{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.634 visninger | Oprettet:

hk på reg attest eller faktiske hk?? {{forumTopicSubject}}

hejsa
jeg har mellem kørekort og må maks køre med 48hk. Men er de 48hk det som maskinen faktisk har, eller dem der står på reg attesten??

Jeg har kigget på en mc med 49 hk, men den er fra 1973 så den har næppe de 49hk den er født med. Men må jeg køre på den hvis en rulning viser under 48hk?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hk på reg attest eller faktiske hk??
  • #1   26. okt 2013 tror man går ud efter hvad mc havde da den var ny, ikke hvad den evt har efter en rulning

  • #3   26. okt 2013 Det er den ydelse den er typegodkendt med ab fabrik der gælder

  • #4   26. okt 2013 Er der nogen der ved hvor det står.

    Jeg har svært ved at forestille mig, at en dommer vil straffe nogen for at køre på en MC med 48 HK eller mindre, selvom papirerne siger den har over 48, med mindre det helt specifikt er angivet i loven at det er det han skal dømme efter.

    Indtil videre har jeg hun set at max. heste må være 48, ikke hvordan det skal opgøres.


  • #5   26. okt 2013 Går ud fra at der skal fremvises gyldig dokumentation på, at maskinen yder under 48 hk. Har svært ved at forestille mig, at en rullefeltsudskrift gælder. Derfor mener jeg at det er værdien på registreringsattesten der gælder, fordi den er støttet af fabrikantens opgivelser, eller et droslingsdokument.

  • #6   26. okt 2013 Måske gælder en rullefeltsattest, fra et certificeret og kalibreret rullefelt. Om de findes ved jeg ikke.

  • #7   26. okt 2013 Uden at vide det vil jeg tænkte at det er det som står på registreringsattesten man går efter. Det giver i hvertfald mest mening.

  • #8   26. okt 2013 Når politet ruller tunede knallerter foregår det vist heller ikke på et certificeret og kalibreret rullefelt. Så hvis de kan henholde sig til de faktiske heste hvorfor skulle vi ikke kunne .

  • #9   26. okt 2013 Politiet er interesseret i farten ikke i effekten, eller er der noget jeg ikke har hørt?

  • #10   26. okt 2013 Loven er jo ret klar. Det hedder man ikke må køre med mere end 35kw/48hk.
    Så kan man bevise at den 49/50hk maskine man kører på, rent faktisk kun har 48hk, så har man i lovens forstand ikke gjort noget galt.


  • #11   26. okt 2013 Lige præcis Jesper.
    Med mindre der er et cirkulære - eller hvad de kalder deres spidsfindigheder - der siger noget andet.


  • #12   26. okt 2013 Det er papirets angivelser der gælder - uanset hvad der kan bevises !

    Dommere , politi , trafikstyrelsen og alle de andre instanser godtager ikke rullefeltmålinger fra andre end fabrikken ... og det vil med garanti blive temmeligt dyrt at sende mcen til fabrikken og få deres udtalelse

    så GLEM spekulation +/- hk efter 35års stilstand er det stadig papiret der gælder


  • #13   26. okt 2013 JO anerkendt og godkendt prøvningsinstitut , herunder DTI , TüV osv.

    hvilket næsten er selvsagt ved at div.droslingskit er mærket til hvert enkelt stelnr.


  • #14   26. okt 2013
    Iøvrigt : i det tænkte eksempel :

    18årtig køber en hayabusa , og piller 2 tændrørshætter af og vupti den måler 48hk. på hr.Hansens lokale rullefelt

    Det er reelt spørgsmålet smiley





  • #15   26. okt 2013 Urbanviking: Ja i det tilfælde er det oplagt han så får en bøde, da han ikke må køre på noget der har over 125ccm smiley
    Det samme hvis det var en 20-årig med A2 kort da han så har droslet den ned fra mere end den dobbelte effekt smiley


  • #16   26. okt 2013 Søren P, hvorfor skulle en ældre MC tage skade af rullefelt?.

  • #17   26. okt 2013 om det er 1,0 cc over så er bøden præcist den samme


  • #18   26. okt 2013 Det er hvad heste motoren har... på motoren, fra ny, angivet fra fabrikken.
    så er det 100hk den er angivet til, så er det lige fedt om ens gamle lig kun har 50hk på rullefelt, den er stadig en 100hk mc... ellers skulle man jo også have sat forsikringen ned og alt muligt smiley


  • #19   26. okt 2013 Jeg har endnu ikke set noget på skrift fra en offentlig instans, der angiver hvordan HK beregnes.
    Nogen der har det?


  • #20   26. okt 2013 Steffen , ser du noget sted nogen der skriver det?

    Hestekraft angivelserne og hvad der er gældende kan læses i registreringsbekendgørelsen , og er sikkert angivet med kapitel og paragraf på trafikstyrelsens bekendtgørelse for syn og registrering af køretøjer og vejledningen for syn af køretøjer afsnit14 og sikkert kapitel 7


  • #21   26. okt 2013 Nej, jeg skriver jo netop at jeg ikke har set det.

    Loven siger at han ikke må køre med mere end 48 HK.
    Hvis en MC har 45 HK i virkeligheden, men49 på papiret, er det så lovligt eller ej?

    Er der noget der har en faktisk viden om det, ud over de gætterier der er kommet indtil nu?


  • #22   26. okt 2013 Det er ikke lovligt og gå bare igang med at læse de ovenstående er nemme at finde og offentligt tilgængelige ...

    men som sædvanligt er altid nemmere at bede andre finde paragrafferne , haha




    Ja , har arbejdet med syn af køretøjer siden 1998



  • #23   26. okt 2013 Jeg har ledt, - men ikke fundet det.

    Bliver man klog på kørekortregler af at syne køretøjer?


  • #24   26. okt 2013 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=144998

    http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/7B0DAF66918149C7A5F5DD0AB17D9294.ashx

    man skal til en vis grad kende til kørekortregler , især når politiet selv er i tvivl !


  • #25   26. okt 2013 Hvorfor sætter du de links ind?
    Hvad har de med sagen at gøre?


  • #26   26. okt 2013 køretøjet skal synes og godkendes med ændringer så køretøjet passer til kørekortet , ingen har endnu spurgt hvor kørekortreglerne står

    men kørekort bekendtgørelsen , eller tøf en tur forbi jeres lokale kørelærer , han burde ha


  • #27   26. okt 2013
    Emnet handler om sammenhængen mellem kørekortreglerne og hvordan man fastsætter hvor mange HK en MC har.

    Jeg har pløjet det igennem, og ikke fundet noget.


  • #28   26. okt 2013 Urbanviking: Det jeg sætter spørsmål ved, er hvad der holder i retten. Har man en mc med 50hk, men kun kort til de 48hk, så vil man som udgangspunkt på en bøde. Men tager man den hele vejen igennem retssystemet, og får motoren testet på teknologisk institut, og det viser sig at motoren har under 48hk, så tror jeg faktisk man ren juridisk kan slippe for straf. Det kræver blot at der er en der tør køre den hele vejen.

  • #29   26. okt 2013 Jesper , hvilket tror du er dyrest?
    om du så vinder i retten vil din udgift stadig være betydeligt højere end 5000kr, bare i tabt arbejde

    og uanset vil det stadig være papiret fra fabrikken der ligger til grund for bøden , som anført i registreringsbek. og kørekortbek.
    men ville være fedt hvis du vil undersøge sagen , min tid er brugt smiley


  • #30   26. okt 2013 "og uanset vil det stadig være papiret fra fabrikken der ligger til grund for bøden , som anført i registreringsbek. og kørekortbek"

    Og hvor står det?


  • #31   26. okt 2013 Det bøden bliver skrevet efter er manglende kørekort til den kategori du er stoppet på

    jeg skriver ikke bøderne , men du kan hente folderen hos din lokale kørelærer han er sikkert bekendt med paragrafen


  • #32   26. okt 2013 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=145040#Bil9

    afsnit 8 i kørekortbekendtgørelsen


  • #34   27. okt 2013 Den virkelige effekt betyder intet, hvis den ikke kan dokumenteres. For at dokumentationen er gyldig, skal der følges nogle procedurer for målingen. Ellers beviser målingen intet

  • #35   27. okt 2013 Frederik, det vil sige at du ved at hvis man kan dokumentere effekten, så bliver det accepteret, selvom reg. attest siger noget andet?

    Ved du hvilken dokumentation skal der til, for at myndighederne accepterer at en MC har de HK den har.


  • #36   27. okt 2013 Nu kan jeg ikke huske om, det skrives på registreringsattesten når motoren drosles. Men ved drosling har man jo et dokument, der beviser at ydelsen er noget andet end fabrikanten har opgivet.
    Jeg mener at den burde gå i retten, hvis man har en attest fra tüv eller lignende, der kan dokumentere den lavere effekt. Men det koster en arm at få den attest, så det er lettere bare at købe en drosling.


  • #37   27. okt 2013 AFSNIT 7 Vejledning om syn af køretøjer
    7.06 Motor, støj, luftforurening
    Side 24 Luftforurening.

    "For en motorcykel, der er eller i forbindelse med dansk registrering ønskes ombygget fra »stor« til »mellemstor« eller »lille« motorcykel, tillades nedsættelse af effekten, hvis der foreligger dokumentation i form af f.eks. TÜV-godkendelse af »drosselkittet«."


  • #38   27. okt 2013
    Ja, men spørgsmålet går jo på om en MC der fra fødslen har lidt for mange HK,
    og har mistet nogle af dem p.g.a. alder og slid er lovlig at køre på, hvis de heste den har mistet betyder at den rent faktisk ikke har flere end tilladt.

    Ikke på hvad der står i registreringspapirene.


  • #39   27. okt 2013 Hvordan vil du bevise at, slid har reduceret motorens effekt?

  • #40   27. okt 2013 Ved at måle effekten.

  • #41   27. okt 2013

    Som Steen skriver : 07.06.001 , afsnit 3 ... linie 11-15




  • #42   27. okt 2013 Steffen , det fremgår sgu tydeligt

    men læs gerne EF direktivet , hvoraf det fremgår på skrift at ophobning af sod mv. ikke må være af betydelig karakter , husk også at forureningskrav fra første registrering skal overholdes !





  • #43   27. okt 2013 Nej, det fremgår ikke at det har noget med førerretten at gøre.

  • #44   27. okt 2013 (link fjernet)

    denne kopierer jeg ikke over , og angiver 100%præcise forhold for målingerne
    FORSKRIFTER FOR MÅLING AF MOTORENS MAKSIMALE DREJNINGSMOMENT OG NETTOEFFEKT

    1. ALMINDELIGE BESTEMMELSER

    1.1. Til bestemmelse af maksimalt drejningsmoment og maksimal nettoeffekt af knallertmotor (med styret tænding) benyttes fremgangsmåden i tillæg 1.

    1.2. Til bestemmelse af maksimalt drejningsmoment og maksimal nettoeffekt af motor (med styret tænding) for to- og trehjulet motorcykel benyttes fremgangsmåden i tillæg 2.

    1.3. Til bestemmelse af maksimalt drejningsmoment og maksimal nettoeffekt af motor med kompressionstænding benyttes fremgangsmåden i tillæg 3.

    Tillæg 1

    Bestemmelse af maksimalt drejningsmoment og maksimal nettoeffekt af knallertmotor

    med styret tænding

    1. DEFINITIONER

    I dette direktiv forstås ved:

    1.1. Nettoeffekt

    Effekt afgivet til prøvebænken fra enden af krumtapakslen eller tilsvarende, ved den af fabrikanten fastlagte motorhastighed og med det i tabel 1 anførte motorudstyr. Kan måling kun foretages, når gearkassen er monteret på motoren, skal gearkassens virkningsgrad tages i betragtning.

    1.2. Maksimal nettoeffekt

    Den største nettoeffekt, målt ved fuld last på motoren.

    1.3. Drejningsmoment

    Drejningsmomentet, målt ved de i punkt 1.1 anførte betingelser.

    1.4. Maksimalt drejningsmoment

    Det største drejningsmoment, målt ved fuld last på motoren.

    1.5. Motorudstyr

    De i tabel 1 anførte aggregater og anordninger.

    1.6. Standardudstyr

    Alt udstyr, som af fabrikanten foreskrives til en given anvendelse.

    1.7. Motortype

    De motorer, der ikke indbyrdes frembyder grundlæggende forskelle, hvad angår de karakteristika, som er defineret i undertillæg 1.

    2. NØJAGTIGHED AF DREJNINGSMOMENT- OG EFFEKTMÅLING VED FULD LAST PÅ MOTOREN

    2.1. Drejningsmoment

    Målt drejningsmoment ± 2 %.

    2.2. Omdrejningshastighed

    Målenøjagtigheden skal være ± 1 %.

    2.3. Brændstofforbrug

    ± 2 % for samtlige anvendte apparater.

    2.4. Temperatur af motorens indsugningsluft

    ± 2 K.

    2.5. Atmosfæretryk

    ± 70 Pa.

    2.6. Tryk ved udstødningen og undertryk ved indsugningen

    ± 25 Pa.

    3. MÅLING AF MOTORENS MAKSIMALE DREJNINGSMOMENT OG MAKSIMALE NETTOEFFEKT

    3.1. Motorudstyr

    3.1.1. Motorudstyr, som skal medtages

    Under afprøvningen skal der i prøvebænken monteres sådant motorudstyr (som angivet i tabel 1), som er nødvendigt for den pågældende anvendelse af motoren; udstyret skal så vidt muligt placeres på samme måde, som det ville blive placeret ved den pågældende anvendelse.

    3.1.2. Motorudstyr, som ikke skal medtages

    Motorudstyr, som udelukkende er nødvendigt for anvendelse af selve køretøjet, men som kan være monteret på motoren, skal afmonteres inden afprøvningen.

    For motorudstyr, som ikke kan afmonteres, skal dettes effektforbrug uden belastning bestemmes og lægges til den målte effekt.

    >TABELPOSITION>

    3.2. Motorens indstilling

    I tabel 2 er angivet, hvorledes motoren skal være indstillet under måling af maksimalt drejningsmoment og maksimal nettoeffekt.

    >TABELPOSITION>

    3.3. Afprøvningsbetingelser

    3.3.1. Afprøvningen til bestemmelse af maksimalt drejningsmoment og maksimal nettoeffekt skal udføres ved fuldt åbent gasspjæld, og motoren skal være udstyret som angivet i tabel 1.

    3.3.2. Målingerne skal foretages under normale og stabiliserede funktionsbetingelser; motorens lufttilførsel skal være tilstrækkelig. Motoren skal være tilkørt på den af fabrikanten foreskrevne måde. Forbrændingskamrene må indeholde belægninger, men i begrænset mængde.


    Afprøvningsbetingelserne, såsom indsugningsluftens temperatur, skal vælges så nær som muligt til standardbetingelserne (jf. punkt 4.2) for at nedsætte korrektionsfaktoren.

    3.3.3. Temperaturen af motorens indsugningsluft (den omgivende luft) skal måles højst 0,15 m før luftfilterets indtag, eller, hvis filter ikke forefindes, 0,15 m før luftindtagsrøret. Termometer eller termoelement skal beskyttes mod strålevarme og skal være anbragt direkte i luftstrømmen. Endvidere skal disse dele være beskyttet mod forstøvet brændstof. Der skal anvendes et tilstrækkeligt antal positioner til at give en repræsentativ gennemsnitstemperatur på indsugningsluften.

    3.3.4. Før enhver måling skal drejningsmoment, omdrejningshastighed og temperaturer have været praktisk talt konstante i mindst 30 sekunder.

    3.3.5. Til målingerne skal der vælges en motorhastighed, som skal overholdes med en nøjagtighed på ± 2 %.

    3.3.6. Målingerne af bremsebelastning og temperatur af indsugningsluften skal foretages samtidigt, og som resultat skal gælde gennemsnittet af to stabiliserede, på hinanden følgende målinger; for bremsebelastning gælder, at disse to målinger indbyrdes ikke må afvige mere end 2 %.

    3.3.7. Når der til måling af omdrejningshastighed og forbrug anvendes en anordning med automatisk udløsning, skal målingen strække sig over mindst 10 sekunder; sker betjeningen af måleanordningen manuelt, skal måleperioden være mindst 20 sekunder.

    3.3.8. Temperaturen af kølervæsken ved udløbet fra motoren skal være den af fabrikanten specificerede øvre termostatindstilling ± 5 K. Har fabrikanten ikke specificeret denne temperatur, skal den være 353 K ± 5 K.

    For luftkølede motorer skal temperaturen i et af fabrikanten angivet punkt holde den af fabrikanten ved standardbetingelserne foreskrevne maksimaltemperatur +0/- 20 K.

    3.3.9. Brændstoftemperaturen skal måles ved indgangen til karburator eller indsprøjtningssystem og skal være inden for de af fabrikanten fastsatte grænser.

    3.3.10. Smøremidlets temperatur, målt i bundkarret eller ved afgangen fra eventuel oliekøler, skal være inden for de af fabrikanten fastsatte grænser.

    3.3.11. Afgangstemperaturen af udstødningsgassen skal måles ved flangen (flangerne) af udstødningsmanifolden (-erne) eller ved udstødningsåbningerne.

    3.3.12. Brændstof

    Der anvendes et brændstof, som fås i handelen, uden røgdæmpende tilsætningsstoffer ().

    3.4. Prøvernes udførelse

    Målingerne skal udføres ved et sådant antal forskellige motorhastigheder, at effektkurven i området mellem den af fabrikanten anbefalede laveste og højeste motorhastighed kan bestemmes korrekt. Dette hastighedsområde skal indbefatte den motorhastighed, hvor motoren afgiver sin største effekt og opnår sit maksimale drejningsmoment. For hver hastighed beregnes gennemsnittet af mindst to stabiliserede målinger.

    3.5. Data, som skal registreres, er anført i undertillæg 1.

    4. KORREKTIONSFAKTORER FOR DREJNINGSMOMENT OG EFFEKT

    4.1. Definition af faktorerne á1 og á2

    Faktorer, som det målte drejningsmoment og den målte effekt skal ganges med for at bestemme en motors drejningsmoment og effekt i forhold til de atmosfæriske standardbetingelser beskrevet i punkt 4.2 og den mekaniske virkningsgrad af kraftoverføringen beskrevet i punkt 4.5.

    4.2. Atmosfæriske standardbetingelser

    4.2.1. Temperatur

    25 °C (298 K).

    4.2.2. Tørt standardtryk (Pso)

    99 kPa (990 mbar).

    4.3. Korrektionsformlens anvendelsesområde

    Korrektionsformlen kan kun anvendes, når korrektionsfaktoren er mellem 0,93 og 1,07.

    Såfremt de anførte grænseværdier er overskredet, skal man angive den korrigerede værdi, og prøverapporten skal nøje beskrive afprøvningsomstændighederne (temperatur og tryk).

    Bemærk:

    Afprøvningen kan foretages i en hal med klimaanlæg, der muliggør styring af temperatur mv.

    4.4. Bestemmelse af korrektionsfaktoren á1

    Inden for de i punkt 4.3. anførte grænseværdier beregnes korrektionsfaktoren efter formlen:

    á1 = (>NUM>99 >DEN>Ps)1,2 . (>NUM>T >DEN>298)0,6

    hvor:

    T = den absolutte temperatur af motorens indsugningsluft, i Kelvin

    P = det totale atmosfæretryk, i kilopascal

    PV = vandets damptryk, i kilopascal

    PS = P - PV.

    Denne formel gælder det drejningsmoment og den effekt, der aflæses på bremsen, uden at motorens mekaniske virkningsgrad er taget i betragtning.

    4.5. Bestemmelse af korrektionsfaktoren for den mekaniske virkningsgrad af kraftoverføringen á2

    Bestemmelse af faktoren á2.

    - Såfremt måling sker direkte på krumtapakslen, skal faktoren sættes til 1.

    - Såfremt der ikke måles direkte på krumtapakslen, skal faktoren beregnes ved hjælp af formlen:

    á2 = >NUM>1 >DEN>nt

    hvor nt er virkningsgraden for kraftoverføringen mellem krumtapakslen og målepunktet.

    Kraftoverføringens virkningsgrad nt bestemmes ved produktet (multiplikationen) af virkningsgraden nj og de enkelte elementer i kraftoverføringen:

    nt = n1 x n2 x ... x nj

    Virkningsgraden nj af hvert af de elementer, som udgør kraftoverføringen, er anført i følgende tabel:

    >TABELPOSITION>

    5. PRØVERAPPORT

    Prøverapporten skal indeholde resultater og alle beregninger, som kræves til bestemmelse af maksimalt drejningsmoment og maksimal nettoeffekt som angivet i undertillæg 2, samt motorens specifikationer som angivet i undertillæg 1.

    Prøverapporten skal endvidere indeholde følgende oplysninger:

    Afprøvningsbetingelser

    >START GRAFIK>

    Trykmålinger foretaget ved maksimaleffekt

    atmosfæretryk: ... kPa

    damptryk: ... kPa

    ved udstødningen (): ... kPa

    vakuum ved indsugningen (): ... kPa

    Temperaturmålinger foretaget ved motorens maksimalydelse

    af indsugningsluften: ... K af kølervæsken

    ved motorens kølervæskeafgang: ... K ()

    for luftkølet motor ved referencepunktet: ... K ()

    af olien: ... K (angiv, hvor måling er foretaget)

    af brændstoffet



    værsågod Steffen , men forventer egentlig ikke nogen af jer gider læse teksten



  • #45   27. okt 2013 Steffen ....

    Du spørger hvilke krav der stilles til måling , og derefter kørekort ...

    læs ; kørekort bekendtgørelsen , der er ingen markén på kørekortet +/-


    § 9. Kørekort til kategori A1 (lille motorcykel) giver ret til at føre:
    1) Tohjulet motorcykel med eller uden sidevogn med et maksimalt slagvolumen på 125 cm3, en maksimal motoreffekt på 11 kW og et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,1 kW/kg.
    2) Trehjulet motorcykel med en motoreffekt på højst 15 kW eller trehjulet bil med en motoreffekt på højst 15 kW.
    3) De i § 8 nævnte køretøjer.
    4) De i nr. 1 og 2 nævnte køretøjer tilkoblet én påhængsvogn eller ét påhængsredskab.
    Stk. 2. Foreligger der ikke oplysning om køreklar vægt (egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof), anvendes motorcyklens egenvægt med tillæg af 15 kg.
    § 10. Kørekort til kategori A2 (mellemstor motorcykel) giver ret til at føre:
    1) Tohjulet motorcykel med eller uden sidevogn med en maksimal motoreffekt på 35 kW og et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,2 kW/kg og ikke afledt af motorcykler med mere end den dobbelte maksimale motoreffekt.
    2) De i § 9, stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte køretøjer.
    3) De i § 8 nævnte køretøjer.
    4) De i nr. 1 og 2 nævnte køretøjer tilkoblet én påhængsvogn eller ét påhængsredskab.
    Stk. 2. Foreligger der ikke oplysning om køreklar vægt (egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof), anvendes motorcyklens egenvægt med tillæg af 15 kg.
    § 11. Kørekort til kategori A (stor motorcykel) giver ret til at føre:
    1) Tohjulet motorcykel med eller uden sidevogn.
    2) Trehjulet motorcykel med en motoreffekt på over 15 kW eller trehjulet bil med en motoreffekt på over 15 kW.
    3) Det i § 10, stk. 1, nr. 1, nævnte køretøj.
    4) De i § 9, stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte køretøjer.
    5) De i § 8 nævnte køretøjer.



  • #46   27. okt 2013 Du har stadig ikke forstået spørgsmålet.
    Jeg skriver til Politiet en af dagene.


  • #47   27. okt 2013 ja gør det , men præcisér dit spørgsmål , alle svarene er her indtil flere gange
    både de enkle og de temmeligt lange



  • #48   27. okt 2013 Er de ikke ret ligemeget? En gyldigt måling koster mere end et drosselkit.

  • #49   27. okt 2013 Urban - det er muligt at svarene er enkle, men det hjælper jo ikke noget, hvis de ikke besvarer spørgsmålet.

  • #50   27. okt 2013
    Frederik - et drosselkit er en sikker udgift, en måling skal kun udføres på forlangende.

    Og hvis man f.eks kun har et par måneder tilbage inden der er fri leg, så kunne man jo undgå at smide penge efter det.


  • #51   27. okt 2013 Ja men eftersom du selv står for at betale en eventuel måling, kan man lige så godt betale bøden.
    De første 5000 kr går hurtigt til det praktiske arbejde ved målingen, derudover skal det dokumenteres at alle punkter er overholdt ved måling. Det vil sige der skal bruges en masse kalibreret udstyr, indhentes oplysninger fra fabrikanten og det hele skal dokumenteres. Tror næsten sådan en måling koster mere, end maskinen gjorde fra ny.

    Jeg ville tage chancen, og jeg ville ikke nøjes med at gå en hk over grænsen, nærmere 30-50 hk over det tilladte. De nye regler lægger op til at blive brudt, ellers havde de ikke været så åndsvage, men det er en anden sag.


  • #52   27. okt 2013 Ok, men de accepterer altså en måling, hvis den er lavet rigtigt?

    Det med reglerne er vi enige om.


  • #53   27. okt 2013 Hvis du vil vide om du kan få nedsat den registrerede ydelse på din reg.attesten, ved at fremlægge en ydelsesmåling fra et anerkendt prøvningslaboratorie til et registreringssyn.
    Så skal du spørge hos Trafikstyrelsen.
    http://www.trafikstyrelsen.dk
    Det kan politiet på ingen måde svare på, de ved ikke ret meget om dokumentation til syn og registrering af køretøjer.



  • #54   27. okt 2013 Jeg er bare af den overbevisning, at det at en motor er lidt slidt ikke gør at den kan nedsættes i ydelse.
    Der skal en konstruktiv ændring af motoren til, f.eks drosling eller tuning for at effekten kan ændres i de registrerede data


  • #55   27. okt 2013 Det vil jeg da håbe at de accepterer, ellers ved jeg ikke hvordan et drosselkit kan godkendes, eller hvordan maskiner blive typegodkendt i den hele taget

  • #56   27. okt 2013 Et drosselkit er en decideret ændring på motoren med godkendt dok. fra et anerkendt prøvningslaboratorie der angiver den nye ydelse på motoren.

  • #57   27. okt 2013 Den typegodkendte effekt er fabrikantens angivelse, den kan de oplyse til det de bestemmer.
    Der findes talrige eks. på ydelsen ikke passer med virkeligheden, specielt på biler benzin turbo motorer kan der være store afvigelser fra den typegodkendte ydelse både + og -


  • #58   27. okt 2013 I så fald kan man bare tage en hvilken som helst MC også nyere med 50-60 hk. Sætte et tilstoppet luftfilter i den og få den målt til 47-48 hk.

  • #59   27. okt 2013 Der kan man se med den typegodkendte effekt, troede faktisk det skulle dokumenteres på et laboratorie, ellers kan fabrikanten bare skrive hvad de vil f.eks 48 hk på en zzr1400

  • #60   27. okt 2013 Hvofor skulle de gøre det !

  • #61   27. okt 2013 Selvfølgelig er deres opgivelser baseret på nogle målinger.
    Men bare en opdatering af motorstyringen kan ændre på effekten på en turbo motor.
    Det er klart at på en sugemotor er der nok ikke de store afvigelser.

    http://ekstrabladet.dk/biler/bil_anmeldelser/article2081181.ece


  • #62   27. okt 2013 For at sælge dem til folk med A2 kortet. De kan evt lave en model, der hedder zzr1400e, som er identisk med den almindelige, det er bare opgivelsen der er noget andet smiley
    Ah kan se der er en tolerance på 3%, der skal overholdes i forhold til opgivelsen.


Kommentér på:
hk på reg attest eller faktiske hk??

Annonce