{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.660 visninger | Oprettet:

Lille MC kort, stor (drosslet) MC - dilemma ved A2 {{forumTopicSubject}}

Hej Riders.
Jeg sendt dette denne besked til Justitsministiret, og Politiet, men har ikke fået noget svar endnu, så håber der er en af jer kloge hoveder, der kan komme med et svar efter at have læst dette:

Kære JM.

Jeg står i en yderst forvirret og frustreret situation. Jeg er en ung mand på 19 år, 010694, der nu har kørt på min fantastiske Suzuki GSXR 600 i halvandet år. Min motorcykel kommer oprindeligt med 125 hK, men jeg har drosslet den ned til de lovlige 34 hK, som jeg må kører med, med "lille kørelort". Om mindre end et halvt år, skal jeg op til en ny køreprøve, og tage A2-kørekortet, der giver ret til at at fører en MC med 48 hK, men jeg har ladet mig fortælle, at jeg til den tid vil blive påtvunget at sælge min motorcykel, på grund af de nye EU-regler, der forbyder at man drossler sin motorcykel ned til mere end 50% af motorcyklens oprindelige motorkraft. Dette kan selvsagt ikke lade sig gøre, at min motorcykel oprindeligt kommer med 125 hK.
Mit spørgsmål til Justitsministeriet er så, hvorvidt dette er sandt? At jeg - og folk, der står i samme situation - vil blive påtvunget at sælge den motorcykel, vi har kørt på i næsten to år, når vi efter al denne erfaring bliver tilladt at tage skridtet op ad trappen, og erhververe A2-kørekortet?
Der må naturligvis være tale om, at folk der har erhvervsret kørekort til MC inden de nye regler trådte i kraft, stadig kan få lov til at kører på den selvsamme MC efter to års kørsel, og efter at have erhvervet et endnu større motorcykelkort, i stedet for at blive påtvunget sig, at skille sig af med sin motorcykel?

Dette må selvfølgelig være en selvfølge, men ønsker stadig justimtinisteriets anerkendels.

Tak for jeres tid.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lille MC kort, stor (drosslet) MC - dilemma ved A2
  • #1   23. nov 2013 behold det kørekort du har, og så tag en køreprøve til stor mc når du bliver 22 i stedet hvis du ønsker at beholde din mc...


  • #2   23. nov 2013 Uden at være sikker på nogen måde.. Tror jeg at du er havnet i en regulær lorte situation, hvor du snart ikke må kører på din mc, men mindre at du beholder dit nuværende kørekort til 34 hk..

  • #3   23. nov 2013 Er det virkelig den eneste mulighed? 34 hK indtil jeg er 22? Inden de lorteregler måtte jeg kører med 150 hK som 20-årig hvis det var det jeg ville, nu må jeg ikke engang kører med 48 smiley

    Men tak for dit input smiley


  • #4   23. nov 2013 Hmm jeg er nu ret sikker på at du er under det gamle regelsæt, og derfor så også må køre stor mc når du har taget en ny praktisk prøve til stor mc.

  • #5   23. nov 2013 Jeg fandt lige det her inde på www.politi.dk

    Hej, jeg tog motorcykelkørekort til lille motorcykel (max 34HK) i 2012 (er 18 år) for at tage til stort kørekort når jeg fylder 22, skal jeg så til køreprøve når jeg bliver 20? Eller kan jeg gå fra det jeg har nu til stort? når jeg fylder 22? - ved ny køreprøve selvfølgelig.
    Politi: Du kan erhverve kørekort til stor motorcykel, når du er fyldt 22 år ved at bestå en praktisk prøve. Du kan dog også erhverve til kategori A2, når du er fyldt 20 år, og har to års erfaring samt består en praktisk prøve.

    Mht. de nye mc regler: jeg tog mit mc kørekort i slutning af 2011 og burde efter de gamle regler så kunne kører min nykøbte mc uden drossling her når jeg fylder 20 og dermed har haft kortet i 2 år. Hvad med de nye regler? - de siger jo at jeg først må om yderligere 2 år, altså som 22 årig. Kan det virkelig passe, at jeg går ind under de regler, eftersom jeg tog kørekortet før reglerne trådte i kraft? Så vidt jeg havde forstået måtte man ikke lave regler med tilbagevirkende kraft.
    Politi: De rettigheder du har erhvervet inden 19. januar 2013 ændres ikke af de nye regler.


  • #6   23. nov 2013 Brian H: De rettigheder du havde før den nye lov var maks 34hk, og de rettigheder du har nu, er sjovt nok det samme. Altså maks 34hk. Men opgradering til større kort, følger altid den gældende lovgivning.

  • #7   23. nov 2013 Behold da klart dit gamle kort og din gixxer. Så slipper du også for at køre 125'er, samt skifte motorcykel hvert andet år. smiley

  • #8   23. nov 2013 Fredrik P: Han skal ikke ned på en 125'er hvis han skifter kortet ud.

  • #9   23. nov 2013 Nej, det er korrekt, jeg skal ikke ned på en 125 cc, men hvis jeg vælger at tage A2 kortet, så må jeg ikke længere på en Suzuki GSXR 600 (heller ikke selvom den stadig kun står med 34 hK...)

    Hvad så med folk, der har en sådanne maskine, og taget A2 kortet i den naturlige tro om, at de selvfølgelig fortsat må kører på den MC, de har kørt på i to år... De vil blive påtvunget at sælge deres motorcykel? Det kan da næsten ikke være lovligt... Der må da findes et "grey-area" på det område


  • #10   23. nov 2013 "vil blive påtvunget at sælge den motorcykel"
    Hvem tvinger hvem?
    Du må køre på det du har, det er ikke tvunget at du skal tage A2 kortet.
    Du kan køre på din cykel med 34 hk. til du fylder 22 år. Til den tid kan du tage A kortet ved at aflægge en praktisk prøve på en stor mc.
    Der var ikke nogen som fik frataget noget som de havde med de ny regler. Men reglerne for hvornår og hvordan man kan få et større kort blev ændret med de ny reglers ikrafttræden.
    Det blev netop lavet mulighed for at opgraderer fra det gamle A-lille direkte til et A kort som 22 årig. Det er altså ikke et krav at du skal erhverv A2 kortet som mellem station !


  • #11   23. nov 2013 Men ja de 2 ekstra år med 34 hk. er nedtur men dåbsattesten kan du jo ikke ændre på smiley

  • #12   23. nov 2013 Steen P: Du læste ikke min kommentar ordentligt:
    "Hvad så med folk, der har en sådanne maskine, og taget A2 kortet i den naturlige tro om, at de selvfølgelig fortsat må kører på den MC, de har kørt på i to år..."


  • #13   23. nov 2013 Der er jo nok ikke mange folk der tager til en køreprøve og går med tanker om, at de ved at tage et ENDNU STØRRE MC-kort, vil komme til at begrænse deres mulighed for at kører på motorcykler.

  • #14   23. nov 2013 Den slags folk må sætte sin ind i reglerne !
    Mon ikke også en kørelærer vil rådgive de folk som kommer og vil tage et A2 kort. Han skal jo vide hvilket kort de har i forvejen, inden han melder dem til en praktisk prøve ved politiet !


  • #15   23. nov 2013 Tror ærligt talt ikke en kørerlærer vil rådgive sine penge... øh, mener elever... om dette. (Der er selvfølgelig altid nogle få kørerlærer der ville, men tror ikke just det er flertallet vi snakker om)

  • #16   23. nov 2013 I øvrigt er det ikke alle lande som er tilsluttet reglerne om maks. 96hk. før drosling.
    Tyskland er ikke, derfor kan der købes 48 hk. drosselkit til mange cykler som har mere end 96 hk org.
    Så det ville være rimeligt at dispenserer fra kravet om maks. 96 hk til den lille gruppe som stadig kører rundt med et gammel A-lille kort.
    Men inden du har får ændret reglerne er du sikkert fyldt 22 smiley


  • #17   23. nov 2013 Ja tak, Steen, der var bare det jeg gerne ville frem til smiley
    Og jeg er enig, det kan sikkert ikke nå at blive ændret, før at sagen er irrelevant alligevel


  • #18   23. nov 2013 Det er jeg nu ret sikker på at kørelærerne vil gøre. De vil sikkert gerne tjene på dem skal have A kort når de fylder 22. Hvis folk føler de er blevet "fanget" i reglerne pga. manglende rådgivning i forbindelse med et A2 kort, finder de helt sikkert en anden kørelærer til den tid.

  • #20   23. nov 2013 Sandt. Men du skal ikke være et sekund i tvivl om, at der er nogle der står i den situation, som nu ikke længere må kører på den MC de har kørt på i to år, pga. af netop denne nye regl

  • #21   23. nov 2013 Sikkert !

  • #22   23. nov 2013 Her er en liste over alle de skønne cykler en 20 årig tysker må føre med drosling til 48 hk

    http://www.alphatechnik.de/index.php?id=111&L=1&filt=/&cid=635&mode=dl&tx=832350b4857


  • #23   23. nov 2013 Eller er det allerede fra 18 år en tysker kan tage A2 kortet?

  • #24   23. nov 2013 Ja, allerede som 18-årig... Som 16-årig må de kører en 125cc

  • #25   23. nov 2013 Og det kalder man harmonisering af reglerne. Vor herre bevares !

  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #26   24. nov 2013 Man kan sige de har skidt i buksen, med de regler. Men hvis der ikke er nogen der kæmper mod det, så sker der nix.

    Godt råd, prøv at smide en mail til Liselott Blixt (DF).


Kommentér på:
Lille MC kort, stor (drosslet) MC - dilemma ved A2

Annonce