{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.804 visninger | Oprettet:

Bollet af Told og Skat..... {{forumTopicSubject}}

Priserne på brugte MC'ere er godt nok steget siden 2006.

Jeg var idag nede og erlægge afgift på en ZXR750 fra 1993. Kr. 37000, for en MC jeg tog til DK i 2006 og har brugt hele vinteren på at istandsætte efter en skade.

Jeg har nu prøvet forskellige måder i 2006/2007 at køre MC'ere igennem afgiftssystemet og med forskellige udfald.
Så mit råd til andre er: LYT ALDRIG TIL SKAT's RÅD - om hvad du skal gøre og i hvilken rækkefølge.
Med denne MC, forsøgte jeg så at gøre som en af vurderingsmændne i Tåstrup sidste år sagde, at det var ligegyldigt om istandsættelsen blev gjort før eller efter afgift - det kunne SKAT sagtens abstrahere fra og de var blevet så professionelle efter de nye regler pr. 1/4-2006 at udfaldet ville blive det samme.
Jeg havde da min tvivl - Kunne en offentlig myndighed blive mere professionel blot ved nye regler? - nå men det skulle da prøves af.
Istandsættelsen af ZXR'en er der billeder af i min profil, blot mangler der billeder af det endelige resultat. Den er blevet blank sort med krom mærker samt pudset og poleret.
Heudover: (nye brugte ting)
tank (den gamle var så bulet at rep. ikke ville svare sig)
komplet kåbe (venstre side måtte anskaffes fra ny)
udstødning (den gamle var ikke noget kønt syn)
Tændingslås
Tankdæksel
Kædekit, komplet
Nye dæk
Nye skiver (De gamle var lovlige, men skæve efter styrt)
Nye ure
Kåbestativ
Spejle
Blinklys
Forskærm (gamle var revnet)
Saddel (Flænge i den gamle)
Rep. af ledningsnet.
Forlygter
Sideskjold til kobling
Bremse cylinder og greb
+ diverse andre småting.

Mange af stumperne fik jeg fra en reservedels MC jeg købte tilformålet

+ ret mange arbejdstimer
Lakering
Klistermærker
Motorjustering (ved godt at det ikke tæller)

Den 20/9-2006, kørte jeg en 100% magen til igennem systemet, med ridser i venstre kåbeside, men ellers i ret pæn stand - TIL KR. 4000 BILLIGERE......

Jeg havde ellers medbragt rigelig med billede dokumentation, som jeg var blevet rådet til af SKAT, men nu var beskeden altså: "Enhver kan jo fremvise billeder, men det beviser jo ikke at det er den omhandlende MC"
Nu var jeg så pludselig en løgner, bedrager, een der forsøger at snyde sig til en billigere afgift..... Du godeste.....
Jeg spurgte om jeg skulle bringe MC'en tilbage i nogenlunde den stand jeg fik i, og så køre til fremvisning, får jeg havde jo gemt alle de gamle stumper, men her var så beskeden:
"Nu er den jo inde i systemet og så kan vi jo ikke se om du så bare kører hjem og sætter gamle ting på for så at få den billige igennem".

Jeg måtte tilsidst bide i det sure æble og betale afgift kr. 4000 ekstra i forhold til den anden ZXR750 jeg afgiftede i 2006.
Konklusionen er jo så at der er DK-afgift på eget arbejde.
Hvilket jeg jo egentlig også forventede.

Nu hvor jeg har kørt en 5-6 MC'ere igennem, både for venner og mig selv - har jeg lært følgende:

1. køb aldrig en skadet MC i udlandet - det kan efter de nye regler ikke svare sig.

2. Køb aldrig en fx. ZXR750 - model L (1993) hvor den først er blevet ind-reg i et andet EU-land senere fx. 1996
Hos SKAT bliver det så en 1996-model og beregnes herefter. (nu var det så ikke tilfældet her). Men gå udelukkende efter at ind.reg året skal passe med model-året. Ellers koster det mange 1000-lapper.

3. Har den en skade, få den toldsynet først (ikke alm.syn), kør derefter til SKAT og få den fremvist og låst på afgiften. Dernæst kan du istandsætte den. STOL ALDRIG PÅ EN MEDARBEJDER FRA SKAT - man skulle tro de var provisions aflønnet......

4. En ridse, eller bule i tank, synlige tegn på at MC'en har være nede og ligge, ikke nødvendigvis styrt. giver ret til en vurdering "Under Middel" Det er de regler SKAT har udstukket til synstederne. APPLUS ser forskelligt på dette, så vælg et mere lokalt synssted, hvor de lytter til dig og allerbedst et synssted hvor synsmanden har særlig forstand reservedelspriser.

5. SKAT's beregningsgrundlag er IKKE den pris du betaler i udlandet, men et gennemsnit imellem den dyreste og en lidt mindre dyr - taget udfra forhandlerpriser i den Blå Avis.
Derfor hav altid moddokumentation med til SKAT, i form af forskellige annoncer der svarer til din MC. Find de billigste forhandlerpriser og gerne mange af dem, så SKAT ikke kan påstå et enkelt stående tilfælde, men at du kan bevis at markedsprisen er lavere den den SKAT prøver at overbevise dig om.

6. Finder du en MC i fx. tyskland med begrænsning på effekten, får du et lille afslag her. Så hvis der er tale om en begrænsning i form af Shims i indsugningen kan det godt betale sig. Er det knastaksler, tændingsboks og andre meget dyre løsninger - så find en anden MC.

7. Du kan vælge ikke at tage din MC med til afgift, men har den ridser eller buler er det en god ide, og du har krav på at SAKT bruger tid på at se den. Det betaler sig i de fleste tilfælde. Hvis der er tale om en MC fra fx. 91 med små ridser og ellers i en flot stand, så glem MC'en derhjemme, men sørg for rigelig moddokumentation for markedsprisen.

8. VIGTIGT - husk selv at tage udskrifter med fra SKAT's hjemmeside med tidligere vurderinger, men det er ikke nok i sig selv, annoncer fra DBA og hvad du ellers kan fremskaffe er en meget vigtigere faktor

9. medbring en allerede udfyldt klage og aflever den med det samme, såfremt afgiften SKAT præsenterer dig for, er for høj. Det viser at du er forberedt og ved lidt om systemet. Uanset hvem der ekspederer dig, så forvent altid med at de tager en højere afgift en hvad du kan finde af tidligere afgørelser på SKAT's hjemmeside. Når de først har fundet frem til den pris de vil have, er der i de fleste tilfælde ikke noget at gøre. Så derfor gem trumferne i ærmet og præsenter dem først efterfølgende.
Det kunne være, ridserne, bulerne, HK-begrænseren, diverse mangler, speciel model afvigelse som har en billigere handelsværdi, uorginal farve sammensætning.
Org. farver er altid mere værd, så hvis du kommer med en "Minitrans-orange" eller en pensel-malet MC, skal det trække ned i værdigrundlaget.

Så for jer der har lyst til at prøve Cirkus-SKAT er ovenstående "krigs-strategi" en mulig facon til at få sin MC igennem system-danmark til en efter danske normer, fair pris.

Held og lykke.

Mvh
Thomas E.
10. Hvis du forbereder dig på at SKAT regner dig for en bedrager, snyder


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bollet af Told og Skat.....
  • #1   18. apr 2007 kæft en gang numsehøvl....

  • #2   18. apr 2007 hva fanden er det for en bolsje-butik mand!!! :((

  • #3   18. apr 2007 V.B:
    Numsehøvl ? - hvad i alverden er det?

    Jon N:
    Du mener vel - Told og Skats - lille butik - ikke ?


  • #4   18. apr 2007 nej stor butk, for de skovler da ind for fulde spjældhuse! smiley

  • #5   18. apr 2007 Jon N:
    Bolche-butik er ergentlig et meget godt ord for SKAT - de skal bare have repareret den vægt, for den vejer da fuldstændig hen i vejret...


  • #6   18. apr 2007 he he... det kan der være noget om smiley

  • #7   18. apr 2007 Hej thomas jeg kan tildels tilslutte mig din lille novelle, for de er virkekig ikke nemme.
    Men personligt er jeg kun blevet fanget i systemet 1 gang
    Og efter 2 klager og masser af dok. fik jeg 6200kr tilbage i afgift.
    Har også prøvet et par gange at lave en foreløbelig vurdering og er jeg tilfreds (eller tæt på) kører jeg den igennem.
    Jow de er noget tunge.


  • #8   18. apr 2007 damn... fedt indlæg der... men skod virklighgeden er sådan

  • #9   18. apr 2007 Har selv haft næsten samme oplevelse af SKAT i Høje Tåstrup. Vi burde samle vore konkrete oplevelser, for at videregive dem til politikere og TV. SKAT virker uprof og magtbegærlige.

  • #10   18. apr 2007 mange tak, jeg skal bare på med krigs udstyret, og kneppe told og skat her til vinter:D håber jeg

  • #11   18. apr 2007 jeg brugte 3 timer derude på og stå og skabe mig det reddede mig en nedsættelse på 29.000. meget god timeløn ikke he

  • #12   18. apr 2007 Tja... der findes kun 3 trin af afgift: Under middel, Middel og Over middel. Det bestemmes udelukkende ved cyklen tilstand ved syn og toldsyn. Under middel trækker 8% fra værdi før afgift og Over middel lægger tilsvarende til. Der skal betales ved kasse 1 hvis du vil have nummerplade på, men du kan derefter anke afgørelsen, hvilket jeg dog ikke kender nogen, der har gjort. Regninger og fotos fra reparation før syn, er SKAT bedøvende ligeglade med

  • #13   18. apr 2007 Jeg er med på vi kører derover og rykker dem i ørene.
    >8)


  • #14   18. apr 2007 hehe. Det lyder som en rigtig god oplevelse du har haft derude...

    Men hvor lang tid tager det egentlig ca. fra man har været til toldsyn til man får en vurdering af cyklen og derved en pris på den afgift man skal betale?
    Skal nemlig have min vurderet og betalt afgift af den...


  • #15   18. apr 2007 Told/Skat er den legaliserede mafia , hvornår lærer i det............................... de eneste i danmark der på fuldt lovlig vis må tørre røven på almindelige danskere...........

  • #16   18. apr 2007 Ja jeg slap med 29125 kr for ca 2 måneder siden, samme cykel - samme årgang.

  • #17   18. apr 2007 Meget god pointe du har der Hekto.
    Det kan faktisk godt føles som det er et "Plat og Krone" system. Efter at de nye regler trådte i kraft 1/4-06 er hele øst-sjælland, nordsjælland og københavn slået sammen i Tåstrup - og her er der kun 4-5 medarbejdere til at ekspedere folk - du kan forestille dig køen....med sure mennesker, der udover at skulle selv betale for en halv fridag også kommer til at betale som vinde blæser i afgift. Jeg fremviste ikke MC'en, idet jeg på forhånd så vidste at den så ville blive rettet til over-middel.
    De annoncer de fremlagde fra DBA viste nogle eksempler på ZXR'ere model L til priser langt over 80.000 for en 93'er - det hænger jo slet ikke sammen og tyder mere på at nogle forhandlere er ret trætte at at privat-mand selv importerer - så det er jo også en måde, kunstigt at hæve afgiften på enkelte populære modeller. Jeg ved at nogle SKATTE-centre i Jylland er mere rimelige i deres afgørlser en eksempelvis Tåstrup. Det lugter lidt af misundelses tillæg i Tåstrup. Ham vurderingsmanden jeg diskuterede med lignede i hvert fald en vigtig-peter og en "Hr. Jeg Ved Bedre Og Bestemmer Her".
    Ved siden af mig stod en ung mand med sin Ducati 749, wow - han skulle betale - den stakkel. Jeg sagde til at skulle vise alle de ridser han kunne opdrive på den, hvilket han vist nok derefter også gjorde - men det giver desværre kun lidt, så SKAT fik da lidt ekstra ud af det, idet deres første ansættelse var det højere.

    Måske var det en godt ide at samle alle afgørrelser et sted her på MCG over en periode - også bombardere vores "våd-bag-ørerne-skatteminister" og kræve en forklaring. De procent fordelinger der er i Under-middel, middel og Over-middel kan alene ikke forklare de sotre udsving der er i afgørelserne. Og netop det nye system fra førnævnte dato skulle jo aflive den forskelbehandling der er i de forskellige Skatte-centre.
    Det er den gamle devise om igen - Skal man ændre et system, er det ikke nok at udskifte chefen, men hele række skal udskiftes.
    Kort sagt lader det til at enkelte MC'ere er steget i pris siden 2006 - i hvert fald, hvis man læser Skats' afgørrelser.

    Torben og Per: Kan vi overhovedet gøre noget? - jeg tvivler.


  • #18   18. apr 2007 Hekto:
    Folkesport - ja måske kun i meget kort tid endnu. Skatteministeren fremlægger idag et lovforslag der skal gøre bla. SUV'ere meget meget dyrere og bitte små Toyota Aygo og lign. lidt billigere.

    Er vi EU-borgere eller hvad?

    Hvad er det for nogle forbehold vi i DK har i forhold til EU?

    Enten er vi med - hele vejen eller også skal vi melde os helt ud? Hvordan kan man være halvt medlem af en klub?

    Den verserende sag der for 7. eller 8. år stadig kører ved EU-domstolen om det danske reg.afgiftsystem kører stadig. Hvem i hel.... sylter den?

    Lignende tråde har være oppe mange gange før, men for at gøre noget ved problemet skal medierne med, ellers sker der nul og niks.

    Kunne være spændende og se hvad der ville ske - der er jo ikke så længe til næste valg - og vi er da immervæk mange der i dagligdagen har brug for en nr.plade.

    Systemet kunne sagtens ændres med en nul-løsning med et retfærdigt udfald for alle parter, således at borgeren har valget om hvilken bil/MC han/hun vil køre i/på.



  • #19   18. apr 2007 Citat: "Men hvor lang tid tager det egentlig ca. fra man har været til toldsyn til man får en vurdering af cyklen og derved en pris på den afgift man skal betale?
    Skal nemlig have min vurderet og betalt afgift af den..."

    Svar: Når du har toldsynssedlen, skal du henvende dig hos SKAT for at få en vurdering. Hos SKAT vil de ikke engang se på cyklen, men ser udelukkende på toldsynsrapporten efter hvilken stand (middel/under middel) eller hvad nu. Her får du så oplyst afgiften med det samme, og kan betale den med det samme hvis du vil. Intet sker automatisk! - OG de blanketter du kan hente på SKATs hjemmeside om ansøgning af forhåndsafgift: GLEM DEM! Jeg har SKATs ord for at de bliver kun arkiveret! Du får altså intet svar på dem!! Det har både Odense, Aalborg og Frederikshavn fortalt mig. Jeg spurgte godtnok efter hvorfor i alverden de så er til download på deres side?? "Er de da stadig det?" var svaret! Medarbejderne har fået ordre fra højeste sted om at de skal nedprioritere sedlerne, og blot arkivere dem!!


  • #20   18. apr 2007 Dan V...
    Dvs sige at man kan køre til syn. Direkte derefter på skatte kontoret. Betale sin afgift (anke...) og så ned på motorkontoret og få sin plade?

    Alt kan altså ske på samme dag hvis det er...


  • #21   18. apr 2007 Mathias: Stort set ja! Jeg har dog hørt at der er nogle få, der har oplevet at SKAT ikke kan oplyse afgiften med det samme. Det sker som regel kun hvis den motorcykel man har, er meget speciel eller sjælden. Ellers kan du køre direkte fra skat med en kvittering, din synsrapport samt et forsikringsbevis, og op til motorkontoret og hente nummerpladen.

  • #22   18. apr 2007 dan v.
    Super duper...
    Var lige bekymret for at det var noget der tog evigheder...
    Så behøver jeg jo ikke skynde mig, da jeg alligevel først får kortet om en lille måneds tid smiley


  • Kasper d
    Kasper d Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Svar: 3
    #23   18. apr 2007 Dan V / alle jer andre

    Jeg må lige have skåret det ud i pap smiley

    Jeg var igår til syn og toldsyn og derefter hos det lokale skattecenter (nordsjælland) for at udfylde papirer som de så fax'ede til tåstrup. Beskeden er at de ringer mig op når de har "fundet" afgiften

    Men hvad så ? Jeg er ikke tvivl om at den bliver sat for højt og at jeg vil klage. Men hvordan fungere det?
    Betaler man det de forlanger og klager bagefter?
    Hvis man henter pladerne kan man så godt klage, det er vel en form for "accept" at hente pladerne ...eller ?
    Har skat en "klage blanket" (det skulle ik undre mig) ?
    Håber nogle vil dele ud af deres erfaring

    ps. Thomas Dragtdesigner skide godt indlæg


  • #24   18. apr 2007 Kasper D: Så vidt jeg har hørt betaler man afgiften, og kan så anke afgørelsen bagefter. Det skal lige nævnes at ankenævnet er en uvildig 3.-part, som ikke i den forstand har noget med SKAT at gøre. Som jeg har nævnt, kender jeg ikke nogen som har anket, og har derfor ingen erfaring med dette, men det er den forklaring som jeg har fået hos SKAT i Odense, af en iøvrigt meget flink og hjælpsom mand, til en forandring.

  • #25   19. apr 2007 Ind i mellem må man jo konstatere, at der kan være fordel ved at købe en MC herhjemme, hvor afgiften ER betalt! Du ønsker jo egentlig at betale afgift af noget der aldrig skal ud at køre.

  • #26   19. apr 2007 Morten W:
    Hvad mener du med "aldrig skal ud at køre".

    Lovgivningen siger at alle skal behandles ens og alle har krav på råd og vejledning fra de offentlige myndigheder.
    Men Skat er jo gået hen og blevet en modpart i stedet for en medpart. De skal eksempelvis finde fejl i din selvangivelse, men sandelig også fejl der er i din favør. Hvorfor sker den slags aldrig? Det skal man betale en revisor dyrt for.
    Med hensyn til afgift på motorkøretøjer er det jo ikke op til SKAT af afgørre om et køretøj skal ud at køre, men derimod synsmyndighederne. SKAT skal ud fra et lovligt køretøj værdifastsætte værdien og beregne afgiften herefter.
    Der kan være mange penge at spare for privatmand selv at importere, men SKAT skal iflg gældende lovgivning se objektivt på tingne samt råde og vejlede borgerne.
    Så skal det jo ikke være sådan at man i den ene ende af landet får een forklaring og betjening og i den anden ende af landet, en anden forklaring. - Men sådan er det altså - og vi kan ikke gøre en fløjtende fis ved det - alene....

    Mvh
    Thomas E


Kommentér på:
Bollet af Told og Skat.....

Annonce