1.929 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 44 Svar

"Vinterhi" ? :-) "Vinterhi" ? :-)

Hey MCgalleri jeg er helt ny med motorcykel så ville hører om hvordan man bedst smider en maskine i "vinterhi" smiley

Har pt tappet den for olie og benzin, har også sat den ind i et værksted hvor der ikke kommer frost.
Batteriet er taget fra og har smurt den hvor der er bevægelige dele.

smiley Er der andet man skal huske ?

Det er en Honda CB350 Four på et Yamaha RD350 stel smiley Det er en 4 cylinderet 4takts motor der er på hvis det gør nogen forskel smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• udskiftning af afløbsrør i køkkenvasken 1.000 kr.
  • Stoppet vandløb 800 kr.
  • Toiletmontering 1.790 kr.
  • Skift af kogeplade 1.300 kr.
  • Jeg skal have gravet et aflangt bed på ca 5x1 mtr. Jeg kan selv ligge ukrutsdug osv, det er kun udgravningen jeg ikke kan. Der er lidt rødder fra hækken. Jorden er en blanding af jord og sand, mest sand. Der skal ikke graves ret dybt. Jeg har en spade og en skovl, men andet har jeg ikke. Det er ikke så stort et stykke der skal graves, så jeg tror ikke det tager ret lang tid. 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Vinterhi" ? :-)
  • #1   26. nov 2013 Hvorfor har du tappet olie og benz af den?, efter min mening burde du hælde olie på igen, samt fylde tanken helt op for at undgå rust i tanken.. Derudover ville jeg smøre kæde, kontrollere dæktryk, samt få den rengøre den så der ikke sider skidt og snavs vinteren over..

Men der er sikkert mange meninger om dette..

• #2   26. nov 2013 Der er meget du bør gøre hvis du spørger mig. Søg evt. på emnet herinde da det har være oppe et par gange før. Alternativt kan du lade din mekaniker om det.

• #3   26. nov 2013 intet... gør intet.... den skal nok starte >.<!!!!!1!!!!!! Den gamle basse har haft mindst 10 vintre hvor den bare har fået et dækken over og så var det det. I bet!

• #4   26. nov 2013 En cb350 i et rd350 stel ?! hvorfor ?

men tilbage til emnet, ingen grund til at afmontere andet end batteri - olie og benzin bliver bare på smiley

• #5   26. nov 2013 Den med at tappe olien af, er ny for mig, hvem i hede hule har bildt dig det ind??

• #6   26. nov 2013 Den gamle stillede sin BMW til vinterhi for nogle år siden uden noget i tanken, som resulterede i nogle pakninger som tørrede ud, så siden da har alle vores cykler altid haft olie og benzin på, inden vinterhi.

• #7   26. nov 2013 Hvis du lader den stå hele vinteren uden olie i så oliepumpen drypper helt tør, får du svært ved at få olietryk på den, med mindre du spæder den op først. Så det vil jeg ikke anbefale.
    Fuld tank med noget benzinadditiv til at hindre at bioethanolen skiller ud er min anbefaling.

• #8   26. nov 2013 Okay mange tak alle sammen ;D så vil jeg gå ud og fylde den op igen :b og René spørg mig ikke har fået den på den måde for min ATV smiley

• #9   26. nov 2013 Der er Benzin på nu men Olien vil jeg ikke hælde på igen da det ikke har været skiftet i mange år og var kulsort og tykt smiley Men hvilket olie vil i anbefale at der kommer på og ved i hvor meget der skal i ? Kan se på nettet står der 2,5L men ved ikke om det måske er lige i overkanten eller hvordan smiley

• #10   26. nov 2013 tjek evt her .
    du er ikke den første der har spurt .

mvh

http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/sogeresultat?sort=5&search=vinter+af+mc

• #11   26. nov 2013 ALDRIG vinteropbevarer UDEN motorolie !! Nyt olie og nyt filter på :0)

• #12   26. nov 2013 Super tak men hvilket olie kan du anbefale og hvor meget :b ? og vil den evt bare kunne stå til December-Januar uden olie og så komme til eftersyn ved mekaniker hvor hele møget bliver gået igennem den kommer ikke til at få frost grader smiley ?

Problemet ligger nemlig i jeg ikke kan starte den PT :b tænderne på kickstart akslen er blevet ædt så kan ikke lade den stå og brumme lidt efter olie skiftet smiley

• #13   26. nov 2013 Årsagen til nogle tømmer olie er at rygtet siger olien ved stilstand i 3 mdr skaber nogle skadelige syrer som skulle æde metal / skade knaster næste gang motoren starter, men personligt tror jeg det er en and.

• #14   26. nov 2013 jamen hvis det er det du tror..

så ved du hvad du skal have til middag i aften.. smiley smiley

mvh

ps.

det jeg gør er .

varm motor. af med gammel olie og filter..

på med frisk olie og filter...start op. sluk. vinter hi .

mvh

• #15   26. nov 2013 Okay super og mange tak Busa det var nemlig også det jeg havde hørt med olien skulle skabe syrer og æde motoren smiley

Men problem er jo jeg ikke kan starte den som den står lige pt :b skal jeg stadig fylde olie på den og så bare lade den stå eller vil den godt kunne tåle at stå uden indtil den får eftersyn i December/Januar engang smiley ?

• #16   26. nov 2013 du løber den bare i gang...

for det kan vel godt med den model.... ik.. så no problemo.

men kun når der er kommet olie på..

smiley :)
    mvh

• #17   26. nov 2013 og nej.. syren i olien æder ikke lige frem din motor, men syren laver lejringer på de metal dele der under olie , når den stå længer tid med gammel slidt olie på, så det er der jo ingen grund til . .

vh

• #18   26. nov 2013 Jeg vasker (hvis jeg når det) og stiller ind. Kan ikke se hvorfor der skal nyt olie (medmindre det har kørt de km det skal) og benzin i. De 4-5måneder betyder intet...Den falder jo ikke fra hinanden fordi den står inde nogle måneder..

En mc er altså ikke mere sårbar end en bil eller alt muligt andet, forstår ikke alt det "nussen".. Ind med lortet, sæt en lader til et par gange eller evt en der holder batteriet fit der kan stå hele vinteren. Så sparer du et batteri til foråret.

Skulle den stå ude i vind og vejr var det en helt anden sag....

• #19   26. nov 2013 Kan hellere ikke løbe den igang da jeg har sat luftfiltre på og karburatorene skal synkroniseret og det har jeg ikke styr på :b så kan ikke få gang i den nej har kørt på den engang hvor den kørte meget ujævnt smiley

• Sten H
    Sten H Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 174
    #20   26. nov 2013 Som Busa skriver : kør den varm, af med olien, på med ny + filter og kør dem varm igen for check. Benzin i tanken, hvis den står ude så giv den en sjat karb-sprit og kør den varm med det. Det suger fugt/vand og så ruster din tank ikke + dine karburatorer er beskyttet mod fugt. Sådan da.... Står den inde i stuen ( som min) er det ligemeget... Hvor mange MC-shops har deres MCér fyldt op i udstillingen ? smiley
    Nu ved så at du IKKE skal skille den så meget ad, før du er klar til vinter smiley
    Og så skal du jo oss lige huske batteriet. Af med det og lad på det 2- 4 gange.

Mvh ...

• #21   26. nov 2013 Men læs nu hvad jeg skrev xD Kan ikke starte den og køre den varm så skal jeg stadig fylde olie på ? og ellers vil den kunne holde til Januar ?

• #22   26. nov 2013 Men du har jo allerede tømt den for olie, som du selv siger. Så vidt jeg ved, er den eneste grund til at man kører den varm først, at olien så lettere kan komme ud, netop fordi den er varm.

• #23   26. nov 2013 Det kom let ud og der er ikke en dråbe tilbage :b det tog så også 10-15 min om at løbe ud men der er ikke mere tilbage i den smiley

Men skal jeg hælde noget nyt på eller lade det være som det er nu til januar ?

• #24   26. nov 2013 ja du skal stadigvæk komme olie på , en motor har ikke godt af at stå uden olie, den ruster indvendigt,, mht olietypen så kig i instruktionsbogen eller google det !!

• #25   26. nov 2013 Har ingen bog og kan intet finde på google smiley har skam prøvet der kommer intet frem når jeg søger har endda prøvet en apostrof søgning hvis du ved hvad det er ^^ Så den KUN søger på ordet og ikke alt muligt andet :b

Har kun fundet ud af et enkelt sted hvor der står 10W-40 smiley

• #26   27. nov 2013 Mineralsk 10/40 på, løft bagenden og i gear med den, drej hjulet nogen omgange så olien bliver bare lidt fordelt. At lade den stå uden, det er noget hø.

• #28   27. nov 2013 Tror det kommer lige an på...
    F.eks. min gamle HD der kører på SAE50 olie, der giver det nok god mening at varme den lidt op, så den flyder bedre, da den som kold er noget tykt stads. (Bortset fra det så ikke ligger i motoren men i en tank).

Men på en nymodens røvraket med 10/w40 olie eller tyndere, tror jeg ikke det bliver nemmere at få ud fordi det er varmt.

• #29   27. nov 2013 Okay tak søren smiley Kan jeg ellers bare fylde det på og så prøve at løbe den igang den siger bare bvaaaaaaaaaaaah når man gør det men det hele køre jo stadig rundt :b

• #31   27. nov 2013 Okay men nu prøver jeg igen tror det er 4. gang jeg spørger xD Hælde olie på den selvom den ikke kan starte og så sætte den i gear og prøve at løbe den igang så den bare siger bvahahahahvahvahvha ? så den bare smører lidt derinde smiley

• #32   27. nov 2013 Du kan uden tvivl godt hælde olie på den, selvom den ikke kan starte. Jeg kan dog ikke svare dig på det sidste, men kan ikke forestille mig at det skulle skade noget.

• #33   27. nov 2013 Okay super mange tak tror hellere ikke det vil skade noget det er bare om den vil have bedre af det smiley ?

• #34   27. nov 2013 Jeg synes du skal lægge den ind i sengen ved siden af dig!
    Så kan man nusse den og varme den om natten også. Og smutter damen, så har man en ny ven!

profilbillede
  • #35   27. nov 2013 hmm.

Den vigtigste grund ti at man tapper sin motor olie af når den er varm,( drift varm )
    er at det opløser de slidte olier additiver , så de kommer med ud ved olie skift.

prøv at forstil jer, at de slidte olie additiver ( bla dem vi mener laver syre ) de opføre sig lidt som stearin , altså hvis de er i kold olie så løber de ikke med ud,da de er størknet ligesom kold stearin, og vil sidde tilbage rundt omkring, bla i bundkaret efter olie skift .

men når olien er drift varm så opløses de slidte olie additiver, dem som vi ikke er så glade ved, og når olien er varm, så er de opløst og kan løbe med resten af olien ud ved olie skift .

jeg ved ikke om denne forklaring og med stearinlys eksempel giver nogen mening for jer..
    men det er nok den bedste måde jeg kan forklare det på..

mvh

ps.

husk dette gælder kun ved brugt slidt olie, og ikke en olie der har kørt omkring 2000km på en almindelig landevejs mc.

• #36   27. nov 2013 Det gav god mening for mig men vil det hjælpe motoren med at blive smurt hvis jeg forsøger at løbe den igang så stempler/tandhjul osv bevæger sig smiley ?

• #37   27. nov 2013 tror jeg ikke jeg ville gøre så meget ud af, da du skal have den af sted om ca. 2 måneder kan jeg forstå.

men ellers olie på og trille lidt , så er den der vel...

vil jeg tro.

mvh

• #39   27. nov 2013 100000000 TAK Lars smiley endelig en der svarede hurtigt og direkte smiley

• #40   27. nov 2013 hmm..
    selv tak.. for lort på styret..
    har tegnet og fortalt til dig i 2 dage nu...

mvh

ps.
    og fordi Lars har givet dig et svar, er det jo ikke ensbetydende med det er rigtig ..

vel.. ?
    men hvem ved..
    he he smiley :)

mvh

• #41   27. nov 2013 Det er nok at skrive Mvh en gang xD men hvem er hilsen fra smiley

• #42   27. nov 2013 jeg er meget venlig..

derfor..

mvh

• #43   27. nov 2013 Okay så :b men du har stadig ikke givet mig noget direkte "Ikke pakket ind" Svar som Lars gav mig smiley kort og kontant "Ja du kan bare hælde olie på, Nej du behøver ikke få den til at snurre rundt efter"

• #44   27. nov 2013 det bare super.. smiley smiley

mvh

• #46   27. nov 2013 Lars.

godt at høre .

mvh

• #47   27. nov 2013 Ja, det er fint med bvaaaddrrrr. Svarer først nu, er jo lønslave... smiley

• #48   27. nov 2013 Tricket er at tilsætte nogle mod additiver til olien inden man tapper den af.. Så får man samtidig renset hele lortet..
    Har gjort på det bil et par gange med belladd med forne resultat.

Kan ikke se det store polimik i at bare stille denind, så længe det ikke er ude i vind og vejr

Kommentér på:
"Vinterhi" ? :-)

Annonce