{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.297 visninger | Oprettet:

Min MC står uden for til vinter?? {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Har købt en Suzuki GS650 fra 1983 som skal bygges om.

Motoren skulle efter sigende være ok, men jeg har ikke så meget forstand på motor osv endnu.

Mit spørgsmål er:

Min MC står uden for med tæpper over,samt et garage overdækken.
Motoren skal nok ha skiftet lidt små ting alligevel, men kan den gå helt i smadder pga frost osv?? Den har ikke været startet længe, og kan heller ikke starte!

Mvh Stephan

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min MC står uden for til vinter??
  • #1   7. dec 2013 Hvis den har overlevet Bodil skal den nok klare resten af vinteren..

• #2   7. dec 2013 He he...Bodil væltede den faktisk, utroligt nok kun en knækkede håndbremse:-)

• #3   7. dec 2013 nope bare den er tør.. Du kan evt. pille batteriet ud hvis den har sådan et.. og smide ind i varmen.

• #4   7. dec 2013 Batteri har den "heldigvis" ikke:-)

Jamen så lyder det som om jeg godt kan sove trygt:-)

Tak for jeres svar...og god lørdag aften.

• #5   7. dec 2013 Når det så er sagt... Hvorfor så ikke få den indendørs ?? Har man ikke selv pladsen, kan den lejes for 500,-

Mvh Brian

• #7   8. dec 2013 Brian: Fordi jeg skal gå og lave på den...og med hus og 2 små børn, så er tiden knap:-) Så med mindre jeg kan få et lille sted meget tæt på hvor jeg bor, så bliver skuret mit fristed om aften:-) Og der kan den desværre ikke stå:-)

• #8   8. dec 2013 Blybatterier har bedst af at være ladt helt op og stå koldt, så lad det endelig blive udenfor, ikke tage det med ind! Ved godt der ikke var batteri på denne cykel, men det var lige så meget til alle andre smiley

• #9   8. dec 2013 Sprøjt noget olie i cylinderne så det ikke ruster..
    Og karb sprit i tanken..
    Og vask den godt. ..

Evt sprøjt wd40 på udsatte dele... eller klar tektyl.

Så bør den nok overleve i fin form smiley

• Glenn W
    Glenn W Tilmeldt:
    mar 2010

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 56
    #10   8. dec 2013 Jeg ville nu være lidt bekymret for rust med tæpper der kan suge fugt og overdækken der kan holde på fugten.
    Jeg ville droppe tæpperne og sørge for at dækkenet er åndbart.

• #11   8. dec 2013 Nemlig glenn

• #12   8. dec 2013 Er den vandkølet, så sørg for at væsken kan tåle frost eller tap af......

• #13   8. dec 2013 Sommer projektet 2014 .:

3m2 tilbygning på skur smiley

Forstår godt tanken, men i virkeligheden får man ikke skruet på noget der står udenfor om vinteren !!!

Køb en rc bil at skrue i istedet, det er sjovt og fylder ikke mere end det kan være i dit skur pt smiley

Mvh Brian

• #14   8. dec 2013 arh brian jeg har sq lavet meget på min om vinteren smiley Når der ikke er alternativer, så må man bare holde pause når fingrene siger stop! Skal også ud nu igen og skrue men jeg glæder mig til den da jeg får hus og garage... smiley

• #15   8. dec 2013 Ved ikke om min garage er åndbar...men der kommer masser af luft nede fra! Men nok en god ide at fjerne tæpperne.

Den skal stå ud i ca 2 måneder, så er der lavet om i skuret så den kan stå der. Det er ikke isoleret, men alt værktøj osv er ikke rustet, så tror ikke der er fugt derinde, så der er det vel bare at lade den stå UDEN overdækken?? Kan desværre ikke bygge mere til, har allerede bygget det her ud over det andet jeg har:-)

Mener den er vandkølet, så det er nok en god ide at få tappet væske af...men skaber det ik noget kondens?

Hvordan sprøjter jeg olie i cylinder når den ikke kan startes?

Super ide med WD40, det vil jeg i hvertfald gøre!!

• #16   8. dec 2013 Mener den er vandkølet, hvordan kan du være i tvivl om det? smiley Gætter
    på at den gamle GSer kun er luft/oliekølet.

Tag tændrørene ud og hæld lidt olie ned på stemplerne. Fjern evt. dækslet til tændingen(højre side af motoren) så kan du tørne motoren en gang eller 2 pr. håndkraft.

• #17   8. dec 2013 Høivang: he he, har lige købt den, og det er min første Mc:-) så tvivl er der masser af!
    Men det får jeg lige fulgt op på:-)
    Jamen det virker jo som logik. det vil jeg gøre...går ud fra dom bare skal ha en lille sjat, det er vel kun lige til at danne en lille hinde ik?

• #18   8. dec 2013 Bare en spiseskefuld eller lign. i hver, det løber nok nok forbi dine stempelringe inden foråret, eller også ryger den jo bare lidt sort de første min du får den startet op - hellere for meget end for lidt smiley

Husk at tørne/dreje motoren med uret(fra indsugning mod udstødning)

• #19   8. dec 2013 Slap af:

Fjern tæpperne så eventuel kondens under MC-garagen kan tørre.

slå en snor om det here, så MC,garagen ikke blafrer unødvendigt - fjern MC garagen i stormvejr!!!

Fyld tanken, og tag batteriet ind i varmen.

Sådan har mine MC-er overvintret i årevis!

• #20   8. dec 2013 hvor er i dog kolde og følelses løse......sådan vinteropbevares min MC. Konen sover i skuret smiley

profilbillede
  • #21   8. dec 2013 Jesper

Konen må sgu da være varmere og noget rarere at ligge ved

• #22   8. dec 2013 Knud, du har jo ikke set min kone.....det er muligt hun er varmere, men ikke nødvendigvis rarere smiley

• #23   8. dec 2013 GOT YOU!!!!

Gi mig en halvtredser, eller jeg viser hende denne streng!

• #24   8. dec 2013 @Jesper F: Er hun et af de her radmagre cykelstel man får skarvemærke af, både når man står på og af? smiley

• #25   8. dec 2013 nope slet ikke.... smiley

• #26   8. dec 2013 som i kan se er plads ikke noget problem

profilbillede
  • #27   8. dec 2013 Lad nu for guds skyld de batterier blive ude i kulden og sørg for at de er ladt helt op, det har de bedst af smiley

• #28   8. dec 2013 Jeg kan godt se at jeg kan tage det roligt.

Nu er jeg mere bekymret for hvordan jeg får den op af trappen...og op i sengen:-)

• #29   9. dec 2013 jespers kone er måske nemmere at hoppe over , end at gå uden om !!!!!!!!

• #30   9. dec 2013 Jan, det et hun nu ikke....langt fra

• #31   11. dec 2013 jesper, du ved nok !, der nogen der er højere når de ligger ned (mig selv inc.)

• #32   11. dec 2013 Jan, det er hun nu heller ikke....hun er faktisk ganske pæn, både på når hun ligger vandret og når hun står op.....hvis du forstår ;o)

• #33   11. dec 2013 ok, ka i alle ha det

• #34   12. dec 2013 Et batteri har det hårdt i minusgrader. Så at lade det sidde over vinteren i minusgrader er bare unødigt slid.
    Et batteri testes fra fabrikken ved omkring 20 grader og har sin maximale ydelse her (100% ved nyt) omkring 0-5 grader er effektiviteten faldet til 75% og ved -15 grader er ydeevnen på 50 %. Sådan er det groft set for vådbatterier (bil- og MC-batterier)
    Så at sige det skal blive på vinteren over er bare unødigt slid. Der er også en grund til at mange biler strejker en kold vintermorgen.
    Enig i af en opladning eller CTEK lader gør god gavn så de kemiske processer bliver stimuleret/aktiveret over vinteren. Men opbevaring i omkring 20 grader er bedst.

Bare som modsvar til Andreas smiley

• #36   13. dec 2013 Simøn Ø du har aldeles ret i at batterier ikke kan levere den samme startstrøm når de er kolde, og det gør også at folk ikke kan starte deres bil/MC når det bliver koldt, men slid? nej den må du lige forklare!

bly batterier aflader sig selv over tid, og jo varmere de er jo hurtigere aflader de, bly batterier har ikke godt af at blive afladt, de skal helst være 100% opladte hele tiden, så holder de længst, så tag du bare dit med indenfor, men husk at sætte en lader på mindst en gang om måneden, havde du ladet det stå udenfor i kulden kunne du nøjes med hver 3 måned.
    du skulle prøve at lave et eksperiment, køb to helt ens batterier, læg det ene i køleskabet og det andet ved stuetemp i et års tid. tag dem begge frem og læg dem så de får ens temperatur, og afprøv dem så, du vil nok (ligesom bly batterierne) finde at det der har ligget i køleskabet virker, og det der ikke har virker enten ikke, eller i meget kort tid.

jeg er personlig ligeglad med hvad folk gør med deres batterier, men det dummeste man kan gøre er at opbevare dem varmt.

• #37   14. dec 2013 Ja, varmt er dumt. Men 20 grader er ikke varmt for et batteri. Jeg har bedst erfaring med indendørs opbevaring, kontra udendørs vinteren over.
    Et 'eksperiment' er fortaget. Min far og jeg købte et nyt batteri samme år. Jeg afmonterer og sætter det ved 20 grader, en enkelt opladning på 4 måneder, og mc'en starter. Min far lader det sidde vinteren over. Samme princip 3 år i træk. Min fars batteri er dødt og skiftet til nyt, mit kører som det skal.
    Min teori bakkes op af den lokale mekaniker. Men enige bliver vi nok ikke. Men kan konstatere mit batteri kører som det skal.

• #38   14. dec 2013 (link fjernet)

Simon ø nej enige bliver vi ikke, der er alt for mange variabler i dit eksempel til at det er noget at gå efter, forskellige køtselsmønstre, forskellige ladespænding på cyklerne eller din fars batteri var dårligere end dit fra starten.
    Læs evt linket i toppen smiley

• #39   14. dec 2013 "Batterier der indlades og udlades skal helst have en temperatur på 20- 25°C" så hver gang de skal have en opladning skal de gerne være 20 grader? Sådan forstår jeg det.

"Fuldt ladede batterier fryser først ved - 70 °C, halvt opladede batterier ved - 25 °C og helt tomme batterier ved - 7 °C. Altså, batterier med ladning over 50 % klarer den strængeste vinter i danmark (de fryser ikke i stykker, men de bliver ødelagt grundet sulfatering hvis de ikke bliver opladt)."
    Især sidste sætning at de dør ved sulfatering hæfter jeg mig ved, det er vel nok det der er sket hos min far.

Men igen, mit batteri har det rigtig godt:)

• #40   14. dec 2013 ja sulfatering sker når batteriet ikke er opladt 100%
    batterier har ikke godt af en temperatur over 20-25 grader, derover begynder de at tage skade, derunder får du ikke maks kapacitet, men du har ikke brug for kapacitet når din MC står vinteren over, du har brug for at batteriet ikke selvaflader, og det går langsommere jo koldere batteriet er.

dejligt at høre dit batteri fungere som det skal, men der er ingen fordele ved at tage et batteri indenfor om vinteren så længe det er fuldt opladt, efterlader du det med en ladeprocent på 75, så vil sulfateringen også gå hurtigere indenfor end udenfor.

• #41   14. dec 2013 læs evt også her:

http://www.mpoweruk.com/storage.htm

Kommentér på:
Min MC står uden for til vinter??

Annonce