{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.825 visninger | Oprettet:

Hjælp til mc {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen

Jeg er skal have skiftet olie og olie filter på min mc her hen over vinteren. Mit spørgsmål er så hvad for noget olie skal jeg brug? og hvad for et filter skal jeg købe til min mc? Er det ikke nemt nok at skiftet olie og filter??

Skal lige siges at det er min første mc og kender ikke så meget til det.

Håber på en masse gode svar.

På forhånd mange tak


Kommentarer på:  Hjælp til mc
  • #1   17. nov 2012 Suzuki forhandlere har begge dele, og jo det er let. Ligesom på en bil, ellers har thansen også begge dele til din gsxr 600

  • #3   17. nov 2012 org oliefilter på og en 10-40 synt olie på, husk at få en ny bundproppakning med mener filter koster 110 kr oilen vel en 100 kr literen, kør evt mc varm og tap oilen af nyt filter og fyld den angivne mængde på skal stå midt i skueglas ,når mc har været startet så er det nye filter fyldt op

  • #5   17. nov 2012 årh, 1000 svar er der vel ikke det kan vel kun gøres på en måde, måske har manden ikke tjek på at søge herinde , spørg bare løs for min skyld


  • #6   17. nov 2012 Mange tak for svarende så må jeg bare i gang smiley

    Hans Henrik: Nu er folk så flinke til at svare her inde og hurtigt så er det da lige meget om man søger på det eller ej du kan jo bare klikke dig væk fra det.


  • #7   17. nov 2012 Jeg er begyndt at køre med KN oliefilter. de koster det samme. men er bygget med en 17 mm 6 kant i enden, så montage er som en leg.

  • #8   17. nov 2012 Brian: tak for tippet dejligt at vide.

  • #9   17. nov 2012 Smart med KN filteret som Brian S nævner det vidste jeg ikke. Ellers køb en oliefilternøgle første gang - så kan du også bruge andre fabrikater fremover. Pas på ikke at overspænde bundskruen. Jeg bruger momentnøgle: better safe than sorry.

    http://www.louis.de/_30b9be28706ae5fb7ab398853a6a619908/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003451

    Der er masser af instruktionsvideoer på Youtube på hvordan du gør.


  • #10   17. nov 2012 Motul eller Motorex og orginalt oliefilter

  • #11   18. nov 2012 Ja, men ikke BARE en 10/40 olie, men en MOTORCYKEL olie, da mc,ens kobling og gearkasse løber i samme olie og bestemt ikke er ligeglad med alm. bilolie!

  • #12   18. nov 2012 Køber altid org. filter olien køber jeg her, har gode erfaringer med Castrol.
    http://www.billigbilpleje.dk/category/motorolie-6393/


  • #13   18. nov 2012 Du velkommen til at komme forbi mig og gøre det, så hjælper jeg gerne.

    Mvh


  • #14   18. nov 2012 Du skal holde dig til det org filter helst, da i org og uorg er der forskel modstanden i dem, ang olie en 10/40,

  • #15   18. nov 2012 @Thomas.

    Sikke noget vrøvl.

    Der er nogle firmaer som har specialiceret sig i at lave oliefiltre, på samme måde som med luftfiltre. Og disse er som minimum i samme kvalitet som oem. Ofte bedre.


  • #16   18. nov 2012 Brian S. ville da give dig ret i nogen af tingen, ja nogen olie filter er i samme std som org, eller bedre helt rigtig, dem som man kan få i mcnøglen er okay, men nu der nogen der snakker om thansen eller biltema, og ved ikke lige hvad det er for nogen mærker de sælger men kan ikke forstille mig de lægger i samme standart, og efter som han er nye og spøger, siger jeg han skal holde sig til en org, da han er 100 % sikker på han ikke begår en fejl så, var ment på denne måde,

  • #17   18. nov 2012 Det ville undre mig om der var mc-producenter som selv laver oliefiltre.

  • #18   18. nov 2012 Kan huske for år tilbage nogle filtre blev papiret opløst og papir stumper satte sig rundt omkring i maskineriet ikke godt ikke godt.... derfor køber jeg altid originalt..

  • #19   19. nov 2012 Det handler ikke om at andre producenter ikke kan finde ud af at lave et filter, og at MC fabrikanterne laver deres egne filtre.. selvf gør det ikke det..

    men når man køber org, så VED man det lever op til kravene, det ved man ikke med uorg.. men det er selvf tilladt at undersøge kvaliteten c",) !


  • #20   19. nov 2012 NEMLIG... Mirza

  • #21   19. nov 2012 Hvis du ikke kan få filteret af - så kan du også bare knalde en skrugetrækker gennem filteret, og på den måde få lidt ekstra at rykke i.
    Jeg ville vælge et org. filter - syntes ikke det er noget man spare på...
    Når du skruer det nye filter på, så husk at smørre lidt olie på o-ringen, mellem filteret og pakningen. Filteret skal bare spændes med hænderne, så meget du kan, uden at bruge værktøj
    Hvis du vil slippe for at spendere en ny kobberring til bundproppen, så kan du med stor sandsynlighed bruge den gamle - ellers kan du udgløde den, og lade den køle stile og roligt af, så bliver den blød som ny. Men de gamle plejer nu også at holde tæt uden man gør det.
    Hvis du ikke har følingen med at spænde en bolt, så køb en momentnøgle - da det er lidt omstændeligt at reparere gevindet...


  • #22   19. nov 2012 Chris G: mange tak for svar det var rigtig godt smiley

  • #23   19. nov 2012 @Chris.

    Hvis du læser hele tråden. Så er det "uoriginale" oliefilter jeg henviser til et K&N. Og udover at være et kvalitets mærke inden for filtre. Så har de fundet ud af at vi er nogle som i ny og næ, har problemer med at få vores oliefilter af. Dette har de som de eneste taget hånd om, og fremstiller nu deres filtre med en udv 6 kant i 17mm. Noget som VI kan forstå.

    Og derfor slipper vi for både de skrammer, både på motor og fingre som det koster at afmontere uden det korrekte værktøj. Og de fatale følger som en skruetrækker gennem filteret kan medføre. Udover at man smadre indmaden, og lukker nogle af de urenheder som skal filtreres fra, videre i systemet. Risikerer man også at flå filteret fra hinanden, så man kun har gevind stumpen siddende i motoren.
    Og så sviner det.......

    Jeg er den ENESTE der har snakket om et uoriginalt filter. Men har kun nævnt K&N.. Lige som at det ikke er synd at bruge uoriginale støddæmpere fra øhlins. Eller bremser fra brembo. Eller greb fra rizoma, eller uoriginale dæk fra bridgestone og pirelli......


  • #24   19. nov 2012 Ja men nu er det bare det jeg ville gørre - og der kommer squ aldrig lort i motoren med skrugetrækker metoden da det olie der alligevel kommer inde fra motoren nok skal skubbe den smule skidt med ud i oliepanden på gulvet.
    Desuden så er det også kun hvis man ikke har fingerkræfter nok, eller plads til noget ordenligt værktøj man knaller en skrugetrækker gennem filteret - på min CBR plejer jeg bare at tage ved og skrue det af med fingrene.
    Ikke for at smaddere emnet - men har du nogensinde oplevet at det kun er gevindstumpen der sidder tilbage i motoren? - Og hvorfor kunne det ikke lige så godt ske med et filter hvor der er den fine 17ner på toppen?
    Desuden har jeg ikke ret meget tilovers for KN efter at have læst om praktiske erfaringer med deres luftfiltre - har også en kammerat som er motormekaniker der mener at det eneste et KN luftfilter kan er at sortere mågerne fra resten af skidtet som passere gennem filteret..


Kommentér på:
Hjælp til mc

Annonce