1.489 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

5-6 år gamle dæk - problem? 5-6 år gamle dæk - problem?

Jeg blev inspireret lidt af et par indlæg på forsiden, og jeg søgte derfor rundt i forum for at få svar på mit spørgsmål.
Mine dæk er en 5-6 år gamle, og har siddet på i 12.000 km snart. Jeg ser ingen tegn på mørhed eller revner.
Jeg fandt en masse emner om det, men nogen mener et 3 år gammelt dæk er for gammelt, og andre siger 10 år uden problem. Jeg selv tænker at så længe der er en 3-4 mm mønster, så er det vel okay..?
Så hvad vil i mene? Jeg vil jo nødig ligge og rode rundt i vejkanten til sommer!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.
  • Måske defekt kabel i loftet - tjek og reparer 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  5-6 år gamle dæk - problem?
  • #2   23. jan 2013 Som victor siger

• #3   23. jan 2013 5-6 år og 12000 km. I min verden er de færdige.
    Jeg kunne aldrig drømme om at starte en sæson på så gamle dæk og da slet ikke når de har gået 12000 km.
    Dækkene er de vigtigste komponenter på mc'en. Alt kontakt mellem mc og vej går gennem dækkene. Køreegenskaberne er 100% afhængige af dækkene både sikkerhedsmæssigt men også komfortmæssigt.

• #4   23. jan 2013 Det vil altid være en vurderingssag, et dæk der er opbevaret rigtigt, bliver ikke for gammel lige med det samme, men hvis det har siddet på cykel i 5 år, så ville jeg nok overveje at skifte det, bare for at være på den sikre side.

• #5   23. jan 2013 Ja, det er det jeg tænker. Jeg er ikke typen med knæet i asfalten, og har da stadig en lille cm på hver side af dækket. Men at komme ned i rundkørsler og på småveje osv er jo altid sjovt. Banekørsel kommer jeg nok heller ikke til, men det skal ikke være dækket der afgør om jeg kan køre lidt mere friskt en dag.
    Jeg tror jeg må på tilbudsjagt. Har i forslag til et godt allround-dæk? Sjældent jeg kører i regnvejr, så er det kun hvis jeg bliver fanget i en byge, men det skal naturligvis ikke være et slickdæk, eller lignende.
    Jeg har kigget forum igennem og disse går meget igen ;
    Bridgestone BT023
    Continental Roadattack II
    Dunlop Sportmax Roadsmart II
    Metzeler Roadtec Z8 Interact
    Michelin Pilot Road 3
    Pirelli Angel ST

Nogen bedre end andre? De må også kunne holde til mere end 5000 km, dem jeg har nu, har alligevel kørt 12.000

• Anders K
    Anders K Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 207
    #6   23. jan 2013 Vi satte Michelin Pilot Road 3 på min kærestes SV, magen til din, og vi synes begge at de passer rigtig godt til cyklen. Masser af greb både i regn og tørvejr. Specielt i regnvejr synes jeg de imponerer.

De har nu kørt ~7.000 km og der ser ud til at være godt med kilometer igen. De kommer næsten helt sikkert over 10.

• #7   23. jan 2013 De skal jo max kunne holde 2 år så de ikke bliver for gamle.
    Mine holder 4-6000 km og fordækket bliver slidt ned ligeså hurtigt som bagdækket og det passer mig rigtig fint mht olieskift/ vedligehold og grundig rengøring helt ind i krogene

• #9   23. jan 2013 Så kører jeg nok ikke ligeså aggressivt som dig Glenn;)
    Men en sætpris på Michelin Pilot Road 3 på 2 118,7 kr, med fragt uden montering naturligvis, er det fair?
    Og monteringspris hvor jeg bare stiller med MC, hvad tror i de kan finde på at tage for det?

• #10   23. jan 2013 Victor - Ok, godt at høre. Kinadæk holder jeg mig fra, det tør jeg ikke. Men tænker også de mest kendte mærker må levere noget der er i orden!

• #11   23. jan 2013 jeg kørte hele sidste sæson med dæk der var fra 2001 de sad på en sv650 fra fabrikken der havde kørt 100km og jeg har ikke haft nogle problemer med vejgreb.
    og jeg mener bestemt ikke jeg kører kedeligt på de små veje.
    men hvis de har kørt 12000 er det nok tid til et nyt sæt

• #13   23. jan 2013 Pilot road 3 160/60-17 og 120/60-17 til sv650 koster 1778,- incl forsendelse ved mynetmoto.de

• #14   23. jan 2013 Carsten H - Jeg har netop fået et tip om den hjemmeside. Så den holder jeg mig til. Enten Michelin eller Bridgestones BT023

• #15   23. jan 2013 Der er kommet et brigdestone battlax T30 der afløser bt023.
    http://www.magacin.dk/motorcykler/rossi-introducerer-bridgestone-t30-video/ar3830/

• #16   23. jan 2013 Glem Road 3, det er for tungt og sløvt styrende, monterede dem på en 07 Z750 og de gavnede godt nok ikke den cykel, meget sløve ved retningsskift og dårlig grip ved max opbremsning ligeud på lunkne dæk.

• #17   23. jan 2013 Jeg fik sat mine dæk på hos T Hansen. Mener jeg ga' 100kr. pr stk. men ingen afballancering der.
    Prøvede flere steder, men de ville ikke montere dæk som jeg kom med smiley

• #18   23. jan 2013 Jeg tror jeg har en mekaniker der godt vil, jeg har snakket godt med ham før, men skal selvfølgelig lige undersøges først.
    Jeg tror jeg holder på et på et par bridgestone. I skal have tak for svarene alle sammen!

• #19   23. jan 2013 Mit bagdæk er 15år gammelt, ikke mørt.

Men Fuck det et ringe når det et vådt = masser af hjulspin smiley

• #20   23. jan 2013 hehe, ja det er jo det der kunne være rart at undgå:)

• #21   23. jan 2013 he he.... Vildt at køre med.

Men jeg skifter sku også smiley

• #22   23. jan 2013 Det kommer sku også an på hvilken type mc det er. På en racer maskine forstår jeg godt folk skifter dem ud jævnligt. Men jeg er fx ligeglad med hvor gamle dækkene er på min lille mc. Sålænge der er noget mønster og de ikke er flade, så er det sku fint.

Og jeg ville have det på samme måde på større MC'er, hvis man alligevel aldrig skulle ned og ligge i et sving.

Så det kommer sku også an på MC'en.

• #23   23. jan 2013 Behøver jeg sige andet end bremselængde

• #24   23. jan 2013 Jeg tænker nemlig også mest på bremseevne og undvigemanøvre! Det ville da være ærgeligt at hakke op i en bil når det bliver lidt vådt.

• #25   23. jan 2013 Nu er jeg nok ikke som alle andre. Mine dæk på min Aprilia er fra 2005. Jeg kørte rundt på baner sidste år uden problemer også når de blev presset lidt...

En kammerats banejern har et fordæk ca. samme årgang og han har ikke haft problemer...

Just my 50 cents smiley

• #26   25. jan 2013 Hvis der stadig er nogen der kunne finde på at se med: Jeg var nede ved den lokale i dag for at høre hvad han kunne lave det hele til. Han tilbød et sæt Metzler M3 for 2200 kr. Her leverer jeg bare motorcyklen som den er, der bliver afbalanceret og hvad der skal til! Er det fornuftigt?
    Hvis jeg selv kommer med dæk, så vil han tager 600 kr for montering afbalancering osv. Dvs 2200 kr rundt regnet hvis jeg køber b023 på nettet. Men hvis Metzler er lige så gode som de andre, så vil jeg godt støtte min mekaniker!

• #29   25. jan 2013 Tja, det kunne jeg nok godt finde på! Tak for input, mangler også lidt til væggene!
    Jeg har også fået læst en del om det metzler dæk, og det får noget blandede anmeldelser, og hver eneste gang bliver det konkluderet man skal købe et b023, men jeg har noget tid at beslutte mig i, synes det er lidt svært.

• #30   25. jan 2013 Metzler M3 er et forældet dæk, det blev afløst af M5 for snart 3 år siden...
    Så om det er en skide god handel du gør der, det ved jeg ikke helt.

• #31   25. jan 2013 Ja, jeg så godt det kom frem i 2008 eller sådan noget. Det er jeg også lidt betænkelig ved. Jeg tror det ender med jeg bestiller nogen på nettet, og så må han sætte dem på. Det havde han heldigvis ikke noget i mod overhovedet.

Kommentér på:
5-6 år gamle dæk - problem?

Annonce