{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.364 visninger | Oprettet:

Tabte hestekræfter? {{forumTopicSubject}}

Dav MCG!

Jeg har her til sommer tænkt mig at smide min mc på et rullefelt for at se hvor mange hk den har tabt igennem årene (GSX-R 750 fra 1993 med 118hk fra fabrikken)

Hvis vi nu siger at den kun yder 90hk, er der så noget man kan gøre for at gendanne nogle hestekræfter?

Og er der nogle af jer der kan give et realistisk bud på hvor mange hestekræfter sådan en mc mister efter 19 år på vejene?

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tabte hestekræfter?
  • #1   16. jan 2013 Hej Niels.

    Det er muligt nogle af hestene er forsvundet ifht. Da den var ny. Men du skal huske på, at de heste fabrikken opgiver er malt på svinghjulet, og ikke på baghjulet, som er den måling du får på et rullefelt.

    Fra svinghjulet til baghjulet går der let 10-12% af kræfterne tabt. Dvs, igennem gearkasse, gearing osv.
    - Dette gør det på alle MC (nogle mere eller mindre), men du skal bare være obs. på at forskellen måske ikke er så ekstrem som det vil se ud på papiret.

    Hvis den yder meget lavt, og du mener at det er noget du vil gøre noget ved, er der muligheder.
    Det første du skal er at finde ud af hvorfor den yder lavere. Dette kan være forkert indstilling eller slidte karburatore, slidte cylindreforinger/stempel(ringe). - Eller mange andre ting.
    - Men fælles for dem alle er, at de er mere eller mindre dyre at gøre noget ved. smiley


  • #2   16. jan 2013 I forvejen så er de 118hk nok målt direkte på motoren, så husk at trække lidt fra pga. gearkasse, kædetrækket og hjulet... smiley

    Hvordan du henter lidt HK er der jo mange måder at gøre på... Renovering af motoren (Meget dyrt!)
    Luftfilter, udstødning ol. ... smiley


  • #3   16. jan 2013 Meget fin beskrivelse Emil kommer med smiley

  • #4   16. jan 2013 Der er også for skæld på de enkelte felter hvordan de måler
    men som der er skrevet så de 118 Hk er på Krumtappen

    Min gamle Fj 1200 den er født med 125 Hk på tappen og lavede 107,48 På hjulet
    http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/storbilledevisning/34055-yamaha_fj_1200#/15


  • #5   16. jan 2013 Mange tak for de hurtige svar

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #6   16. jan 2013 Mekanikeren har sikkert nogle tilsvarende i rullefelt computeren, så i kan sammenligne, og se forskelle.

  • #7   16. jan 2013 Der er også forskel på rullefelt, nogle steder kan der være afvigelser på 20%.. rullefelt bruger man som udgangspunkt kun for sjov (hvis man skifter mellem rullefelt fra gang til gang)

    eller man bruger det som reference indenfor tuningsverden, og så SKAL man bruge det samme felt hver gang, og igen der kan det afvige 2-3hk alt efter hvem der betjener maskinen, vejret mm...


  • #8   16. jan 2013 Fanta H --> Det havde jeg ikke tænkt på.. god ide.

  • #9   16. jan 2013 Æter løser nemt dit problem:)

Kommentér på:
Tabte hestekræfter?

Annonce