5.516 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Tur til Normandiet Tur til Normandiet

Hej Alle

her til sommer har jeg tænkt mig at køre et smut til normandiet - og få et kig på de berømte d-dags strande.

Jeg her vedhæftet den forventede rute der ned... er det noget som vil være værd at kase et blik på, på turen der ned?

Er der ellers andet man skal være opmærksom på ang. kørsel i disse lande?

mvh

Birger

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tur til Normandiet
  • #1   8. feb 2013 étretat er klart et besøg værd!
    Ned til stranden og se det ved lav vande, så kan man gå gennem klipperne fra strand til strand.
    (i gamle dage fangede man mange taskekrabber der)
    Evt kig op til den gamle kirke, der er god udsigt

• #2   8. feb 2013 hej birger jeg har selv kørt denne rute i 2009, jeg kan kun sige at det var en skøn tur ps du kan se billeder inde på min profil go tur

• #3   8. feb 2013 suisse normande er utrolig smukt men det ligger noget syd for arromanches, men fedt område at kører bike.
    daeuville/trouville er lidt hyggeligt at se med mange små cafér og fantastiske strande.

• #4   8. feb 2013 Du kommer næsten forbi château du breuil, det er et slot hvor man laver calvados, det er brændevin lavet af æbler.
    I normandiet er det nærmest en national drik;-) snyd dig endeligt ikke fra at smage det eller pommeau.

• #5   8. feb 2013 Er lige lidt nysgerrig hvor mange km er sådan en tur ca på?

• #6   8. feb 2013 Tak for diverse råd og kommentarer.

Turen derned, som er anført på kortet er hun på 1.500 km.

• Carsten P
    Carsten P Tilmeldt:
    dec 2012

Følger: 1 Svar: 1
    #7   8. feb 2013 Har selv den tur i tankerne (dog ikke på MC) men nu må vi se, Husk de kræver godkendt alkoholtester på/i køretøjret i Frankrig

• #8   8. feb 2013 Hmmmm......er der ingen politi i Frankrig længere ??
    Selvtest ??
    Hvad er det næste de finder på ???
    Ha' selv din godkendte laser med i køretøjet og tjek din fart og udskriv din egen dummebøde.
    Førstehjælpskasse så man kan lappe sig selv sammen og spare på ambulancer ??
    Sgu godt de har deres helt eget land de der franskmænd.
    ;O)

• #9   8. feb 2013 lytter lige med, da vi også skal dernedad i starten af juli smiley

• #10   8. feb 2013 Skulle du igennem Holland siger du:-):-)

• #11   8. feb 2013 Pas på hastighedsgrænse.Stærkasser, mange af dem. Hovedsagligt når du nærmer dig en by, begge sidder, uden for byen er det langs vejen med laser kanon.
    ,.Franske fælder klapper
    hvor den elektroniske fartkontrol er markeret med skiltning, koster det 160 euro at overskride den tilladte hastighed med 20 km/t. Om natten er det tilmed en tredjedel dyrere. Lidt billigere er det i Holland, hvor man ’slipper’ med 115 euro, hvis man bliver blitzet med speedometernålen lidt over 20 km/t over det tilladte.
    Det er også værd at bemærke at de såkaldte radar-detektorer er meget ulovlige i Frankrig. Finder politiet en bil med sådant udstyr er bøden 1500-2000 euro, forbud mod at køre i Frankrig, konfiskation af detektor og risiko for at få bilen inddraget. Radar-dimsen må heller ikke findes i bagagen.
    Bødesatser i Frankrig er (per sommer 2010):
    Over 50 km/t for stærkt: 750-1500 euro.
    40-50 km/t for stærkt: op til 750 euro.
    30 km/t for stærkt: op til 135 euro.
    Mindre hastighedsforseelser: typisk 45 til 100 euro.
    Er man involveret i et alvorligt uheld i Frankrig med personskade er bøderammen helt op til 15.000 euro. Man risikerer desuden fængsel i mange år ved grove forseelser.
    Bemærk at der er ekstra lav fartgrænse på 50 km/t på ALLE veje i Frankrig ved heftigt regnvejr eller tåge (ved sigtbarhed under 50 meter).

• #12   8. feb 2013 nu tør man sku da næsten ikke tage nogen steder ????
    med mindre man er på scooter smiley

• #13   8. feb 2013 Så får du sikkert en bøde for at køre FOR LANGSOMT smiley lol

• #14   8. feb 2013 Jeg er dernede mindst en gang om året og må indrømme at jeg aldrig er stødt på de regler om 50 på motorvejen, det plejer at være 130km/t og 110km/t ved kraftig regnvejer.

• #15   9. feb 2013 så må man bare nøjes med at gi gas i tyskland smiley

• #16   9. feb 2013 Jeg var der sidste år.
    Hvis du skal opleve D-dags stemningen ska ldu være der på adgen den 6. juni, der er parader, masser af mennesker i gamle uniformer, gammelt gear mv.
    Specielt ved Pegasus Bridge og den amerikanske kirkegård.
    Det starter nogle dage før, dagen efter er alt pakket sammen, og der er "kun" mindeplader og sand tilbage smiley

På vej kan du se et enormt V2 anlæg/ museum i nærheden af Calais.

Skriv hvis du vil vide mere.

• #17   9. feb 2013 Jeg var der i 2007 og havde en fin tur.
    Vær opmærksom på at hvis du kører udenfor motorvejene er alt lukket om søndagene. Jeg prøvede, på den hårde måde, at finde ud hvor langt man kan køre på en tankfuld (449km) deres tankstationer er lukkede, der er kortautomater som KUN tager franske kreditkort og ikke kontanter. Jeg kom dog langt om længe videre men godt gal i skralden, dels over det mgl. serviceniveau, dels over jeg ikke havde kørt ad motorvejene fordi man ser mere på de små veje.
    jeg boede i Port En Bessin på en fin campingplads:
    http://www.camping-portland.com/indexuk/indexuk.html hvor de taler engelsk og tysk udenover fransk selvfølgelig smiley Der kørte jeg ud fra og så bl.a. Omaha Beach, Utah Beach, Pegasus Bridge, Skt mere Eglise, Bayeux tapetet og meget andet. Til sidst belv det dog for meget med alt det invasions noget og jeg trillede hjemad igen gennem Luxemburg og Tyskland.

• #18   9. feb 2013 lyder som en total fed tur smiley
    hvad koster det at tage sådan en tur "ved godt det er svært at svare på "men hvad har i brugt cirka??

• #19   10. feb 2013 Vi var afsted i 12 dage dvs. 11 overnatninger.
    Vi overnattede på hoteller 5 gange og havde lejet en ferielejlighed med 6 overnatninger i Normandiet. Det kostede ca. kr. 3.800,00 hotellerne var så med morgenmad.
    Vi lavede selv mad i ferieboligen så det var ikke så dyrt, dertil kommer diverse entreer, cafebesøg mv og så benzin.
    Jeg har ikke det præcise tal på dette men ca. kr. 3.500,00 og vi kørte 3.680 kilometer.

• #20   10. feb 2013 altså omkring en 7-8000 med det hele "cirka"
    det er sku da også en helt ok pris

• #21   10. feb 2013 Jeg plejer at have et budget på 5000kr til mine/vores årlige ture.
    selv turen over alperne til italien blev holdt inden for dette, men vi sover også i telt
    når vi har mulighed for det smiley

Kommentér på:
Tur til Normandiet

Annonce