1.705 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Garanti på yamaha Garanti på yamaha

Jeg har købt en ny Yamaha R6 og har fået to forskellige ting at vide ang garantien fra 2 forskellige værksteder.

Kan jeg i det første to år, få udført service og syn på et værksted som IKKE er autoriseret yamaha, og derefter fra den fylder 2 år få udført service og syn på et autoriseret yamaha værksted - og stadig beholde garantien på 5 år?

Eller SKAL alle service og syn udføres på et autoriseret yamaha værksted for at jeg beholder garantien på 5 år?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Garanti på yamaha
  • #1   5. aug 2013 Du har vel noget på skrift derfra, hvor du har købt den og der står der nok hvilke betingelser der er for at beholde den 5 års garanti

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #2   5. aug 2013 Der findes ingen aftale imellem Forbrugerombudsmanden og MC-importører i DK - hvorfor dette er lidt i en gråzone. I forhold til biler, så kan jeg henvise til en ganske udemærket artikel hos FDM:

http://www.fdm.dk/garanti-og-serviceaftale/mindstekrav-garanti-paa-ny-bil

...som kort fortæller, at en importør ikke kan tvinge dig til at få udført service hos en aut. mærkeforhandler. Men du skal overholde nogle krav hvis du afviger - og disse fremgår tydeligt i ovenstående artikel.

Hvad angår MC-området, så er det som sagt en gråzone! Hverken MC-importør eller Forbrugerombudsmanden har skrivelser liggende. Ud fra logikken burde det være muligt at få udført service hos 3.part - hvis man overholder de krav som stilles - men da de respektive MC-mærker har forskelligt test/måleudstyr, så slår jeg tvivl om det reelt kan lade sig gøre. Dernæst er der stadig tale om en juridisk "løst grundlag", hvorfor min tolkning derfor vil være, at en MC-importør *kan*kræve* at du får udført service hos aut. forhandler. Du bør som minimum kontakte Yamaha-importøren - på skrift - og få svar derfra! Efterfølgende kan du så betragte svaret og få dette vurderet pr. jura. Der kan være mange årsager til at du vælger en ikke aut. forhandler. F.eks. pga. geografi? Men jeg vil klart anbefale dig, at du vælger en aut. forhandler i den omtalte garantiperiode.

Hvad angår garanti for Yamaha og de omtalte 5. år (det har du godt nok ikke spurgt om - men det er dog vigtigt) skal du blot vide, at du de første 2. år har den gængse garanti/reklamation - og de efterfølgende 3. år har garanti på *kun* drivlinien. Lad mig give dig ét eksempel: Hvis dit stel svigter efter 2,5 år (revner), så har du *ingen* garanti. Det betaler du selv (som udgangspunkt - vel muligt at forhandleren vil kæmpe for at du får noget helt eller delvis dækket). Hvis der opstår revner i kåbedele - tja - så dækker garantien heller ikke der.

Til forskel for en del andre producenter, hvor man tilkøber en +Forsikring, f.eks. yderlig 2,3,4 eller 5. år - er der her tale om en 100% total-forsikring, hvor ovenstående eksempler *også* er medtaget og dækket. Der er med andre ord tale om en forsikring/garanti, som ikke *kun* dækker drivlinie. Dette er f.eks. noget man finder hos Kawasaki, hvor de tilbyder at tilkøbe ekstra garanti/forsikring/dækning ud over de 2. år som std. følger med. Den skal blot købes *inden* din MC fylder 2. år.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #4   5. aug 2013 Spørger du Yamaha sælgeren, så er du tvunget til at holde dig til aut Yamaha forhandlere. Det fik jeg også at vide i fredags da jeg hentede min nye XT - jeg kan dog godt selv, så de første 2 år holder jeg mig til det og så laver jeg det selv fremover.
    Det er olie og filter for hver 10000km, så det er vel 4 gange 1300 kroner, og så er denskid slået.

• #5   5. aug 2013 Yamaha selv dikterer alle service på eget værksted
    (link fjernet)

Kommentér på:
Garanti på yamaha

Annonce