{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.701 visninger | Oprettet:

Simon H
Simon H
Tilmeldt:
18. sep 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Min første MC, Honda CBF600, godt valg? {{forumTopicSubject}}

Hej alle MC'ere.

Efter kørekortet er i hus, vil jeg nu ud og investere i noget fast materiel.

Kan godt forstå, når man står her og er ny i MC verdenen og skal finde sin første!!! Der er godt nok mange aspekter man skal have tænkt over, før man kan begynde at vælge ud hvilken slags man kunne tænke sig...

Efter mange mange timers søgning, betænkning og læsning på forskellige forummer, fandt jeg endelig at den rette for mig ville være en Touring bike, der kunne det jeg ville bruge den til..

Behovet skulle dække en mc der skulle kunne trække mig til Norge, Sverige, Tyskland osv, hvis jeg får den idé. Stadig være til at håndtere i en by og være en man ikke får ondt i ryggen af efter en lidt længere tur...
Størrelsen skulle den også have med sig, er 1,94, og vil ikke ligge og krympe sammen om den..


Så skulle modellen 'bare' findes, Suzuki, Honda, Yamaha el. en 4.?

Suzuki SV650, Yamaha FZ6, Suzuki GS500F, Suzuki V-strom, Honda CBF600..

Endnu en jungle at finde igennem!

Har nu nogle spørgsmål til den videre færd...

1). ABS... Lort eller lagkage? Her er vel delte meninger, eller er det et must, hvis man vil ofre pengene, altså hvis det er det værd??

2). Honda... Har ikke kunnet læse særlig meget dårligt om deres motorer, maskiner osv.
Honda'en skulle umiddelbart være den bedste af de 3 japanere med en motor der ikke skulle volde mange problemer i fremtiden.. Har i noget dårligt at sætte på den.

3). Suzuki, sparer de lidt mere på materialerne en Honda?

4). Prisen på en Honda jeg har været ude at se på er 74.000,- kr, 15.000 km, 2008 model, og med alle kåber og sidetasker.
Har set den og den ser ud som ny. Den er meget velholdt!
Er prisen for sådan en OK?

Håber på der er nogle der kan nå at svare, inden en kommende vinterdepression sætter ind, med denne her tidlige saltning og kulde! smiley

Mvh.
Simon


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min første MC, Honda CBF600, godt valg?
  • #1   27. okt 2012 Honda CBF med abs er et rigtig godt bud.

    De eneste jeg har hørt brokke sig over abs er folk der går VILDT meget op i sving og at bremse i "sidste sekund".
    Hvis jeg nogensinde skulle købe en ny maskine, ville jeg uden tvivl vælge abs.


  • #2   27. okt 2012 Du er meget høj og personligt sidder jeg dårligt på de "små" maskiner du nævner.. Ville selv gå efter en større cykel...

  • Simon H
    Simon H Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #3   27. okt 2012 Rene:

    Okay, det behov har jeg ikke smiley

    Så der er vel egentlig ikke nogen problemer med ABS, andet end prisen er højere...


  • Simon H
    Simon H Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #4   27. okt 2012 Jabbekot:

    Okay, syntes ellers det var en af de større jeg havde fundet...

    Har du nogle modelnavne på nogle større cykler?

    Og tak for svarene!


  • #5   27. okt 2012 GS500'eren er noget uddateret ift. de andre maskiner du nævner.

    Resten er alle fine valg. Tag ud og prøv dem, og vælg den du bedst kan lide at køre på, da der er relativt stor forskel. SV650'eren føles f.eks. noget anderledes end FZ6'eren pga. V2-motoren over for en rækker 4'er.


  • #6   27. okt 2012 Problemet med abs er (kan være falsk tryghed) en redder dig ilke med fuld nedlægning... Ekstra vægt og elektronik..

  • Simon H
    Simon H Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #7   27. okt 2012 Frederik:

    Jeg har prøvet begge maskiner og tror at sv'eren faktisk var mere mig smiley
    Suzukien bliver det nok ikke..

    Mirza: Nej, ved den kun vil hjælpe ved akutte lige opbremsninger, men det er vel også værd at tage med smiley


  • #8   27. okt 2012 Det er det helt sikkert ! Der er nogle som kan bremse bedre uden abs under optimaleforhold, men forhold er sjælden optimale, jeg må indrømme jeg savner abs på racerbilen i regnvejr når der skal udbremses for enden af langsiden

  • #9   27. okt 2012 Der ingen af dem du nævner der er dårlige mc'er. GS 500 er nok ved at være yt. Det er en model fra ca 1990.
    ABS er et must på ny eller nyere mc, selvom der er nogle hardcore der tror deres boller visner, hvis de får ABS bremser. Det vejer vel et par kg.
    I alm trafik er det ikke muligt at katastrofe bremse bedre uden, og du har netop en chance for at bremse, hvis der opstår noget midt i et sving.
    Efter min mening en sikkerhed, der ikke kan vurderes i penge.


  • #11   27. okt 2012 "ABS er et must på ny eller nyere mc, selvom der er nogle hardcore der tror deres boller visner, hvis de får ABS bremser. Det vejer vel et par kg"

    Det varierer en lille smule, Honda's brake-by-wire ABS til CBR600RR/CBR1000RR vejer faktisk 10 kg mere i forhold til non-ABS modellerne, og her vil nogle race/sports-purister måske nok sige, at det er for meget, afhængig af den tiltænkte brug. Men til cykler tiltænkt gadebrug som her, vil jeg også helt klart anse ABS som en fordel.


  • #13   27. okt 2012 Det med vægten har jeg ikke undersøgt så nøje, så måske nogle vejer lidt mere.
    Man skal selvfølgelig øve sig i køre- og bremse teknik, og gerne på et mckursus.
    At jeg mener at der bør være ABS, er for at have den ekstra sikkerhed, når der opstår noget uventet.


  • #14   27. okt 2012 @MiChRev
    Hvorfor trækker den til venstre? Hvis der er to skiver foran burde det vel hip som hap?


  • #15   27. okt 2012 En CBF er bestemt ikke noget dårligt valg . Min 600 har rundet 15000 km de første 2 sæsoner uden nogen problemer . Den er fin til både bykørsel og lange ture. 300-400 km i sadlen er intet problem, det passer fint med en optankning og strækken ben. Jeg er 191 cm høj og har sædet i højeste position,og det passer bare perfekt. ABS systemet virker uden at man mærker meget til det. Når de andre gutter tager den for gult/rødt/taxagrønt, så holder jeg altid inden stregen:-). Jeg savner intet ved den maskine. Der er ok vrinsk i motoren til både kørsel med og uden passager, den kan køres både pænt og sportsligt uden ubehagelige overraskelser af nogen art. Smag er forskellig( heldigvis). jeg har ikke prøvet så mange andre maskiner, så min vurdering beror kun på 2 års erfaring og de 15000 dejlige km:-)

  • #16   28. okt 2012 Prøv at se på en TDM 900.. Den kan sg blive fed nok..

    http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/34189-yamaha_tdm_900_solgt


  • #18   28. okt 2012 Mich, det som forvirrer er at du skriver, retter sig op til venstre.. det kommer an på hvilken vej man drejer smiley

  • #19   28. okt 2012 Vær opmærksom på en ret dårlig sidestilling på maskiner som SV650 (med det lave clipon styr). Meget vægt på håndled og ryg. smiley

  • Simon H
    Simon H Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #20   28. okt 2012 Kontrastyring, undvigelse og bremseteknik er indøvet, da jeg tog mit kørekort. Dog er jeg jo langt fra verdensmester endnu, men ser også, som nogle skriver, ABS'en som en ekstra sikkerhed. Så det bliver den med. Det vægtmæssige perspektiv er underordnet, da jeg ikke køre for at race:)

    John: Erfaringer fra en der har sådan en maskine er jo perfekte at få. Også selv om det kun er 2 år, kunne være du havde fundet ud af nogle generelle fejl/mangler, men det lyder det ikke til.


    Rene Wagner: Ved du om det er muligt på en sådan at "klode" styret højere op?

    Mvh.


  • #21   28. okt 2012 Kørekort prøverne er til grin, man lærer sgu ikke at køre MC, men man lærer lidt om love og regler osv..

    Man får fx at vide at man ikke må dreje og bremse samtidig på en MC, wtf ?!


  • Simon H
    Simon H Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #22   28. okt 2012 Mirza: Jeg vil da sige at man på køreteknisk anlæg får lov at prøve hvordan man skal udføre kontrastyring m.v - det at blive god til det kommer jo først når man har fået kortet og øver og øver det selv..


  • #23   28. okt 2012 Jo mente heller ikk at det man lærer er ubrugeligt, men bare simple ting såsom korrekt sidestilling lærer man ikk til fulde.. Det må man læse sig frem til og tage et svingkursus ol.

  • #24   28. okt 2012 Simon H: jeg har endnu tilgode at opleve fejl og mangler generalt. Dog har jeg forsøgt at style den lidt,så den skiller sig lidt ud fra flokken. Det gør de fleste vist for at bruge vinteren på noget , mens man tæller ned til foråret;-)

  • #25   29. okt 2012 Flere af SV650 modellerne har et lidt højere styr, det er kun den ene (s ?) model der har det lave styr. Som jeg husker det.

    Men det er sikkert muligt at få et højere på...


  • Jimmi P
    Jimmi P Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 6
    #26   19. nov 2012 En CBF er bestemt ikke noget dårligt valg, den fedeste MC jeg nogen sinde har ejet, skøn maskine, min har rundet 31000 i år, køre som en drøm, vi lever i 2012 så købe ikke en gammel maskine, uden ABS den bremser bare.

Kommentér på:
Min første MC, Honda CBF600, godt valg?

Annonce