord, og tror heller ikke det kan være cyklen der er knas med, som næsten var ubrugt da jeg overtog den, men nærmere en bilist der lige er sadlet om til mc. Skriv gerne mere mht. jeres gearskifte teknik under nedgearing, og specielt hvad i gør hvis i som skrevet står ankommer i sjette gear og pludselig skal stoppe helt op for rødt UDEN at nå nedgearing! Koblingen virker helt fint og tror nærmere det er fordi gearkassen så ikke roterer, som JJ skriver. Jeg må straks ud og øve mig smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.650
    #6   21. aug 2012 Den korrekte gearskifte teknik er vel at man giver en slat mellemgas når man gearer ned, og slipper koblingen i hvert eneste gear så man har en fornemmelse af hvor man ligger i fart kontra omdrejninger / gear.

    Ligesom i bil, har jeg ALDRIG koblingen trukket / trådt ned mere end 1-2 sekunder ad gangen medmindre jeg holder stille i et lyskryds og venter på at sætte igang.

    Det der med at komme rullende med koblingen trukket og så skifte ned til man holder stille - det skratter og KAN derfor efter min logik KUN være dårligt for gearkassen. Både min kobling og gearkasse på min SV1000 K4 motor, spiller 100% og det har kørt 98.000km uden problemer.


  • #7   21. aug 2012 øvelse gør mester

  • #8   21. aug 2012 Man skal hvert fald passe på med at trække koblingen og plugge ned så hurtigt som muligt, hvis man er i fart! Jeg bruger altid motor brems (ikke for kraftig), Nu har vi samme cykel så:

    lad os sige jeg kommer kørende med 60 i by i 6 gear. ser så længere fremme det bliver rødt, og skifter ned i 5 lidt motorbrems samt "fake aktivering" af bag bremse (kun for at få bremsen til at lyse), derefter 4 lidt motorbrems, så 3, i 3, kører jeg evt. de 30 meter der er tilbage til stop linjen, hvor jeg lige inden jeg stopper, trækker koblingen ind og skifter 2 gear ned.

    Men alle får deres egen metode, som de mener er bedst.


  • #9   21. aug 2012 Hvis jeg af en eller anden grund katastrofe opbremser. så skifter jeg helt naturligt ned i mens. på trods af at det ikke er mange millisekunder hvert gear når at være i indgreb før det næste bliver smidt i smiley

    Motoren tager ikke skade af at blive smidt op i omdrejninger når du motorbremser, bare den ikke bliver overdrejet ( rødt felt) og blokker baghjulet.

    Jeg har endnu aldrig skiftet bag bremser pga slid.


  • #10   21. aug 2012 Hvis du holder ved lyskrydset i 6'e og gerne vil i første, kan du lige trække lidt baglæns mens du gearer ned..

  • #11   22. aug 2012 jeg kan klart anbefale FDM`s køre kursus... udover at det er skide sjovt, så lære du også hvordan din cykel kan og skal køres... bla. korekt nedgearing inden sving/stop..

  • #12   22. aug 2012 .. eller MC-Sikkerhed - de har også et rigtig godt week-end kursus..

    http://www.mc-sikkerhed.dk/


  • #13   22. aug 2012 Hej venner! Takker for alle de gode tips. Tænker på jer hver gang fremover ved mine gearskift smiley Dette er bare et fantastisk medie at komme i kontakt med hinanden på og udveksle erfaringer!

  • #14   22. aug 2012 ,...hmm det lærte jeg da jeg tog kørekort. smiley

  • Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

    Emner: 17 Svar: 454
    #15   22. aug 2012 Var det samme dag du lærte hvordan du skal køre Pøt Mølle?!?

  • #16   10. sep 2012 Tak til hele eliten. Jeg har ikke haft problemer i den retning siden. Downshift before full stop!

  • #17   10. sep 2012 Esben F: ...Heldigivis ikke. smiley

  • Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

    Emner: 17 Svar: 454
    #18   10. sep 2012 Sorry, men den lå liiige til en frisk inderside:-)

  • #19   19. apr 2020 Jeg har en suzuki m1500 den vil ikke skifte ned selvom den ruller. Gearpedal sidder helt fast må lege kobling eller gear op og så prøve ned igen. Den siger clunk i alle gear op af.

Kommentér på:
Gearskifte problemer

Annonce