1.174 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Os med 34hk kort skal køre 15hk?!?! Os med 34hk kort skal køre 15hk?!?!

Første og eneste tråd som omhandler det nye kørekort her på forum, i know... smiley Men se nu her!

http://www.magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=3797

Ifølge Magacin er det nu ulovligt for mig at kører min elskede ninja 250 til sæson 2013, og må kun kører ybr 125 etc...

Håber da ikke der er hold i det de skriver, ALT jeg har læst indtil videre har da peget på jeg måtte beholde mit 34hk kort?

Det kan også bare være mig der har læst forkert, der er stadig morgen i mit hoved...

SIDESPØRGSMÅL:
Må jeg med mit 34hk, som 22 årige og har haft det i 2 år tage stort kort? Eller er det kun 48hk man kan få det store som 22 årige ved at have haft det i 2 år?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.
  • Hæk klippes 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Os med 34hk kort skal køre 15hk?!?!
  • #2   11. jan 2013 Elias. Noget tyder på du skal på bette kværn når solen igen kommer.

ps. Som jeg kan se er det ikke noget Magasin har fundet på men en presseskrivelse fra DMC.

• #4   11. jan 2013 Morten (justits minister) fortalte mig i telefonen her i tirsdags, at VI med kørekort til 34HK forsat må køre på det! Vi må, når vi bliver 22 opgradere til det store...

• #5   11. jan 2013 På Facebook:

Kevin Fischer Andersen Jeg har fået nyt kørekort i Sommers til MC, hvilke regler gælder for mig? Får jeg kørekort til stor MC som 20 årig?

Politi svar til Kevin: Nej det gør du ikke. Du skal bestå en praktisk prøve for at rykke op til den næste kategori A2. Men du må køre videre på en motorcykel af samme størrelse som i dag (lille motorcykel).

• #6   11. jan 2013 Jeg håber virkeligt, at journalisterne har mistolket reglerne på dette område og at det ikke er korrekt..
    Men hvis det skal vise sig at være korrekt, vil det jo være en juridisk katastrofe af dimensioner?
    Men ville ikke undre mig, hvis den skulle være god nok...

• #7   11. jan 2013 Men vil det så sige, at man kan opgraderer fra 34 HK til 48 HK blot ved at tage en prøve, uden undervisning?

• #8   11. jan 2013 Umildbart vil jeg sige ja, men må være dig et svar skyldigt!

• #9   11. jan 2013 Det ville ellers ikk være dårligt smiley
    Men ellers kommer der vel mere information ud om de nye regler D. 19/1?

• #10   11. jan 2013 Det må man da håbe!
    Synes det er for dårligt de ikke melder ordenligt ud!

• #11   11. jan 2013 enig, det har virkelig været en dårlig uformuleret udmelding med 1000 forskellige tolkninger af reglerne.. man kommer jo til at bryde dem, og selvom det ikke er med vilje, fordi man bliver misinformeret, når de ikke kommer med et klart regelsæt, men det er måske meningen så de kan få flere penge i statskassen? hmm

• #12   11. jan 2013 Nej, information har der ikke ligefrem været for meget af...
    Synes det er dybt kritisabelt, at man gennemfører en så omfattende lovændring og så ikke udgiver en passende mængde information omkring regelsættet, men istedet lader folk gætte sig frem udfra forskellige fortolkninger af de nye regler...
    BTW kan det passe at man med et A2 kørekort også er begrænset til 450 ccm?

• #13   11. jan 2013 i så fald forvel til drømmen om en xt660 hvis jeg skulle ha' A2 smiley

• #14   11. jan 2013 Tror ikke du skal regne med at CCM er begrænset! Mener kun det KW / HK

• #15   11. jan 2013 Har heller ikke hørt om CCM begrænsninger udover i kategori A1, men synes det fremgår af artiklen på magacin.dk
    "Type A1 bliver max. 125 cc og 15 kw, mens den, de tog kort til, nu hedder A2 og er max 650 ccm og 35 kw. Aldersgrænsen springer her fra 20 til 22 år uden dispensation."

• #16   11. jan 2013 hvis journalister bare ville undersøge tingene ordentligt først.... i tilfælde af det ikke passer er det irreterende at man skal være så kritisk ved alt man læser... Mente da i hvert fald magacin's artikler var velundersøgte inden de blev publiceret. Det er jo bare lige et opkald til politiet eller noget, og bang så har de, de korrekte informationer, i stedet for at tage fra en anden opdigtet informationskilde. smiley

• #17   11. jan 2013 der er en ccm grænse men den er på 9XX ccm hvis jeg husker rigtigt..

og fuck nu alle de love, 10hk fra eller til kan være ligegyldigt, MCen er stadig forsikret og lovlig at køre på, det eneste der kan ske er at man får en bøde for at føre et køretøj uden førerret..

• #18   11. jan 2013 Vedr. spørgsmål til kategorien A2:
    Max 48hk
    Ingen begrænsning i kubik..
    En droslet maskine må ikke have mere end 95hk uden drosling..

Med et A2 (48hk) kort må du altså ikke køre på en droslet MC der uden droslingen har f.eks. 100hk

• #22   11. jan 2013 jamen jamen jamen - jeg har jo lige fået mit store sidste år, og har ikke erfaring i de to år.. hvor står jeg ?

• #23   11. jan 2013 Når du har stort, beholder du stort. Ingen panik der smiley

• #24   11. jan 2013 deeejlig at høre.. blev sku lige rad der..

• #26   12. jan 2013 pinligt pinligt pinligt! Men er da glad for at hører jeg ikke behøver A2 for at tage stort som 22 årig..

• #27   12. jan 2013 DMC i burde skamme jer at sende sådan noget juks ud til pressen. I er vores politiske organ og burde have styr på tingene. Ingen grund til at skræmme sådan. Sjusk.

Kommentér på:
Os med 34hk kort skal køre 15hk?!?!

Annonce