{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.013 visninger | Oprettet:

Hvilken beklædning? {{forumTopicSubject}}

Har søgt, læst og kigget rundt omkring, på nettet og på vejene - men er ikke blevet vildt meget klogere.

Som ny MC'ist er jeg endnu ikke klar over hvad der er godt og hvad der er knap så godt. Og her tænker jeg på beklædning.
Kører CBR900, men læderdragt eller lædertøj i det hele taget, er ikke mig. Casual wear er mere min stil. Så et par korte sommerhandsker, et par kevlar-bukser og evt en tekstiljakke eller et body armor og en trøje udover på de varme dage.

Eller hvad?

Kom meget gerne med jeres besyv smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken beklædning?
  • #2   28. apr 2013 Hmm.. Det lyder jo lidt som om at du har besluttet dig? smiley

Men jeg vil aldrig sætte mig på en Blade uden at være iført fuld læder.. Både i forhold til sikkerhed, men bestemt også i forhold til køreglæde. Det er jo ikke just en cruiser, du har anskaffet dig.. smiley

• #3   28. apr 2013 Syntes også umiddelbart at det lyder som et lidt underligt valg af mc, hvis læder outfit ikke er dig. Det må siges at være et must have til sådan en cykel, eller et fuldt sæt tekstil.

• #4   28. apr 2013 body armor er ikke beregnet til beskyttelse mod asfalten som en tekstil/læderjakke er, så det er ikke en mulighed hvis du spørger mig, og personligt så har jeg ikke mødt en dag hvor min læderdragt har været for varm til at have på, så hvorfor nogen mener det er for varmt forstår jeg ikke.

• #5   28. apr 2013 Stil eller ej - DET er helt op til dig hvad du vil køre med på din cbr - men den bedste beskyttelse får du med en læderdragt - rygskjold osv . Når jeg kører korte ture - er det ikke altid jeg "gider" hoppe i min heldragt - men som minimum kører jeg så med støvler - tekstiljakke - rygskjold - handsker osv ! Jeg har det ABSOLUT bedst på maskinen når jeg har koen på ! men det er bare mig smiley

• #6   29. apr 2013 Hej Martin
    Jeg tror rigtig mange andre sidder med samme spørgsmål som dig. -Og der er helt klart mange ting der spiller ind.
    Nogle af disse er den personlige vurdering af fx flg. parametre:
    1. sikkerhed
    2. personlig komfort/ personlig følsomhed overfor træk, temperatur m.v.
    3. udseende og hvad "passer" til mc-stilen
    4. Under hvilke forhold kører man. Er man meget aktiv (offroad), kører man ALDRIG i regn, kører man KUN når temp. er over 15-18 grader osv.
    5. Antal lynlåse til ventilation og antal lommer såvel udvendige som indvendige og hvor mange der er helt vandtætte (fx til mobillos)

Jeg kender ikke dine bevæggrunde for dit eget forslag, men tolker din kommentar som om den nok falder mest ind under pkt. 3.
    Som du også kan se af de øvriges kommentarer er vi meget forskellige også på dette punkt. Personlig forstår jeg ikke dit valg, men som sagt er især pkt. 3 og også i en vis grad pkt 2 vanskelig at nå konsensus om.
    Umiddelbart vil jeg mene dit eget forslag er næsten så dårlig sikkerhedsmæssigt som det overhovedet kan blive. Men nogle er ligeglade med dette.
    Læderdragter i kombi med ordentlig beskyttelse på udsatte steder er nok uden megen tvivl det bedste sikkerhedsmæssigt. Men de er ikke uden ulemper og med hensyn til personlig komfort er de efter min mening ikke så universielle som mange kevlar-goretex-tekstilsæt. Personlig finder jeg lædertøj for utilstrækkeligt isolerende og bruger helst ikke mit lædersæt ved temperaturer under ca. 15 grader. omvendt kan de blive temmelig varme at køre med når der er rigtig varmt og man kører langsom som fx i byområder. Desuden er en godt gennemblødt læderdragt satme træls at køre i og med en ofte ret lang tørretid.
    Tekstilsæt er nok de mest alsidige og vælger du et sæt der kan lynes sammen HELE VEJEN rundt om mavsækken og samtidig har et "ordentligt" sæt med beskyttelse de rigtige steder evt. i kombi med fx et Forcefield L2 rygskjold så er du dog godt dækket ind på de fleste af de punkter jeg nævnte.
    Personligt har jeg et lædersæt og 2 tekstilsæt - men sådan er vi så forskellige smiley

ÉN ting som vist ikke kan sige for mange gange, men som, indrømmet, kan være vanskelig at vurdere, er lynlåse. Jeg har da forbandet mig selv mange gange over min (åbenbart) manglende vurdering af lynlåskvaliteten i mit Held sæt. Fx er lynlåsen der lyner inderforet til yderdelen sammen gået i stykker efter kort tids brug. Det er mit indtryk at der jævnt tit er klager over lynlåsholdbarheden.
    Inderfor er en anden ting jeg selv synes er for ringe i selv kvalitetssæt. fx er det meget tynde inerfor i min Dainese læderdragt revnet i syninger flere steder (og nej det er ikke et 20 år gammelt ramponeret sæt smiley )
    Så som du ser er der flere ting man kan vurdere på.

• #7   29. apr 2013 jeg køre i rukka tekstil og så er man 100% ligeglad med om det regner eller er varmt / koldt
    Man kan sagtens have almindeligt tøj under ( var til begravelse i Lørdags på mc) da jeg kom frem så af med Rukka tøjet og på med nogle sko så var der ikke nogle der kunne se man kom på Mc.

Der er termotøj inde i som let lynes af / på alt efter hvor på året man er, og har prøvet at køre 4 timer i regnvejr uden at blive det mindste våd Dejligt ( ham jeg kørte sammen med skulle jo holde midt nat på motorvejen og have regn dragt på han kørte ledder smiley
    Jeg kender nogle som køre Ca 15-25000 Km om året på Mc,de har også Rukka som er 12 År og det er stadig 100% tæt og i orden, så er det en lille års pris for tøjet

• #8   29. apr 2013 Det afhænger vel af kørestil? En læderdragt er ikke så smart at rende rundt i hvis man kører et ærinde. Og tænker også den er yderst komfortabel? smiley
    Om man har læder eller tekstil på, så slår man sig jo.

• #9   29. apr 2013 Det afhænger vel af kørestil? forstår ikke helt hvad du mener...........

En læderdragt er ikke så smart at rende rundt i hvis man kører et ærinde. Hmmmmm det er vel i en vis grad en subjektiv vurdering. Men nu er MC-tøj vel heller ikke det man render rundt i til en modeopvisning *SSS*

Og tænker også den er yderst komfortabel? smiley
    Er ikke helt med på hvad du mener............

Om man har læder eller tekstil på, så slår man sig jo.
    Njaehhhh det kommer så meget an på ulykkens art. Det er klart at drøner du frontalt sammen med en lastbil med 200 kmt, så tror jeg næppe en evt redning (om nogen) kan tilskrives tøjvalg. Men vælter du på en eller anden måde og kurer hen ad vejen. Vil jeg klart foretrække læder. Det er vel ej heller nogen tilfældighed at mange racerkørere kører i læderheldragter..... alt efter hastigheden er jeg også ret sikker på at polstring på hofter, albuer m.v. samt et sikkert rygskjold vil minimere skader/brud ganske betragteligt. Men "sikker" bliver man da aldrig hverken på MC eller i bil smiley

• #10   29. apr 2013 Jeg er typen der er pænt ligeglad hvordan jeg ser ud når jeg sidder på motorcyklen, men synes det er så dejlig let at springen ud af tekstilen og så står man i sit almindelige tøj. Hvor med læder skal man til at skifte.

Allerede nu, har jeg droppet tekstil bukserne om morgenen og kører i mine cowboybukser og blanke sko på arbejde om morgenen. og til sommer kun i en almindelig trøje. Fuldstændig sindsygt vil nogle mene. Men kører absolut også efter forholdene så og det er mest bykørsel med 50km i timen.

Køber jeg en rigtig racer vil jeg nok have både en læderdragt til når jeg vil ud og flytte nogle grænser, og mit tekstil til hverdag og touring.

• #11   29. apr 2013 Dennis jeg kan da heller ikke undsige mig, at have kørt ret letpåklædt smiley

Men tænker man lidt over det, er det egentlig lidt tåbeligt rent sikkerhedsmæssigt, for selv om vi ikke selv kører særlig stærkt frasiger det jo ikke en vanvittig bilist eller, som for nylig, en bilist med et ildebefindende at jokke speederen i bund og drøne med 150 kmt ind i siden på dig.........(her vil tøjet nok heller ikke redde dig, men du vil fremstå pænere i kisten *S*)
    Nå seriøst. Selvom 50 kmt ikke lyder af meget vil et sammenstød med en holdende bil, en cyklist eller endnu værre en modkørende MC/bil med samme hastighed afstedkomme skader som vil være betydeligt mere omfattende når man er letpåklædt sammenlignet med den mest sikre beklædning.

Men vurdering af det med sikkerhed og den risikovillighed den enkelte vil tage er jo som sagt ret subjektiv og ikke nødvendigvis fornuftig *S*

• #12   29. apr 2013 Martin

Hvis du med "Og tænker også den er yderst komfortabel? :/" om en læderdragt er yderst komfortabel, så er svaret ja. Der er ikke noget federe end en ko der bare smyger sig om ens lemmer og fede mave, - den er er hverken til at løbe eller gå langt i, men det skal jo også spille når du sidder på maskinen, - og det gør det!

• #13   29. apr 2013 Der manglede et "ikke" smiley

Jeg kan godt følge jer i følelsen af sikkerhed, men .. tror bare jeg vil have det bedre med tekstil. Men det er jo derfor jeg forhører mig herinde! Alle råd bliver modtaget med kyshånd.

Evt links?

Og hvordan med det body armor, rygskjold osv? Er der ikke skjold nok i ryggen på en god mc-jakke? Har kigget på både Roleff, lidt Icon, Rev'it mm. Men ingen er rigtigt faldet i min smag.

• #14   29. apr 2013 Det er ikke kun et spørgsmål om at der er "beskyttelse" i tøjet. Typisk sidder tekstiltøj mere løst, i hvert fald på dem jeg kender og ser til træf og dels er bukser og jakke ikke lynet sammen overhovedet eller måske kun delvis i en lille streng på 30-40 cm bag på. Når tøj sidder løst og ikke er lynet sammen sidder beskyttelsen ikke nødvendigvis de rigtige steder, når først du har rullet rundt x antal gange på asfalten.
    Desuden er der betydelig forskel på typen og kvaliteten af beskyttelsen. Det er en anden grund til at nogen mener læderdragter med kvalitetsbeskyttelse er det mest sikre.
    Men som jeg skrev er der fordele og ulemper ved alle typer valg.

• #15   29. apr 2013 Det ligger op til det åbenlyse - du er din egen herre, klæd dig efter velbefindende. Men hvis man så føler man gør det, så magter man ikke at lytte til folk og deres evne til at være bedrevidende. "Kører du ikke fuld læder?! Er du sindsyg?! Det er uforsvarligt!"

Ved ikke om jeg snakker i tåger - klokken er mange smiley

Føler ikke for læder, men casual wear, dog gerne med mest mulig beskyttelse. Det er sgu ikke nemt..

• #16   29. apr 2013 Hvad med et kompromis så? Har du overvejet kevlar bukser, og en racerlæderjakke? Så kan stadigvæk beholde det casual måske lidt rå look, da looket lyder til at betyde meget.

• #17   29. apr 2013 Når jeg ser folk på træf her i området Dominerer tekstil-sæt totalt. Det kan der så være flere forklaringer på. Jeg gætter på at det er en kompromisløsning mellem komfort, sikkerhed og så det faktum at ældre (nok typisk ? smiley ) mk´ ere med ganske mange overflødige kilo i LÆDERDRAGT (åhh gud), nok ikke er det mest smart-ass - supersexede - hard-core MC look man kan tænke sig..... *SSS* Det var dog et gæt jeg muligvis får hug for.......... *S*

• #18   30. apr 2013 Det er ikke så meget at det skal se godt eller råt ud, mere om det er alsidigt og til at have på i al almindelighed. Cyklen er både legetøj og transportmiddel, så der skal være mulighed for stå af den og gøre hvad jeg nu skal, uden at skulle rende rundt og ligne en idiot eller være underlagt et sted at kunne skifte tøj, for ikke at snakke om at have skiftetøj med?

Kevlarbukser og en god jakke er jo det jeg lagde ud med smiley Men så har jeg læst at folk, når det er varmt, nøjes med body armor og en trøje? Rigtigt? smiley

• #19   30. apr 2013 Du kommer ikke uden om at få nogle seriøse hudafskrabninger hvis du ryger af med body armor. Men hvad med et to delt læder sæt, når du siger du også vil komme til at kører længere. Så kan du bare lyne den hvis du vil ha en hel dragt. Men hvis man sveder som et svin, må man jo bare kører noget mere vind op smiley

• #20   30. apr 2013 Det er jo et virvar uden lige. Men ja, jeg må vel ud og sondere terrænet.

Hvad kører I selv i?

• #21   30. apr 2013 2 delt læderdragt, normalt. Hvis jeg tager mc'en i skole, kører jeg med jakken fra mit 2 delte lædersæt

• #22   30. apr 2013 Tekstil Jakke og draggin jeans og selvfølgelig støvler handsker og snublekysen. På lange ture tager jeg rigtige tekstil mc bukser på.

• #23   30. apr 2013 Altså Martin........ *SSSS* jeg tror sq efterhånden du egner dig bedre til en magelig bil med flerzonet klimaanlæg iklædt sidste nye modebeklædning hihihi......*SS*
    Jeg ville i hvert fald ALDRIG påstå at motorcykel og påklædning er komfotabelt til hver en tid. Det er sq lidt ligesom livet.... ind imellem kan man føle det som en stor lort man bare SKAL tage en bid af hver dag.......... men heldigvis er der flest af de andre oplevelser.
    Hvis du søger den optimale komfortable beklædning tror jeg du bliver skuffet uanset hvilken du måtte vælge.

• #24   30. apr 2013 Nej, er absolut ikke noget modedyr! Men gider ikke køre i noget ubekvemt, hvis jeg selv kan vælge. Og det kan jeg! Tror det bliver noget fuld tekstil til lange ture og jakke samt kevlar benklæder til de varme, korte ture smiley

Så er spørgsmålet bare hvor og hvad man skal købe?

Kommentér på:
Hvilken beklædning?

Annonce