1.013 visninger
|
Oprettet:
Hvilken beklædning? {{forumTopicSubject}}
Har søgt, læst og kigget rundt omkring, på nettet og på vejene - men er ikke blevet vildt meget klogere.
Som ny MC'ist er jeg endnu ikke klar over hvad der er godt og hvad der er knap så godt. Og her tænker jeg på beklædning.
Kører CBR900, men læderdragt eller lædertøj i det hele taget, er ikke mig. Casual wear er mere min stil. Så et par korte sommerhandsker, et par kevlar-bukser og evt en tekstiljakke eller et body armor og en trøje udover på de varme dage.
Eller hvad?
Kom meget gerne med jeres besyv
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.444
mvh
http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/sogeresultat?sort=4&search=Hvilken+bekl%C3%A6dning
http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/sogeresultat?sort=5&search=bekl%C3%A6dning
sep 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 521
Men jeg vil aldrig sætte mig på en Blade uden at være iført fuld læder.. Både i forhold til sikkerhed, men bestemt også i forhold til køreglæde. Det er jo ikke just en cruiser, du har anskaffet dig..
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 241
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.769
maj 2006
Følger: 26 Følgere: 23 MC-er: 8 Emner: 13 Svar: 307
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Jeg tror rigtig mange andre sidder med samme spørgsmål som dig. -Og der er helt klart mange ting der spiller ind.
Nogle af disse er den personlige vurdering af fx flg. parametre:
1. sikkerhed
2. personlig komfort/ personlig følsomhed overfor træk, temperatur m.v.
3. udseende og hvad "passer" til mc-stilen
4. Under hvilke forhold kører man. Er man meget aktiv (offroad), kører man ALDRIG i regn, kører man KUN når temp. er over 15-18 grader osv.
5. Antal lynlåse til ventilation og antal lommer såvel udvendige som indvendige og hvor mange der er helt vandtætte (fx til mobillos)
Jeg kender ikke dine bevæggrunde for dit eget forslag, men tolker din kommentar som om den nok falder mest ind under pkt. 3.
Som du også kan se af de øvriges kommentarer er vi meget forskellige også på dette punkt. Personlig forstår jeg ikke dit valg, men som sagt er især pkt. 3 og også i en vis grad pkt 2 vanskelig at nå konsensus om.
Umiddelbart vil jeg mene dit eget forslag er næsten så dårlig sikkerhedsmæssigt som det overhovedet kan blive. Men nogle er ligeglade med dette.
Læderdragter i kombi med ordentlig beskyttelse på udsatte steder er nok uden megen tvivl det bedste sikkerhedsmæssigt. Men de er ikke uden ulemper og med hensyn til personlig komfort er de efter min mening ikke så universielle som mange kevlar-goretex-tekstilsæt. Personlig finder jeg lædertøj for utilstrækkeligt isolerende og bruger helst ikke mit lædersæt ved temperaturer under ca. 15 grader. omvendt kan de blive temmelig varme at køre med når der er rigtig varmt og man kører langsom som fx i byområder. Desuden er en godt gennemblødt læderdragt satme træls at køre i og med en ofte ret lang tørretid.
Tekstilsæt er nok de mest alsidige og vælger du et sæt der kan lynes sammen HELE VEJEN rundt om mavsækken og samtidig har et "ordentligt" sæt med beskyttelse de rigtige steder evt. i kombi med fx et Forcefield L2 rygskjold så er du dog godt dækket ind på de fleste af de punkter jeg nævnte.
Personligt har jeg et lædersæt og 2 tekstilsæt - men sådan er vi så forskellige
ÉN ting som vist ikke kan sige for mange gange, men som, indrømmet, kan være vanskelig at vurdere, er lynlåse. Jeg har da forbandet mig selv mange gange over min (åbenbart) manglende vurdering af lynlåskvaliteten i mit Held sæt. Fx er lynlåsen der lyner inderforet til yderdelen sammen gået i stykker efter kort tids brug. Det er mit indtryk at der jævnt tit er klager over lynlåsholdbarheden.
Inderfor er en anden ting jeg selv synes er for ringe i selv kvalitetssæt. fx er det meget tynde inerfor i min Dainese læderdragt revnet i syninger flere steder (og nej det er ikke et 20 år gammelt ramponeret sæt
Så som du ser er der flere ting man kan vurdere på.
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.792
Man kan sagtens have almindeligt tøj under ( var til begravelse i Lørdags på mc) da jeg kom frem så af med Rukka tøjet og på med nogle sko så var der ikke nogle der kunne se man kom på Mc.
Der er termotøj inde i som let lynes af / på alt efter hvor på året man er, og har prøvet at køre 4 timer i regnvejr uden at blive det mindste våd Dejligt ( ham jeg kørte sammen med skulle jo holde midt nat på motorvejen og have regn dragt på han kørte ledder
Jeg kender nogle som køre Ca 15-25000 Km om året på Mc,de har også Rukka som er 12 År og det er stadig 100% tæt og i orden, så er det en lille års pris for tøjet
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 42 MC-er: 1 Emner: 76 Svar: 421
Om man har læder eller tekstil på, så slår man sig jo.
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
En læderdragt er ikke så smart at rende rundt i hvis man kører et ærinde. Hmmmmm det er vel i en vis grad en subjektiv vurdering. Men nu er MC-tøj vel heller ikke det man render rundt i til en modeopvisning *SSS*
Og tænker også den er yderst komfortabel?
Er ikke helt med på hvad du mener............
Om man har læder eller tekstil på, så slår man sig jo.
Njaehhhh det kommer så meget an på ulykkens art. Det er klart at drøner du frontalt sammen med en lastbil med 200 kmt, så tror jeg næppe en evt redning (om nogen) kan tilskrives tøjvalg. Men vælter du på en eller anden måde og kurer hen ad vejen. Vil jeg klart foretrække læder. Det er vel ej heller nogen tilfældighed at mange racerkørere kører i læderheldragter..... alt efter hastigheden er jeg også ret sikker på at polstring på hofter, albuer m.v. samt et sikkert rygskjold vil minimere skader/brud ganske betragteligt. Men "sikker" bliver man da aldrig hverken på MC eller i bil
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 116
Allerede nu, har jeg droppet tekstil bukserne om morgenen og kører i mine cowboybukser og blanke sko på arbejde om morgenen. og til sommer kun i en almindelig trøje. Fuldstændig sindsygt vil nogle mene. Men kører absolut også efter forholdene så og det er mest bykørsel med 50km i timen.
Køber jeg en rigtig racer vil jeg nok have både en læderdragt til når jeg vil ud og flytte nogle grænser, og mit tekstil til hverdag og touring.
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Men tænker man lidt over det, er det egentlig lidt tåbeligt rent sikkerhedsmæssigt, for selv om vi ikke selv kører særlig stærkt frasiger det jo ikke en vanvittig bilist eller, som for nylig, en bilist med et ildebefindende at jokke speederen i bund og drøne med 150 kmt ind i siden på dig.........(her vil tøjet nok heller ikke redde dig, men du vil fremstå pænere i kisten *S*)
Nå seriøst. Selvom 50 kmt ikke lyder af meget vil et sammenstød med en holdende bil, en cyklist eller endnu værre en modkørende MC/bil med samme hastighed afstedkomme skader som vil være betydeligt mere omfattende når man er letpåklædt sammenlignet med den mest sikre beklædning.
Men vurdering af det med sikkerhed og den risikovillighed den enkelte vil tage er jo som sagt ret subjektiv og ikke nødvendigvis fornuftig *S*
sep 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 521
Hvis du med "Og tænker også den er yderst komfortabel? :/" om en læderdragt er yderst komfortabel, så er svaret ja. Der er ikke noget federe end en ko der bare smyger sig om ens lemmer og fede mave, - den er er hverken til at løbe eller gå langt i, men det skal jo også spille når du sidder på maskinen, - og det gør det!
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 42 MC-er: 1 Emner: 76 Svar: 421
Jeg kan godt følge jer i følelsen af sikkerhed, men .. tror bare jeg vil have det bedre med tekstil. Men det er jo derfor jeg forhører mig herinde! Alle råd bliver modtaget med kyshånd.
Evt links?
Og hvordan med det body armor, rygskjold osv? Er der ikke skjold nok i ryggen på en god mc-jakke? Har kigget på både Roleff, lidt Icon, Rev'it mm. Men ingen er rigtigt faldet i min smag.
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Desuden er der betydelig forskel på typen og kvaliteten af beskyttelsen. Det er en anden grund til at nogen mener læderdragter med kvalitetsbeskyttelse er det mest sikre.
Men som jeg skrev er der fordele og ulemper ved alle typer valg.
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 42 MC-er: 1 Emner: 76 Svar: 421
Ved ikke om jeg snakker i tåger - klokken er mange
Føler ikke for læder, men casual wear, dog gerne med mest mulig beskyttelse. Det er sgu ikke nemt..
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 241
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 42 MC-er: 1 Emner: 76 Svar: 421
Kevlarbukser og en god jakke er jo det jeg lagde ud med
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 241
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 42 MC-er: 1 Emner: 76 Svar: 421
Hvad kører I selv i?
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 241
jul 2012
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 42 Svar: 622
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Jeg ville i hvert fald ALDRIG påstå at motorcykel og påklædning er komfotabelt til hver en tid. Det er sq lidt ligesom livet.... ind imellem kan man føle det som en stor lort man bare SKAL tage en bid af hver dag.......... men heldigvis er der flest af de andre oplevelser.
Hvis du søger den optimale komfortable beklædning tror jeg du bliver skuffet uanset hvilken du måtte vælge.
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 42 MC-er: 1 Emner: 76 Svar: 421
Så er spørgsmålet bare hvor og hvad man skal købe?
Hvilken beklædning?